Politikk, religion og samfunn Millennium-generasjonen :: Hvor går grensen for folkeskikk ?

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
Alt var mye bedre under krigen, den gangen vi hadde kultur. ;)

Strengt tatt synes jeg faktisk dagens oppvoksende unge er fine folk, i alle fall slik jeg har lært dem å kjenne via juniors venner. Selv om han er privatskole-elev med venner som i noen tilfeller er barna av mine venner så er han og hans venner neppe unike. For så unik er ikke baluba senior heller. Jeg observerer unge folk av alle kulturer reise seg på bussen for eldre, selv jeg har opplevd at unge har reist seg for meg. Selv om jeg bare såvidt har passert femti. Men jeg har også observert det motsatt, noe som vel var ganske uvanlig i min ungdom.

Det eneste jeg har å utsette på dagens ungdom med utgangspunkt i videoen er den faglige utålmodigheten. Det er svært synlig på journaliststudier. Elevene er lite interessert i å gå den lange veien fra en lokalavis via regionsaviser til enten etermedia eller riksaviser. De vil finne ei direkte rute til kjendisstatusen som følger med nasjonale medier, aller helst etermedier. Slike små detaljer avslører at de lever i en postmoderne virkelighet der alt er så oppstykket at de ikke ser berget de skal bestige for å nå dit, som det hevdes i videoen.

Utover det synes jeg ungdommen har gode verdier, selv om misogynien er litt sterkere i dag enn for 30 år siden blant de yngste "voksne" ifølge det vi kan lese ut av russebusslåter og slikt. Men jeg har ikke møtt på de holdningene i vennegjengen til junior, som er barn av 2000-årgangen. Tvert imot virker jentene totalt likestilt i verdi og betydning innen den gruppen, og det er også et tilfelle med ei venninne som har vært åpent lesbisk i alle fall de siste to årene. Vakre, intelligente og engasjerte ungdommer som gjør det godt i sport og musikk, og som finner glede i å utforske verden med verktøy vi bare kunne drømme om der vi satt med den gamle reiseradioen og hørte på Radio Luxemburg.
Stiller meg noe tvilende til om misogynien har blitt noe kraftigere med årene. Jevnt over finner jeg dagens ungdom mye mer tolerante og inkluderende enn min egen generasjon var og kanskje også er.

Slike tråder har det med å dukke opp på samme tid hvert år. Akkurat som russetiden, pussig nok.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Det å være uredd og direkte er positivt. Men det å være så uforstående, samtidig som de er whizzkids- det er en av de største feilene. Enkelte ser virkelig ikke hvordan de som er skapt annerledes er akkurat like mye verd som dem selv. Og hvordan de skal utvise god, gammaldags folkeskikk. Verdenen deres er større enn den noen sinne var for min generasjon, men samtidig også mindre. Det eneste de virkelig forstår er datamaskinen. En forståelse som har kommet til prisen av sosiale ferdigheter ellers. Dog, I flere tilfeller er språkforståelsen på fremmede språl blitt bedre, og det kan jo kun anses positivt. Selv om morsmålet har fått lide litt. Verden ER større enn Norge. Det har de iallefall fåttt med seg.
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Tror de scorer jevnt over høyere enn våre generasjoner i de fleste disipliner, det er generasjon flink vi er inne i nå. Om misogynien er blitt sterkere, står på stedet hvil eller avtar er ikke godt å si, for det kan jo hende at det bare er mer gjennomsiktig og synlig nå. Uansett så har vi flott ungdom i våre dager, ikke dårligere enn min generasjon. Men de er forskjellige, skulle bare mangle. De har uvaner vi ikke hadde, og vi hadde sikkert uvaner som de ikke har. Forskningen forteller oss at de ruser seg mindre enn oss, og det tviler jeg ikke på. For vi drakk nesten hver eneste helg, det vet vi dagens foreldre at ungdommen i dag ikke gjør.

Vi er også av en annen generasjon enn våre foreldre, så det er ikke så lett å snike seg forbi oss om natten når vi sover. For vi er som oftest våkne til de kommer hjem fra fest eller ball og slikt, så vi har faktisk litt mer oversikt enn det våre foreldre hadde over slikt.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.257
Antall liker
1.159
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Tror de scorer jevnt over høyere enn våre generasjoner i de fleste disipliner, det er generasjon flink vi er inne i nå. Om misogynien er blitt sterkere, står på stedet hvil eller avtar er ikke godt å si, for det kan jo hende at det bare er mer gjennomsiktig og synlig nå. Uansett så har vi flott ungdom i våre dager, ikke dårligere enn min generasjon. Men de er forskjellige, skulle bare mangle. De har uvaner vi ikke hadde, og vi hadde sikkert uvaner som de ikke har. Forskningen forteller oss at de ruser seg mindre enn oss, og det tviler jeg ikke på. For vi drakk nesten hver eneste helg, det vet vi dagens foreldre at ungdommen i dag ikke gjør.

Vi er også av en annen generasjon enn våre foreldre, så det er ikke så lett å snike seg forbi oss om natten når vi sover. For vi er som oftest våkne til de kommer hjem fra fest eller ball og slikt, så vi har faktisk litt mer oversikt enn det våre foreldre hadde over slikt.
Tror du ja ;)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Tror de scorer jevnt over høyere enn våre generasjoner i de fleste disipliner, det er generasjon flink vi er inne i nå. Om misogynien er blitt sterkere, står på stedet hvil eller avtar er ikke godt å si, for det kan jo hende at det bare er mer gjennomsiktig og synlig nå. Uansett så har vi flott ungdom i våre dager, ikke dårligere enn min generasjon. Men de er forskjellige, skulle bare mangle. De har uvaner vi ikke hadde, og vi hadde sikkert uvaner som de ikke har. Forskningen forteller oss at de ruser seg mindre enn oss, og det tviler jeg ikke på. For vi drakk nesten hver eneste helg, det vet vi dagens foreldre at ungdommen i dag ikke gjør.

Vi er også av en annen generasjon enn våre foreldre, så det er ikke så lett å snike seg forbi oss om natten når vi sover. For vi er som oftest våkne til de kommer hjem fra fest eller ball og slikt, så vi har faktisk litt mer oversikt enn det våre foreldre hadde over slikt.
Tror du ja ;)
Må være flink med PC-overvåkning i så fall.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Tror de scorer jevnt over høyere enn våre generasjoner i de fleste disipliner, det er generasjon flink vi er inne i nå. Om misogynien er blitt sterkere, står på stedet hvil eller avtar er ikke godt å si, for det kan jo hende at det bare er mer gjennomsiktig og synlig nå. Uansett så har vi flott ungdom i våre dager, ikke dårligere enn min generasjon. Men de er forskjellige, skulle bare mangle. De har uvaner vi ikke hadde, og vi hadde sikkert uvaner som de ikke har. Forskningen forteller oss at de ruser seg mindre enn oss, og det tviler jeg ikke på. For vi drakk nesten hver eneste helg, det vet vi dagens foreldre at ungdommen i dag ikke gjør.

Vi er også av en annen generasjon enn våre foreldre, så det er ikke så lett å snike seg forbi oss om natten når vi sover. For vi er som oftest våkne til de kommer hjem fra fest eller ball og slikt, så vi har faktisk litt mer oversikt enn det våre foreldre hadde over slikt.
Tror du ja ;)
Må være flink med PC-overvåkning i så fall.
Du trenger ikke overvåke de elektroniske mediene, selv om jeg har fått med meg mye av det gjengen holder på med på Facebook. Og de legger ikke fingrene mellom selv om det er foreldre på tråden, noen ganger får de en smekk over fingrene også av observerende foreldre. Men det faktum at junior ikke sniker seg forbi oss slik jeg gjorde med mine sovende foreldre gjør jo at jeg har mer oversikt over hvilken tilstand han kommer hjem i. Hos oss er det rutine å sitte litt med gamle far før sengen søkes for å fortelle hva som har skjedd av gøyale ting, så jeg får tilbrakt nok tid med han før sengetid til at jeg vet om han er beruset.

Dessuten, forskning viser dramatiske forskjeller mellom ungdom i dag og for 30-40 år siden når det kommer til rusdebut og seksuell debut. De debuterer mye senere på begge deler, og det er mindre utbredt. Dette her har pågått over flere år nå, første gang jeg leste forskning på området var nok for over fem år siden i forbindelse med en kort artikkel jeg skrev om temaet.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
På facebook legger ungommen ut det de vil at hvem som helst skal se. Men det de ikke vil at noen skal se det ser du ikke.

Nå tror jeg ikke overvåkning er veien å gå. Det viktigste er å bruke mye tid sammen ungdommen og prakke på dem gode verdier og sundt vett så går det som regel bra. Problemet er de som har foreldre som ikke bryr seg all verden, og som bærer på mye vondt. Det kan få kjedelige konsekvenser, og har man ungdom med slike venner bør man være litt på vakt.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg tror nøkkelen ligger i å faktisk tilbringe tid med barna, dele litt interesser med dem og interessere seg for dem og deres venner. Ha åpne dører slik at barnas venner føler seg velkommen i familien, og det oppstår tillit mellom barn og voksen. Om et drøyt år er junior gammel nok til å gå i butikk og på pol for å handle drikkevarer, da har far lite han skal ha sagt uansett. Men det jeg vet er at han ikke har hatt samme usunne livsstil som jeg selv hadde da jeg var sytten år, det er hevet over enhver tvil. :)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
"Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus, har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker, prater når de egentlig burde arbeide, motsier foreldrene sine og tyranniserer sine lærere". Det sa Sokrates ca. 400 f. Kr. Å klage på ungdommen er intet nytt. Men de røyker nesten ikke lenger, drikker mindre, debuterer senere seksuelt, er flinke på skolen og jobber gjerne som ekstra hjelp i varehandelen.

Det kan like gjerne være vi som begynner å bli konservative. Kua husker ikke når hun selv var kalv. Det sa min mor.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Nei, vi blir ikke konservative, vi blir bare mer navlebeskuende som generasjon. Alt vår generasjon gjorde var bedre, alt fra musikken vi arvet fra våre større søsken til den vi oppdaget selv, og ikke minst holdningene våre var mye bedre. Det blir for enkelt, og faktisk så er mye av det ungdommen kritiseres for beviselig feil.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Tre ting som viser a det er en (for-)tapt generasjon:

De snakker mer med telefonene sine enn hverandre når de er sammen. (Narsissisme ekstrem)
De spør hvor du er og hva du gjør når de ringer deg opp (De er fødte overvåkere, og vil aldri se på overvåkning som et problem)
De tar med de melketunge puppene sine på steder hvor mennesker vil drikke og muligens snakke med andre uten å bli forstyrret av småbarnsskrål. (Omgjør offentligheten til et privat kjøkken)

Det eneste som virker forsonende er at det var foreldregenerasjonen som gjorde dem slik.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Man kan egentlig argumentere for at verden går videre og at tingenes tilstand blir bedre. Det er nok mye som beviselig blir bedre. Bedre karakterer, mindre fravær, alkohol og dop etc. I en verden der alle skal bli bedre på det som blir målt så risikerer vi på samme tid at vi mister mye på veien som åndelighet, kreativitet, omtanke, respekt og høflighet. Så har vi alle kreftene som ønsker at mann og kvinne skal være det samme - og ikke minst allergien mot religion og tro. Kristne mennesker blir nærmest mobbet ut av Ap og media - selv alle de moderate som har med seg gode verdier - og selv om man ikke nødvendigvis tror på en mann i himmelen - så er det mye annet bra å lære av dette. Heldigvis får islam være i fred - slik at norske muslimer i fred kan påvirke oss nordmenn under radaren med alle de positive sidene religion tross alt har: måtehold, respekt, dannelse etc.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
I området mitt under oppveksten ble man målt etter gammel russisk målestokk. Altså: De eldste målte deg opp og ned, og det viktigste var hvem din far var, og hva din familie betydde for det lokale samfunnet der du bodde. Nesten klansk tilnærming. Lokaldemokrati fantes ikke innad i familen. Man lærte da en god del om hvor viktig familie og venner er. Min familie hadde en sånn "åpen-dør-politikk". Det gjorde meg til den jeg idag er. Det, en solid dose internasjonal påvirkning og det faktum at jeg ble veiledet utfra egne forutsetninger, og fort lærte forskjell på ekte venner og de som ikke var det. Den tilnærminga eksisterer fortsatt der oppe, og gjør du ikke som naboen blir du sett merkelig på- uansett hvor i Norge du er. Uansett hvilken generasjon. Det ligger til norsk mentalitet, og den friheten våre barn i dag har er enda såpass ny for dem at det vil ta tid å lære såkalt tilbakevirkende brobygging. En ferdighet iallefall jeg har hatt siden jeg var liten..Med en sånn funksjonshemming som jeg har MÅ man lære seg å argumentere, forholde seg til instanser og støtteapparat samt omtrent drive foredragsviksomhet for at omverdenen skal respektere en for den man er, og glemme det handicap man har.
 
Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Man kan argumentere for at de som blir eldre ikke blir mer konservative, men det gjør mennesker når de trer inn i sine nye roller når de eldes. Verdier, normer og handlinger blir mer og mer betydningsfullt for dem og de forsvarer i større grad samfunnets orden og forutsigbarhet. Det man har opparbeidet seg av status, de verdiene man har samlet på seg og den stabiliteten man er med å garantere betyr stadig mer for et menneske jo eldre det blir.
 
C

Cyber

Gjest
Man kan egentlig argumentere for at verden går videre og at tingenes tilstand blir bedre. Det er nok mye som beviselig blir bedre. Bedre karakterer, mindre fravær, alkohol og dop etc. I en verden der alle skal bli bedre på det som blir målt så risikerer vi på samme tid at vi mister mye på veien som åndelighet, kreativitet, omtanke, respekt og høflighet. Så har vi alle kreftene som ønsker at mann og kvinne skal være det samme - og ikke minst allergien mot religion og tro. Kristne mennesker blir nærmest mobbet ut av Ap og media - selv alle de moderate som har med seg gode verdier - og selv om man ikke nødvendigvis tror på en mann i himmelen - så er det mye annet bra å lære av dette. Heldigvis får islam være i fred - slik at norske muslimer i fred kan påvirke oss nordmenn under radaren med alle de positive sidene religion tross alt har: måtehold, respekt, dannelse etc.
Har du mye kontakt med muslimer?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Denne tråden har jo alle forutsetninger for å bli både lang og underholdende. Her er mitt (innledende) bidrag til at folk skal kunne finne frem popcornet.....

Selv jobber jeg dagene til endes med våre håpefulle små, og jeg er også engasjert på fritiden, både ifbm fotball, håndball og korps.
Det innebærer at jeg daglig og ukentlig har mye kontakt med barn og unge. Og jeg vil jo gjerne like å tro at jeg har en viss peiling både på det jeg arbeider med og på det jeg bidrar med og registrerer rundt meg.
Det finnes helt klart mange herlige skapninger, som besitter mange gode egenskaper. Og det faktum at gjerne flere av dagens unge i større grad enn tidligere er mer direkte og selvhevdende, trenger ikke bare å være negativt. Men, og det er gjerne ofte eller alltid et men;
Noen kaller dagens oppvoksende generasjon for generasjon perfekt - og jeg vetta søren hvor glad jeg er for at det i det hele tatt har blitt tema.
Det legger helt klart et rimelig stort press på dagens unge, på mange arenaer.
Jeg leser at der er noen som mener at flere av dagens unge presterer bedre f eks på skolen enn tidligere - men da har man kanskje sett bort fra at de reelle kravene ifht "før i tiden" er senket ganske mye på flere områder. Samtidig møter dagens unge krav på områder som ikke eksisterte tidligere.

En faktor som i lang tid og i stor grad har påvirket utviklingen i samfunnnet vårt, er velferdssamfunnnet som har vokst frem etter siste verdenskrig, og i særdeleshet etter at Norge ble en oljenasjon. Både jeg og folk som er yngre enn meg har på mange måter vokst opp med sølvskje i munnnen, og den store majoriteten har det så godt at vi egentlig og kanskje ikke er klare over det. Det "bare er sånn", og vi kjenner ikke til annet. Dermed trenger vi heller ikke å bruke tid eller energi på å tenke på det - selv om vi kanskje burde gjøre nettopp dette. Og da er det kanskje fort gjort å glemme viktigheten og betydningen av ordet takknemlighet. Er vi takknemlige nok for at vi har trukket vinnerloddet det faktisk er å bo her i landet? Eller har det blitt slik at vi tar ting som en selvfølge? Det kan være ting som tyder på at stadig flere glemmer å være "takknemlig nok", og som av den grunn opptrer på måter som kanskje ikke er helt "spiselige". Det er gjerne da man opplever (unge) mennesker som er såkalt "vanskelige", som krangler, kjefter, blir sure og ufine - og det ofte over "bagateller". Sånn sett har man gjerne litt å arbeide med mtp det som kalles for folkeskikk.

Sosiale medier spiller i dag en stadig større og imho alt for "viktig" rolle i unge menneskers liv. Og hvis der sitter noen som tenker at "så lenge jeg har kontroll og oversikt over hva min håpefulle driver med på fb", ja da sier jeg bare stakkars deg.... Fb er jo så 2012.... Nei, arenaene dagens unge benytter seg av, er så mange og så "utilgjengelige" for oss gæmliser, at vi rett og slett i mange tilfeller ikke har kontroll i det hele tatt. Og da åpner det seg muligheter for dagens unge til å bedrive aktiviteter som overhodet ikke er romsrene. Folkeskikk? Ikke så veldig mye, på mange av disse arenaene........ Og en gyllen mulighet til å tråkke på andre! Bonusen blir da ofte at man selv kan profitere på det!

En annen betegnelse på dagens oppvoksende generasjon, er curlinggenerasjonen og/eller dessertgenerasjonen. Veldig mye i livet er (for=)lett og svært sutalaust. Det er mye dagens unge ikke trenger å anstrenge seg veldig for å få eller oppnå. Dermed møter de heller ikke mye friksjon, eller motstand, om du vil. Og det er litt skummelt, imho. For min erfaring og min mening er at; å ikke møte, og kjenne igjen, motstand, gir en del, og kanskje også i økende grad, flere, sjokkartede og "traumatiske" opplevelser den dagen ting ikke går helt etter planen og de faktisk får kjenne på litt av hverdagens "brutalitet". Og det igjen skyldes i vesentlig grad at de ikke har vært nødt til å etablere og utvikle kompetansen som skal til for å face slik friksjon. Og jeg tror at KOMBINASJONEN AV DETTE SISTE OG DET Å IKKE HA "LÆRT" SEG BETYDNINGEN AV TAKKNEMLIGHET fort kan bli en heidundrande svingdør.

RESPEKT? Ser at noen også har skrevet litt om dette. Og, ja, respekt er viktig, men forutsetter også gjensidighet. Ja, det å være høflig og reise seg for eldre på buss, t-bane osv er noe de aller fleste av oss ønsker å bevare. Og, ja, man ønsker gjerne at dagens unge skal ha og vise eldre respekt, både i måten å opptre på og i måten å kommunisere på. Da blir det viktig å vise respekt andre veien og, noe man enkelt og greit kan og bør gjøre - det er ikke supervanskelig. Glemmer vi som er eldre dette av og til? Tenker vi at vi kanskje rent av fortjener respekt i kraft av å være nettopp eldre? Jeg tror det..... Og jeg gjør det sikkert selv i blant, men jeg håper for guds skyld at jeg ikke gjør det med viten og vilje.
Jeg mistenker også at noen av oss til tider forveksler mangel på respekt med panikken og ageringsmåten som oppstår i skjæringspunktet curlinggenerasjon og takknemlighetsmangel - rett og slett fordi en økende grad av dagens unge ikke har blitt utstyrt med de nødvendige redskapene og den nødvendige kompetansen. Kort sagt handler det om at en økende grad av den oppvoksende generasjon rett og slett ikke har lært, ikke lærer og litt for seint lærer at det er noe som heter "nok er nok"!

Krydrer man så denne herlige "røren" med det faktum at landets innbyggere i stadig større grad her fått muligheten til å utvikle egoisme og egosentrering - karaktertrekk som garantert ligger i oss fra barnsbein av - ja, da er det ikke rart at man kanskje av og til hever på et øyebryn. Og denne utviklingen er ikke primært knyttet til dagens ungdom, den har vokst seg stor, sterk og kanskje litt "stygg", over lang tid. Min far er lik sin far, er det noe som heter. Det kan man snu på. Mitt barn er lik sine foreldre, blir det da. Og dersom man tenker på dette som en ball som først har begynt å rulle, vil egoismen og egosentreringen både fortsette og øke, så lenge ingen griper fatt i fenomenet og gjør noe med det - noe som gjerne ikke er så enkelt, men likevel så enkelt. Det handler kanskje mest av alt om å "begynne med seg sjæl" - før man kaster egg i glasshuset..... Så blir kanskje spørsmålet om dette er noe man er villig til - eller om det er noe man føler at man BØR gjøre - selv om man har det som plommen i egget i velferdssamfunnet vårt......? Eller bør man kanskje i større grad være våken for og arbeide aktivt ifht betydningen og viktigheten av å mane frem den indre pekefingeren?

Puh, kjenner at jeg ble litt engasjert her. Kunne lett ha skrevet et helt essay om dette, jeg. Og ifht det jeg har skrevet ovenfor, velger jeg å se på det som et sunnhetstegn. You may disagree, men da vil jeg gjerne høre/lese dine beveggrunner for ditt ståsted.

mvh
Proffen
 
U

Utgatt24668

Gjest
Proffen, takk for et godt innlegg. Jeg leste det hele og synes du er inne på noe. Det er mange dimensjoner i denne debatten.

Det vi ikke har snakket så mye om er det økende skillet mellom velstående og mindre velstående i vår nasjon. Når jeg snakker om den yngre generasjon er egentlig dette en stigmatisering - da det er forskjeller (på godt og vont) i verdier og oppdragelse i disse segmentene .

Da jeg var inne på religion så spurte noen om jeg hadde kontakt med mange muslimer. Svaret er at jeg har flere muslimske kolleger - 2 generasjon pakistanere - som jeg kjenner godt. Disse utgjør et sett med andre verdier igjen - slik at det er nok ikke et fasitsvar på "dagens ungdom".

Det er likevel en del fellesnevnere. Vi har vært inne på dette med sosiale medier, iPad-dingser etc. der man utvikler et forhold til teknologi og mindre til mennesker. Det er en fare for at de utvikler lavere sosial intelligens - og der de kan oppleves mer direkte og mindre respektfull uten at de nødvendigvis mener det. Direkte mobbespråk på sosiale medier hjelper heller ikke.

Her i Oslo er det uten tvil en økende grad av høylytt telefonsamtaler på buss og trikk blant de unge. Det er faktisk noe jeg reagerer på. Vi hadde en slik effekt på 90-tallet også - da mobile ble tilgjengelig for alle - men denne trenden har dessverre kommet tilbake. Dette kan også være et tegn på at intimgrensene er i ferd med å bli mindre. Vi blir mer internasjonale - og vi slipper flere mennesker innpå oss - som adopteres kanskje raskere hos de unge.

Noen nevner dette med kvinner som ammer og har med ungene sine opp i fanget ditt og bråker når man skal kose seg med en øl eller kaffe. Jeg må si meg enig i at dette kan være provoserende i noen tilfeller - spesielt de som ikke klarer å vise noen form for hensyn og nærmest demonstrerer sin rett til å gjøre hva de vil. Dette er av erfaring ikke unge og lovende mennesker i 20-årene - men gjerne 30-åringer i ymse slag (gjerne lokalisert på Gründerløkka på og på den politiske venstreskalaen ).
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Proffen: Jeg har fire herlige onkelbarn selv. De har fått inn den kjærligheten/respekten/forståelsen med teskje, er små millennials og skarpe som barberblader, alle fire:rolleyes: Er kjempestolt, jeg. Og så glad i dem at det er helt ubeskrivelig:rolleyes:
 
Sist redigert:
U

Utgatt24668

Gjest
- og selv om man ikke nødvendigvis tror på en mann i himmelen - så er det mye annet bra å lære av dette.
Som f.eks?
I det sekulære Norge er vi på autopilot opplært med at alt som kommer fra den"omstridte" og "fundamentalistiske" kristne lære er feil - og det er alltid OK å imøtekomme kristne verdier med hån og mobbing etc. osv. Vi så et eksempel på dette da media skulle dekke Oslo symposium - der den ene etter den andre ble mobbet og hengt ut i forskjellig grad. Jeg satte selv med et inntrykk av at dette var skikkelig fæle greier før jeg begynte å lese meg opp på det.

Hvis man ser forbi den sosialdemokratiske kampanjen (eller krigserklæring hvis vi legger til grunn den rød-grønne politikken) mot den norske kirken på den ene siden - og KrF og bibelbeltets spissformulering og sterke prinsipper (tvangstanker) rundt ekteskap, sex før ekteskap og alkohol på den andre siden - så har Det Nye testamentet og den Norske kirke egentlig mye å tilføre det norske samfunnet. Jeg savner selv presterollen i flere norske selskaper - som kan fremme mer nestekjærlighet, omsorg og åndelighet inn i organisasjonene. I dagens bedrifter blir man mer og mer styrt av målekort og prestasjons- og bonusutløsende resultatindikatorer, men mer varme mellom medmennesker kan i tillegg utløse et langt mer effektiv samarbeidsklima - blant annet via økt tillit. Det å ha det bra på arbeidsplassen øker også kreativiteten og innovasjonen. Hvis vi ser på andre suksessfulle land som Japan så er faktisk bedrifts-"prest" et etablert begrep og rolle som eks. I land som er mindre sekulære, som USA, er også dette mer vanlig i forskjellige former.

Problemet idag er at vi er opplært til å tenke negativt umiddelbart vi hører ordet religion og Kristendom. Unntaket er Islam, der noen på venstresiden på feil grunnlag støtter en religion de egentlig misliker (eller ikke forstår) - mens andre på langt høyreside hater den samme religionen på helt feil grunnlag (også med manglende forståelse). Kristendom og Islam er svært like religioner i verdisettet - selv om det er en "politisering" av religionen flere steder.
 
Sist redigert av en moderator:
C

cruiser

Gjest
Hva har man å hente i religion politisk? Viktig å skille venstresidens "krig" mot religion i politikken og på det personlige plan. Venstresiden har vært og er en sterk forkjemper for religionsfrihet for enkeltindivider men en sterk motstander mot at religion skal styre medisinsk utvikling, offentlige institusjoner osv.

Oslo symposium hadde fått null oppmerksomhet i media hadde ikke politikere stått i kø for å fiske stemmer med korset utenpå genseren
 
U

Utgatt24668

Gjest
Hva har man å hente i religion politisk? Viktig å skille venstresidens "krig" mot religion i politikken og på det personlige plan. Venstresiden har vært og er en sterk forkjemper for religionsfrihet for enkeltindivider men en sterk motstander mot at religion skal styre medisinsk utvikling, offentlige institusjoner osv.

Oslo symposium hadde fått null oppmerksomhet i media hadde ikke politikere stått i kø for å fiske stemmer med korset utenpå genseren
God og kortfattet oppsummering av medias mening om saken.
 
C

cruiser

Gjest
Hva kom først, høna eller egget? Ting blir ikke automatisk feil fordi det rapporteres om i media. Kristendommen er på vikende front(med rette) i hele nord og mellomeuropa og har relativt lite med "venstresiden" å gjøre
 
U

Utgatt24668

Gjest
Hva kom først, høna eller egget? Ting blir ikke automatisk feil fordi det rapporteres om i media. Kristendommen er på vikende front(med rette) i hele nord og mellomeuropa og har relativt lite med "venstresiden" å gjøre
Media speiler til en viss grad folkeopinionen - og det er ingenting galt i det.

Det er en politisk klar agenda mot Kristendommen som også har en klar historisk bakgrunn i Kommunismen. Vår sosialdemokratiske politikk har arvet elementer av dette. I media er all form for kritikk mot kirken godkjent uten en rimelighetsvurdering.

Det er noen fordeler med å løsrive seg fra dogmatiske religioner - men vi ser også noen klare ulemper. Eksempler på dette er at vi har mindre samhold og åndelighet her enn f.eks. i Sør-Europa. Vi er kanskje mer effektive på jobben men vi er også mer isolerte og løsrevet fra hverandre.

I ungdomskulturen har det vært en negativ trend i form av bruk av alkohol, uvettig bytte av seksualpartnere og en generell liten respekt for seg selv. I land med flere verdier i form av Kristendom, Islam etc. har man et noe mer respektfullt forhold til disse tingene. Heldigvis er det nå en positiv trend blant våre unge på disse områdene. Respekt for seg selv og egen kropp er en forutsetning til å ha respekt for andre. Sosial trygghet og samhold er også en forutsetning for god livskvalitet.

Jeg husker ennå hvor positivt overrasket jeg ble da jeg studerte og jobbet i Sør-Europa i min tid.
 
Sist redigert av en moderator:

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Proffen: Jeg har fire herlige onkelbarn selv. De har fått inn den kjærligheten/respekten/forståelsen med teskje, er små millennials og skarpe som barberblader, alle fire:rolleyes: Er kjempestolt, jeg. Og så glad i dem at det er helt ubeskrivelig:rolleyes:
Hei du, Auditor.
Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke ditt innlegg. Er du grunnleggende uenig med meg fordi du har fire herlige onkelbarn?
Mitt innlegg var aldri ment å skulle beskrive alle, ei heller var det ment å være allmenngyldig eller generaliserende.
Derimot ønsket jeg med mitt innlegg å sette fokus på en trend og en utvikling som jeg mener å se i økende grad, og der jeg spekulerer litt i årsakene til denne utviklingen. Simple as that.
Det betyr ikke at jeg ikke mener det finnes masse herlige ungdommer rundt oss, og det finnes også masse herlige mennesker både i 20- og 30-årene. For det gjør det, bare så det er sagt.

mvh
Proffen
 
6

65finger

Gjest
Hva kom først, høna eller egget? Ting blir ikke automatisk feil fordi det rapporteres om i media. Kristendommen er på vikende front(med rette) i hele nord og mellomeuropa og har relativt lite med "venstresiden" å gjøre
Media speiler til en viss grad folkeopinionen - og det er ingenting galt i det.

Det er en politisk klar agenda mot Kristendommen som også har en klar historisk bakgrunn i Kommunismen. Vår sosialdemokratiske politikk har arvet elementer av dette. I media er all form for kritikk mot kirken godkjent uten en rimelighetsvurdering.

Det er noen fordeler med å løsrive seg fra dogmatiske religioner - men vi ser også noen klare ulemper. Eksempler på dette er at vi har mindre samhold og åndelighet her enn f.eks. i Sør-Europa. Vi er kanskje mer effektive på jobben men vi er også mer isolerte og løsrevet fra hverandre.

I ungdomskulturen har det vært en negativ trend i form av bruk av alkohol, uvettig bytte av seksualpartnere og en generell liten respekt for seg selv. I land med flere verdier i form av Kristendom, Islam etc. har man et noe mer respektfullt forhold til disse tingene. Heldigvis er det nå en positiv trend blant våre unge på disse områdene. Respekt for seg selv og egen kropp er en forutsetning til å ha respekt for andre. Sosial trygghet og samhold er også en forutsetning for god livskvalitet.

Jeg husker ennå hvor positivt overrasket jeg ble da jeg studerte og jobbet i Sør-Europa i min tid.
det virker som du fremmer egne oppfattninger i dette innlegget. Fint om du opplyser om dette i innlegget
 
U

Utgatt24668

Gjest
Det virker som du fremmer egne oppfattninger i dette innlegget. Fint om du opplyser om dette i innlegget
Dette er et diskusjonsforum - så det skulle vel bare mange at jeg fremmer mine egne meninger? Hvem ellers skulle jeg argumentere på vegne av?

Når det gjelder politisk historie eller tilgjengelig statistikk så kan hvem som helst validere mine påstander etter eget godtbefinnende. Jeg tror ikke dette er spesielt kontroversielt for å si det forsiktig.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Menn som har mistet manndighet, kvinner som mangler femininitet, ungdom uten folkeskikk, savn av Sør-Europas åndelighet og mangel på bedriftsprester og det stopper ikke der. Hva faen?
 

slendrian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2012
Innlegg
175
Antall liker
135
Sted
Rødøy
Jeg er født i 89 og er av foreldre fra det sene 60-tall. Moren min har tatt avstand fra alle normer og verdier som sine foreldre drev med i det de kalte sunn oppdragelse. Faren min har flere retter på menyen som foraktes på grunn av at faren hans mer eller mindre tvangsforet gamlingen. For meg høres ikke dette ut som sunne verdier...

Jeg har vokst opp med historier fra det glade 70- og 80-tall som omhandlet bygdafester, fyllekjøring, slossing og så videre. Et resultat av for stramme grenser i hjemmet? Ikke veit jeg, men min generasjon ble kanskje litt bedre på disse områdene, og ut fra mine observasjoner er dagens ungdom MYE bedre.

Ungdom som vokste opp før 2000-tallet var kanskje noe mer selvstendige. Man kunne slå plen, sette på en maskin med klær, male hus o.l. Noe av årsaken til dette tror jeg kommer av økt bruk av barnehage. Allerede her starter barnas behov for å ha voksne rundt seg, og navlestrengen blir lengre og lengre etterhvert som samfunnet likestilles.

Disse tingene satt til side, mine døtre (5 år og 6 mnd) lærer seg, og skal lære seg, bordskikk, bruk av inne- og utestemme, respekt for medmennesker og ikke minst egenrådighet. Lære seg å si nei når andre sier ja. Med tiden blir det forhåpentligvis ærlige, selvstendige og selvsikre ungdommer av rampen.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.558
Antall liker
15.594
Torget vurderinger
2
"uvettig bytte av seksualpartnere"

Alltid underholdende med folk som tror at et aktivt sexliv er et nyere påfunn.

Syfilis kom til Europa med Columbus' sjømenn, og spredde seg med lynfart over hele kontinentet ...

The first well-recorded European outbreak of what is now known as syphilis occurred in 1495 among French troops besieging Naples, Italy. It may have been transmitted to the French via Spanish mercenaries serving King Charles VIII of France in that siege. From this center, the disease swept across Europe. Most researchers have now concluded that syphilis was carried from the New World to Europe after Columbus‘ voyages. Many of the crew members who served on this voyage later joined the army c8of King Charles in his invasion of Naples in 1495, resulting in spreading the disease across Europe. Syphilis spread throughout Europe in the 1490s and was particularly lethal in its original manifestation. While the death toll will never be known, estimates are that during the Renaissance syphilis was responsible for over 5 million deaths and is suspected to have infected over a million individuals at any one time.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Statistikk tilsier en mer vettug/edruelig sex- og ruspraksis er gjeldende for de som nå er i tenårene enn for bare noen år siden. I Norge var nok de som vokste opp på åtti og nittitallet de verste i så måte, tror jeg uten å ha kjennskap til noen statistikk om akkurat det.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Statistikk tilsier en mer vettug/edruelig sex- og ruspraksis er gjeldende for de som nå er i tenårene enn for bare noen år siden. I Norge var nok de som vokste opp på åtti og nittitallet de verste i så måte, tror jeg uten å ha kjennskap til noen statistikk om akkurat det.
Enig - det er også min oppfatning.
 
6

65finger

Gjest
Det virker som du fremmer egne oppfattninger i dette innlegget. Fint om du opplyser om dette i innlegget
Dette er et diskusjonsforum - så det skulle vel bare mange at jeg fremmer mine egne meninger? Hvem ellers skulle jeg argumentere på vegne av?

Når det gjelder politisk historie eller tilgjengelig statistikk så kan hvem som helst validere mine påstander etter eget godtbefinnende. Jeg tror ikke dette er spesielt kontroversielt for å si det forsiktig.
lite kontroversielt i kristen konservative miljøer ja
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
RuneRaskeReven: Se mine tidligere innlegg her, så skjønner du hvor jeg står ift dagens unge..Hvis noe skulle være uklart, prøv en PM..:rolleyes:
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Ikke så begeistret, har vi skjønt.
 
6

65finger

Gjest
Ungdommen praktiserer sex med andre enn seg selv. Å huff å huff
 
Topp Bunn