Politikk, religion og samfunn Millennium-generasjonen :: Hvor går grensen for folkeskikk ?

U

Utgatt24668

Gjest

Jeg vil gjerne spørre hifisentralen om hva dere mener om Millennium-generasjonen.

Flere av dere her er over/rundt 50 år og har muligens en formening om hvordan mennesker som er født etter 1980 oppfører seg i samfunnet. Selv om jeg ikke er veldig mye eldre enn denne generasjonen så er det noen endringer de siste årene som har fått min oppmerksomhet - og jeg undrer på om dere har noen meninger på dette.

Jeg er ikke bastant i disse spørsmålene - kun søkende:

- Jeg opplever selv en økt aksept for høylytte samtaler på mobiltelefonen de siste årene som eks. Det er også høyere aksept for forstyrrende elementer på kafeer og restauranter - om det er åpenbart høytlytte samtaler som åpenbart forstyrrer andre eller aksept for mer støy fra barn med fri oppdragelse etc. Mennesker i 20-årene er merkbart mindre høflig i sin framtoning og tiltale til mer voksne mennesker som eks.

- Jeg tenker også at den nye generasjonen har også mistet mye av sin maskulinitet siden krigen - helt sikker på godt og vont - og mye på godt - men jeg synes en del menn/gutter drar det vel langt noen ganger. Jeg skal innrømme at jeg tenker på hva mine besteforeldre som kjempet i krigen ville ha sagt når jeg ser hipstere på Grünerløkka for å si det slik. Jentene har også muligens mistet noe av sin femininitet med økt frekvens av alkohol og partnerbytter osv. Det er positivt av kvinner har fått frihet og er blitt modernisert - men jeg foretrekker selv femininiteten i Sør-Europa og deres litt mer balanserte bruk av alkohol osv.

Spørsmålet er om vi egentlig går i riktig retning og om dette er ønskelig?

Dette er spørsmål som kan skape mye følelser - og det er ingen fasitsvar. Det er verdispørsmål som kan være vanskelig å diskutere ut fra verdisyn etc. Men jeg prøver meg likevel.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg synes ikke det står så gærnt til. Høylytte telefonsamtaler var det f.eks. mer av rundt den tiden da de ble allemannseie.

Svein Arne

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.07.2013
Antall liker
8.383
Sted
På kanten.
Jeg synes også jeg treffer mye fin ungdom, og at det var jammen mye rart da jeg vokste opp også.
Tror dette er en generasjonsgreie som har gjentatt seg siden tidenes morgen; noen - både ungdom og de eldre - vil alltid ergre seg og legge merke til det negative, mens de aller fleste er greie og helt alminnelige.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.528
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg begynner å nærme meg 50 faretruende fort, men ærlig talt så er det en generell mangel på folkeskikk og mangel på respekt og omtanke for andre i samfunnet som er ganske så gjenomsyrende. Det er ikke bare ungdommer - de på 50-60 kan være like så ufine her. Dette er imidlertid mere på nett at det kommer ut. Omgangstonen blandt ungdom når de tror ingen hører de er temmelig svinaktig.

Misogynien, derimot er blitt på et annet vis hos ungdommen. Fordommene, horestemplinga osv er blitt på en måte som var temmelig ukjent ift når jeg var ung.

Samfunnet er blitt schizo på mange vis - Beyonce, Lady Gaga osv er populære og har alt hengende ut, mens ungdomene ikke kan ta av seg klærne og dusje før de skal i basenget...

Dette med manglende omtanke med ringing på kafeer og slikt gjelder absolutt ikke mest ungdom. Ungdom sender meldinger. Det er folk mellom 30 og 50 som prater høylytt i tlf.

Johan-Kr

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.288
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Tro i alle fall at det er mye værre å være ung i dag en for "lenge siden". Tror ikke en gang vi aner toppen av isfjellet.

Ellers synes jeg dagen ungdom er fin, bortsett fra at de har hodet litt for mye ned i denne mobilen :)

6

65finger

Gjest
jeg er født i 1965 og er dermed passert 50. Det var ikke bedre på 80tallet da jeg var ung. håper jeg aldri blir så "gammel" at jeg lar meg forarge av ungdommen:mad:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Vi er heldige. Tenk på generasjonen før oss som ikke hadde hørt annet enn viser og salmer, når ungdommene vridde opp volumet på sine overdimensjonerte stereoanlegg med Who, Led Zeppelin og Black Sabbath, og alle var så gjengrodd av hår at man så ikke hvilket kjønn de var før det var for sent. Nå må man kjøpe pedofile russelåter for enorme summer for å få noen fra foreldregenerasjonen til så vidt å løfte øyenbrynene.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det mest skremmende med dagens unge var alt som krøp fram fra mørke kjellere de første ukene etter at Pokemon GO kom...

S

Slubbert

Gjest
Da jeg gikk på ungdomsskolen stod rånebilene linet opp utenfor inngangen i matfri, og ventet på jentene som sprang bort til dem. Tenkte mitt om dem, men ikke at de var pedofile. Men nå lever vi jo i krenkelsens og de anstøttes tidsalder, og jeg synes nok at det kanskje er mer problematisk enn noen på kanten russelåter.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Må vel seie at i pakt med at eg vert eldre og eldre, har ungdomsskuleelevane vorte høflegare og høflegare....mykje fin ungdom for tida.
Hmm, veldig interessant. Jeg er mye i skolen og observerer, og mitt inntrykk er at elevene respekterer de voksne som er verdt å respektere. Og de voksne som ikke blir respektert, synes ofte at elevene er veldig uoppdragne.

T

TT.

Gjest
Jeg er født i 63. Det du opplever er bare et tegn på at verden forandres og jo eldre du blir, jo mer irriteres du av "ungdommen nå til dags". Det finnes veldig mye flott ungdom som er både høflige, oppegående og ikke minst interessert i hva som skjer rundt dem. Jeg har i noen år pendlet med tog og de som snakker høyt i telefon, er stort sett voksne og voksne utlendinger.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Mye utmerket ungdom, ja. Senest i går kveld måtte jeg riktignok være muggen mot en breddegående gjeng av arten som ikke behersket gange på fortau, men den slags huleboere finnes i alle aldre, og det er ikke få av dem heller.

Angående spørsmålet om prossen med angivelig androgynisering av begge kjønn "egentlig går i riktig retning og om dette er ønskelig" så mener jeg at vi ikke har noe med det. Utviklingen i politiske rettigheter, ressursfordeling, avskoging, forhold i arbeidslivet m.v. er eksempler på viktige ting å bry seg med og å skape politikk for å håndterere. Om alle landets kvinner og menn har lyst til å være Peter Pilgård, så so fuckings be it.

Og som en advarsel, eller mer en bemerkning kanskje: overdreven interesse for interseksualitet, endring i kjønnsutrykk og den slags er liite ikke femi, da!

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.394
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Da jeg vokste opp på tredvetallet var det akkurat likt.

«Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus, har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker, prater når de egentlig burde arbeide, motsier foreldrene sine og tyranniserer sine lærere» sa Sokrates ca. 400 f. Kr.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
For å si det sånn: Respekt for de som er annerledes enn dem, det har de ikke, ungdommen. Iallefall ikke den mannlige delen av dem. Med en funksjonshemming som krever rullestol blir man konsekvent prata over hodet på. Det verste er at enkelte barn er enda verre. Har flere eksempler blant naboenes barn. Direkte diskriminerende oppførsel. Hva sier det om foreldregenerasjonen deres? Dessuten er Millennials totalt uforstående til fortiden, tror verden er skapt bak en skjerm og helt ukjent med hva det vil si å spise ordentlig. Lettlurte i matveien, er de..Zero her, lett der, null effekt på noe av det. Ikke rart landet våres sliter..

Sist redigert:
U

Utgatt24668

Gjest
Mange gode innspill til ettertanke her:

- Jeg er enig i at det er mye god ungdom. Jeg jobber selv (i ny og ned) med å rekruttere nye ansatte fra blant annet fra NHH og NTNU - og synes mange av dem er seriøse og etterrettelige. På samme tid så synes er det en endring mellom deres og min egen generasjon. De er mindre forsiktige og mindre respektfulle for mennesker med erfaring - kanskje mer direkte. Jeg tenker noen ganger at det er fint at de er uredde og går rett på sak. På samme tid er det urovekkende at de angivelig er vant til alltid å få viljen sin og ikke bli sagt imot. Generasjonene som er oppvokst med oljerikdommen fra fødselen har noe med seg. Jeg opplever at unge mennesker fra utlandet, sør-Europa eller Latin-Amerika er mye mer lyttende - og jeg opplever også at de lærer raskere ved å vise mer respekt og tålmodighet som eks.

- Mest synd er det på en del unge menn som har mistet manndommen sin (eller jenter som prøver å være en mann). Man kan fremme rettferdighet mellom mann og kvinne - men likevel tørre å være feminin som jente og maskulin som mann. Noen vil vel si at jeg er gammeldags - men jeg vil da protestere :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvis du bare av og til rekrutterer nye ansatte, så henger du for lite med ungdommen.

Det blir man ikke gammeldags av, det blir man gammel av.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.288
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Mange gode innspill til ettertanke her:

- Jeg er enig i at det er mye god ungdom. Jeg jobber selv (i ny og ned) med å rekruttere nye ansatte fra blant annet fra NHH og NTNU - og synes mange av dem er seriøse og etterrettelige. På samme tid så synes er det en endring mellom deres og min egen generasjon. De er mindre forsiktige og mindre respektfulle for mennesker med erfaring - kanskje mer direkte. Jeg tenker noen ganger at det er fint at de er uredde og går rett på sak. På samme tid er det urovekkende at de angivelig er vant til alltid å få viljen sin og ikke bli sagt imot. Generasjonene som er oppvokst med oljerikdommen fra fødselen har noe med seg. Jeg opplever at unge mennesker fra utlandet, sør-Europa eller Latin-Amerika er mye mer lyttende - og jeg opplever også at de lærer raskere ved å vise mer respekt og tålmodighet som eks.

- Mest synd er det på en del unge menn som har mistet manndommen sin (eller jenter som prøver å være en mann). Man kan fremme rettferdighet mellom mann og kvinne - men likevel tørre å være feminin som jente og maskulin som mann. Noen vil vel si at jeg er gammeldags - men jeg vil da protestere :)
??

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Unge kvinner som har mistet møydommen, ganske synd på dem og.

H

Hardingfele

Gjest
Det sitatet tillegges ofte Sokrates, men kommer nok fra Platon, en konfirmasjonstaletraver som brukes ganske i strid med hva Sokrates mente ungdom evnet og burde. Noe lignende står i Republikken, om ikke ordrett i festtaleversjonen. Merkelig nok siteres det sjelden fra Symposiet i festtaler; det burde passet bedre, siden Symposiet skildrer en dionysisk holdning til festing som nok passer til vår tid.

Kanskje G. K. Chesterton bør få ordet. Dette har den fordel at han også har sagt det:

"I believe what really happens in history is this: the old man is
always wrong; and the young people are always wrong about what is
wrong with him. The practical form it takes is this: that, while the
old man may stand by some stupid custom, the young man always attacks
it with some theory that turns out to be equally stupid."

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.789
Jeg har snarere inntrykk av at ungene våre gjennomgående blir bedre medmennesker enn vår generasjon.

Det eneste som bekymrer er fysisk helse. For lite fysisk aktivitet og for mye fokus på utseende framfor funksjon. Og så er det visst en del gutter som har byttet ut lesing med TV-titting, dataspill og sosiale medier. Jentene leser fortsatt! Men dette har jo lite med folkeskikk å gjøre.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.232
De værste pøblene er menn i 35-40 års alderen. Gamle nok til å ha tilegnet seg mye kunnskap, men ikke gamle nok til å ha tilegnet seg klokskap.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.238
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Den eneste personen jeg noensinne har sett reise seg for en eldre på bybanen i Bergen, var en polakk i 30-årene. Dette til ettertanke.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
3.956
Sted
Liten by
Den eneste personen jeg noensinne har sett reise seg for en eldre på bybanen i Bergen, var en polakk i 30-årene. Dette til ettertanke.
Jeg tror også vi har en del å lære av andre nasjoner og kulturer når det gjelder høflighet mot alle som er bittelitt annerledes enn oss selv. Vi er en egoistisk nasjon og vi er blitt litt vel ego som folkeslag.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.670
Sted
Trondheim
For 10 år siden var det uhørt å ikke reise seg for eldre på trikken i Praha. Nå er det vanlig. Så de kommer etter i gamle Øst-Europa også (selv om Praha ligger rimelig langt vest for f.eks. Wien, Stockholm, Bodø...)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.238
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg tror også vi har en del å lære av andre nasjoner og kulturer når det gjelder høflighet mot alle som er bittelitt annerledes enn oss selv. Vi er en egoistisk nasjon og vi er blitt litt vel ego som folkeslag.
Dyrkingen av ungdommen i reklame, markedsføring, kultur og media må ta sin del av skylden.

S

Slubbert

Gjest
Nei, det var andre tider da jeg var ung! Da måtte vi hive oss ned på knærne hvis en Eldre gikk forb, og slikke tærne hans rene. Hvis han ikke hadde koldbrann da, i så fall skar vi dem av med tollekniven. Det var jo mye kaldere før, ofte femti minus i april eller mai, så koldbrann var ganske vanlig. Og luksus var vi ikke vant med. Vi var trettifire søsken som delte samme seng, mens mor sov i naboens pipe. Fjernsyn hadde vi aldri hørt om, men hvis vi gikk over fjellet til naboen kunne vi få høre på radio. Folk var jo mye mer gjestfrie før, så vi kunne bare gå innom hvemsomhelst nårsomhelst. Husker fortsatt da 'n far Olaf skulle over fjellet til naboen, plutselig kom jerven og tok'n. Men sånt måtte man regne med. Siden jeg jobbet 30 timer i døgnet på åkeren fra jeg var tre år gammel klarte vi oss allikevel. Og lykkeligere var vi også. Hvisi man ser bort fra fattigdommen, sulten, nøden, krigen og andre sånne småting så var alt mye bedre før!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Etter at spanskrøret ble avskaffet har det bare gått en vei...

J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
De værste pøblene er menn i 35-40 års alderen. Gamle nok til å ha tilegnet seg mye kunnskap, men ikke gamle nok til å ha tilegnet seg klokskap.
Ikke minst i trafikken
Sikkert riktig. Tror ikke de det gjelder her er millenium gjengen.

https://www.nrk.no/sognogfjordane/k...bilen-_-bilistar-koyrde-rett-forbi-1.13425025
Jeg synes de over 85 er skumlest i trafikken.

Zeitgeist

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2013
Antall liker
1.573
Sted
Melhus
Torget vurderinger
11
Ikke minst i trafikken
Sikkert riktig. Tror ikke de det gjelder her er millenium gjengen.

https://www.nrk.no/sognogfjordane/k...bilen-_-bilistar-koyrde-rett-forbi-1.13425025
Jeg synes de over 85 er skumlest i trafikken.
Enig. Hører aldri om en 18åring som kjører feil kjøreretning på E6..

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.528
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ikke minst i trafikken
En som er drittsekk i trafikken når han er 35, fortsetter stort sett inntil sertifikatet blir beslaglagt eller tøflene parkeres for godt.

Johan-Kr

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det er en del utfordringer med å tolke dødsstatistikk i trafikken. F.eks. bruker enkelte bilen når de ønsker å legge inn årene for godt, og smeller inn i fronten på et møtende vogntog i stor hastighet.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Alt var mye bedre under krigen, den gangen vi hadde kultur. ;)

Strengt tatt synes jeg faktisk dagens oppvoksende unge er fine folk, i alle fall slik jeg har lært dem å kjenne via juniors venner. Selv om han er privatskole-elev med venner som i noen tilfeller er barna av mine venner så er han og hans venner neppe unike. For så unik er ikke baluba senior heller. Jeg observerer unge folk av alle kulturer reise seg på bussen for eldre, selv jeg har opplevd at unge har reist seg for meg. Selv om jeg bare såvidt har passert femti. Men jeg har også observert det motsatt, noe som vel var ganske uvanlig i min ungdom.

Det eneste jeg har å utsette på dagens ungdom med utgangspunkt i videoen er den faglige utålmodigheten. Det er svært synlig på journaliststudier. Elevene er lite interessert i å gå den lange veien fra en lokalavis via regionsaviser til enten etermedia eller riksaviser. De vil finne ei direkte rute til kjendisstatusen som følger med nasjonale medier, aller helst etermedier. Slike små detaljer avslører at de lever i en postmoderne virkelighet der alt er så oppstykket at de ikke ser berget de skal bestige for å nå dit, som det hevdes i videoen.

Utover det synes jeg ungdommen har gode verdier, selv om misogynien er litt sterkere i dag enn for 30 år siden blant de yngste "voksne" ifølge det vi kan lese ut av russebusslåter og slikt. Men jeg har ikke møtt på de holdningene i vennegjengen til junior, som er barn av 2000-årgangen. Tvert imot virker jentene totalt likestilt i verdi og betydning innen den gruppen, og det er også et tilfelle med ei venninne som har vært åpent lesbisk i alle fall de siste to årene. Vakre, intelligente og engasjerte ungdommer som gjør det godt i sport og musikk, og som finner glede i å utforske verden med verktøy vi bare kunne drømme om der vi satt med den gamle reiseradioen og hørte på Radio Luxemburg.

Sist redigert:
Topp Bunn