U
Utgatt24668
Gjest
Jeg vil gjerne spørre hifisentralen om hva dere mener om Millennium-generasjonen.
Flere av dere her er over/rundt 50 år og har muligens en formening om hvordan mennesker som er født etter 1980 oppfører seg i samfunnet. Selv om jeg ikke er veldig mye eldre enn denne generasjonen så er det noen endringer de siste årene som har fått min oppmerksomhet - og jeg undrer på om dere har noen meninger på dette.
Jeg er ikke bastant i disse spørsmålene - kun søkende:
- Jeg opplever selv en økt aksept for høylytte samtaler på mobiltelefonen de siste årene som eks. Det er også høyere aksept for forstyrrende elementer på kafeer og restauranter - om det er åpenbart høytlytte samtaler som åpenbart forstyrrer andre eller aksept for mer støy fra barn med fri oppdragelse etc. Mennesker i 20-årene er merkbart mindre høflig i sin framtoning og tiltale til mer voksne mennesker som eks.
- Jeg tenker også at den nye generasjonen har også mistet mye av sin maskulinitet siden krigen - helt sikker på godt og vont - og mye på godt - men jeg synes en del menn/gutter drar det vel langt noen ganger. Jeg skal innrømme at jeg tenker på hva mine besteforeldre som kjempet i krigen ville ha sagt når jeg ser hipstere på Grünerløkka for å si det slik. Jentene har også muligens mistet noe av sin femininitet med økt frekvens av alkohol og partnerbytter osv. Det er positivt av kvinner har fått frihet og er blitt modernisert - men jeg foretrekker selv femininiteten i Sør-Europa og deres litt mer balanserte bruk av alkohol osv.
Spørsmålet er om vi egentlig går i riktig retning og om dette er ønskelig?
Dette er spørsmål som kan skape mye følelser - og det er ingen fasitsvar. Det er verdispørsmål som kan være vanskelig å diskutere ut fra verdisyn etc. Men jeg prøver meg likevel.