Mikrofon

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
943
Noen som vet om en god mikrofon for en kvinne som synger stev og populærmusikk. Den er tenkt brukt til PA formål, ikke opptak.

K

knutinh

Gjest
Rimelig og ofte brukt: Shure sm-58.

Ikke hifi men tåler en støyt både mekanisk og akustisk.

-k

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
SM-58 er en god gammel traver, men jeg ville helst satset på en kondensatorvariant for litt "krispere" lyd, spesielt med tanke på at det er kvinnelig vokal som skal formidles. Shure har et par fine varianter der også, men jeg husker ikke modellbetegnelsene i farten.

K

kbwh

Gjest
I hine hårde da jeg drev litt med teknikk i Grimstad Kulturhus kadde vi noen Sennheiser kondensatormikker vi pleide bruke. Bjørn Eidsvåg sang i en av dem en gang, men jeg husker ikke hva typebetegnelsen var, bare at han er mann, selvfølgelig. ;D
En annen gang sang Maj Britt Andersen i en sånn. Hun var pen, husker jeg.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
I hine hårde da jeg drev litt med teknikk i Grimstad Kulturhus kadde vi noen Sennheiser kondensatormikker vi pleide bruke. Bjørn Eidsvåg sang i en av dem en gang, men jeg husker ikke hva typebetegnelsen var, bare at han er mann, selvfølgelig. ;D
Smart.. ;) Dette visste jeg ikke :D

Shure sm-58 er et godt valg.

PK

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
943
SM 58 er god for mannlig vokal, og den har vi i bruk. Er ute etter noe "krispere" som Humdinger sier.

Lurer på AKG c 1000 s. Noen som har erfaring med den?

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
I hine hårde da jeg drev litt med teknikk i Grimstad Kulturhus kadde vi noen Sennheiser kondensatormikker vi pleide bruke. Bjørn Eidsvåg sang i en av dem en gang, men jeg husker ikke hva typebetegnelsen var, bare at han er mann, selvfølgelig.  ;D

Ja, hun har et visst forsprang på Eidsvåg der ;D, selv nå i moden alder. De søstrene der må være imprignert med ett eller annet årsbestandig stoff.

Sennhiser har vel også to dynamiske som kan funke på vokal, men de husker jeg ikke hva heter. Ellers er det vel litt mer lift i Shure Beta 58 enn i SM varianten.

Vil også anbefalen å prøve ut audio-technicas vokalmikker. De passer ikke like bra til alt men veldig bra til mange.

lykke til

mvh
sniff

K

knutinh

Gjest
Lurer på AKG c 1000 s. Noen som har erfaring med den?
Jeg har to stykk, men har brukt dem til overhead og stereo-opptak, ikke vokal.

Definitivt flatere og krispere, men ikke den pukkelen sm-58 har. Noen liker den til vokal.

-k

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Akg c1000 blir noen ganger litt spinkel til vokal, skal du ha en knallbra "damemik" skal du prøve Røde S-1, som er en håndholdt kondismik. Utrolig bra til ikke altfor mye penger, funker meget bra til opptak også. SM-58 er som regel bedre på mannlige sangere. Også Sennheiser 845e er en god og rimelig dynamisk mik som er OK til lysere stemmer, men ikke i klasse med S-1.

Husk at S-1 trenger fantommating.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Med cardigens Super extra gravity følger det med en DVD fra innspillingen hvor hvert av bandmedlemene sitt utstyr. Nydelige Nina snakker da med varme og sensualitet om en (tror jeg) dynamisk senheiser. Hun må jo være en drøm å dele hus med. Tenk å sitte å dele en flaske vin med sin kjære og snakke mikrifoners særegenheter, aparte instrumenter og opptaksteknikk. Har prøvd med min ellers glimrende kone, men det butter. Det butter.

Mvh
Sniff

K

knutinh

Gjest
Jeg har forøvrig prøvd meg på blindtest av vokal-mikrofoner utligned med equaliser.

For å gjøre historien kort så overbeviste det meg om at innenfor presisjonen som min hørsel byr på (som rett nok ikke er så mye i følge enkelte her inne som aldri har møtt meg) så er bruk av dyre mikrofoner for å oppnå "farging" av vokallyd bortkastede penger :)

At mikrofoner har andre objektive egenskaper (som polarrespons, støy, max spl, levetid, etc) er noe annet.

-k

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Shure Beta 87 er en kondensatormikrofon som egner seg godt til kvinnelig vokal.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
For å gjøre historien kort så overbeviste det meg om at innenfor presisjonen som min hørsel byr på (som rett nok ikke er så mye i følge enkelte her inne som aldri har møtt meg) så er bruk av dyre mikrofoner for å oppnå "farging" av vokallyd bortkastede penger :)
Man kommer langt med en SM-58 og litt eq til PA i alle fall.

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Jeg har forøvrig prøvd meg på blindtest av vokal-mikrofoner utligned med equaliser.

At mikrofoner har andre objektive egenskaper (som polarrespons, støy, max spl, levetid, etc) er noe annet.

-k

Nå er vel kanskje tanken med å bruke "riktig" (og ofte dyr) mik til vokalisten, nettop å slippe med å bruke minst mulig eq og andre remedier. Jo riktigere lyd du får rett fra mikrofonen, jo mindre problemer får du (vanligvis) med å plassere vokalen korrekt i miksen.

Det er slett ikke alltid at den lyden som høres best ut isolert sett, er den som blander best i en hel miks.

Eller hva sier du, Portal?

Når det er sagt, finnes det idag ganske mye "kinamikk" :p som låter utrolig bra i forhold til pris.

Topp Bunn