Midgard Oberon 6.1 - Anbefaling av forforsterker

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Sv: Midgard Oberon 6.1 - Anbefaling av forforsterker

Klart det Tweakman. Noe av poenget med et forum er jo at en med samme utfordring kan lese tråden og dra nytte av det som skrives.

Imidlertid vil jeg påstå at den ene eller den andre kombinasjonen av Oberon og pre ikke er mer eller mindre dynamisk i nevneverdig grad. Men den ene eller den andre kombinasjonen av Oberon, pre OG HØYTTALERE kan være SUBJEKTIVT mer eller mindre dynamisk fordi det er en god match.

Dette er ikke skrevet for å kverulere, bare for nok en gang å understreke betydningen av en god match og hvordan akkurat det er suksessoppskriften for detaljer, naturtrohet, dynamikk, 3D, utklingning, bredde, størrelse, innlevelse, luft osv osv.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Sv: Midgard Oberon 6.1 - Anbefaling av forforsterker

Joda, det er forskjell på hva en lytter vil kalle en endring.
Noen vil sikkert si at"mja litt bedre kanskje?", andre vil kanskje synes
at det er enormt mye bedre.

Min tanke med ZOE er den hysterisk kraftige strømforsyningen som brukes, pluss at denne ikke
farger røret, bare signalet ifra kilde vil gjøre dette. (Shunt psu) dvs signalet er meget fri ifra strømforsynings artifakter, som igjen gjør jobben til inngangs og forsterkingstrinnet...og utgangstrinnet
lettere. (Mindre "Hash" å filtre)

Er det ikke 10Kohm inn da? Det er litt lavt å drive for en rørpre. Så her stiller jo ZOE sterkt.
Rørenes egenart kommer virkelig til sin rett, uten at ting blir stress!
Litt av grunnet til at jeg personlig digger ZOE er jo at den kan bruke så mange forskjellige rør!
Om det blir bedre enn valgte pre, det er jo ikke sikkert, vedrørende preferanser og slik da. :)

Uansett, rør til å drive "ice" er jo unektelig snedig da!

mvh
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Sv: Midgard Oberon 6.1 - Anbefaling av forforsterker

Har du noen anelse om utgangsimpedansen på preen?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Sv: Midgard Oberon 6.1 - Anbefaling av forforsterker

Snickers-is skrev:
Har du noen anelse om utgangsimpedansen på preen?
250 ohm

mvh
 

Nølle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.07.2007
Innlegg
53
Antall liker
1
Første innlegg på dette forumet! ::)

Jeg søker etter en god forforsterker med rør til mine Oberon 6.1 og Klipsch RF-83.
For at jeg skal kunne fortsette å bruke MA blokkene i hjemmekinoen er jeg avhengig av prossesor inngang i forforsterkeren.

Etter å ha søkt rundt på nettet i noen dager, har jeg funnet noen som kan passe. ???
Jeg har fortsatt til gode å prøve noen av disse: Rogue Audio Perseus, Cary SLP 03, Audio Resarch SP-16, Lector Zoe.

Om det er noen som har erfaringer med noen av de overnevnte forforsterkerne håper jeg de kan dele litt av erfaringene med meg. Helst litt utdypene om hva som gjør at de kan passe godt inn i mitt oppsett. Om det er andre merker som også kan gjøre en god jobb,vil jeg gjerne ha tips om disse også. Prisnivået er opp til 30K. Da den minste i familien bare er 3 år så kan ikke rørene være lett tilgjenglige for de små klåene lankene.

Har også planer om kjøp av CD spiller i prisleiet 10 - 25K, tips om hva som vil fungere med resten av oppsettet er ønskelig. Her har jeg ikke planlagt rørspiller.

Er det generelt vanskelig å få lånt utstyr i dette prisleiet for test hjemme i egen stue?

mvh
Nølle
 

Goffy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.06.2003
Innlegg
52
Antall liker
19
Sted
Vestlandet
Kaster meg ut i det uten å ha hørt denne komboen, og som det tidligere er sagt; det er match mellom komponentene som bestemmer resultatet.

Registerer at Burson Audio har laget en ny pre som de selv sier skal danke ut dyre saker. Les selv og se om denne kan være noe. Har selv PI-100 og er svært fornøyd.

http://bursonaudio.com/Burson_Pre-100.htm
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Har de selv skrevet sin produktomtale om sitt eget produkt som en subjektiv direkte sammenlikning med et konkurrerende produkt???

Forøvrig, den er oppgitt å ha 80V P-P ut, det er mer enn RMS-spenningen på Oberon 6.1! Imidlertid mister man muligheten til å tweake med ulike rør.
 

Goffy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.06.2003
Innlegg
52
Antall liker
19
Sted
Vestlandet
Som du skriver er pre.ampen oppgitt til P-P 80V, mens RMS spenningen ut er 25 volt. Kan noen utdype dette litt nærmere?

For øvrig kan jeg nevne at den integrerte forsterkeren deres PI-100 fikk god omtale i TNT-Audio, og at pre.ampen slippes på markedet nå og jeg har ikke sett noen tester av den enda.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Goffy skrev:
Som du skriver er pre.ampen oppgitt til P-P 80V, mens RMS spenningen ut er 25 volt. Kan noen utdype dette litt nærmere?
Den forskjellen vil jeg tippe har med forvrengning å gjøre. Altså, den kan håndtere en transient på 80V, men den spiller bare anstendig opp til 25V. Men dette blir ren tipping. Uansett er dette mye høyere enn et "normalt" effekttrinn kan håndtere uten å klippe. Imidlertid dreier det seg vel antakelig om headroom for best mulig prestanda på normale signalnivåer og ikke noe egentlig behov for høy utspenning.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
BalticThor skrev:
Hei Snickers. Hvordan går det med planene du hadde med Dac-pre?
Det er ikke skrinlagt, men formatet er i ferd med å endre seg noe. Det er med andre ord langt igjen. Litt for mange andre produkter står "foran i køen" akkurat nå.
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Jeg har selv Oberon 6.1 og vurderer kjøpe ny / annen forforsterker, men førnevnte Cary er vel dyr for meg (var det ikke 25.000,-den koster?). Av øvrig utstyr har jeg høyttalere Infinity kappa 7.2 I og Pioner pds -o6 cd-spiller, Ec 4.7 mk.1 forforsterker. Høyttalerne er plassert på langvegg i ene delen av ei vinkelstue. Jeg har litt skarpe s-er på litt for mange innspillinger, og skulle gjerne hatt litt mer kropp på menneskestemmer (ellers er lyden veldig bra, stort og dypt lydbilde og fantastisk bass, god plassering av vokalist og instrumenter). Hadde samme ssss problemet med forrige effektforsterker aw 120, så tror ikke det er Oberon som skaper dette. Mulig rommet har mye av skylda, eller forforsterker? Kan det være noe å hente på disse problemene ved å nymodifisere/oppgradere denne på EC, eller er annen forforsterker å anbefale? Eller finnes det forforsterker til omtrent samme markedsverdi som 4.7 (brukt el.ny) som kan rette opp det problemet jeg opplever? Har også tenkt på en dac (RME adi-2), men vet ikke om det vil løse noe?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Jeg vil vel påstå at den beste måten å løse dette på er å bytte høyttalerne. De problemene du beskriver er ikke ukjente i sammenheng med disse høyttalerne. De er ekstremt vanskelig å få til å integrere seg i rommet og har, som du beskriver, en ikke helt lytefri mellomtone (slank selv om øvre bass er ganske kraftig) og en diskant som i høyeste grad er tilstedeværende. (Regner med jeg som bransjemann kan skrive om et produkt som gikk ut for mer enn 10 år siden).
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Du har sikkert rett (men hadde vært bedre om det var noe annet å bytte). Har vegret meg litt for det, da jeg alltid har likt utseendet på de høyttalerne- samt at oppsettet låter magisk på virkelig gode hifi-innspillinger (som f.eks."imponator"-cdene til Audiovector).
Bare så synd at det sjelden er så god lyd på de cd-platene jeg liker best...
Får ta med noen høyttalere på hjemlån og se om det hjelper. Forslag til hva som bør testes? Inntil ca. kr.20.000,- nytt eller brukt
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Beklager siste spørsmål her, hører ikke hjemme i denne tråden. Ble bare ivrig underveis, får eventuelt starte en ny tråd om det..
 
U

utgatt60135

Gjest
Ron-hi:

Høres ut som du bør kvitte deg med høyttalerene ja. Hopp ut i det ;)..

Forslag til høyttalere? Usher 6311 (jeg tror neppe isen er uenig i det ::)).

 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Lekker sak det,har så vidt hørt dem spille. På enten Rotel eller Vincent, men ikke i noe reelt lytterom, så vanskelig å få noe inntrykk. Men takk for tipset, de kan jeg trolig få testet hjemme :)
 
Topp Bunn