Midgard får mer konkurranse?

B

Back_Door

Gjest
Hvorfor trekker du egentlig frem Midgard Audio?
Det finnes da merker med mye større prisdifferanse mot Murano enn det som Midgard har?

På dette forum dreier uansett status seg om hvem som er dyrest, og ikke om hvem som er billigst ;)
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.253
Antall liker
4.900
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Håper de er flinkere til å lage utstyr enn de er til å skrive engelsk. På forsiden http://www.murano-audio.com/ har de klart å skvise hele 6 engelske språkfeil inn i to setninger. Ikke dårlig... ::)
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
B

Back_Door

Gjest
Murano gjør jo egentlig en generaltabbe! Ingen audiofile vil tro på kvalitet til en så lav pris ;D
 
B

Back_Door

Gjest
prnesse skrev:
Var det derfor Midgard skrudde opp prisen? ::)
Du skal ikke se bort fra det! En form for markedstilpasning til et marked noe ulikt det meste.. ;D
 

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
1.002
Antall liker
1.046
Sted
Porsgrunn
For noen år siden leste jeg om et spisested i Oslo, som var kjent for bra mat i kombinasjon med lave priser. De opplevde bl.a at når biff var dagens rett, så bestilte folk fra menyen (som var dyrere) for at de var redde at gjestene (firmaet betalte) som var med skulle tro de var gjerrige!! :eek:

Når prisnivået ble skrudd opp (fremdeles billig) så strømmet fornøyde gjester til stedet. Så forventningen med pris og kvalitet hører ikke bare hjemme i vårt miljø :)
 
T

Thomas1

Gjest
Ikke mange produkter som bruker Lundahl trafo som Murano benytter seg av her. Kommer bare på NAD i farten.

Kanskje vi får se en test i nær/fjern fremtid i de norske tidskriftene.
 
O

om.s

Gjest
Så bra at MA får litt å bryne seg på, eller? det burde jo gangne de eventuelle kunder!...

mvh
 
K

kbwh

Gjest
Med de trafoene passer de bedre sammen med forfosterkere med høy utgangsimpedans (les rør) enn hva Midgard gjør, men:
[...] In addition, the most important of all is we used the famous Sweden product Lundahl input transformer as the first stage of Murano P-1000S plus / P-500S plus. The design makes this two amplifiers offer much more lifelike music with further details and dynamic!
er det festligste jeg har lest i dag.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Back_Door skrev:
Murano gjør jo egentlig en generaltabbe! Ingen audiofile vil tro på kvalitet til en så lav pris ;D
Ganske utrolig til at innmaten er identisk. Prisforskjell ligger jo ikke nødvendigvis i effekt og prinsipp inni boksen. Utseende, kabeltilkoblnger og sikkert flere praktiske detaljer utgjør også en prisdifferanse.

mvh.

Vidar
 

OKKing

Medlem
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
21
Antall liker
0
For noen (les mange) år siden importerte en venn av meg alpinutstyr uten særlig hell. Det hele var litt trått og ikke helt "good business".
Men da gode råd var som dyrest tre-doblet han prisen for varene og vipps var han en vinner i bransjen.
Jeg skal vokte meg vel or å sameligne HaiFai og Alpint, men historien er allikevel interessant.
Hvor ligger den egentlige kvaliteten i produktet?
 
T

Thomas1

Gjest
Kvaliteten ligger i utgangspunktet i Asp modulen til B&O.
 
A

Aubi

Gjest
om.s skrev:
Så bra at MA får litt å bryne seg på, eller? det burde jo gangne de eventuelle kunder!...
Nei, det gagner ikke eventuelle kunder. Det gagner kun dem som av en eller annen grunn ser det som sin oppgave å holde Norge rent for digitale forsterkere. MA kan ikke konkurere mot store Amerikanske merker som kan selge samme produktet til dobbel pris, noe som er klart å foretrekke iht Janteloven.
 
B

Back_Door

Gjest
Normalt er all form for konkurranse i en bransje et gode for potensielle kunder. En konkurranse som ideelt fører til høyere kvalitet til lavere pris. Selv om man kan fleipe litt med det hele, er det nok likevel et faktum at innen visse bransjer fungerer ikke slike mekanismer som vanlig. Spesielt innen statusområder råder en viss form for "stormannsgalskap" som fører til at høyere pris gir kunden mer status. Innen high-end er det faktisk ikke lett å få status og aksept dersom prisen er for lav. Akkurat som gourmet-restauranter og i "pappaguttenes" alpine miljø.
Det er jo ikke mye som tilsier betydelige prisforskjeller innen klasse D? Likevel ser man at statusmerkene har betydelig høyere pris, og får som regel bedre omtale.
Hvor mange fokuserer på at ny teknologi kan gi høyere kvalitet til lavere pris? Tenk f.eks. også på harddisk baserte kilder i forhold til eksotiske cd-spillere.
 
O

om.s

Gjest
Aubi skrev:
om.s skrev:
Så bra at MA får litt å bryne seg på, eller? det burde jo gangne de eventuelle kunder!...
Nei, det gagner ikke eventuelle kunder. Det gagner kun dem som av en eller annen grunn ser det som sin oppgave å holde Norge rent for digitale forsterkere. MA kan ikke konkurere mot store Amerikanske merker som kan selge samme produktet til dobbel pris, noe som er klart å foretrekke iht Janteloven.
Konkuranse har som regel aldri skadet noen, som oftest er det kunden som trekker det lengste strået, ett merke har ikke i seg selv livets rett bare for at det er Norskt, det seg være hva som helst innen hvilken som helst bransje.

mvh
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Back_Door skrev:
Murano gjør jo egentlig en generaltabbe! Ingen audiofile vil tro på kvalitet til en så lav pris ;D
Hvordan vil du definere utrykket "kvalitet" i hifi-sammenheng?
 
N

nb

Gjest
topline skrev:
Back_Door skrev:
Murano gjør jo egentlig en generaltabbe! Ingen audiofile vil tro på kvalitet til en så lav pris ;D
Hvordan vil du definere utrykket "kvalitet" i hifi-sammenheng?
Sentrale kriterier ser ut til å være høy vekt og høy pris i alle fall.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
prnesse skrev:
Var det derfor Midgard skrudde opp prisen? ::)
Midgard skrudde opp prisen fordi B&O skrudde opp prisen på ICEpower-modulene. Jeg mener dette tidsmessig også falt sammen med at Embla avsluttet sin produksjon av effektblokker.
 
B

Back_Door

Gjest
topline skrev:
Back_Door skrev:
Murano gjør jo egentlig en generaltabbe! Ingen audiofile vil tro på kvalitet til en så lav pris ;D
Hvordan vil du definere utrykket "kvalitet" i hifi-sammenheng?
For meg betyr høyere kvalitet i hifi-sammenheng det samme som dokumentert høyere lydkvalitet som jeg selv er i stand til å oppfatte. Deretter kommer at produktet rent teknisk er holdbart.De relevante parametre må selvsagt testes ut om de gir den riktige valuta i matchen mot mitt øvrige utstyr.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Back_Door skrev:
topline skrev:
Back_Door skrev:
Murano gjør jo egentlig en generaltabbe! Ingen audiofile vil tro på kvalitet til en så lav pris ;D
Hvordan vil du definere utrykket "kvalitet" i hifi-sammenheng?
For meg betyr høyere kvalitet i hifi-sammenheng det samme som dokumentert høyere lydkvalitet som jeg selv er i stand til å oppfatte. Deretter kommer at produktet rent teknisk er holdbart.De relevante parametre må selvsagt testes ut om de gir den riktige valuta i matchen mot mitt øvrige utstyr.
Jeg tror vel at fokus på kvalitet lett kan bli et blindspor.

For å dra en sammenligning, Hifi og damer har en ting felles. Det handler i stor grad om smak og behag. Forskjellige typer hunkjønn oppfører seg ulikt, hifikomponenter låter ulikt. Det handler om å finne noe du liker og som matcher smaken din, høy kvalitet er det mye som har.. ;)
 
B

Back_Door

Gjest
topline:

Er ikke enig i å avskaffe kvalitetsbegrepet til fordel for kun smak og behag.

Dersom vi tar utgangspunkt i at et avspillingsutstyr skal evne å gjengi musikk mest mulig likt det som var intensjonen ved innspillingen, må vi kunne knytte pris til kvalitet.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Synes nå at det ikke var så billig. De oppgir prisen pr. monoblokk og man må vel ha minst to.

Det gir en pris på 14.000 DKK eller 15.000 NOK. I tillegg kommer mva. og frakt og da er kanskje ikke prisen på Oberon 6.1 på kr 18.000 så dyrt likevel? Nå kan du jo hende at en vil få den danske momsen tilbake så fremt momsen var inkludert i oppgitt pris.
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
frans skrev:
I tillegg kommer mva. og frakt og da er kanskje ikke prisen på Oberon 6.1 på kr 18.000 så dyrt likevel?
Nå tror jeg ikke frakten Taiwan-Danmark er så betydelig høyere enn Taiwan-Norge

frans skrev:
Nå kan du jo hende at en vil få den danske momsen tilbake så fremt momsen var inkludert i oppgitt pris.
Den danske momsen var inkludert i prisen. Dansk moms er som i Norge på 25%.

Så disse effekt trinnene burde ikke bli noe særlig dyrere her i Norge.
 
J

Jurassic

Gjest
Aubi skrev:
om.s skrev:
Så bra at MA får litt å bryne seg på, eller? det burde jo gangne de eventuelle kunder!...
Nei, det gagner ikke eventuelle kunder. Det gagner kun dem som av en eller annen grunn ser det som sin oppgave å holde Norge rent for digitale forsterkere. MA kan ikke konkurere mot store Amerikanske merker som kan selge samme produktet til dobbel pris, noe som er klart å foretrekke iht Janteloven.
Stakkers MA som er et offer for janteloven......
Ikke et vondt ord om noen her og heller ikke noen ny krangle men jeg tviler sterkt på at det er janteloven som har fått enkelte til å se rødt angående MA her på forumet.
 
B

Back_Door

Gjest
Jurassic skrev:
Ikke et vondt ord om noen her og heller ikke noen ny krangle men jeg tviler sterkt på at det er janteloven som har fått enkelte til å se rødt angående MA her på forumet.
Ja, det er ganske tydelig at eksponeringen til lederen for Midgard Audio på dette forum slår ut begge veier. Det er dermed ikke fastslått at han kun har hatt en positiv reklameeffekt av sin tilstedeværelse her.
Foreslår dermed at hver enkelt bedømmer produktene som etter hvert kommer fra dette firma for det de viser seg å duge til, og glemmer person.
Grunnlaget for å starte en slik tråd som dette, var etter mitt syn i utgangspunktet feil. Det hadde vært mer reelt og interessant å startet en tråd om prissetting på forsterkerteknologi generelt.
 
A

Aubi

Gjest
Jurassic skrev:
Stakkers MA som er et offer for janteloven......
Ikke et vondt ord om noen her og heller ikke noen ny krangle men jeg tviler sterkt på at det er janteloven som har fått enkelte til å se rødt angående MA her på forumet.
Det har du faktisk rett i tror jeg. Det er den gnagende angsten for at små bokser til en alt for lav pris skal forandre virkeligheten slik de kjenner den, som egenentlig ligger bak. Alt dette pratet om skjult markedsføring er egentlig et vikarierende motiv.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Aubi skrev:
om.s skrev:
Så bra at MA får litt å bryne seg på, eller? det burde jo gangne de eventuelle kunder!...
Nei, det gagner ikke eventuelle kunder. Det gagner kun dem som av en eller annen grunn ser det som sin oppgave å holde Norge rent for digitale forsterkere. MA kan ikke konkurere mot store Amerikanske merker som kan selge samme produktet til dobbel pris, noe som er klart å foretrekke iht Janteloven.
Er det mange som har kjøpt dyre amerikanske ice-power forsterkere istedenfor billige norske her i lille Norge?
Kansje du kunne fortelle litt om hvor mange som har kjøpt Jeff Rowland istedenfor Midgard....?
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Back_Door skrev:
Hvorfor trekker du egentlig frem Midgard Audio?
Det finnes da merker med mye større prisdifferanse mot Murano enn det som Midgard har?

På dette forum dreier uansett status seg om hvem som er dyrest, og ikke om hvem som er billigst ;)
Samme teknologi
Samme effekt
Samme oppbygning
Nesten samme pris

Synes det var riktig av trådstarter å trekke frem Midgard jeg.
 
A

Aubi

Gjest
Slinger skrev:
Er det mange som har kjøpt dyre amerikanske ice-power forsterkere istedenfor billige norske her i lille Norge?
Kansje du kunne fortelle litt om hvor mange som har kjøpt Jeff Rowland istedenfor Midgard....?
Hvordan skulle jeg vite det? Det er sikkert ikke mange, men jeg antar at det er denne skjevheten som på død og liv må rettes opp. Da vil tingene falle på plass igjen, og man slipper å gå rundt å ha angsten lenger...........
 
J

Jurassic

Gjest
Aubi skrev:
Jurassic skrev:
Stakkers MA som er et offer for janteloven......
Ikke et vondt ord om noen her og heller ikke noen ny krangle men jeg tviler sterkt på at det er janteloven som har fått enkelte til å se rødt angående MA her på forumet.
Det har du faktisk rett i tror jeg. Det er den gnagende angsten for at små bokser til en alt for lav pris skal forandre virkeligheten slik de kjenner den, som egenentlig ligger bak. Alt dette pratet om skjult markedsføring er egentlig et vikarierende motiv.
Strengt tatt er de små boksene langt fra å forandre virkeligheten slik jeg kjenner den.
 
A

Aubi

Gjest
Jurassic skrev:
Strengt tatt er de små boksene langt fra å forandre virkeligheten slik jeg kjenner den.
Det er en helt annen sak, som jeg kan vere enig i. Problemet er bare at noen påstår det motsatte. Vil det ikke da vere best å få de fjernet fra markedet slik at vi ungår denne usikkerheten som gnager i så mange av "oss".
 
J

Jurassic

Gjest
Fjerner vi MA og SVS forsvinner verdens beste hifi produkter. Hva skal de på AVforum anbefale da? ;D
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Aubi skrev:
MA kan ikke konkurere mot store Amerikanske merker som kan selge samme produktet til dobbel pris, noe som er klart å foretrekke iht Janteloven.
Ifølge denne teorien din så skal det da være solgt flere Jeff Rowland enn Midgard,siden de har en høyere pris.
Er det riktig?
 
A

Aubi

Gjest
Jurassic skrev:
Fjerner vi MA og SVS forsvinner verdens beste hifi produkter. Hva skal de på AVforum anbefale da? ;D
Nå begynner det virkelig å svinge her! Har du lest dette på AVforum? Du er kansje medlem også, eller leser du bare når alle andre har gått å lagt seg?
Er det greit at de på AVforum beholder MA og SVS, slik at du kan vite at du har overlegen lyd, eller vil du faktisk ta i fra de "alt".
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Jurassic skrev:
Fjerner vi MA og SVS forsvinner verdens beste hifi produkter. Hva skal de på AVforum anbefale da? ;D
;D ;D ;D
 
B

Back_Door

Gjest
Slinger skrev:
Back_Door skrev:
Hvorfor trekker du egentlig frem Midgard Audio?
Det finnes da merker med mye større prisdifferanse mot Murano enn det som Midgard har?

På dette forum dreier uansett status seg om hvem som er dyrest, og ikke om hvem som er billigst ;)
Samme teknologi
Samme effekt
Samme oppbygning
Nesten samme pris

Synes det var riktig av trådstarter å trekke frem Midgard jeg.
Har ikke mye av kritikken mot dette selskap dreid seg om unormal mye fokusering på dette forum? Hvorfor skal man da fortsette å dra selskapet frem i en tråd som tilsynelatende kun er ment for å "få opp temperaturen", og der jeg antar at den bakenforliggende motivasjon egentlig er å rette et spark til den forumdeltager som man ikke kan fordra, nemlig "Snickers-is"?
Hvorfor ikke bedømme Midgards produkter som produkter fra en hvilken som helst annen produsent?
 
A

Aubi

Gjest
Slinger skrev:
Aubi skrev:
MA kan ikke konkurere mot store Amerikanske merker som kan selge samme produktet til dobbel pris, noe som er klart å foretrekke iht Janteloven.
Ifølge denne teorien din så skal det da være solgt flere Jeff Rowland enn Midgard,siden de har en høyere pris.
Er det riktig?
Jeg klarer ikke å se den logikken.
 
Topp Bunn