Mid-fi i et lite hus nord i London

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Trist å se det så tomt. London har vi vært mange ganger i og er en flott by å besøke.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    Har fått se bilder av nye Cyrus i7 XR integrert forsterker - gikk rett til topps på lista over forsterkere som må testes i 2021!
    Dette er en virkelig spennende sak - mulig det må en inn i racket her snart....
    Skal legge ut bildene i desember - er under embargo til da
     

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    Har vært imponert over Cyrus lenge, både selskapets etos og deres produkter gjennom årene.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    Har vært imponert over Cyrus lenge, både selskapets etos og deres produkter gjennom årene.
    Jeg tror XR serien vil bli enda ett steg i riktig retning for dem. De har holdt på de samme produktene en stund nå, men jeg gikk tilbake til dem etter å ha hatt en rekke andre forsterkere de siste årene
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Cyrus er gode greier. Har hatt den opprinnelige Cyrus 1 og den var en knakende god sak i sin tid. Synd at de ikke er tilgjengelig her på berget.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    Cyrus er gode greier. Har hatt den opprinnelige Cyrus 1 og den var en knakende god sak i sin tid. Synd at de ikke er tilgjengelig her på berget.
    Ja, er nesten rart de ikke er representert i Norge
    Jeg tror jeg må teste nye Cyrus opp mot Moon 240i, Sugden A21 og Naim XS3 neste år...
     

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    Har både Sugden, Cyrus og Naim i huset. Som de sier i England « horses for courses». Sugden er og forblir min favoritt , Cyrus lett og fornuftig, Naim traust og leken i samme sleng. Rart men alle 3 vedlikeholder sine tidligere modeller i motsetning til f.eks Meridian. Har nettopp sendt en P51 til UK for servis - kurant sak - no problem til en grei pris!
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.692
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hadde fullt Cyrus oppsett tidlig 90 tall med Mission talere :) husker det veldig godt som et meget bra og fornuftig merke som er synd vi ikke har noen som selger det her på berget i dag :(

    mvh
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    Flashback til ungdomsårene...
    Husker fremdeles tekstene på denne, men ikke hva jeg gjorde mens jeg var "på jobb" i går - sier forhåpentligvis mer om jobbsituasjonen på gjemmekontoret enn om hodet mitt....
    BB523616-24DF-40DB-B19A-524AA93BEEF0.jpeg
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    Rydding på kjøkkenet er som regel noe som blir gjort fort for så å gjøre noe annet. Men i dag fikk jeg litt ekstra tid, og satte på kjøkkenanlegget med litt mer Dire Straits. Og må si at lyden av anlegget satt sammen av ting fra eBay og selvbygg er utrolig bra for prisen. Tror samlet utlegg er rett over £500 og plassering er langt fra ideell. Men det svinger som bare det når man synger med og har oppvaskbørsten som mikrofon (glad det er bare meg i rommet akkurat nå 😂😂)
    FFF67D2B-C2B2-4465-8AA2-350E6BA841E5.jpeg
    426E0501-2C8E-40A0-A083-137DA51F3EAE.png
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    Stille og sober start på dagen i dag. Vi sto opp, spiste frokost og gikk deretter på butikken. Der handlet vi inn en hel del hermetikk, pasta, ris og andre ting som varer. Ingenting søtt, næringsfattig eller luksusvarer. Vi tok med oss alt hadde kjøpt og gikk til kirka oppe i gata. Der leverte vi alt fra oss.
    Grunnen er at vi var ute og gikk en ettermiddag denne uka, og når vi gikk forbi kirka var det kø nedover gata og inn en sidegate. Vi så ikke enden på køen, men skjønte at dette var en matkø for kirkas food-bank. Gjorde virkelig inntrykk på oss! Fattigdomnen eksisterer rundt oss over alt, og har ingen illusjon om at det vi donerer gjør mye forskjell - og skal heller ikke gå inn på det politiske eller sosiale med dette. Bare veldig trist
     
    Sist redigert:

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    Kontrastene mellom rike og fattige er veldig tett på i London!
     

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    London er kontrastenes by - millionboliger på den ene siden av gaten og kommunal betong klosser på den andre ( med tilhørende sosioøkonomiske forskjeller). Klassesamfunnet er vel etablert og mange års liberalisme har ikke gjort saken bedre! Studerte i UK i mange år og hadde vondt av disse kontrastene !
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    London er kontrastenes by - millionboliger på den ene siden av gaten og kommunal betong klosser på den andre ( med tilhørende sosioøkonomiske forskjeller). Klassesamfunnet er vel etablert og mange års liberalisme har ikke gjort saken bedre! Studerte i UK i mange år og hadde vondt av disse kontrastene !
    Helt korrekt - og uten at jeg legger meg opp i lokal politikk her, så er det utrolig hva politikere kan gjøre, og viktigere - ikke gjøre, rundt dette med storstilt fattigdom...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    T-Roten: Da håper jeg den regninga var på MASSEVIS av Pounds Sterling :) For dem det gagner kan en slik donasjon utgjøre linja mellom liv og død. Har sett hva Matsentralen og Bymisjonen gjør her- det er ikke lite, det heller. Så fortsett gjerne sånn!! ;) Jula KAN være årets verste tid for noen...Ved å gjøre som dere gjorde, sprer dere to av verdens viktigste ting: LYS og VARME. Slike klasseforskjeller er egentlig lette å se i Norge også. HVIS du veit å bruke øya. Spesielt i Oslo/Bergen. Men jeg ser jo at forholdene for dem som VIRKELIG har problemer i UK er noget verre der. Langtfra samme sosialsikkerhetsnett, for eksempel, uansett hvoe mye de enn prøver, UKs problem sånn sett er nok hovedsaklig at de er så mange, på så liten plass. Hjemløsheten i storbyene der er direkte skremmende å se. Men ellers er jo NHS noe av et forbilde. De takler alt de får av problemer, og så får pandemi være pandemi.. Jeg ville faktisk vært mindre skeptisk til å bli innlagt på et britisk sykehus nå enn om det var i Sverige..Ironisk nok, det er i mange tilfeller lettere for meg å gjøre meg forstått/forstå briter enn svensker.. og det er IKKE min feil.. Selvfølgelig kommer det an på HVOR i Sverige jeg er..hehe...men engelsk har da også vært som et morsmål for meg siden jeg var NESTEN spedbarn...Kommer av oppveksten, det..
     
    Sist redigert:

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    T-Roten: Slike klasseforskjeller er egentlig lette å se i Norge også. HVIS du veit å bruke øya. Spesielt i Oslo/Bergen. Men jeg ser jo at forholdene for dem som VIRKELIG har problemer i UK er noget verre der. Langtfra samme sosialsikkerhetsnett, for eksempel, uansett hvoe mye de enn prøver, UKs problem sånn sett er nok hovedsaklig at de er så mange, på så liten plass. Hjemløsheten i storbyene der er direkte skremmende å se. Men ellers er jo NHS noe av et forbilde. De takler alt de får av problemer, og så får pandemi være pandemi.. Jeg ville faktisk vært mindre skeptisk til å bli innlagt på et britisk sykehus nå enn om det var i Sverige..Ironisk nok, det er i mange tilfeller lettere for meg å gjøre meg forstått/forstå briter enn svensker..Selvfølgelig kommer det an på HVOR i Sverige jeg er..hehe...men engelsk har da også vært som et morsmål for meg siden jeg var NESTEN spedbarn...
    NHS har jeg nesten bare positive ting å si om. Er utrolig bra, men har slitt mye under Covid. Mest pga måten regjering taklet det. Har en venn som er lege på intensiven. Hun hadde Covid, men ble bedt om å komme på jobb uansett. Over halve staben var nede for telling samtidig. Mangel på verneutstyr og instrumenter var mye av skylden
    Og hjemløsheten er forferdelig her.Jeg sponser Centrepoint - en organisasjon som får unge inn i varmen og gir dem en sjanse
    Gjetter at alt dette finnes i Norge og - men tror vi har et bedre sikkerhetsnett for de fleste tilfeller for de som faller utenfor - jeg håper i alle fall det....
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    T-Roten: Som sagt, Storbritannia er tett befolket, de har enda mer standardisering av for eksempel boligene (ref. de klassiske britiske flermannsboligene med steinvegger, trapper på bestemt sted i gangen, bittelita stue, elektrisk 70-talls "peisovn"..you know..? I svære feilter. Og så "council estates", da..de høye betongblokkene fra 50- og 60-tallet. F.eks. Grenfell Tower..Det er svært stor forskjell på dem og de landlige omgivelsene i deler av Skottland, der man ofte bor i crofts ++..Og også på byggestandardene for eksempel vi brukte i Oslos drabantstrøk og britisk standard fra samme tid. Der bygde vi langt bedre. Det å finne et trehus i Skottland er like uvanlig som at de tobeinte, fjærkledde eggeprodusentene har tenner ;) Bygg etter forholdene, heter det. Og det har også de gjort. Ellers er britene svært like oss nordmenn, men samveldetankene har hatt langt bedre utvikling i UK enn her- grunnet kolonitiden. Det har gitt dem fellesskap, men også problemer. Norge har heller isolert seg litt mer, rent internasjonalt. Og fokusert på prestisjefylte enkeltfaktorer (fredsarbeid, kompetanseutvikling, teknologi) og et enda større sikringsnett for innbyggerne. Vi har ikke helt vært ute for de samme krisene som UK, men så er vi heller ikke like mange. Og har en utrolig luksus i all den PLASS landet våres byr på. Det er en avgjørende faktor i smitttevernet. Og noe britiske familier ikke har i overflod..Men kommer du innpå dem, er de faktisk mer hjertevarme enn den senere tids Norge...Vi har mer til felles med UK enn vi kanskje tror, det er en tydelig kulturell plattform der. En som for meg er lettere å se enn den fellesnordiske. Vil du se akkurat det på TV? Douglas Henshall og Brenda Blethyn (Jimmy Perez, Vera Stanhope) har vist det på en fremragende måte.

    Shetlenderne , for eksempel, definerer seg slik- nesten litt som de mer lokalbundne av folket i våre to nordligste fylker. :

    a) SHETLENDERE

    b) Nordmenn..Halve befolkninga har norske vikingrøtter. Dialekten bruker både ord og ordstilling fra norsk. Se også det fellessskotske riksvåpenet, også der er det ei løve. Med omvendte farger av vårt norske våpen.

    c) Skotter

    d) Briter

    e) Verdensborgere


    Flagget der oppe er et nordisk kors på marineblå bunn- samme farger som St. Andrew´s Cross i det skotske flagget. Og Andreaskorset, som vi kaller det, er selve fundamentet for Union Jack. Krysstripene ut mot hvert hjørne skal - sist jeg sjekkka- symbolisere England, Skottland, Wales og Nord-Irland. Merk at de alle har de samme to fargene som i St. George´s Cross- som vi finner igjen både i Union Jack og i det rød-hvite ENGELSKE flagget. Tipper dette har med felles språk og religionssymbolikk å gjøre. Wales og Nord-Irland har egne symboler- hhv. den walisiske, røde dragen og den keltiske harpa..Men dette visste vel du.. ;) Språk i Skottland, Wales, Irland er en sak for seg..

    NB: Færøyene gjør noe av det samme, både i flagg, kultur og språk. Så, ser man stort på det burde Norden innbefatte SYV land: Norge, Sverige, Danmark, Island, Finland, Grønland og Færøyene..
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    T-Roten: Small, but perfectly formed:) And very good in a small room, too, I bet...
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    T-Roten: Small, but perfectly formed:) And very good in a small room, too, I bet...
    Er mye krutt i en liten pakke med disse. Og denne skal være bedre enn den jeg har nå. Den som står her danket ut Musical Fidelity M6, selv om den er ble et lite knøtt ved siden av MFen 😀
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    T-Roten: Som den nå 25+ år gamle LINN CLASSIK. Fullstendig genial single-box som selv idag holder fint mål mot streamere++. Provided you only have the old formats. Husker jeg vurderte å importere en slik i 1998, var det vel...Sett på en DAB+-adapter, en Rega Plus og et par gode, passive "Englishmen" der, så har du det du trenger av musikk i ei britisk stue det neste tiåret...
     
    Sist redigert:

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    T-Roten: Som den nå 25+ år gamle LINN CLASSIK. Fullstendig genial single-box som selv idag holder fint mål mot streamere++. Provided you only have the old formats. Husker jeg vurderte å importere en slik i 1998, var det vel...Sett på en DAB+-adapter, en Rega Plus og et par gode, passive "Englishmen" der, så har du det du trenger av musikk i ei britisk stue det neste tiåret...
    Dette er et flott system
    Har sett litt på disse de siste par dagene - har jo små monitorer allerede, men.... :LOL:
    Falcon Mini Monitor
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn