micro seiki BL-51

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.470
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Edet noen som har kjenskap til denne platespileren, det sitter en fr-64fx arm på den.Kan få kjøpt den, men hva er en fornuftig pris?

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
5
BL-51 er ganske sjelden, og med fr-64fx er den vel verdt en del.
Du vil nok ha platespillerer for livet. Prøv den med en god MC-pickup - Denon, AN, DV etc.

LPA

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
På Micro "Owners club" (http.www.my-micro.de) sin hjemmeside, antyder de en makedspris på 4-500 euro inkl arm for denne spilleren.

Viggen

Fersking
Ble medlem
12.05.2005
Antall liker
0
Heisann. Er ny her.
Min mor har en micro seiki BL-51 fra 81-82. Er det noen som vet hvor en får kjøpt nytt belte til den??

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.665
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har du kjenskap til denne eller var det hån.
Hån, nei? Dette er i samsvar med min estetiske sans. Nei, eg kjenner ikkje BL 51, men har høyrt mykje Micro Seiki i tidlegare tider, spesielt dei direktedrivne, men også beltespelarane har også vore bra har eg sett mange har hevda.
Du får søkje litt på internett etter belte, elles finnest det eiga Micro Seiki-klubb der ute.
Problemet med MS er at dei har fått så høg samleverdi at reservedeler er vanskelege å få tak i rimeleg.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Heisann. Er ny her.
Min mor har en micro seiki BL-51 fra 81-82. Er det noen som vet hvor en får kjøpt nytt belte til den??
Du har vært heldig i valg av mor!!! :D

JE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
52
Du kan prøve Svalander i Sverige .Tror han har reimer evt lager.

Jan Erik

Viggen

Fersking
Ble medlem
12.05.2005
Antall liker
0
Tusen takk for hjelpa. Ho blir foresten 69 år i August

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.293
Sted
Nøtterøy
Er nå lykkelig eier av bl-51.
Gratulerer! Det er ikke mange platespillere som har et design og en kvalitet som Micro Seiki. Det er vel derfor de har blitt samleobjekter rundt om i verden. Jeg vet at spillere som Linn og Thorens er meget bra. Men duverden så kjedelig design de har i sammenlignet med Micro. 8)

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Er nå lykkelig eier av bl-51.
Stiller meg også i gratulantenes kø! BL-51 er en klassisk og god analogavspiller.

Det er en egen artikkel om Micro Seiki i siste nummer av det tyske bladet LP (Magazin für analoges HiFi und Vinyl-Kultur). Artikkelen heter Micro-Kosmos og finnes i utgave 4/2005.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.470
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Etter prisen og dømme har jeg hvist gjort et kupp (1000,-) snakket med en som har solgt en fr arm for 3500,- men takk for all hjelp.Har nå bestilt rem fra Svalanda. ;D

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Har ikke set denne tråden jo !!
Jeg har også BL 51, med Micro MA707 arm.
Remmer kan også fåes fra mymicro.de, men du har jo fått så....
Micro regner med levetid på ca. 80 år på platespillerne sine så du har god tid !!!

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.470
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Spilleren er fra 1985,når den er død er jeg 103 år. Tror jeg er borte før det.Men den spiller meget bra,spillte Zappa i går.LP er langt bedre en CD syntes jeg og de som var her

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Som regel er vinylen bedre enn cd, men der findes jo en del dårlig vinyl også, jeg har en del av de 80 talls platene.
Fik du med en Micro Seiki stroboskopskive også ?

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.470
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Ja den fulkte med, det kan virke som den går litt for fort skal se lit nermere på dette ved en senere anledning

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Tok mig litt tid å få øynene justert så jeg kunne se noe på den skive, men det gik, med det rette lys.
Det er lett å komme bort i justeringsknappen til hastighetsreguleringen, men det er en vane jo.....
Hvilken pickup bruker du på den ?
Jeg bruker en Shure M91Ed med N75ED II nål.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.470
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
technics 270c dette er en gammel stift aner ikke noe om den,skal kjøpe en bedere etter hvert.Men den spiller jo bra.Har du noen og anbefale til en fornuftig pris max 3500,-?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Vet ikke om den passer din arm, men jeg har en Shure V15VRmx til salg jo..., se bruktsiden.
Men til 3500 kan du få mye bra altså...

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.470
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hei Niels. Hastigheten er for rask på 33,3,men det er justeringer under dekselet på undersiden.Dåde for 33,3 og 45.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Hvad mener du "på undersiden" ?  Skjønner ikke helt dette...
Ved hastighetsvelgeren sitter en liten bryter, denne regulerer hastigheten plus eller minus. Legg på stroboskopskiven, start opp, se etter at skiven med ret hastighet "står stille", dette regulerer du på nevnte bryter.
Jeg har ikke sett under deksler, bruker den bryteren ved siden av hastighetsvelgeren jo...., justerer man noe under spilleren blir det jo litt vanskeligt å sjekke og justere.....
Du kan også sende mig en mail om der er noe...

PS. Jeg bruker Denon DL 301 MK II pickup nå..

Og, et sitat fra Micro Seiki Forum om Linn LP 12 og BL 51 :
Strange question (or has become to me anyway). It is just no
contest , you can't compare a wannabee TT with a masterpiece to start
with.
> If memory serves correctly the MS BL 51 knocked the LP12 from its
pedestal for once and for all way back in the early '80's .The LP
12 's sold on a masterfull advertising and Hype campaign , their
only saving grace were good arms(Japan) and good carts (Japan)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Etter prisen og dømme har jeg hvist gjort et kupp (1000,-) snakket med en som har solgt en fr arm for 3500,- men takk for all hjelp.Har nå bestilt rem fra Svalanda. ;D
Gratulere med et kjempekupp steinost.
Etter hva jeg har funnet ut så har FR64fx en effektiv masse på 20g og passer derfor godt til halvstive/stive pickups.Tror nok at shure blir litt for myk for denne armen ( skal aldri si aldri før en har prøvd)
Mvh Jan I

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Denne tråden er noe gammel, lurer litt på hvilken pickup og sånn du kjører med nå steinost ?

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.470
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Jeg har nå en Ortofon Rondo Rød.Dette spiler meget bra.Justeringene sitter under mettal dekselet under spileren på printplaten 2 små pottmeter merket med 33 og 45.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Hei
Synes dette var rart med den hastighetsjusteringen.
Hvis du går inn på vinylengine  (må være registrert)
Så kan du laste ned manual til BL51
http://www.vinylengine.com/manuals_micro_seiki.shtml
Har ikke du den lille potmeteret på toppen av der du regulerer 33/45 ( se nede til venstre på spilleren,på toppen av den blanke runde)

Det er jo her en skal foreta siste finjustering av hastigheten. (se side 4 i manualen)
OBS: Er du helt sikker på at det er en BL51 du har?
Mvh Jan I

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5

Mvh Jan I
Jeg har ikke registrert meg for å laste ned manualer fra Vinyl Engine som er en veldig god ressurs.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Jeg har ikke registrert meg for å laste ned manualer fra Vinyl Engine som er en veldig god ressurs.
Vil anbefale alle å melde seg inn. Koster ingen ting og her ligger utrolig mye snadder. f.eks
Manualer,protraktorer,stroboskoper e.t.c. e.t.c.
+ at det er utrolig mye bilder,råd og tips her
Mvh Jan I

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Vil anbefale alle å melde seg inn. Koster ingen ting og her ligger utrolig mye snadder. f.eks
Manualer,protraktorer,stroboskoper e.t.c. e.t.c.
+ at det er utrolig mye bilder,råd og tips her
Mvh Jan I
Men du trenger ikke å være registrert så lenge alt ligger fritt tilgjengelig. Forumet er det eneste stedet du må registrere deg for å delta.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Hei
Synes dette var rart med den hastighetsjusteringen.
Så kan du laste ned manual til BL51
http://www.vinylengine.com/manuals_micro_seiki.shtml
Har ikke du den lille potmeteret på toppen av der du regulerer 33/45 ( se nede til venstre på spilleren,på toppen av den blanke runde)

Det er jo her en skal foreta siste finjustering av hastigheten.   (se side 4 i manualen)
OBS: Er du helt sikker på at det er en BL51 du har?
Mvh Jan I
Ja, dette virker meget mystisk, og tungvint og unødvendigt hvis det er en BL 51 da. Kan ikke være en BL 51 da.
Ser frem til svar fra steinost..., hallo, er du derute ??

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Men du trenger ikke å være registrert så lenge alt ligger fritt tilgjengelig. Forumet er det eneste stedet du må registrere deg for å delta.
OK ingen ting er bedre enn det,vet bare fra tidligere at jeg måtte melde meg inn for å laste ned div. saker.
Mvh Jan I

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.470
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Dette er en innstiling for å få 33 og 45 til og bli synkroniserte.Dette er en fabrikk instilling men kan gjøres av deg og meg.Ja det er en BL 51,STORE mettal deksel.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Det deksel du prater om, er det dette der sitter på undersiden av hastighetsvelgeren, ved siden av den forreste venstre dempefot ?
Har aldrig hatt denne åbnet....

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.470
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Nei, det store dekselet bak ved venstre fot. Grunden for min undersjøkelse var at spilleren gikk for fort på 33. Fremgangsmåte for kallibrering: sett hastighetsjustereren på spilleren i midtposisjon så man har mulighet for pluss og minus justering. Start spilleren på 33, juster under spilleren til den går med riktig hastighet. Start spilleren på 45 og juster på samme måte under spilleren IKKE rør justeringen på oversiden.håper dette var en utfyldende forklaring.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Nei, det store dekselet bak ved venstre fot. Grunden for min undersjøkelse var at spilleren gikk for fort  på 33. Fremgangsmåte for kallibrering: sett hastighetsjustereren på spilleren i midtposisjon så man har mulighet for pluss og minus justering. Start spilleren på 33, juster under spilleren til den går med riktig hastighet. Start spilleren på 45 og juster på samme måte under spilleren IKKE rør justeringen på oversiden.håper dette var en utfyldende forklaring.
Ja grovjusteringene gjøres nok her ja.
Bare et tips: sett potmetret på toppen i midtstilling før du justerer på potene på undersiden. Dermed kan du gjøre den siste finjustering (som jeg sa før her) med potet på oversiden av spilleren.
Mvh Jan I

Topp Bunn