Diverse Metoo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.354
    Torget vurderinger
    1

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Sitat:
    "Vi sto med alt for mange vitneutsagn for ikke å skrive om arbeidsmiljøet på Stadsteatern. Vi søkte etter de som hadde andre oppfatninger, vi visste at de fantes, men de ville eller våget ikke stille opp i de hysteriske Metoo-tidene som ikke tillot noen nyansering, skriver kultursjef Åsa Lindersborg i Aftonbladet etter dødsfallet."

Men selvransakelse er vel eneste konsekvens det får for de som har kastet bensin på bålet....

Trist !

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Når noen begår selvmord er det tid for selvransakelse.
    Når noen blir langtidssykmeldt er det tid for å kjøre på med økt styrke.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det viktige er at omtalen er riktig og rimelig. Om man har oppført seg så rendyrket forskrekkelig at omfattende, ensidig og nådeløs omtale er rimelig får man bare tåle det, eller ikke. Uforholdsmessig omfattende og ensidig kritikk og omtale er galt også når offeret ikke tar livet av seg.

At deler av pressen anser at behovet for å forsikre seg om at de gjør en anstendig jobb, i.e. selvransakelse, utløses av at man ender med et lik er svakt. Også Åsa Linderborg da, min favoritt.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Husker det var noen som sa at Giske ikke var syk da han ble sykmeldt. At det var misbruk av sykeordningen for å komme seg unna medialyset og slippe å svare på vanskelig spørsmål.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Folkeskikk kan vere ein god ting å ha.
    En generell betraktning, eller en kommentar til damen og Nettavisen som allerede i overskriften trekker frem at hun på tross av høy utdannelse ble dårlig behandlet?

"Jeg var høyt utdannet, men i deres øyne var jeg kun egnet til én ting"

Man bør slippe trakassering selv om man er en uskolert assistent. Implisitt i sitatet og overskriften ligger en ide om at i det minste en som henne hadde, i kraft av sin stand, fortjent bedre. Jeg har registrert en del slike drypp gjennom årene som avslører at mange har internalisert en oppfatning av at man som middelklasseakademiker fortjener mer enn de som hører til et par trinn under. Ikke helt ulikt menn med makt som i kraft av sin posisjon kan ta litt for seg.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    En generell betraktning, eller en kommentar til damen og Nettavisen som allerede i overskriften trekker frem at hun på tross av høy utdannelse ble dårlig behandlet?

Man bør slippe trakassering selv om man er en uskolert assistent. Implisitt i sitatet og overskriften ligger en ide om at i det minste en som henne hadde, i kraft av sin stand, fortjent bedre. Jeg har registrert en del slike drypp gjennom årene som avslører at mange har internalisert en oppfatning av at man som middelklasseakademiker fortjener mer enn de som hører til et par trinn under. Ikke helt ulikt menn med makt som i kraft av sin posisjon kan ta litt for seg.
    Kan det ha vært noe så enkelt at hun mener at hun er faglig dyktig og fortjener muligheten? Det finnes flere faglige udyktige kvinner som ligger seg til posisjoner og enkelte menn spekulerer i dette. Hun ville bare påpeke at hun ikke tilhørte den kategorien?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jada, det dukker opp flere varsler. Og det slutter neppe nå, enda flere kommer etterhvert i flere partier, vi trenger ikke lure på det. Det som slår meg er at FpU og UH har en alkoholkultur som for meg er totalt ukjent/uhørt i organisasjonslivet. Jeg husker jo at da jeg var politisk aktiv på tidlig åttitall var det UH eller AUF du skulle melde deg inn i hvis festing var hovedinteressen, men det mye verre enn det jeg fikk inntrykk av for 36 år siden.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0

Kan det ha vært noe så enkelt at hun mener at hun er faglig dyktig og fortjener muligheten? Det finnes flere faglige udyktige kvinner som ligger seg til posisjoner og enkelte menn spekulerer i dette. Hun ville bare påpeke at hun ikke tilhørte den kategorien?
    Blitt klasseforaktapologet også nå, Larson?
    Jeg er ikke sint, bare veldig, veldig skuffet.

Jeg antar at det er så enkelt som at hun mener det hun sier: hun hevder ikke å være flinkere enn eller å ikke være en av alle de inkompetente damene som ligger seg til posisjon*. Hun trekker frem at hun hadde lang utdannelse.

*referer her til Larsons sexistiske verdensbilde. Jeg ser det ikke slik selv.

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.625
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Husker det var noen som sa at Giske ikke var syk da han ble sykmeldt. At det var misbruk av sykeordningen for å komme seg unna medialyset og slippe å svare på vanskelig spørsmål.
    Det har da vært mye presiseringer fra NAV og andre om at vanskjelige forhold og konflikter på jobb ikke er sykemeldingsgrunnlag. I så henseende kvalifiserer ikke Giske til sykepenger - hvis han nå skal behandles på lik fot med gutta på gølvet.

Jeg mener at på dette, så er tolkningen til NAV feil - akkurat dette med kraftige konflikter kan godt være sykemeldingsgrunnlag pga psykisk helse. Ikke på generelt grunnlag, men der det trengs. Det er uansett ikke snakk om mye penger i det store sluket. Det skal dog være slik at du ikke skal være nødt til å være politiker for å få den håndsrekninga.

Johan-Kr

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Enig i hva du skriver, fenalaar.

NAV-tolkningen er for så vidt grei nok den. Konflikt og vanskelig situasjon er noe man må tåle. Eneste utfordringen er at tolkningen bidrar til langtidssykdom hos enkelte. En kort sykemelding for å komme til hektene ville vært bedre enn at man blir tvunget til å stå i det, slik at man kollapser helt. Vanskelig å finne punktet grensen skal settes.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Er man sliten kan man ta ut ferie om arbeidsgiver tillater det, eventuelt permisjon uten lønn.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det har da vært mye presiseringer fra NAV og andre om at vanskjelige forhold og konflikter på jobb ikke er sykemeldingsgrunnlag. I så henseende kvalifiserer ikke Giske til sykepenger - hvis han nå skal behandles på lik fot med gutta på gølvet.

Jeg mener at på dette, så er tolkningen til NAV feil - akkurat dette med kraftige konflikter kan godt være sykemeldingsgrunnlag pga psykisk helse. Ikke på generelt grunnlag, men der det trengs. Det er uansett ikke snakk om mye penger i det store sluket. Det skal dog være slik at du ikke skal være nødt til å være politiker for å få den håndsrekninga.

Johan-Kr
    Der tror jeg i fall NAV skal gå i seg selv og se hva eget fravær skyldes....

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216

Jeg antar at det er så enkelt som at hun mener det hun sier: hun hevder ikke å være flinkere enn eller å ikke være en av alle de inkompetente damene som ligger seg til posisjon*. Hun trekker frem at hun hadde lang utdannelse.

Gratulerer med ukens dra-konklusjoner-ut-av-intet innlegg. Jeg stiller noen spørsmål, og plutselig så er jeg apologet og har et sexistisk verdensbilde... Du må gjerne dra skuffet-kortet ditt. Det returneres.

Kan det være at hun tenker tilbake på sin tid på skolebenken, der hun slet seg gjennom lang utdannelsesløp for å kvalifisere seg til en stilling, en stilling hun opplever utdannelsen ikke betyr en drit for å få, men om hun sprer bena eller ei betyr alt. Kan det være dette hun tenker på når hun nevner utdannelsen? kan det være at du gjør antakelser om hennes motiver når du forlenger det til at hun mener det er greit for kvinner uten utdannelse?

PS!
    Hvis du tror at kvinner aldri ligger seg til stillinger så er du naiv. Eller hvis enkelte menn ikke vet å utnytte seg av dette. Du er ikke så naiv, at du ikke ser at det er en grunn til at det er lovverk mot dette?

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Er man sliten kan man ta ut ferie om arbeidsgiver tillater det, eventuelt permisjon uten lønn.
    Høres fryktelig enkelt ut. Fordrer bare at du har en fast jobb(ikke så aktuelt i disse blå-blå-tider), en medgjørlig arbeidsgiver som tillater uplanlagt ferie, og en privatøkonomi som tåler 0 inntekt i noen uker.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.554
    Torget vurderinger
    12
    I ferier har man gjerne feriepenger utbetalt. Hva privatøkonomien tåler gjelder kun ulønnet perm. Ellers kreves det også evnen til overproblematisering og offerrolleposisjonering i NOEN tilfeller. Egen innstilling er ikke uvesentlig og det vet jeg meget godt av egen erfaring.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Høres fryktelig enkelt ut. Fordrer bare at du har en fast jobb(ikke så aktuelt i disse blå-blå-tider), en medgjørlig arbeidsgiver som tillater uplanlagt ferie, og en privatøkonomi som tåler 0 inntekt i noen uker.
    Mitt inntrykk er at alle gjerne ser arbeidstakeren på en time-out i slike situasjoner og da er det sikkert lett å få fri. Alternativt får man vente til man blir sjuk.

Denne karakteren kjørte forebyggende sjukemelding, men det er vel ikke innafor.

BC8D4D25-3FF1-4C07-A353-9E8B7C7D2198.jpg

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Jada, det dukker opp flere varsler. Og det slutter neppe nå, enda flere kommer etterhvert i flere partier, vi trenger ikke lure på det. Det som slår meg er at FpU og UH har en alkoholkultur som for meg er totalt ukjent/uhørt i organisasjonslivet. Jeg husker jo at da jeg var politisk aktiv på tidlig åttitall var det UH eller AUF du skulle melde deg inn i hvis festing var hovedinteressen, men det mye verre enn det jeg fikk inntrykk av for 36 år siden.
    ja, selvsagt dukker det opp flere saker. Utallige saker som dette er feid under teppet av Siv Jensen og co (og andre, men i mindre grad). Bare toppen av isberget kommer frem i media. Så når Siv Jensen sier at de skal ta tak, så vet alle at hun lyver. Tok ikke lang tid før det ble klart. Et par måneder.

Blir for enkelt å skylde på alkohol her.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Mitt inntrykk er at alle gjerne ser arbeidstakeren på en time-out i slike situasjoner og da er det sikkert lett å få fri. Alternativt får man vente til man blir sjuk.

Denne karakteren kjørte forebyggende sjukemelding, men det er vel ikke innafor.
    Nei, det er aldri lett å få fri, selv ikke i en rekke IA-bedrifter. Alternativet som du bringer frem er hva som faktisk skjer. Folk tvinges å stå i det til de ikke lenger makter og pådrar seg psykisk og/eller somatisk sykdom.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.584
    Torget vurderinger
    0
    Selvmord selger langt flere aviser enn sykmeldinger!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.661
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

Etter å ha lese utviklinga i tråden burde eg vel definere meg sjølv til den fyrste tolkinga di. Men det ligg også meir her, som fleire har vore inne på. Å ta utdanning er å skape ein ressurs som bør utnyttast, og ikkje ignorerast, korkje i kraft av sexistiske eller andre fordomar. Utan at eg dermed vil hevde at utdanning er den einaste "kvaliteten" som bør føre til respekt for andre menneske. Alle bør få respekt - også dei som ikkje fortener det i særleg grad. For det er mange som etter kvart kan lære av sine feil. Iallfall om dei får litt velmeint rettleiing....

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0

Gratulerer med ukens dra-konklusjoner-ut-av-intet innlegg. Jeg stiller noen spørsmål, og plutselig så er jeg apologet og har et sexistisk verdensbilde... Du må gjerne dra skuffet-kortet ditt. Det returneres.
    Både du og jeg og alle som vil kan jo følge betraktningene og diskusjonen over og tenke hva man vil om dem. At du mener konklusjonene er trukket ut av intet betyr ikke at det er sånn, og her er vi visst uenige gitt.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Kanskje Erna skal lete andre steder enn i FrP-ledelsen etter ministere. FPU har solide kandidater, med masse anstendighet. Skal Siv Jensen skjelve nå som et grasrotopprør tar form?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.255
    Torget vurderinger
    1
    Hva med Carl I. Hagen og Tybring Gjedde? ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Erna må snu seg mot Jonas, hive ut frp, danne regjering med ap
    Kun i krisetider. Det er jo greit å ha minst to alternativer når man stemmer, slik at det ikke bare blir en popularitetserklæring. Type Russland, Rhodesia, Egypt og Kina.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kun i krisetider. Det er jo greit å ha minst to alternativer når man stemmer, slik at det ikke bare blir en popularitetserklæring. Type Russland, Rhodesia, Egypt og Kina.
    Jeg ser hva du skriver, men jeg klarer virkelig ikke å se hva som skulle vært problematisk dersom H & AP ved et trylleslag skulle skjønne at de faktisk kunne samarbeide.

G

Gjestemedlem

Gjest
    det betyr at hvis de to partiene skulle finne ut at vi kan samarbeide, blir vi med et trylleslag lik Egypt politisk?
    Ansvarlig opposisjon er noe jeg har respekt for. Det at man kan samles om store viktige linje på tross av partigrenser er gode ting. Sist nå så vi dette med Acer og selv om det var voldsomme propagandakampanjer som fikk hele gråtevenstre i fistel, så samlet man seg om det som var godt og riktig for landet.

Det bekymrer meg en smule at en Grima Ormetunge har hvisket i Støres øre at det ikke er bra at AP et et ansvarlig parti lenger, men så langt har det ikke fått følger.

Jeg likte Jens Stoltenberg og jeg synes Støre er en helt grei partileder, så mye bedre enn del sleske trøndersvinet som lurer i kulissene. (ikke noen dissing av byeen som gav oss Motorpsycho men det er en fraksjon av AP som holder til der som vil ødelegge partiet om de får for mye makt).

Sist redigert av en moderator:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror nok vi er best tjent med at SV står for det mer venstreradikale sosialdemokratiske alternativet som pressparti på AP, enn at AP selv tar opp i seg den funksjonen. Men folk som er såpass sleske som Giske har vært klarer ikke å klatre helt til topps i SV, så AP vil nok alltid ha en gruppe karrièrepolitikere med mer radikale synspunkter. Personlig tror jeg ikke AP har vondt av å foreta en liten justering til venstre for å være et faktisk alternativ til dagens regjering, men ikke gå i konkurranse med de øvrige venstrepartiene som har en misjon å utføre som mindre ansvarlige grupperinger. Det at de slipper å ha en helhetspolitikk som er økonomisk ansvarlig gjør at de kan foreslå en mengde gode saker og kanskje få napp på en eller to av dem i løpet av en periode.

Men dette er strengt tatt ikke metoo, med unntak av at Giske nevnes.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Mer moro med denne hjerneskadde nye feminismen.

https://www.standard.co.uk/news/uk/...itation-of-dogs-labeled-bitches-a3802876.html

Dog shows are fuelling misogyny, animal activists have said as they slammed breeders who enter dogs in canine "beauty pageants" and force them to have puppies.

In a blog post called "You Can't Be a Feminist And Buy a Dog", Peta's American branch examined the root of the insult "bitch" and said it described an "illicit sex trade" of dogs.

It reads: "Have you ever been called a 'bitch'? 'Bitch,' of course, meaning a female dog. Apparently, it’s supposed to be an insult.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tja, nå ser jeg på Borten som en svensk drittsekk, og jeg pleide å like ham. er du en mann og falt for en kvinne for 10-20-30 år siden på en anledning... so fucking what? alle menn er jo ikke svenskkommunistiske fluidgenders som lengter etter tåtesmukken... grow up.

Borten Moe ... eh fuck off. Jævla opportunistisk slask, hadde ventet mer, mye mye bedre fra den kanten.

Jeg har seriøst tenkt på ham som en lederkandidat, men så ser jeg på ham som noe man finner i en fettutskiller på et sykehus. Og jeg er ikke en gang spesielt for Venstre under Trine. De kan bli så mye bedre med en libertarieaner, men hjem Trine pulte en gang er bare så --- fuckings ubetydelig. Moe ble plutselig til MØ.

Sist redigert av en moderator:
    6

65finger

Gjest
    Begriper ikke hva du leser i den saken som gjør at du fyrer slik Deph

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.584
    Torget vurderinger
    0
    Begriper ikke hva du leser i den saken som gjør at du fyrer slik Deph
    Han må nå i alle fall få poeng for at han er konsekvent! Deph misliker alt som minner om "Metoo".

Avfeier man ikke "Metoo" som et uttrykk for misforstått feminisme/svenskhet ( et praktfullt begrep for øvrig! ;) ) er man i Dephs verden ikke å regne med! Så enkelt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn