Diverse Metoo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Slik uttaler søppelmedier seg:

«– Det oppleves som ekstremt påtrengende; Resett har sågar tilbudt meg 400 000 kroner for min historie, sier han.

Mannen bak nettstedet, Helge Lurås, bekrefter at de har tilbudt penger mot intervju, men vil ikke bekrefte beløpet.

- Vi mener det er en viktig sak og en belastning involvert for vedkommende, sier Lurås til VG.»

Det er vel Lurås som har orkestrert den belastningen…

Men selv ikke VG unngår her å koke litt mer suppe:

«Gutten reagerer på Grandes aktive fremstilling av saken.

– Hun snur det altså plutselig til at det er jeg som er en overgriper og at det er jeg som burde ha skyldfølelse, sier han.»

Triste greier disse media, av og til.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks...i-grande-var-38-na-forteller-han-sin-historie

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.269
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er egentlig enig i at dette er en ikke-sak. Allikevel lurer jeg litt på hvordan dette hadde blitt vurdert dersom en 38 år gammel mannlig politiker hadde hatt frivillig sex med en 17 år gammel jente.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Jeg er egentlig enig i at dette er en ikke-sak. Allikevel lurer jeg litt på hvordan dette hadde blitt vurdert dersom en 38 år gammel mannlig politiker hadde hatt frivillig sex med en 17 år gammel jente.
    Det har sikkert sjedd, og vi har sluppet å høre noe om det, siden det er en privatsak.

Northman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Antall liker
    97
    Tror nok hun må gå av.

Ord mot ord her.. men som Mannen sier: Hun har fortalt en helt annen historie og har mest å tape. Dvs hun har større grunn til å lyve.

En 38 år gammel mann som ligger med en full 17år gammel jente, ville fått på pukkelen så det passer!

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.223
    Sted
    Liten by
    Tror nok hun må gå av.

Ord mot ord her.. men som Mannen sier: Hun har fortalt en helt annen historie og har mest å tape. Dvs hun har større grunn til å lyve.

En 38 år gammel mann som ligger med en full 17år gammel jente, ville fått på pukkelen så det passer!
    Så vi skiller ikke lenger på privatliv og jobb?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    For en sak som er 10 år gammel og tilhører privatlivets fred. Fyren ville alldeles ikke fått fyken. Kanskje begrensete forfremningsmuligheter i en viss periode.

Hva TGS kan kritiseres for er at hun la snev av skyld på gutten ved sitt ordvalg etter at ei møkkablekke dro frem ikke-saken.

Det er ikke i nærheten av Stabbursaken en gang, så milevis unna avgang i disse tider.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.476
    Resett/Spetalen/Lurås må ha et inderlig hat til Grande siden de maler på (nesten)ikke-saken.
    For min del er saken mest komisk; voksen, overvektig kvinne og ung spjæling, fulle av karsk, har het sex i en potetåker midt under et trøndersk bryllup.
    Det eneste som mangler er at spjælingen er Hareide

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    837
    Resett/Spetalen/Lurås må ha et inderlig hat til Grande siden de maler på (nesten)ikke-saken.
    For min del er saken mest komisk; voksen, overvektig kvinne og ung spjæling, fulle av karsk, har het sex i en potetåker midt under et trøndersk bryllup.
    Nesten som deg og Høyre/Frp.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Det var en spesiell aroma på potene fra Leinstranda det året...

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Og nå kommer det frem at Resett bryter alle presseprinsipper ved å tilby sine kilder penger. 400.000 kr har de tilbudt denne da 17-åringen for å fortelle si historie.

Og folk tar virkelig hva denne "blekka" skriver seriøst?

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    6.194
    Sted
    Nøtterøy
    Søviknes sterkt i minne.

Men han er jo en Frper så da fortjener han vel å brenne en viss plass. :p

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Egentlig ikke. Viktig å skille på tillitspersoner i et parti som tar for seg i ungdomsorganisasjoner, lærer som tar for seg av elevene og de som ligger med frivillige man ikke har den type forhold til.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Sex til side. Greia nå er vel at hun kanskje har løyet statsminister rett opp i tryne for å berge seg selv. Nå juger vel politikere hele tiden, men dog.

Og når går egentlig en politiker av jobb. På bryllup til en i partiet skiller seg vel ikke så mye fra hotell etter sted når dagens jobb er gjort. Da er vel begge på privaten selv om de tilhører samme parti eller ikke. Vanskelig dette men det er tydelig forskjell mellom mann og kvinne her.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Så TSG har altså løyet Erna opp i trynet? Du må komme deg ut av resett-boblen. TSG fortalte sin versjon av saken som avviker litt fra den da 17-åriges versjon.

Erna kaster ingen for løgn, bevist gjennom Anundsen, Søviknes, Listhaug osv som ble tatt med skikkelige løgner.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.156
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Så TSG har altså løyet Erna opp i trynet? Du må komme deg ut av resett-boblen. TSG fortalte sin versjon av saken som avviker litt fra den da 17-åriges versjon.

Erna kaster ingen for løgn, bevist gjennom Anundsen, Søviknes, Listhaug osv som ble tatt med skikkelige løgner.
    Alle tyr vel til en hvit løgn av og til. Helt normalt. Og i tillegg vil alkoholinntaket legge et slør over hva som egentlig skjedde i de sakene hvor vi snakker fest og moro.

C

cruiser

Gjest
    Det er vel heller ingen som vet helt sikkert hva grande har fortalt til statsministeren heller. Vi har bare hans forklaring på hva han mener hun har fortalt han om hva hun har fortalt til erna..

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det har sikkert sjedd, og vi har sluppet å høre noe om det, siden det er en privatsak.
    Enig i det. Dessuten er det hevet over enhver tvil om at gutter er mer "modne" for sex som sekstenåringer enn det jevnaldrende jenter er. Det vil enhver jente som kikker innom her kunne bekrefte. Det gjør at muligheten for at gutten skal oppleve dette som et traume er liten. Tross alt så er det gutter som er opptatt av milfs, jenter søker gjerne eldre elskere først når de er i tyveårene. Når de av dem som er lei av gutter og vil ha menn "kommer ut av skapet". For gutter er det mer lek enn for jenter, rett og slett.

Men jeg kjøper ikke historier om å bli hoppet på av ungdom. Det vil si, jeg tror det så gjerne, men det betyr ikke at den voksne skal agere på det. Jeg minnes en kveld utenfor den automatiske videobutikken i det lokale centro comercial i Olgiata at en ung kvinne tok flørtende kontakt. Hun kjørte en kul mopedbil sammen med sin venninne. Jenta var virkelig en skamvakker skapning, og jeg antok alderen hennes til å være 18-19 år. Selvfølgelig opplevde jeg situasjonen som smigrende, men for meg å gå hjem til en tenåring for å feste alene med henne var en utenkelig tanke i utgangspunktet. Men hadde jeg hatt lyst så ville jeg fått lammekjøtt den kvelden. For nysgjerrighetens skyld spurte jeg henne om alderen før vi skiltes fordi jeg ville hjem, og hun svarte fjorten år. Så sjokkert har jeg aldri blitt når det kommer til møter med kvinner... unnskyld, pikebarn!

Heldigvis hindrer mitt etiske kompass meg fra å falle for fristelsen å bli sjekket opp av ungdommen. Det er viktig at vi som voksne har såpass etisk kompass at vi ikke faller for slike fristelser. Plutselig kunne jeg vært en overgriper i juridisk forstand hadde det ikke vært for den sperren, og hadde jeg ikke hatt den sperren ville jeg neppe spurt om alder fordi jeg var overbevist om at hun var myndig. Så feil går det an å ta, litt donna-fakter og perfekt makeup kan utgjøre et kart som ikke stemmer med landskapet, og fjortiser får faktisk lov til å kjøre mopedbil i Italia.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    De aller aller fleste har etiske kompass. Dets styrke varierer og situasjoner, livserfaringer påvirker det negativt og/eller positivt.

Alle mennesker vil bli korrumpert gitt den rette muligheten, de har bare forskjellig pris.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    De aller aller fleste har etiske kompass. Dets styrke varierer og situasjoner, livserfaringer påvirker det negativt og/eller positivt.

Alle mennesker vil bli korrumpert gitt den rette muligheten, de har bare forskjellig pris.
    Snakk for deg selv. :cool:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.010
    Torget vurderinger
    1
    Enig i det. Dessuten er det hevet over enhver tvil om at gutter er mer "modne" for sex som sekstenåringer enn det jevnaldrende jenter er. Det vil enhver jente som kikker innom her kunne bekrefte. Det gjør at muligheten for at gutten skal oppleve dette som et traume er liten. Tross alt så er det gutter som er opptatt av milfs, jenter søker gjerne eldre elskere først når de er i tyveårene. Når de av dem som er lei av gutter og vil ha menn "kommer ut av skapet". For gutter er det mer lek enn for jenter, rett og slett.

Men jeg kjøper ikke historier om å bli hoppet på av ungdom. Det vil si, jeg tror det så gjerne, men det betyr ikke at den voksne skal agere på det. Jeg minnes en kveld utenfor den automatiske videobutikken i det lokale centro comercial i Olgiata at en ung kvinne tok flørtende kontakt. Hun kjørte en kul mopedbil sammen med sin venninne. Jenta var virkelig en skamvakker skapning, og jeg antok alderen hennes til å være 18-19 år. Selvfølgelig opplevde jeg situasjonen som smigrende, men for meg å gå hjem til en tenåring for å feste alene med henne var en utenkelig tanke i utgangspunktet. Men hadde jeg hatt lyst så ville jeg fått lammekjøtt den kvelden. For nysgjerrighetens skyld spurte jeg henne om alderen før vi skiltes fordi jeg ville hjem, og hun svarte fjorten år. Så sjokkert har jeg aldri blitt når det kommer til møter med kvinner... unnskyld, pikebarn!

Heldigvis hindrer mitt etiske kompass meg fra å falle for fristelsen å bli sjekket opp av ungdommen. Det er viktig at vi som voksne har såpass etisk kompass at vi ikke faller for slike fristelser. Plutselig kunne jeg vært en overgriper i juridisk forstand hadde det ikke vært for den sperren, og hadde jeg ikke hatt den sperren ville jeg neppe spurt om alder fordi jeg var overbevist om at hun var myndig. Så feil går det an å ta, litt donna-fakter og perfekt makeup kan utgjøre et kart som ikke stemmer med landskapet, og fjortiser får faktisk lov til å kjøre mopedbil i Italia.
    Er du sikker på at dette ikke egentlig handlet om noe så enkelt som penger?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Tja, snakk for deg selv, ja. For en som er så lite materialistisk som meg så er vel vakre kvinner mer egnet som lokkemiddel eller betaling, hvis du ikke tyr til tortur isteden. Så jeg hadde ikke trengt noen annen gevinst. Jeg var fortsatt i trettiårene og betydelig mer viril enn dagens baluba. Jeg tror ikke jeg har en pris, isåfall er den prisen noe i retning av mine kjæres sikkerhet eller noe slikt. Men hvis du åpner for slike muligheter så har du selvsagt rett, det finnes en knapp som kan få deg til å gjøre fryktelig mye. Men selv det finnes det en grense for, og til nå har jeg alltid fulgt mitt etiske kompass selv om jeg har tapt stort på det noen ganger. Og det tror jeg også de fleste av oss her inne ville gjort, selv om det statistisk sett nok finnes en og annen også blant oss som ikke har rent mel i så måte. Hvem har ikke opplevd at en bekjent har blitt avslørt som overgriper? Kanskje jeg har en litt stor omgangskrets, men det sjokket har faktisk inntruffet. Ingen nære venner, men når det skjer med bekjente er det likevel et stort sjokk.

Er du sikker på at dette ikke egentlig handlet om noe så enkelt som penger?
    Men hundre prosent sikkerhet. Dette var åpenbart rikmannsdøtre fra åsen over vårt leilighetbygg, slike var det mange av i nabolaget. Vårt lokalmiljø var av typen harmonisk landsby med ganske høy gjennomsnittsinntekt i utkanten av Roma kommune, og mens jeg stod og fiklet med automaten pratet de med en eldre nabo som var der med kone for å levere filmer. Hun hadde allerede pratet med meg noen få ord, og den eldre naboen så ut til å kjefte litt på henne for å innlate seg med en fremmed, voksen mann. Jeg lot som ingenting og han gikk før jeg var ferdig med å leie film. Dette var faktisk et litt skremmende møte med en seksualitet som ikke er vanlig for oss nordmenn. Dette var virkelig ikke sted å by seg fram for salg, erkeborgerlig med naboer som Totti og Ilona Staller. Mye synlig politi og et stort Carabinieri-fort like nær. Og prostituerte ungjenter inviterer ikke horekunder hjem til en villa til flere millioner euro. Det hører forresten med til historien at jentene var klart brisne, de hadde nok vært i pappas vinkjeller før de fant ut at fyllekjøring, videofilm og tilfeldig flørt var en god idé. Forhåpentligvis var det beruselsen han virket indignert over og ikke min tilstedeværelse ved automaten.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Når jeg sa pris, så tenkte jeg ikke i kroner og ører. Alle mennesker har det i seg å gjøre forferdelige ting. Enkelte trenger man knapt dytte, andre må man dytte særdeles hardt og lenge og på forskjellige vis. Derfor viktig å ha godt samfunn som tar vare på hverandre, slik at det blir færre som risikerer å være dyttet hardt og lenge.

Fengselsvakt / innsatt-eksperimentet er interessant.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vil jeg knekke under tortur? Ingen anelse, men litt juling skal jeg kunne tåle. Vil jeg rane Shell på Bygnes midt på natten fordi jeg får en halvtime på gjøre det, hvis ikke blir et familiemedlem som er kidnappet drept? Ja, det ville jeg. Men hva har det med det vi diskuterer å gjøre?

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.632
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel neppe det det snakkes om, baluba, men den gradvise brutaliseringen som mennesker kan trenes til, til en når nivået «konsentrasjonsleirkommandant»...

Johan-Kr

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Standford prison experiment? Har vel vist seg vanskelig å replisere.
    Slikt vil alltid være vanskelig å replisere. Det dreier seg om et on off-eksperiment, og det er nok ikke gitt at en annen gruppe mennesker ville reagert på samme måte. Det forsøket er mest interessant fordi det viser hvordan vanlige folk kan reagere på slikt, med trykk på kan.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Forskningsetikken har heldigvis endret seg. Så ja, det er vanskelig å repliksere, fordi forsøket ikke lenger har nubbesjanse til å bli godkjent.

Senere har vi hatt Abi Dhabi-saken som stadfestet mye av hva som kom frem fra eksperimentet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er etterhvert mange år siden amerikanske universiteter startet sin metoo-kampanje. Klønete nerder som ikke har skjønt den ikke-verbale avvisningen og som fortsatt har forsøkt å legge an på jenter, og dermed endt opp på plakater som identifiserer dem som overgripere. Det ble innført ekstreme regler for kontakt med andre studenter som ende med ekstreme utslag, der helt vanlige og snille gutter uten god sjanse ble hengt ut som om de var dømte pedofile. Amerikanerne er flinke til å ta den helt ut, og jeg husker min reaksjon på en dokumentar om dette var med sjokk.

Hele definisjonen av hva som kan være et traume er helt ute til lunch i dag, for litt uønsket oppmerksomhet bør alle tåle. Ikke etter at vi har gitt klar beskjed om at vedkommende ikke er velkommen i livene våre, men uten at vi har gitt klar beskjed at noen bjeffer mot feil tre må vi tåle at noen som vi ikke selv er interessert i å innlate oss med kan være det med oss. Grensene er forlengst overskredet. Dette er way beyond krenkomani, for jeg kan ikke i min beste fantasi anse uønsket interesse for meg som krenkende. Kjedelig, plagsomt og uønsket - men krenkende? Tvert imot i de fleste tilfeller. For meg er traumene ofte like fjerne som "nazifrisørens" påståtte traumer ved synet av hijab. Det skal mye til for at jeg aksepterer en uønsket sjekkereplikk eller synet av et hodeplagg som et traume, for traumer er alvorlige saker.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.632
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Slikt vil alltid være vanskelig å replisere. Det dreier seg om et on off-eksperiment, og det er nok ikke gitt at en annen gruppe mennesker ville reagert på samme måte. Det forsøket er mest interessant fordi det viser hvordan vanlige folk kan reagere på slikt, med trykk på kan.
    Kommandanten av Auschwitz, Rudolph Höss skrev en autobiografi under rettssaken og mens han satt på dødscella. Jeg har ikke lest den, for det kreves litt krumspring for å få tak i den, men jeg mistenker den illustrerer utviklingen fra en relativt vanlig person til det monsteret som drev Auschwitz... Harry Turtledove, som skriver «alternativ» historie, har en serie «Southern Victory.» serien låner veldig mange personer fra virkeligheten og transponerer de over i en annen setting, og en av karakterene mistenker jeg er modellert på Höss.

Johan-Kr

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Kan alle bli monstre? Eller kan alle bli overgripere?
    Stanford prison experiment sier ja. Jeg tviler.
    Alle kan heller ikke bli utsatt for overgrep, noen er mer disponert enn andre.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Jeg er av den oppfatning av at alle har det i seg, for det meste dybt begravet. Folk flest har moralske kompass som gjør at de holder seg god for sånt. Utsetter man folk for riktig type dritt(forskjellig fra person til person) over lang nok tid(også forskjellig fra person ti person), vil kompasset gradvis forvitre til at det ikke lenger viser strak kurs. Og da risikerer man å gå seg vill. Folk finner frem for de andre måter å navigere på, f.eks. stjerner, men er det overskyet den dagen kompasset viste litt feil kan man ende opp på totalt feil sted.

Omgivelsene spiller selvsagt inn. For å spore litt av, et eksempel kan være massesuggesjon. Skjer det en naturkatastrofe så er det flere eksempler på at den lovlydige og solide medborgeren har deltatt i plyndring av butikker. Stjålet ting han/hun ikke behøver. Han ville aldri gjort dette, men muligheten bød seg, alle andre gjorde det, så hvorfor ikke han også? Nå er det selvsagt noe annet enn overgrep. Vi har også den stødige familiefaren/-moren som til slutt klikker og tar livet av familien sin. Folk har forskjellige måter å klikke på, og overgriper er sjeldent noe en person planlegger at han/hun skal bli. Det er muligheten som bød seg gang på gang og til slutt er det enkelte personer som ikke lenger har viljestyrke viljestyrke/kompass til å stå imot. Hvorfor den viljestyrken ikke var sterk nok kan ha mange forklaringer. Voksne mennesker har selvsagt et ansvar for at den viljestyrken skal være sterk nok. Ingen må tro at jeg forsvarer overgripere her. Alle har et potensial i seg og det er i utgangspunktet knøttlite, gitt fornuftig oppvekst og vanlig personlighet.

Folk flest har store mentale sperrer mot å handle galt, og disse sperrene må vedlikeholdes for de er under stadig angrep av hverdagslivet stressituasjoner. Og har du først bikket over en sperre så er den sperren varig svekket. En fyr som har kjørt i fylla én gang er mer tilbøyelig til å kjøre i fylla enn han som aldri har gjort det. Og neste sperrenivå blir hakket lavere. Fyren måtte komme seg fra A til B og hadde tatt 1 øl for 2 timer siden. Det må jo gå bra, tenker han og tar bilen. Promillen er ute av systemet, lurer han seg selv med. Mange vil stanse der, men enkelte vil da ta neste steg, f.eks året etter. "Ingen vits i å bestille taxi. tok bare 2 øl. det går bra"

Korreksjon (og ikke bare stille aksept) og omtanke av folk som virkelig bryr seg er utrolig viktig, for alle har det i seg til å være en skikkelig drittsekk hvis satt i feil type stressende situasjoner over lang nok tid.

Sist redigert:

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Om nå det er riktig så er det fortsatt oseaner mellom de mest nedrige og lettkorrumperte og de mest standhaftige. At "alle lar seg korrumpere" minner mest om munnuhellet "leilighet gjør tyv". Selvsagt stjeler tjuvradden kun hver gang han får mulighet, men han er likevel et elendigere menneske enn mange andre.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Alle har vi i oss muligheten for å handle dårlig, om enn i ulikt monn. På samme vis er også sperrene mot dette ulikt fordelt. Så er det individuelt forskjellige, mer eller mindre destruktive, kombinasjoner mellom impuls og hemning i hver enkelt.
    Både impulsene til å begå overgrep og sperrene mot dette er miljøpåvirkbare; under bestemte vilkår er det større risiko for å begå overgrep.
    Monsterforklaring av overgripere stemmer sjelden, og er mest til skade for både overgriper eller den som blir misbrukt.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Erna skal holde pressekonferanse om UH og H-varslene. Blir spennende å se om hun nå skal fortelle at "alvorlighetsgraden er så høy at vi kan ikke annet gjøre enn å gå til politianmeldelse". Jeg holder ikke pusten.

Men Erna lurer oss alle. Hun skal bare holde en pressekonferanse om frontpersonen i the Cranberries som døde.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Erna skyver varslerne foran seg når hun ikke vil politianmelde. Hvem kunne ant.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn