Metal: Hvor aggressivt kan det bli uten å være black/death?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Glem gitaren, så... ;) Gitar i lystig lag kan fort bli fælt. :)
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Fikk lurt inn første verset av Masters Apprentices her nå.
Og ja, jeg er enig, han er det greit å høre hvor ligger hen.

Men det er en veldig "enkel" vokallinje da, består hovedsakelig av 3 toner (i hvert fall så langt som jeg kom :))
Og det er jo et stykke unna linjene til Anselmo ;-)

Som sagt, enighet rundt dette kan man nok aldri oppnå, men vi er i hvert fall enige om en ting.
Det er (fornuftige plasserte) toner i både vokalen til Anselmo og growlinga til Åkerfeldt :)
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Growling er et mysterium for meg. Personlig synes jeg ikke det tilfører annet enn degradering av det totale uttrykket, men det er selvsagt en smaksak med i bildet her. Mange av disse bandene innehar musikere av ypperste klasse, og det fremgår tydelig at det ligger en masse perfeksjonisme bak oppbygging og utførelse. At man da i siste sekund henter inn vaktmesteren og ber han bjeffe med mer eller mindre samme intonasjon låten igjennom, fremstår som noe underlig. Det er så klart med overlegg, og man får vel anta at musikerne selv syns det er top notch, men for meg blir det som å bruke timesvis på en tomatsaus for å virkelig hente frem smakene, for deretter å tømme en flaske ketchup i kjelen rett før servering.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Har du gitt det en sjanse? Ja, det finnes mye rart, men også mye bra.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Tør man spørre hvor bandet Burzum befinner seg, el. er de "banned"?


mvh
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Har du gitt det en sjanse? Ja, det finnes mye rart, men også mye bra.
Vanskelig å si, det er nok mer umiddelbar respons som ligger til grunn. I de fleste tilfeller har trangen til å sette på noe annet vært sterkere enn ønsket om å høre neste låt. Det er jo en grei indikator på at man ikke er spesielt kompatibel.

Men det skal sies at min referanseliste ligger i min oppvekst med Slayer, Testament etc, og har senere blitt addert med annen musikk snarere enn annen metal :)

Som sagt, dyktige musikere men med et forunderlig valg av stemmebruk imho.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Tør man spørre hvor bandet Burzum befinner seg, el. er de "banned"?


mvh
Skjønner at denne tråden er lite villig til å gi info, så undertegnede trekker seg ut, m. ubesvart forespørsel.


mvh
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Vil du ha et kjapt tips!? I så fall, se på stemmen som et instrument. Ikke sett de som growler opp mot normal vokal med popfilter, headphones osv. Gjør det selv en tjeneste å lytte til det på en annen måte. Det blir det samme med opera(men det er jo selvsagt mye lettere å drite ut de som growler, enn å se på det som høykultur eller i det minste kultur)
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Tør man spørre hvor bandet Burzum befinner seg, el. er de "banned"?


mvh
Skjønner at denne tråden er lite villig til å gi info, så undertegnede trekker seg ut, m. ubesvart forespørsel.


mvh
Nå er det vel ikke nødvendigvis noen som i det hele tatt hører på Burzum som har vært innom tråden på den korte halvannen timen mellom postene dine.

Når det er sagt, så er nok Burzum ett av favorittbanda mine. Helt klart noe av det mest unike som finnes innen ekstrem metall. Men growl vokal er det ikke.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Som sagt, dyktige musikere men med et forunderlig valg av stemmebruk imho.
Og det er jo mye av poenget. Etter hvert som det musikalske uttrykket har blitt mer og mer ekstremt, skulle det bare mangle om ikke vokalen følger opp.

Det er ikke meningen at det skal være pent og innbydende, heller det motsatte.
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Tør man spørre hvor bandet Burzum befinner seg, el. er de "banned"?


mvh
Burzum er bare én mann og han befinner seg i Frankrike.
Det er veldig monoton, nesten hypnotisk musikk, men har
utviklet seg betydelig fra starten i 1992 til i dag.
Noen liker det gode gamle best, det var mer ekstremt. Nå synger han med ren Bergendialekt. Eller norrønt.
Du finner alt på YouTube hvis du vil høre.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Personlig synes jeg den nye retninga Burzum har tatt er bedre enn det gamle. Man hørte jo for øvrig en antydning til den nye stilen på Filosofem.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
@ tråden: Takker vennligst for info. Hadde en burzumskive, men ga den bort:mad:. Må lese meg opp ang. bandet. Håper ikke mine innlegg er altfor O.T. Growling har jeg ingen peiling på.


mvh
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Sjekk det ut. Men vær klar over (som Heimdall sier) at det er veldig monotont. Lite innbydende, krever en del av lytteren.

Nytes best på telt/hyttetur mitt i skauen; boomblaster og flatfylla. :p
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Sjekk det ut. Men vær klar over (som Heimdall sier) at det er veldig monotont. Lite innbydende, krever en del av lytteren.

Nytes best på telt/hyttetur mitt i skauen; boomblaster og flatfylla. :p
Ikke ukjente begrep. Har allerede satt en gammel lydteknikerkompis i gang m. å rippe det han finner av Burzum.


mvh
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tør man spørre hvor bandet Burzum befinner seg, el. er de "banned"?


mvh
Skjønner at denne tråden er lite villig til å gi info, så undertegnede trekker seg ut, m. ubesvart forespørsel.


mvh
Hæ? Burzum er vel et typisk norsk Black Metal-prosjekt, men i den senere tid har vel Vikernes skiftet litt stil over mot dyster ambient-synth-ting. Har aldri hørt nevneverdig på det, men tror ikke jeg heller får noe ut av slikt, rent musikalsk.
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Synth-greiene var stort sett når han satt inne. Er metall nå. Og "typisk" er det absolutt ikke. Ett av de absolutt mest unike black metal banda, norskt eller ikke.
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Vil du ha et kjapt tips!? I så fall, se på stemmen som et instrument. Ikke sett de som growler opp mot normal vokal med popfilter, headphones osv. Gjør det selv en tjeneste å lytte til det på en annen måte. Det blir det samme med opera(men det er jo selvsagt mye lettere å drite ut de som growler, enn å se på det som høykultur eller i det minste kultur)
Ingen er ute etter å drite ut noen som helst her, eller å dele ut terningkast med kulturell verdi om metal. Jeg kan forøvrig ikke fordra opera.
Jeg gjør nettopp det, hører på stemmen som et instrument, og for meg låter growling som begrenset bruk av et stort register. Foruten det handler det som alltid bare om smak og behag. Det treffer bare ikke meg, stas at det gjør det for deg:)
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Som sagt, dyktige musikere men med et forunderlig valg av stemmebruk imho.
Og det er jo mye av poenget. Etter hvert som det musikalske uttrykket har blitt mer og mer ekstremt, skulle det bare mangle om ikke vokalen følger opp.

Det er ikke meningen at det skal være pent og innbydende, heller det motsatte.
Så klart, og det skulle bare mangle om ikke alle faller for utviklingen. Jeg innbiller meg da ikke at det var en tilfeldighet fra deres side, bare skivebom for MEG som lytter.
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Som sagt, dyktige musikere men med et forunderlig valg av stemmebruk imho.
Og det er jo mye av poenget. Etter hvert som det musikalske uttrykket har blitt mer og mer ekstremt, skulle det bare mangle om ikke vokalen følger opp.

Det er ikke meningen at det skal være pent og innbydende, heller det motsatte.
Så klart, og det skulle bare mangle om ikke alle faller for utviklingen. Jeg innbiller meg da ikke at det var en tilfeldighet fra deres side, bare skivebom for MEG som lytter.
Og det er helt greit. Skjønner godt at det ikke fenger alle. :)
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Hører på Judas Priest "Painkiller" nå for øvrig. Da snakker vi vokal.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Synth-greiene var stort sett når han satt inne. Er metall nå. Og "typisk" er det absolutt ikke. Ett av de absolutt mest unike black metal banda, norskt eller ikke.
Tar selvkritikk. Jeg har ingen grunn til å generalisere.
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Synth-greiene var stort sett når han satt inne. Er metall nå. Og "typisk" er det absolutt ikke. Ett av de absolutt mest unike black metal banda, norskt eller ikke.
Tar selvkritikk. Jeg har ingen grunn til å generalisere.
Er en skog av band der ute, så jeg forventer meg ikke at alle kan få med seg alt. :)
Det er en skog av band, men noen ganger får man meg seg for mye, noe jeg gjorde her en dag jeg hørte på radioen på vei til jobb.
Da dukket det opp et band som het Issues med ei låt som het Never lose Your flame.

Nei så Jæ... bedritent. Det er faktisk det verste jeg har hørt.
R&B-metal tror jeg de kalte det.

Jeg satt og vrei meg av smerte i bilen når jeg hørte den låta.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
"Killer be killed" er nok i gata til trådstarter tenker jeg. Meget bra band bestående av bla.a M Cavalera og T Sanders fra Sepultura og Mastodon. Jeg liker i alle fall plata veldig godt. I tillegg har jeg lyst til å nevne norske "Insense" som et ban verdt en lytt. Vokalisten der er i stand til veldig mye forskjellig, fra sinna til ganske snill faktisk.
 
Topp Bunn