- Ble medlem
- 19.03.2005
- Antall liker
- 1
Hanne Boel. Lissom blues/soul uten særpreg etter min mening. Plastmusikk.
|
Men Coldplay suger fortsatt ;Drolfozzy skrev:Jeg er nysgjerrig på hva slags musikk som er bra nok for de som avfeier Dylan, Stones, Neil Young, Lou Reed og Beatles som overvurderte.
Noen av det forrige århundrets mest innflytelsesrike artister. Mye historieløshet og ingen forståelse for røttene til det disse menneskene lytter på.
Jeg har forståelse for at vi alle ikke liker det samme, men og påstå at disse artistene er overvurderte det forteller meg at her er det liten peiling ute og går.
Ærlig talt. Det er vel ingen som betviler at disse har hatt og har stor innflytelse. Dette har imidlertid svært lite å gjøre med personlige preferanser; jeg synes Beatles er kjedelig, intetsigende og etter 1965 pseudointellektuelt vissvass. Imidlertid elsker jeg Stones fra samme tid. Begge er inflytelsesrike og viktige artister hsitorisk sett. Men man skal ikke undervurdere hvordan historien tar tak i enkelte ting og glemmer andre tilsynelatende tilfeldig. For eksempel er Syd Barretts soloplater i mine ører geniale, og overgår musikalsk både Beatles og Stones. Men hvem husker vel Madcap Laughs.rolfozzy skrev:Jeg er nysgjerrig på hva slags musikk som er bra nok for de som avfeier Dylan, Stones, Neil Young, Lou Reed og Beatles som overvurderte.
Noen av det forrige århundrets mest innflytelsesrike artister. Mye historieløshet og ingen forståelse for røttene til det disse menneskene lytter på.
Jeg har forståelse for at vi alle ikke liker det samme, men og påstå at disse artistene er overvurderte det forteller meg at her er det liten peiling ute og går.
Jeg skrev det jeg skrev som en kommentar til de som mener disse artistene jeg nevnte er overvurderte. Hva som er personlig smak er noe helt annet.dtddiver skrev:Ærlig talt. Det er vel ingen som betviler at disse har hatt og har stor innflytelse. Dette har imidlertid svært lite å gjøre med personlige preferanser; jeg synes Beatles er kjedelig, intetsigende og etter 1965 pseudointellektuelt vissvass. Imidlertid elsker jeg Stones fra samme tid. Begge er inflytelsesrike og viktige artister hsitorisk sett. Men man skal ikke undervurdere hvordan historien tar tak i enkelte ting og glemmer andre tilsynelatende tilfeldig. For eksempel er Syd Barretts soloplater i mine ører geniale, og overgår musikalsk både Beatles og Stones. Men hvem husker vel Madcap Laughs.rolfozzy skrev:Jeg er nysgjerrig på hva slags musikk som er bra nok for de som avfeier Dylan, Stones, Neil Young, Lou Reed og Beatles som overvurderte.
Smaken er subjektiv, ikke uenig i det. Men hvem som historisk har vært artistene med mest innflytelse, det er ikke subjektivt.dtddiver skrev:Spørsmålet tolket jeg som hva man personlig synes er mest overvurdert sett i forhold til musikalske meritter. Og sistnevnte kriterium blir fort subjetivt, men så var vel poenget også å finne ut hva folk synes er overvurdert, ikke sette opp musikkvitenskapelige, objektive kriterier - hvis noe slikt finnes.
Innflytelse for hvem da? Andre artister? Lyttere? De som skriver musikkhistorien? Hvis det å selge en haug med plater er innflytelse så har vel nevnte artister hatt det da, men hvis jeg synes at f.eks. Dylan, Stones, Springsten eller Beatles er gørr kjedelig og at disse overhodet ikke har hatt innflytelse på meg og dermed heller ikke preget min smak opp igjennom årene, tar jeg da "feil"? Har jeg ikke forstått det? Hva er det jeg eventuelt ikke har forstått? Selvfølgelig skjønner jeg at disse også har hatt forbilder og har på en måte båret noe videre. Men tråden handler om hvem vi synes er mest overvurdert og jeg synes at nevnte artister er blandt disse, oppmerksomheten disse har fått opp igjennom årene står ikke i stil med hva de har levert...Synes jeg. Sånn for ordens skyld så har jeg overhodet ikke problemer med av nevnte artister har preget livet til andre og at de på nærmeste har gudestatus i enkelte leire, jeg er over gjennomsnittet interessert i musikk og forstår veldig godt følelsen.rolfozzy skrev:Smaken er subjektiv, ikke uenig i det. Men hvem som historisk har vært artistene med mest innflytelse, det er ikke subjektivt.dtddiver skrev:Spørsmålet tolket jeg som hva man personlig synes er mest overvurdert sett i forhold til musikalske meritter. Og sistnevnte kriterium blir fort subjetivt, men så var vel poenget også å finne ut hva folk synes er overvurdert, ikke sette opp musikkvitenskapelige, objektive kriterier - hvis noe slikt finnes.
Selv om jeg elsker Pink Floyd, kan jeg være enig i at noe av det er veldig overvurdert. Da spesielt The Wall og WYWH. Meddle og Animals derimot..tangenAVdesign skrev:Pløyde gjennom gamle Pink Floyd plater her om dagen. Dette må være overvurdert de luxe, makan til sjelløst kjedelig skvip! Trendsettende og nyskapende i sin tid var det sikkert, men i dag holder det ikke mål synes jeg. Tenker på platene Wish you were here, Dark side of the moon og The wall først og fremst.
Neil Young er undervurdert spør du meg. Bare hør på konsertopptaket fra Massey Hall 1971. Mer intens stemning er vanskelig å få til.![]()
Hør, hør. Pink Floyd er ikke annet enn fantasiløs ingeniørrock som satser på kunstnerisk troverdighet gjennom det faktum at sinnssykdom og død rammer medlemmene.tangenAVdesign skrev:Pløyde gjennom gamle Pink Floyd plater her om dagen. Dette må være overvurdert de luxe, makan til sjelløst kjedelig skvip! Trendsettende og nyskapende i sin tid var det sikkert, men i dag holder det ikke mål synes jeg. Tenker på platene Wish you were here, Dark side of the moon og The wall først og fremst.
Neil Young er undervurdert spør du meg. Bare hør på konsertopptaket fra Massey Hall 1971. Mer intens stemning er vanskelig å få til.![]()
Helt enig, det blir dårlg vokal når man skal suge samtidig.LMC skrev:musikerne er ok men dama som har opera bakgrunn suger!
mvh
Det er mange som liker Pink Floyd - jeg er en av dem - som ikke er tilbakestående og fantasiløse. Jeez for en idiotisk uttalelse.Hugh skrev:[..]den latterlige porteføljen med pompøs liksom -rock skaper en helhet som man må være lettere tilbakestående og/eller ytterst fantasiløs som menneske for å like.
Når det gjelder Dylan så er det vel fordi han har solgt sin sjel, og latt musikk bransjen bestemme. De fleste av CD'ene hans er iallfall sterkt dynamikk komprimerte og gir så og si null glede av å høre på!rolfozzy skrev:Jeg er nysgjerrig på hva slags musikk som er bra nok for de som avfeier Dylan, Stones, Neil Young, Lou Reed og Beatles som overvurderte.
Her må du skille mellom historikk/personligheter og musikalske opplevelse vi får idag. Jeg la til grunn bare det siste da det er nettopp det som muligens gjør dem overvurderte. Kontrasten mellom disse premissene. Personlig så er det klart det musikalske som betyr mest. Langt over tekster også. Slik har jeg det med film også. Jeg vil bli betatt av filmen og det å vite mye om dem som lager de er langt mindre viktig for meg.rolfozzy skrev:Jeg er nysgjerrig på hva slags musikk som er bra nok for de som avfeier Dylan, Stones, Neil Young, Lou Reed og Beatles som overvurderte.
Det var vel ikke akkurat hvordan lyden er som jeg tenkte på.limvingen skrev:Når det gjelder Dylan så er det vel fordi han har solgt sin sjel, og latt musikk bransjen bestemme. De fleste av CD'ene hans er iallfall sterkt dynamikk komprimerte og gir så og si null glede av å høre på!rolfozzy skrev:Jeg er nysgjerrig på hva slags musikk som er bra nok for de som avfeier Dylan, Stones, Neil Young, Lou Reed og Beatles som overvurderte.
Dette har med smak og gjøre det du skriver her. Det er ikke noe problem og forstå at smaken, og hva man lytter etter er forskjellig. Det er mye musikk som jeg personlig ikke hører på fordi det ikke faller i min smak. Men samtidig kan det være artister som ikke skal beskyldes for å være overvurdert fordi de ikke tilfredstiller min smak.Lyngen skrev:Her må du skille mellom historikk/personligheter og musikalske opplevelse vi får idag. Jeg la til grunn bare det siste da det er nettopp det som muligens gjør dem overvurderte. Kontrasten mellom disse premissene. Personlig så er det klart det musikalske som betyr mest. Langt over tekster også. Slik har jeg det med film også. Jeg vil bli betatt av filmen og det å vite mye om dem som lager de er langt mindre viktig for meg.rolfozzy skrev:Jeg er nysgjerrig på hva slags musikk som er bra nok for de som avfeier Dylan, Stones, Neil Young, Lou Reed og Beatles som overvurderte.
Det er godt mulig at de siste åra hans har vært labre, men hva har det med saken å gjøre? Det er bare den kulørte pressen som kun er opptatt av hvilke plater som kom i går. En av mine andre store helter har ikke levert en pøkk de siste 258 åra heller, men det gjør han definitivt ikke noe mindre interessant!Hugh skrev:Neil Youngs er helt klart undervurdert, men intet av verdi har kommet fra den kanten etter Ragged Glory (1990). Som alle store balanserer han ustøtt mellom idiot og geni. Deilig.
Ja, en av svært få plater jeg har kjøpts om følge av anbefalinger her på Sentralen, og blant ditto promiller bomkjøp i min samling.el_mariachi skrev:Nils Lofgren [1997] - Acoustic Live
Kassegitaronani på sitt værste.
Vet at mange er uenig her.. og Beatles var en spøk selvfølgelig, jeg mener Beatles er tidenes popband med udødelige låter.Hugh skrev:Har ikke kommunen gitt deg nytt høreapparat enda? Og, forresten; ble det noe av dette, avlyste i 11. time, lobotomiinngrepet ditt likevel? Ikke verst da at du kan skrive, dvs. i den forstand at motorikken tilsynelatende fungerer, men at hjernen tydeligvis ikke er helt med på hva armene dine gjør. Men, det bedrer seg snart vet du. Fatt mot!Polkagris skrev:Neil Young. Det går ikke ann å være musikalsk og samtidig like denne mannen. Sur gitar, og falsk, stygg og sur stemme. Tonedøv og kjedelig mann.
White Stripes - ren tortur.
Lou Reed
Bob Dylan
Stones
Beatles... neida.. hehe.
Om det ikke skulle gå klart nok frem, så var koblingen Lofgren-overvurdert-HFS... mao i godt selskap med et knippe hyppig anbefalte syngedamer her inne.Hugh skrev:noruego: Lofgren er ikke artist, han er musiker. Ganske kjedelig også selv om han var kul da han spilte med Young på Tonight's the Night i 75. Vanskelig å si at en kjedelig svenske som selger 20000 plater på verdensbasis er overvurdert...
Selv om jeg var enig i de Polkagris ikke likte så spiller jeg sjelden de artistene han nevner her igjen.Polkagris skrev:Vet at mange er uenig her.. og Beatles var en spøk selvfølgelig, jeg mener Beatles er tidenes popband med udødelige låter.Hugh skrev:Har ikke kommunen gitt deg nytt høreapparat enda? Og, forresten; ble det noe av dette, avlyste i 11. time, lobotomiinngrepet ditt likevel? Ikke verst da at du kan skrive, dvs. i den forstand at motorikken tilsynelatende fungerer, men at hjernen tydeligvis ikke er helt med på hva armene dine gjør. Men, det bedrer seg snart vet du. Fatt mot!Polkagris skrev:Neil Young. Det går ikke ann å være musikalsk og samtidig like denne mannen. Sur gitar, og falsk, stygg og sur stemme. Tonedøv og kjedelig mann.
White Stripes - ren tortur.
Lou Reed
Bob Dylan
Stones
Beatles... neida.. hehe.
Ellers kan jeg nevne at jeg lytter til all slags musikk; jazz, rock, klassisk, instrumentalmusikk og mye mer.
Neil Young kan ikke synge, godt mulig han har laget et knippe greie låter, men at han spiller og synger surt som faen gjør at jeg ikke orker mannen. Skranglerock og folk som lager deppemusikk har jeg heller ikke særlig sans for.
Ellers er kommentarene dine totalt fri for musikalske argument. Fatt mot og prøv igjen![]()
Ble også spurt her et sted om hva folk som ikke liker nevnte artister hører på. kan nevne Ryan Adams (to første platene, mye dritt de siste åra) Diana Krall, Bach's orgelverk, AC/DC, Bjørn Eidsvåg, Kari Bremnes, Dave Weckl, Dream Theater, Pink Floyd, Michael Ruff, Pål Flaata, Beatles selvfølgelig, Deep Purple (tidligere plater) og mye mer....
du tøyser vel nå, fuglemann?Birdman skrev:Som sagt tidligere i tråden mener jeg Dylan er overvurdert, og jeg visste at det ville komme reaksjoner.
Bob Dylan har laget noen få låter som anses som udødelige, og det er greit nok. Men hva med resten av platene hans. Jeg har ikke antallet i hodet, og det interesserer meg forsåvidt ikke heller, men her er det mye møl og makkverk. Det er det ikke bare jeg som mener. Mang en musikkanmelder har tatt for seg Dylans plater og bare et fåtall av skivene får godkjent karakter, og enda færre får skryt. Poenget mitt er at en person som har laget så mye musikk som Dylan, burde ha flere udødelige hits/slagere å vise til enn hva tilfellet er, for å få den legendestatusen han har fått. Hvor mange dårlige plater skal Dylan få lov til å lage uten at det går ut over omdømmet hans? The answer is blowing in the wind.
Mvh. Birdman
Jeg tøyser ikke. Det er såvidt jeg kan se nøyaktig en håndfull (fem) låter, av alle de du ramset opp, som er godt kjent blant den gemene hopen i gata. Resten er kanskje ok for dem som har lært seg å like Dylan, men de spilles "aldri" på radio. Da koker det igjen ned til et fåtall låter som tåler tidens tann. Dette er etter min mening ikke nok til mer enn å huskes som en i mengden av artister som har skrevet noen gode låter.noruego skrev:bare for å ha nevnt en håndfull?
Jeg er enig med deg i en ting, Birdman. Det blir spilt alt for lite Dylan på radioen.Birdman skrev:Jeg tøyser ikke. Det er såvidt jeg kan se nøyaktig en håndfull (fem) låter, av alle de du ramset opp, som er godt kjent blant den gemene hopen i gata. Resten er kanskje ok for dem som har lært seg å like Dylan, men de spilles "aldri" på radio. Da koker det igjen ned til et fåtall låter som tåler tidens tann. Dette er etter min mening ikke nok til mer enn å huskes som en i mengden av artister som har skrevet noen gode låter.noruego skrev:bare for å ha nevnt en håndfull?
Mvh. Fuglemann
Kan ikke se hva den gemene hop skulle ha med dette å gjøre. Eller mer du at alt som ikke er kjent i det mælende idiotis rekker må være for overvurdert å regne?Birdman skrev:Jeg tøyser ikke. Det er såvidt jeg kan se nøyaktig en håndfull (fem) låter, av alle de du ramset opp, som er godt kjent blant den gemene hopen i gata. Resten er kanskje ok for dem som har lært seg å like Dylan, men de spilles "aldri" på radio. Da koker det igjen ned til et fåtall låter som tåler tidens tann. Dette er etter min mening ikke nok til mer enn å huskes som en i mengden av artister som har skrevet noen gode låter.noruego skrev:bare for å ha nevnt en håndfull?
Mvh. Fuglemann
Det er vel her Syd Barret kommer inn, tenker jeg. Den gemene hops favoritt.noruego skrev:Kan ikke se hva den gemene hop skulle ha med dette å gjøre. Eller mer du at alt som ikke er kjent i det mælende idiotis rekker må være for overvurdert å regne?Birdman skrev:Jeg tøyser ikke. Det er såvidt jeg kan se nøyaktig en håndfull (fem) låter, av alle de du ramset opp, som er godt kjent blant den gemene hopen i gata. Resten er kanskje ok for dem som har lært seg å like Dylan, men de spilles "aldri" på radio. Da koker det igjen ned til et fåtall låter som tåler tidens tann. Dette er etter min mening ikke nok til mer enn å huskes som en i mengden av artister som har skrevet noen gode låter.noruego skrev:bare for å ha nevnt en håndfull?
Mvh. Fuglemann
Du er nok en ordentlig liten tøysekopp du, Birdman.Birdman skrev:Poenget mitt er vel at, hvis Dylan var den guden noen skal ha det til, så burde han etter min fatteevne være anerkjent hos en større gruppe mennesker enn han er. Dagens kvasiintellektuelle og aldrende hippyer ser den mannen som et mye større geni enn han fortjener i mine øyne.
Takk for at du tar det så pent, rolfozzyrolfozzy skrev:Du er nok en ordentlig liten tøysekopp du, Birdman.Birdman skrev:Poenget mitt er vel at, hvis Dylan var den guden noen skal ha det til, så burde han etter min fatteevne være anerkjent hos en større gruppe mennesker enn han er. Dagens kvasiintellektuelle og aldrende hippyer ser den mannen som et mye større geni enn han fortjener i mine øyne.
som jeg skulle ha sagt det selvslowmotion5 skrev:Vel, jeg har aldri likt Stones og Dylan. Men det betyr ikke at de er dårlige, det betyr bare at jeg ikke liker musikken deres.
Jeg begynner etterhvert å få sansen for Neil Young.
![]()
Vil nå heller snu problemstillingen på hodet og hevde at en artist som ikke er kjent blant den gemene hop nok snarere er undervurdert enn overvurdert. For hvordan kan en artist folk flest ikke kjenner til være overvurdert?Birdman skrev:Poenget mitt er vel at, hvis Dylan var den guden noen skal ha det til, så burde han etter min fatteevne være anerkjent hos en større gruppe mennesker enn han er. Dagens kvasiintellektuelle og aldrende hippyer ser den mannen som et mye større geni enn han fortjener i mine øyne.
Artisten er da i aller høyeste grad kjent blant den gemene hop. Men det faktum at det kun er en liten del av Dylans livsverk som fester seg hos folk flest, er for meg nok til å mene at han ikke fortjener sin heltestatus. For meg er han en middelmådig poet og en sørgelig vokalist. Noen har fått det for seg at dette satt sammen er genialt.noruego skrev:Vil nå heller snu problemstillingen på hodet og hevde at en artist som ikke er kjent blant den gemene hop nok snarere er undervurdert enn overvurdert. For hvordan kan en artist folk flest ikke kjenner til være overvurdert?Birdman skrev:Poenget mitt er vel at, hvis Dylan var den guden noen skal ha det til, så burde han etter min fatteevne være anerkjent hos en større gruppe mennesker enn han er. Dagens kvasiintellektuelle og aldrende hippyer ser den mannen som et mye større geni enn han fortjener i mine øyne.