Messingskruer gir eit godt løft ???!

S

Syncrolux

Gjest
Blir interessant å se hva Seas eventuelt svarer. For jeg har stilt Seas samme spørsmål sjøl, og fått svar.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
...
Joda..men kan jo og tenkes at en sparer der en kan spare, vertfall når det ikke er hørbart? :p
Jeg er vel mer intressert i den tekniske biten.. da de skruene er sterkt magnetisk og sug til seg f.eks et skrujern.
Skruene leder magnetisme siden de antagelig er av stål, men de er nødvendigvis ikke magnetiske i seg selv. Tiltrekningen kommer fra magnetsystemet i HT-elementet. Skruene bør ikke ha nevneverdig innvirkning på det magnetfeltet i magnetgapet til HT-elementet, og i alle tilfeller bør evt. innvirkningen være forholdsvis statisk.

Du kan f.eks. sende en epost til SEAS og høre med dem om hvordan de ser på saken. De har noen diskantelementer hvor de ikke har spart på shillingene.

mvh
KJ
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
...
Joda..men kan jo og tenkes at en sparer der en kan spare, vertfall når det ikke er hørbart? :p
Jeg er vel mer intressert i den tekniske biten.. da de skruene er sterkt magnetisk og sug til seg f.eks et skrujern.
Skruene leder magnetisme siden de antagelig er av stål, men de er nødvendigvis ikke magnetiske i seg selv. Tiltrekningen kommer fra magnetsystemet i HT-elementet. Skruene bør ikke ha nevneverdig innvirkning på det magnetfeltet i magnetgapet til HT-elementet, og i alle tilfeller bør evt. innvirkningen være forholdsvis statisk.

Du kan f.eks. sende en epost til SEAS og høre med dem om hvordan de ser på saken. De har noen diskantelementer hvor de ikke har spart på shillingene.

mvh
KJ

Har sendt..gjenstår å få svar..

nevneverdig innvirkning? Hva er det?

Når 4 skruer (de 4 i selve diskanten og ikke de 4 som en fester diskanten med) "stjeler" magnet må jo noe bli påvirket vel?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
For mange (de fleste) ht-elementer er vel selve rammen til kantopphenget også i stål, så et par skruer fra eller til gjør vel neppe noe utslag.

Men, for all del - har man trua så er det jo bare å bytte de ut med skruer i syrefast, aluminium, messing eller annet ikke magnetisk materiale.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
...
Joda..men kan jo og tenkes at en sparer der en kan spare, vertfall når det ikke er hørbart? :p
Jeg er vel mer intressert i den tekniske biten.. da de skruene er sterkt magnetisk og sug til seg f.eks et skrujern.
Skruene leder magnetisme siden de antagelig er av stål, men de er nødvendigvis ikke magnetiske i seg selv. Tiltrekningen kommer fra magnetsystemet i HT-elementet. Skruene bør ikke ha nevneverdig innvirkning på det magnetfeltet i magnetgapet til HT-elementet, og i alle tilfeller bør evt. innvirkningen være forholdsvis statisk.

Du kan f.eks. sende en epost til SEAS og høre med dem om hvordan de ser på saken. De har noen diskantelementer hvor de ikke har spart på shillingene.

mvh
KJ

Har sendt..gjenstår å få svar..

nevneverdig innvirkning? Hva er det?

Når 4 skruer (de 4 i selve diskanten og ikke de 4 som en fester diskanten med) "stjeler" magnet må jo noe bli påvirket vel?
Hvis vi tar utgangspunkt i at magnetiske felt alltid er "lukkede" - i den forstand at det magnetiske feltet som går ut fra den ene magnetiske polen, alltid må komme tilbake til den andre magnetiske polen - er det ikke noe magnetisme som blir borte. Altså er det ikke mulig å "stjele" magnetisme. Hvis magnetfeltet velger å gå gjennom en skrue i stedet for å gå gjennom luften, er det bare fordi skruen representerer en "lettere" vei tilbake enn om magnetfeltet skulle returnere gjennom luften. Altså kan man litt populært si at skruen "hjelper" magnetfeltet tilbake dit det uansett skal til slutt.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
For mange (de fleste) ht-elementer er vel selve rammen til kantopphenget også i stål, så et par skruer fra eller til gjør vel neppe noe utslag.

Ja det er sant, men du vet at på avstand har det ingen påvirkning, men skruene er litt lengre og kommer gjerne da ned på siden av magneten.
Du har heller ikke den magnetismen når du lar skrujernet komme borti resten av stålet..bare på skruene mine.

Venter på svar fra Seas så får vi vertfall en teknisk riktig svar... akter ikke å skifte ut noe skruer på høyttalerne mine for å sjekke, da de kanskje skal selges i fremtiden, pga oppgradering i samme merke eller Doxa 8.2 Junior når jeg blir rik. :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
...
Joda..men kan jo og tenkes at en sparer der en kan spare, vertfall når det ikke er hørbart? :p
Jeg er vel mer intressert i den tekniske biten.. da de skruene er sterkt magnetisk og sug til seg f.eks et skrujern.
Skruene leder magnetisme siden de antagelig er av stål, men de er nødvendigvis ikke magnetiske i seg selv. Tiltrekningen kommer fra magnetsystemet i HT-elementet. Skruene bør ikke ha nevneverdig innvirkning på det magnetfeltet i magnetgapet til HT-elementet, og i alle tilfeller bør evt. innvirkningen være forholdsvis statisk.

Du kan f.eks. sende en epost til SEAS og høre med dem om hvordan de ser på saken. De har noen diskantelementer hvor de ikke har spart på shillingene.

mvh
KJ

Har sendt..gjenstår å få svar..

nevneverdig innvirkning? Hva er det?

Når 4 skruer (de 4 i selve diskanten og ikke de 4 som en fester diskanten med) "stjeler" magnet må jo noe bli påvirket vel?
Hvis vi tar utgangspunkt i at magnetiske felt alltid er "lukkede" - i den forstand at det magnetiske feltet som går ut fra den ene magnetiske polen, alltid må komme tilbake til den andre magnetiske polen - er det ikke noe magnetisme som blir borte. Altså er det ikke mulig å "stjele" magnetisme. Hvis magnetfeltet velger å gå gjennom en skrue i stedet for å gå gjennom luften, er det bare fordi skruen representerer en "lettere" vei tilbake enn om magnetfeltet skulle returnere gjennom luften. Altså kan man litt populært si at skruen "hjelper" magnetfeltet tilbake dit det uansett skal til slutt.
Skjønner.. Da fantaserer alle de som påstår det er forskjell da?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Ja det er sant, men du vet at på avstand har det ingen påvirkning, men skruene er litt lengre og kommer gjerne da ned på siden av magneten.
Du har heller ikke den magnetismen når du lar skrujernet komme borti resten av stålet..bare på skruene mine.
Det er jo ikke sikkert rammen på dine ht. er av et magnetisk materiale.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.271
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Eller at skrutrekkeren har magnetisk tupp - meget vanlig for å holde skruer på plass under montering....
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Kan jo bytte ut skrutrekkeren til en av et ikke magnetisk materiale - så er "problemet" borte;)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Har sendt..gjenstår å få svar..

nevneverdig innvirkning? Hva er det?

Når 4 skruer (de 4 i selve diskanten og ikke de 4 som en fester diskanten med) "stjeler" magnet må jo noe bli påvirket vel?
Hvis vi tar utgangspunkt i at magnetiske felt alltid er "lukkede" - i den forstand at det magnetiske feltet som går ut fra den ene magnetiske polen, alltid må komme tilbake til den andre magnetiske polen - er det ikke noe magnetisme som blir borte. Altså er det ikke mulig å "stjele" magnetisme. Hvis magnetfeltet velger å gå gjennom en skrue i stedet for å gå gjennom luften, er det bare fordi skruen representerer en "lettere" vei tilbake enn om magnetfeltet skulle returnere gjennom luften. Altså kan man litt populært si at skruen "hjelper" magnetfeltet tilbake dit det uansett skal til slutt.
Skjønner.. Da fantaserer alle de som påstår det er forskjell da?
Nei - jeg vil ikke påstå det. Man hører det man mener at man hører.

Men jeg ser for meg at det ikke er en helt ubemerkt prosess å bytte skruer - sånn sett vet man utmerket godt hva man har foretatt seg - og det er ikke utenkelig at det at man VET, kan påvirke konklusjonene.

Og så skal det vel godt gjøres - hvis man ikke har montert en skrustikke i sweet spot - å komme tilbake i nøyaktig samme lytteposisjon som før skruingen - og jeg tipper at det kan ha vel så stor innvirkning på lytteopplevelsen som en utskiftning av skruer.

Men for all del - man må gjerne prøve seg frem. Det er jo det som gjør denne hobbyen vår litt utenom det vanlige. Men uansett var poenget mitt at man kan gjøre det i trygg forvissning om at når det gjelder magnetisme, er det ingenting som stjeles eller blir borte på veien. Alle magnetfelt må nødvendigvis komme tilbake dit de skal.
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Dette er en parallell til den andre enden av signalkjeden - pickuper og montering i tone armer. Det har i mange år vært debattert pro & contra med skruer i aluminium vs rustfritt stål vs nylon og andre ting. Tror ikke jeg enda har sett skruer i messing brukt til montering av PU. Det de fleste slike debatter overser er at de ulike skruene ikke strammes like hard og det vil derfor bli ulik kobling mellom PU og tonearm som i mange tilfeller har mer å si enn materialet i skruene. For egen regning har jeg endt opp med rustfritt stål (husker ikke i forbifarten om det er A2 eller A4) og har sluttet å spekulere om det er noen lydlige forskjeller å bry seg om.

mvh
KJ
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Kan det tenkes at messing skruer klemmer hardere og tettere og da hørbart bedre?
 
S

Syncrolux

Gjest
Etter min mening burde en pick-up avkobles mest mulig fra tonearmen, dvs monteres "mykt". Da unngår man at resonanser i selve armen påvirker lyden. Jeg har testet litt på det, og en myk montering synes jeg låt bedre. Det er ikke lett å få til i praksis, men o-ringer av gummi mellom hus og skruer fungerte greit.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Kan det tenkes at messing skruer klemmer hardere og tettere og da hørbart bedre?
Er hardere / tettere bedre?
Merlin har spesifisert torque for de forskjellige skruene til de forskjellige elementene. Ikke mer, ikke mindre. Det kan være en god grunn for det.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Etter min mening burde en pick-up avkobles mest mulig fra tonearmen, dvs monteres "mykt". Da unngår man at resonanser i selve armen påvirker lyden. Jeg har testet litt på det, og en myk montering synes jeg låt bedre. Det er ikke lett å få til i praksis, men o-ringer av gummi mellom hus og skruer fungerte greit.
o.t.

Tipper det avhenger en del av kombinasjonen PU og arm + ørene som skal holde ut med vellyden (dvs smak og behag m.v.).

Jeg har ikke eksperimentert særlig med myk kobling mellom PU & arm, litt mer med det motsatte dvs med definerte mekansike kontaktpunkter (små skiver) og synes det fungerer utmerket med REGA-armer, men ikke like utmerket i en Thorens-arm jeg hadde. Jeg har en viss sympati for «REGA-argumentet» dvs så fast og stivt som mulig. Det fordrer selvfølgelig arm og montering som takler energien fra PU uten å gå bananas med armtuberesonanser og des like.

mvh
KJ
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Dette har jo blitt noen sider allerede, og jeg har ikke lest annet enn første post.

Materialvalg på skruer og detaljer har lite å si om man velger messing eller jern. Det er lite av det, og så langt unna magneten i høyttaleren at fabrikkens eksemplaravvik er flere tusen ganger større enn avvikene messing kontra jern i skruene. Magnetismen høyttaleren trenger, ligger i et smalt og omtrent lukket felt rundt talespolen. Strømagnetismen på utsiden kan påvirkes negativt om man lukker magnetfeltet med f.eks skjermkopp. Først da påvirkes magnetfeltet rundt talespolen fordi flere av feltlinjene "velger" å gå veien om skjermkoppen i stedet for gjennom polstykket. Skruene lukker ikke de magnetiske feltlinjene på samme måte - først og frems pga. avstand, men også den beskjedne størrelsen disse skruene har.

Vedrørende resonanser, så vil en skrue som er skrudd fastspent i trevirke ikke på noen måte greie å komme i resonans. Det skjer her absolutt ingen ting - da mener jeg ABSOLUTT INGENTING:) Derimot vil en skrue i friluft kunne resonnere i lang tid - eller så lenge den får flyte fritt i luften. Så fort du tar bort på den, opphører resonansene svært fort. Tenkt da hvor lite resonans det blir når en skrue er skrudd fast i trevirke, via elementchassis og pakninger.

Kurven som elementet er bygget opp i og rundt, er et "uendelig" mye større problem ift. magnetisme og resonanser enn skruene. Magnetismen kan riktig nok lett kompenseres med kraftigere magnet.

Sist men ikke minst: Hvis messing vs jern i skruene og detaljene er det siste problemet du må løse for å få et bra resultat, tør jeg ikke tenke på hvor mye ressurser du har brukt på høyttalerkabinett og elementvalg:)

Vidar
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Det gikk vel mest i resonanse i den filmen i innlegg 1. Er det ikke slik at skruene går gjennom og inn i kassen? Da kan det være aktuelt kanskje hvis de er lange skruer.
Eller bare skifte til kortere :p
Egne erfaringer er gjerne at de er litt lange.
 
Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.092
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Litt på siden, men dette minner meg om da Grieghallen var ny. Sceneveggen måtte demonteres og settes opp på ny, fordi de hadde brukt stålskruer. Messingskruer måtte det være, det var et krav fra akustikeren, og argumentet var lyd. Og messingskruer ble det.
I år skal sceneveggene fornyes, og anbudet er ligger ute med detaljerte krav. Det skal fremdeles være messingskruer. Rammeverket alt henger på er stål og aluminium.
http://fi.mercell.com/m/file/GetFile.ashx?id=49820009&version=1

Messing er tyngre og mykere enn stål, og hefter på en annen måte.
Jeg brukte en gang en av våre mest anerkjente låsesmeder i et restaureringsprosjekt, og han mente at messingskruer festet skilt og låser bedre i treverket.
Kjøpte forresten et par pakker av skruene hans og har dem liggende fremdeles.
 
Sist redigert:

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.877
Torget vurderinger
23
Either way you are screwed.... Kan hende det har noe for seg, i gamle dager var stort sett alt av låser/låskasser osv. festet med messingskruer. Om de gir bedre "bett" i treverk vet jeg ikke, men messing er ikke mye brukt lenger, de er relativt sprø og ryker lett særlig ved bruk av dagens elektriske utstyr. Foreslår du spør en teknisk kyndig hos Tingstad i Ålesund, de svarer greit på spørsmål om tekniske ting.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.092
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Either way you are screwed.... Kan hende det har noe for seg, i gamle dager var stort sett alt av låser/låskasser osv. festet med messingskruer. Om de gir bedre "bett" i treverk vet jeg ikke, men messing er ikke mye brukt lenger, de er relativt sprø og ryker lett særlig ved bruk av dagens elektriske utstyr. Foreslår du spør en teknisk kyndig hos Tingstad i Ålesund, de svarer greit på spørsmål om tekniske ting.
Jada. Jeg har skiftet noen skilt og låskasser i det siste og messingskruene ligger ubrukt, for å si det sånn.
Ei heller tror jeg at du hører forskjell med messingskruer i høyttalerne.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.877
Torget vurderinger
23
Det ville i såfall forundre meg stort ;) Men så er jeg relativt gammel og dauhørt også.

Tror egentlig at dette med messimg og låskasser/skilt kun er kosmetisk.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det ville i såfall forundre meg stort ;) Men så er jeg relativt gammel og dauhørt også.

Tror egentlig at dette med messimg og låskasser/skilt kun er kosmetisk.
De korroderer vel ikke og trenger vel bare pusses en gang i blant for å se pene ut.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.877
Torget vurderinger
23
Hmm... jeg var også pussa en gang og så godt ut synes jeg
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Litt på siden, men dette minner meg om da Grieghallen var ny. Sceneveggen måtte demonteres og settes opp på ny, fordi de hadde brukt stålskruer. Messingskruer måtte det være, det var et krav fra akustikeren, og argumentet var lyd. Og messingskruer ble det.
I år skal sceneveggene fornyes, og anbudet er ligger ute med detaljerte krav. Det skal fremdeles være messingskruer. Rammeverket alt henger på er stål og aluminium.
http://fi.mercell.com/m/file/GetFile.ashx?id=49820009&version=1
Seriøst?? Hehe.. forsatt ikke testet disse skruene og føler ikke behovet for det heller. :)
Men vert artig om noen har noen gamle høyttalere og kan teste på diskantene. ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det ville i såfall forundre meg stort ;) Men så er jeg relativt gammel og dauhørt også.

Tror egentlig at dette med messimg og låskasser/skilt kun er kosmetisk.
De korroderer vel ikke og trenger vel bare pusses en gang i blant for å se pene ut.
Nettopp.
I gamle dager var det (min erfaring) enklere å få kjøpt messingskruer (som ikke ruster) enn rustfritt / syrefast stål.
Messing oksyderer, men blir egentlig ikke stygt.
Jeg tror tiltrekningsmoment er mye viktigere en hva skruen er laget av. I hvert fall til HiFi :)
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Messingskruer er en fin ting, de giver utvivlsom et lidt andet resonansmønster i samspillet mellem enheden og kassen, hvor også ens til spænding er vigtig.
derudover kan de bruges ved tilslutninger til bl.a. elektrolytter og andre lignede steder, rene kobberskruer ville nok være det bedste her, men det er ikke til at købe, måske det også vil blive for blødt?.
Har iøvrigt købt en polink-spole som jeg kan lave nogle fine billige kabelsko af som ikke indeholder plastik og ikke er forsinket
Messingskruer bruges stadigvæk i møbel og skibsbranchen/lystbåde , så det er til at få fat i.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Messingskruer er en fin ting, de giver utvivlsom et lidt andet resonansmønster i samspillet mellem enheden og kassen, hvor også ens til spænding er vigtig.
derudover kan de bruges ved tilslutninger til bl.a. elektrolytter og andre lignede steder, rene kobberskruer ville nok være det bedste her, men det er ikke til at købe, måske det også vil blive for blødt?.
Har iøvrigt købt en polink-spole som jeg kan lave nogle fine billige kabelsko af som ikke indeholder plastik og ikke er forsinket
Messingskruer bruges stadigvæk i møbel og skibsbranchen/lystbåde , så det er til at få fat i.
Kan det tenkes at messing ikke vil skru seg opp over tid?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Alt skrur seg opp over tid hvis det utsettes for tilstrekkelig vibrasjon.
Dette kanskje i transformatorer, men ellers lite sannsynlig innen HiFi.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.902
Antall liker
3.228
Messingskruer er en fin ting, de giver utvivlsom et lidt andet resonansmønster i samspillet mellem enheden og kassen, hvor også ens til spænding er vigtig.
derudover kan de bruges ved tilslutninger til bl.a. elektrolytter og andre lignede steder, rene kobberskruer ville nok være det bedste her, men det er ikke til at købe, måske det også vil blive for blødt?.
Har iøvrigt købt en polink-spole som jeg kan lave nogle fine billige kabelsko af som ikke indeholder plastik og ikke er forsinket
Messingskruer bruges stadigvæk i møbel og skibsbranchen/lystbåde , så det er til at få fat i.

Mener du messing er bedre end rustfrit stål langvarig :)
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Messingskruer er en fin ting, de giver utvivlsom et lidt andet resonansmønster i samspillet mellem enheden og kassen, hvor også ens til spænding er vigtig.
derudover kan de bruges ved tilslutninger til bl.a. elektrolytter og andre lignede steder, rene kobberskruer ville nok være det bedste her, men det er ikke til at købe, måske det også vil blive for blødt?.
Har iøvrigt købt en polink-spole som jeg kan lave nogle fine billige kabelsko af som ikke indeholder plastik og ikke er forsinket
Messingskruer bruges stadigvæk i møbel og skibsbranchen/lystbåde , så det er til at få fat i.

Mener du messing er bedre end rustfrit stål langvarig :)
Ja til højtaler, til diverse elektrisk forbindelse vil nummer et være massiv kobber , men som sagt det bliver nok for blødt, og hvor for man fat i massive kobberskruer?, så også her må messing være næste valg for mig.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Kobber?
Det beste bør vel være ikke strømførende/ikke magnetisk?
 
Sist redigert:
Topp Bunn