Bil, båt og motorsykkel Merkelige biler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Har alltid vært svak for biler tegnet med linjal. eks enkelte årganger Volvo.
    Men denne Citronen var nok noe over the top!
    Men absolutt modig gjort å bygge en slik prototyp.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    Fransk industridesign er nok mogleg å mislika, men uråd å ikkje la seg fascinera av.
    Enig. Har aldri vært på tanken om å eie en fransk bil, men det er så definitivt noe fascinerende eget over dem.

    Ellers så var nok den Asbjørn la inn bilde av vel neppe designet først og fremst for smale vestlandsveier med fare for steinsprang.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Den Bombardieren har en meget interessant historie
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tenker på hvordan akkurat denne den ble brukt på Island, fra ankomsten i begynnelsen av 50 tallet, i forbindelse med utforskning av isbreer, i forberedelser for utbygging av vannkraft og betydelsen av han som importerte den for reiseliv i fjellområdene på Island
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.836
    Antall liker
    5.488
    Sted
    Holmestrand
    Enig. Har aldri vært på tanken om å eie en fransk bil, men det er så definitivt noe fascinerende eget over dem.

    Ellers så var nok den Asbjørn la inn bilde av vel neppe designet først og fremst for smale vestlandsveier med fare for steinsprang.
    😂
    Nå var det vel en såkalt framtidsstudie, ikke nødvendigvis hvordan biler skulle bli. Noen slike er vel like mye for oppmerksomhet kanskje?
    Jeg har for øvrig hatt en Renault og en Citroen.
    Begge hadde mindre feil og problemer enn VAG-ene jeg har hatt, uten at det kan kalles statistikk på noen måte.
    🍷😎
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.155
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forstudie til McLaren F1?
    Ifølge Top Gear-artikkelen:
    Actually it was the complete opposite. The Karin was no bold vision of the future – rather, Citroen apparently didn’t have anything to show that year, so someone was sent down to the design department to ask them if they wouldn’t mind terribly coming up with something quickly. It didn’t even have to be driveable. The car’s designers didn’t so much cut corners as ditch curves, creating a trapezoidal monstrosity that frightened small children.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    😂
    Nå var det vel en såkalt framtidsstudie, ikke nødvendigvis hvordan biler skulle bli. Noen slike er vel like mye for oppmerksomhet kanskje?
    Jeg har for øvrig hatt en Renault og en Citroen.
    Begge hadde mindre feil og problemer enn VAG-ene jeg har hatt, uten at det kan kalles statistikk på noen måte.
    🍷😎
    Joda, skjønte det.

    Som knapt gjennomsnittlig bilinteressert har de forskjellige trådene om drømmebiler fått meg til å innse hvor mye også bildesignere har knabbet fra hverandre opp igjennom. Design jeg trodde var ganske så unike har ofte vist seg å være variasjoner over ulike tekniske og designmessige trender. Så at nye bilmodeller har det med å likne på hverandre er åpenbart heller ikke noe nytt.

    Om jeg ikke har eid noe fransk, det nærmeste jeg kom var at jeg leide en Xantia for et halvår, så har jeg jo kjørt en del fransk i årenes løp, med ulikt innslag på aksen mellom interessant og unødvendig eksentrisk.

    Vet jeg sikkert befinner meg i en særdeles snever minoritet, spesielt utenfor Frankrike, rimeligvis, men jeg har alltid foretrukket designet av DS også over E-Type.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.956
    Antall liker
    11.363
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nuvel.. en kollega av meg hadde en CX2400 for maange år siden... kan ikke huske at han hadde noe særlig med feil.. største faren med CX'en var vel at man risikerte å sovne i liggesetene....
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    454
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Nuvel.. en kollega av meg hadde en CX2400 for maange år siden... kan ikke huske at han hadde noe særlig med feil.. største faren med CX'en var vel at man risikerte å sovne i liggesetene....
    Naboen gjennom barndommen hadde en cx stasjonsvogn. Titt og ofte det stakk ut to ben av garasjedøra. Om jeg husker feil var det hydraulikkpumpa som var feilkilde nr1. Deles vel mellom fjæring/servostyring/bremser (lettere essensiell)?
    Ellers er det vel kulene til fjæringen som kan feile?

    Men alltid likt instrumentene i cx'ene.
    Tallene på flagg som flippes over for fart, genialt

    Ang naboen bytta han til slutt ut cx'en med en chrysler voyager på 90 tallet, samt senere en alfa. Selvpining ville kanskje noen sagt?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Egentlig er hydraulikken i dem nokså pålitelig. Ja, den driver stort sett alt, så hvis pumpa ryker vil man miste servostyring, fjæring og bremseservo (i den rekkefølgen). Eneste gang jeg har opplevd det var det en drivrem som røk. Det lyste røde lamper over hele dashbordet, allerede før den ble tung på styringen. En annen gang sprakk en armert høytrykksslange til venstre forhjul med hydraulikkolje under 80 bar trykk. Da kom det grønt skum ut av steder jeg ikke visste fantes. Hydraulikkulene skjer det ikke så mye med, annet enn at gassen etterhvert pipler vekk etter mange år og fjæringen blir stivere.

    Den halvautomatiske girkassen på DS er derimot en historie for seg. I prinsippet er det en vanlig firetrinns manuell kasse, men uten clutchpedal, i stedet styrt av en analog hydraulisk computer. Sensorsignalene inn til den er hydraulisk trykk fra en temperaturstyrt ventil på motorblokken, en vakuumsonde på innsugsmanifolden, en vinkelsensor på gasspedalen, en sentrifugalregulator som registrerer turtall, og så videre. All leamikken bestemmer at clutchen skal inn eller ut, selvsagt aktivert av en hydraulikksylinder, og et batteri små hydraulikksylindre oppå girkassen flytter tannhjul ihht signal fra girvelger foran rattet. Girmønsteret på spaken er U-formet, med første og revers på den ene siden (kjekt for parkeringsmanøvre, klikk-klikk), fri på kortsiden og 2-3-4 langs den andre siden (kjekt på landevei, sekvensiell giring med høyre pekefinger og begge hender på rattet). Startbryteren er selvsagt ikke på tenningsnøkkelen, men aktiveres ved å sette girspaken i fri og trykke den mot venstre, motsatt vei av bena på U-mønsteret. Magisk når det fungerer. Virkelig.

    Men det der er kombinert med en analog Bosch Jetronic injection, og når ting har fått noen år på seg og komponenttoleranser ikke lenger er hva de var, kan man f eks oppleve at innsprøytingen gjerne vil ha et tomgangsturtall som er litt høyere enn turtallet hvor girkassestyringen synes clutchen bør klaske til. Det er en interessant, litt kenguru-aktig, måte å gå i stykker på.

    Jeg var ikke masochist nok til å skaffe meg en Citroën SM, som kombinerer alt det der og litt til med en smått hysterisk Maserati-motor. Onde tunger mente modellbetegnelsen sto for Selvdestruerende Maskineri. Andre onde tunger midt på 1970-tallet snakket om apokalypsens tre ryttere; Citroën SM, Alfa Romeo Montreal og Triumph Stag. Med en av dem i garasjen var man garantert en del hobby.

    1686345672806.png
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.836
    Antall liker
    5.488
    Sted
    Holmestrand
    Egentlig er hydraulikken i dem nokså pålitelig. Ja, den driver stort sett alt, så hvis pumpa ryker vil man miste servostyring, fjæring og bremseservo (i den rekkefølgen). Eneste gang jeg har opplevd det var det en drivrem som røk. Det lyste røde lamper over hele dashbordet, allerede før den ble tung på styringen. En annen gang sprakk en armert høytrykksslange til venstre forhjul med hydraulikkolje under 80 bar trykk. Da kom det grønt skum ut av steder jeg ikke visste fantes. Hydraulikkulene skjer det ikke så mye med, annet enn at gassen etterhvert pipler vekk etter mange år og fjæringen blir stivere.

    Den halvautomatiske girkassen på DS er derimot en historie for seg. I prinsippet er det en vanlig firetrinns manuell kasse, men uten clutchpedal, i stedet styrt av en analog hydraulisk computer. Sensorsignalene inn til den er hydraulisk trykk fra en temperaturstyrt ventil på motorblokken, en vakuumsonde på innsugsmanifolden, en vinkelsensor på gasspedalen, en sentrifugalregulator som registrerer turtall, og så videre. All leamikken bestemmer at clutchen skal inn eller ut, selvsagt aktivert av en hydraulikksylinder, og et batteri små hydraulikksylindre oppå girkassen flytter tannhjul ihht signal fra girvelger foran rattet. Girmønsteret på spaken er U-formet, med første og revers på den ene siden (kjekt for parkeringsmanøvre, klikk-klikk), fri på kortsiden og 2-3-4 langs den andre siden (kjekt på landevei, sekvensiell giring med høyre pekefinger og begge hender på rattet). Startbryteren er selvsagt ikke på tenningsnøkkelen, men aktiveres ved å sette girspaken i fri og trykke den mot venstre, motsatt vei av bena på U-mønsteret. Magisk når det fungerer. Virkelig.

    Men det der er kombinert med en analog Bosch Jetronic injection, og når ting har fått noen år på seg og komponenttoleranser ikke lenger er hva de var, kan man f eks oppleve at innsprøytingen gjerne vil ha et tomgangsturtall som er litt høyere enn turtallet hvor girkassestyringen synes clutchen bør klaske til. Det er en interessant, litt kenguru-aktig, måte å gå i stykker på.

    Jeg var ikke masochist nok til å skaffe meg en Citroën SM, som kombinerer alt det der og litt til med en smått hysterisk Maserati-motor. Onde tunger mente modellbetegnelsen sto for Selvdestruerende Maskineri. Andre onde tunger midt på 1970-tallet snakket om apokalypsens tre ryttere; Citroën SM, Alfa Romeo Montreal og Triumph Stag. Med en av dem i garasjen var man garantert en del hobby.

    Vis vedlegget 926831
    Mener det ble påstått at det tok ei uke å bytte clutch på SM-en?
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn