Merkelig telefonsamtale. Windows service center?

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.016
Sted
Kongsberg
Hei.

Fikk netopp en telefon der han som ringte påstod han representerte Windows servicecenter.
Telefonnummer står som utilgjengelig. Han påstår at PCen min gjennom måneder var blitt utsatt
for angrep og i verste fall kunne dø. Han ville vi skulle gå på nett sammen for å fikse det.....

På dette tidspunktet begynte varselbjellene å ringe, så jeg spurte hvor han ringte fra. Jo fra
MicroSofts kontorer i USA påstår han med kraftig aksent.
Jeg spør om han ikke heller kan sende meg en mail angående problemet. Nei... da ville jeg ikke
skjønne hva som skulle gjøres... Jeg ble ennå mer mistenksom og avsluttet samtalen.

Det jeg lurer på er om MicroSoft/Windows servicecenter faktisk driver å ringer opp folk på denne
måten, eller om dette bare er et forsøk på å få meg inn på en side der det virkelig kan bli gjort
alvorlig skade til PCen min. Er fyren legit så burde jeg kanskje høre på han.
Noen som har lignende erfaringer?

Bruker Windows 7 med McAffe security center og har ikke fått opp noen varsler om at noe er galt.

mvh
Gunnar Brekke

N

nb

Gjest
Følg magefølselsen du. Dette lukter lang vei.

Hvor skulle de foressten ha telefonnummeret ditt fra?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.140
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
det er en frekk måte å skaffe seg tilgang til pc´n din på:
du guides gjennom en "prosedyre" der du etterhvert bruker/oppgir brukerinfo, som gjør at vedkommende har fremtidig tilgang
MS ringer aldri noen på den måten der!
det går an å si man er opptatt og be om å få ringe opp igjen!
eller si man er litt opptatt, be vedkommende henge på, og la ham gjøre det...og gjøre det ....og gjøre det....
mvh
Leif

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.608
Torget vurderinger
1
Det er svindel og bedrag. Det har vært noen tilfeller på jobben min med det samme.

mvh
KJ

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Antall liker
694
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
Styr unna. Fikk også telefon fra en hjelpsom inder (?) selv om jeg ikke bruker noe programvare tilknyttet Microsoft… spilte velvillig med, helt til han skjønte at jeg ikke var på nett :)…

mvh e

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
En ikke helt ukjent gjenganger, dette.

Googler man på f.eks. "Windows service center", får man mer enn nok indikasjoner på at dette er svindel.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Har hørt lignende historier. Det er vel som regel bare å gå etter magefølelsen.

Om noen fra Mircosoft ringer og sier de trenger personnummeret ditt for å fikse en alvorlig feil på maskina di bør alarmklokkene ringe ganske jævlig.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Sikkert mange nok som går på det der til at svindlingen blir lønnsom, dessverre.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.985
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Skal ha møte med et firma som heter Secode i morgen. Driver med ROS analyser ang. dette og slikt... Skal nevne denne lille saken da. Skulle egentlig vært på hackon idag og i morgen og lært mer om metodene :)

Interessant slikt. Har hørt at ved social engineering har det gått så langt at en som bevisst har prøve å "bryte" seg inn faktisk har endt opp med å bli "ansatt". Alle rettigheter - kun Lønn som uteble...

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.364
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Dette er ikke merkelig i det hele tatt. ALLE leverandører er travelt opptatt av å fortelle at de ALDRI vil kontakte sine kunder på den måten og det bør være kjent for alle at sånne henvendelser er svindel. Hvis man bare synes dette er snodig eller mistenkelig er man allerede alt for naiv.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.094
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Mange store selskaper har satt ut brukerstøtte på MS/Windows til India, sånn også der jeg jobber.
Hvis jeg får henvendelser fra den gjengen svarer jeg som sant er at jeg skjønner ikke et kvekk av hva de sier.
I det siste har det vært ganske stille fra den kanten. Det hjelper godt.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Gunnar_Brekke skrev:
Hei.

Fikk netopp en telefon der han som ringte påstod han representerte Windows servicecenter.
Telefonnummer står som utilgjengelig. Han påstår at PCen min gjennom måneder var blitt utsatt
for angrep og i verste fall kunne dø. Han ville vi skulle gå på nett sammen for å fikse det.....

På dette tidspunktet begynte varselbjellene å ringe, så jeg spurte hvor han ringte fra. Jo fra
MicroSofts kontorer i USA påstår han med kraftig aksent.
Jeg spør om han ikke heller kan sende meg en mail angående problemet. Nei... da ville jeg ikke
skjønne hva som skulle gjøres... Jeg ble ennå mer mistenksom og avsluttet samtalen.

Det jeg lurer på er om MicroSoft/Windows servicecenter faktisk driver å ringer opp folk på denne
måten, eller om dette bare er et forsøk på å få meg inn på en side der det virkelig kan bli gjort
alvorlig skade til PCen min. Er fyren legit så burde jeg kanskje høre på han.
Noen som har lignende erfaringer?

Bruker Windows 7 med McAffe security center og har ikke fått opp noen varsler om at noe er galt.

mvh
Gunnar Brekke
Microsoft gjør ikke sånne oppringninger. Det der var et phishing-forsøk. Hvis du hadde fulgt instruksjonene pr telefon ville du blitt ledet inn på en web-side som installerte assorterte spionprogrammer på PC'en din og bedt om å klikke "OK" hver gang virusbeskyttelsen på maskinen din prøvde å stoppe galskapen. Be ham dra til he----te om han ringer igjen.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
ble også oppringt av en engelsktalende inder, irriterende... Kjeften gikk i ett og var ikke mulig å svare, de startet med å få bekreftet at de var kommet til rett person, noe jeg avkreftet, de hadde faktisk ikke kommet til rett person.

Allikevel fortsatte kjeften å gå i ett, gjorde min flid med å prøve å føre en samtale, det var faktisk helt umulig siden jeg ikke skjønte noen ting av hva vedkommende sa, når den vennlige indern i tillegg mente at jeg var mannen de mente jeg skulle være og ikke meg selv ble det vrient. Det avsluttet med en diskusjon om jeg var meg (noe jeg hardnakket vil påstå stemmer), eller noen andre...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
J.Finvaag skrev:
ble også oppringt av en engelsktalende inder, irriterende... Kjeften gikk i ett og var ikke mulig å svare, de startet med å få bekreftet at de var kommet til rett person, noe jeg avkreftet, de hadde faktisk ikke kommet til rett person.

Allikevel fortsatte kjeften å gå i ett, gjorde min flid med å prøve å føre en samtale, det var faktisk helt umulig siden jeg ikke skjønte noen ting av hva vedkommende sa, når den vennlige indern i tillegg mente at jeg var mannen de mente jeg skulle være og ikke meg selv ble det vrient. Det avsluttet med en diskusjon om jeg var meg (noe jeg hardnakket vil påstå stemmer), eller noen andre...
;D ;D ;D
Selv om han ikke var den han utga seg for å være burde jo du være den han syntes du burde være.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
42.716
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
Jeg har også fått en sånn henvendelse.....fuck you.... og legg på røret funker fint ;D

gismo

Topp Bunn