Merkelig feil med Yamaha-receiver

espenfr

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.07.2018
Innlegg
52
Antall liker
7
Hei!

Jeg har en Yamaha RX-A 2080 hjemmekino-receiver. I det siste har det oppstått et merkelig problem med lyden.
Etter en stund (typisk under en times bruk), så forsvinner lyden i alle kanaler bortsett fra surround back.
Jeg kjører et 5.1.4 oppsett, og effektforsterker på frontene.

Når lyden først forsvinner er det INGENTING som hjelper. Siden lyden i perioder fungerer perfekt, er det jo ikke noe feil med tilkoblingen til høyttalerene, men jeg har selvfølgelig dobbelt og trippeltsjekket alle kabler. Det hjelper ikke å skru receiver av og på, eller å kjøre en reset på den... Når jeg lar receiver stå lenge nok avslått, så fungerer alle kanaler igjen på magisk vis...

Noen som har vært borti noe lignende? Jeg frykter jo at den er defekt, men kan jo alltids være noe jeg ikke har tenkt på.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Hei!

Jeg har en Yamaha RX-A 2080 hjemmekino-receiver. I det siste har det oppstått et merkelig problem med lyden.
Etter en stund (typisk under en times bruk), så forsvinner lyden i alle kanaler bortsett fra surround back.
Jeg kjører et 5.1.4 oppsett, og effektforsterker på frontene.

Når lyden først forsvinner er det INGENTING som hjelper. Siden lyden i perioder fungerer perfekt, er det jo ikke noe feil med tilkoblingen til høyttalerene, men jeg har selvfølgelig dobbelt og trippeltsjekket alle kabler. Det hjelper ikke å skru receiver av og på, eller å kjøre en reset på den... Når jeg lar receiver stå lenge nok avslått, så fungerer alle kanaler igjen på magisk vis...

Noen som har vært borti noe lignende? Jeg frykter jo at den er defekt, men kan jo alltids være noe jeg ikke har tenkt på.
Denne høres fryktelig defekt ut ja.
Bare å kontakte dem du har kjøpt den av å få det fikset.
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
283
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Jeg har opplev en annen type problem med min Marantz SR 7012. Når jeg spiller blu-ray disker (Oppo 203 ) står det på display Dolby D. + eller DTS + selv om filmen har ( og jeg velger ) DTS HD Master A. Dette har jeg opplev med mange skiver, faktisk husker ikke siste gang det står på display DTS HD Master A. Hva kan det være årsak ? Jeg har sett gjennom meny fra både Oppoen og selv receiveren ( begge to kjøp i nov 2018 og bruk bare noen få ganger ) og finner ikke måte å fikse dette. Noen sommkan om dette ?
Jeg opplever også menyen til Marantz veldig rotete når det gjelder HDMI kontrol, ARC aktivering eller desaktivering, AVR som styrekontroll osv osv
Enten man blir gammel og dum eller enkelte ting blir mer og mer komplisert
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Jeg har opplev en annen type problem med min Marantz SR 7012. Når jeg spiller blu-ray disker (Oppo 203 ) står det på display Dolby D. + eller DTS + selv om filmen har ( og jeg velger ) DTS HD Master A. Dette har jeg opplev med mange skiver, faktisk husker ikke siste gang det står på display DTS HD Master A. Hva kan det være årsak ? Jeg har sett gjennom meny fra både Oppoen og selv receiveren ( begge to kjøp i nov 2018 og bruk bare noen få ganger ) og finner ikke måte å fikse dette. Noen sommkan om dette ?
Jeg opplever også menyen til Marantz veldig rotete når det gjelder HDMI kontrol, ARC aktivering eller desaktivering, AVR som styrekontroll osv osv
Enten man blir gammel og dum eller enkelte ting blir mer og mer komplisert
Har du et atmos oppsett?
Tror dolby digital + etellerannet og DTS + ... vises når du har valgt det i marantz lydmodus. Den grønne og røde knappen på fjernkontrollen, trykk på den grønne og gå ned til det du vil ha. Har du atmos tror jeg ...+... er riktig for å også bruke høyde/tak lagene.

HDMI kontroll og ARC er noe herk som bør unngås hvis mulig uansett merker, man kan ha flaks men det er veldig mye trøbbel med de, dette kan variere over tid. Håper eARC som er på vei vil være ryddigere.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

Sony5600es

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2016
Innlegg
100
Antall liker
127
Torget vurderinger
7
Hei. Det er nok shutdown protection som slår inn da receiveren har blitt for varm. Den virker jo da den er avslått en stund.
Sett på en kjølevifte etc. så unngår du problemer med shutdown protection slår inn.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
Det er nok shutdown protection som slår inn da receiveren har blitt for varm.
I så tilfelle bør man sjekke alle tilkoblingspunkter/kabler for høyttalere for frynsete kordeler som kan trigge "protection mode"......
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Hadde en fra RX-V serien. Den startet slik, for til slutt å dø helt.
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Det er nok noe som blir for varmt et sted....
Har receiver nok luft ?
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
283
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Takk for info, skal prøve det du sier.
Jeg har ikke atmos oppsett med Marantzen men Hdmi kabel’n fra oppoen til Oled ( bare video) går gjennom en lydplank/box som støtter Atmos ( Lg signature w8 ) men jeg velger HDMI ARC i skjermen slik at lyden fra innebyfde apps ( Netflix etc etc ) går til Marantzen via hdmi mellon Oled/lydplanket/external box og receiveren og til mine høyttalere ( jeg bruker ikke høyttaleren fra Oled’n )
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
283
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Og når jeg ser filmene fra oppoen, aktiveres to HDMI, en med video signaler mellon spilleren og lydplanket , og en ( bare audio ) mellon spilleren og Marantzen
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Atmos er det siste nye, som en del henger seg opp i.... Netflix har noen få filmer med Atmos, det viktigste er vanlig 5.1 lyd på serier og filmer. Jeg har 9 små høyttalere, 2 til Atmos som brukes en sjelden gang, ellers et 7.1 opplegg. Det funker helt utmerket.
 
Sist redigert:

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
283
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Det hjelper ikke å,bruke rød eller geønn knapp, det kommer feil lydspor i Marantz display , bare med en konsert av Sade klarte jeg å få i display ( etter å bytte med rød/grønn knapp til DTS Master Audio
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Nå er det en stund siden jeg sjekket oppo manualer, men hvis du sender lyd ut begge HDMI utgangene kan det være at oppo får beskjed fra lydplanken at den ikke støtter formatet fullt ut og dermed sender «feil» til lyd ut hdmi også?


Sent from my iPad using Tapatalk
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
283
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Nå er det en stund siden jeg sjekket oppo manualer, men hvis du sender lyd ut begge HDMI utgangene kan det være at oppo får beskjed fra lydplanken at den ikke støtter formatet fullt ut og dermed sender «feil» til lyd ut hdmi også?


Sent from my iPad using Tapatalk
Det er mulig men jeg går gjennom oppo meny og finner ikke måtte og se på det.
Og jeg tror at lydplanket må være kompatibel med DTS HD Master Audio siden den støtter Atmos lyd også , ellers ?
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Nå er det en stund siden jeg sjekket oppo manualer, men hvis du sender lyd ut begge HDMI utgangene kan det være at oppo får beskjed fra lydplanken at den ikke støtter formatet fullt ut og dermed sender «feil» til lyd ut hdmi også?


Sent from my iPad using Tapatalk
Det er mulig men jeg går gjennom oppo meny og finner ikke måtte og se på det.
Og jeg tror at lydplanket må være kompatibel med DTS HD Master Audio siden den støtter Atmos lyd også , ellers ?
Har du prøvd HDMI bildet utenom lydplanken, rett i tv. I tillegg til lyd HDMI til marantz. Eller enda bedre bare en hdmi rett i marantzen.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
283
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Det er ikke mulig . Min OLED har ikke kontakter, bare en kabel til lydplanket, der ligger alle HDMI og USB inn og utganger. Min OLED er LG W8 ‘wallpaper’
Når det gjelder bare en kabel, til Marantzen, som du mener er enda bedre, jeg synes at beste bildet får man ( iallefall fra en oppo 203) når man sender lyd og bildet separat .
 
Sist redigert:

espenfr

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.07.2018
Innlegg
52
Antall liker
7
Trådstarter her:

Min Yamaha RX-A 2080 har nå fått samme feil for tredje gang, så jeg har fått et tilbud på å oppgradere til en RX-A3080 for et lite mellomlegg. Ender da opp med å betale totalt ca 18.000 for denne. Det er jo et godt tilbud, men jeg er usikker på om jeg ønsker å fortsette med Yamaha etter alle plagene med den forrige.

Alternativet er å få refundert pengene jeg ga og å kjøpe meg en Receiver fra Denon. Noen meninger her?
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Trådstarter her:

Min Yamaha RX-A 2080 har nå fått samme feil for tredje gang, så jeg har fått et tilbud på å oppgradere til en RX-A3080 for et lite mellomlegg. Ender da opp med å betale totalt ca 18.000 for denne. Det er jo et godt tilbud, men jeg er usikker på om jeg ønsker å fortsette med Yamaha etter alle plagene med den forrige.

Alternativet er å få refundert pengene jeg ga og å kjøpe meg en Receiver fra Denon. Noen meninger her?
Synes det er rart at det skal være mye problemer med Yamaha. Har hatt mye Yamaha og aldri hatt problemer. Spurte Adre på Audiocenteret om det hadde vært noe problemer med Yamaha, og han sa at det var omtrent ikke eksisterende.
 

espenfr

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.07.2018
Innlegg
52
Antall liker
7
Det er egentlig min oppfatning og, har hatt 3-4 forsterkere derfra og aldri hatt noe trøbbel.

Det er nok bare et mandagsprodukt jeg hadde. Håper det bedrer seg, tror jeg går for en 3080 :D
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
914
forhandlere forsvarer alltid sine egne produkter uansett.
hifi center kjenden påstod på 90tallet at det ikke var noe mer feil med harman/kardon enn annet. nettet var fullt av defekte søppelneheter inkl mine egne. samtidig som jeg leverte inn mine kom det en annen kunde med sin defekte HK. makan til møkk lik avr7000 serien har jeg forøvrig aldri vært borti.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Yamaha har veldig stødige produkter . Har hatt flere , og flere rundt meg også , og har aldri opplevd noe tull med noen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
X

X186841

Gjest
Min brors par år gamle Yamaha R-N803 tok brått kvelden. Fikk byttet "hovedkortet" på garantien.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
forhandlere forsvarer alltid sine egne produkter uansett.
hifi center kjenden påstod på 90tallet at det ikke var noe mer feil med harman/kardon enn annet. nettet var fullt av defekte søppelneheter inkl mine egne. samtidig som jeg leverte inn mine kom det en annen kunde med sin defekte HK. makan til møkk lik avr7000 serien har jeg forøvrig aldri vært borti.
Nå har det seg slik at jeg har kjent Andre i 25 år, så når jeg spør får jeg et ærlig svar.
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Det er fritt valg å velge noe annet. Det er ikke mange her inne eller på AV Forum som har problemer med Yamaha.
Det kan vel hende at det har kommet en strøm peak under ett av de mange uvær vi har hatt i år ?
Som har gjort din Yamaha litt ustabil. Jeg er på min 4 Yamaha, den siste tre år gammel, og fungerer som bare det, men har en gammel padde fra Elkjøp, og en Monster kontakt i veggutaket, og trekker alltid alt ut når det tordner og lyner....
 
Topp Bunn