Diverse Mer WAF...

Ble medlem
06.04.2019
Antall liker
16.417
Torget vurderinger
2
I avisa i dag...

• I intervju-serien «Mine beste tips» får du råd og vink fra ulike mennesker, med et nært forhold til høyst ulike tema. Alle tipsene finner du litt lenger nede.
I et luftig lytterom litt utenfor Oslo sentrum: Ståle Andersen skrur opp volumet. Membranene dirrer, forsterkeren blinker. Ja, sjefen for landets eldste importør av eksklusivt lydutstyr logrer med ørene, nesten. Og smiler. Henført:

– Hør på alle detaljene i musikken, hør den klarheten! fantastisk gjengivelse får du bare med to solide gulvhøyttalere og en ekstra god forsterker. Før var dette klassiske stereo-oppsettet vanlig overalt, hjemme hos meg også. I dag er vi entusiaster og høyttalerne våre forvist til kjelleren, loftet eller hytta. I beste fall.

– Hva betyr dét?

– At kvinner, som et rent faktum, i mindre og mindre grad tillater mannen å ha ruvende lydutstyr i fellesrommene. Det er forsvunnet i takt med antallet interiør-tips på TV, bortsett fra hos menn som bor alene. Dette kan vi alle se. Samtidig forteller mannlige kunder om det samme som mange andre av oss har erfart: Når en kvinne synes at teknikk ser stygt ut, blir dét regelen. Og svære «kasser», som damene kaller det, er noe av det styggeste de vet.

– Oi. Litt av en påstand?

– Nei, jeg snakker hverken om lettvint synsing eller fordomsfull kritikk. Trendene forandrer seg, bare, det er veldig tydelig på statistikken også: Her hvor jeg jobber, hos Njål Hansson AS, importerer vi blant annet gulvhøyttalere, som er blitt mye vanskeligere å selge. For 30 år siden, da jeg begynte i bransjen, solgte vi knapt annet. Det meste som er igjen av stuelyd, blant duftlys og puter, er en liten trådløs høyttaler. I bokhyllen.

– Endringene, sett i maskulint stereo-perspektiv?

– Mens mange menn har fått mer sans for interiør, har jeg ennå ikke møtt én kvinne som har utviklet interesse for høyttalere. Et godt eksempel er subwooferne, det vil si rene basshøyttalere. Kvinner oppfatter sånne svarte «klosser» som visuelt forstyrrende. At subwooferen lager rytmen og «dansen» i musikken, bryr de seg ikke om. En mann, derimot, kan begynne å gråte av god lyd.

– Gråte?

– Ja, vi ser mange som gråter når vi demonstrerer utstyr. Uavhengig av spesifikke interesser har mannen beveget seg i en «mykere» retning i noen tiår nå. Det er utelukkende positivt. Senest i forrige uke leste jeg kritikk av at dagens menn gråter for mye, der er jeg uenig. Gråt er empati, det fineste ordet som finnes, gråt er følelser, i likhet med all slags musikk. Men følelsene som utsøkt lydgjengivelse skaper, deles ikke lenger med kvinner her i lytterommet.

– Å? Hvorfor ikke?

– Tidligere var konene eller kjærestene med inn. Mennene beundret gulvhøyttalerne, mens kvinnene etter hvert ble tausere og tausere. Så fortsatte kampen på hjemmebane. Nå er kvinnene helt forsvunnet. I dag vil, eller tør, nesten ikke samboende menn å kjøpe store høyttalere til stuen. I ny og ne tillater de seg noen mindre, selv da må konene bearbeides. Det kan bli en lang prosess. Lydutstyr som får mannen til å gråte, får han ofte ikke lov til å ha i stuen lenger. Dette er gjerne selvforskyldt.

– Jaså? Hvordan da?

– Jeg er ikke kommunikasjonsrådgiver, jeg bare registrerer at mange menn lytter med et halvt øre når samboeren forteller om interiørplanene. For eksempel: «Her er det veldig mange puter nå», sukker mannen. «Jeg har jo sagt at jeg gjerne vil ha det sånn. Da sa du ingenting», svarer kvinnen. Når noe forsvinner ut, slik som høyttalere, er det helt naturlig at andre ting tar over.

– Her blir praktiske råd, til begge kjønn, ekstra interessante. Aller først: Menn og musikk-kosens fremtid?

– Den ser riktig lys ut, den. Fordelen for oss som importør, er at vi aldri har solgt så mange dyre hodetelefoner som nå. Og utviklingen vil bare fortsette. Helt til trendene snur. Igjen.

STÅLE ANDERSENS PRAKTISKE RÅD
  • 01 «Hjelper veldig lite»
    «Spesielt når det gjelder interiør, er kvinner veldig stemningssøkende. Det får ingen mann gjort noe med. Prøver man å trosse disse interessene, blir det sjelden særlig stemning for kompromisser. Billedlig sett: Duftlys hjelper veldig lite på atmosfæren hvis sånne diskusjoner oppstår.» Bildet: Med en av dagens nye bestselgere.
  • 02 «Ut på restaurant»
    «I innkjøpsprosessen trenger en mann ofte å høre ett lydspor, bare, før han
    bestemmer seg. For kvinner tar avgjørelsen gjerne flere uker. Den
    forskjellen må man bare akseptere. Min anbefaling: Benytt anledningen til å invitere kona eller samboeren på kino, restaurant eller annen hygge. Men hva vet jeg? Samlivsterapeut er jeg ikke.» Bilde: Ekstra synlig, fra Bang & Olufsen.
  • 03 «Var helt på gråten»
    «Nylig hadde jeg besøk av en tidligere så ivrig kunde. Plutselig var mannen helt på gråten. Han hadde vært totalt «gira» på et par høyttalere, så satte kjæresten seg på bakbeina. Rådet er enkelt: Unngå å ta beslutninger om lyd og teknikk når kona eller samboeren er bortreist. Mer tør ikke jeg å si, ikke hvis min kone skal lese dette.» Bildet: Eksempel på klassisk brun «boks».
  • 04 «Se hva som skjer»
    «Til yngre menn som nylig er blitt samboende, anbefaler jeg: Sett et par høyttalere i stuen, uten å si noe om det, og se hva som skjer. I et ferskt forhold er det lettere å få aksept for synlig lydinteresse. Vi trenger yngre generasjoner som utvikler interesse for stor, fysisk lyd.» Bildet: Artisten Wenche Myhre i en enestående reklamekampanje fra 80-tallet.
  • 05 «Raskest voksende»
    «Det mest diskrete alternativet til et klassisk stereo-oppsett, med to store høyttalere, er såkalt head-fi, det vil si hi-fi hodetelefoner med egen forsterker (bildet). Dette er verdens raskest voksende lydmarked i dag, ved siden av gaming. Utstyret ikke være dyrt. Det finnes gode kombinasjoner av hodetelefon og forsterker til under 5000 kroner. Og de sjenerer ingen

• 06 «Mange løsninger»
    «Forskjeller i smak og interesser er helt legitimt, selvfølgelig. Noen kvinner aksepterer mindre høyttalere i duse farger, mange menn finner seg uten videre i å flytte lydinteressen til loftet eller kjelleren. Generelt er det mye bedre å akseptere duftlys og en dempet Liverpool-kamp på TV enn å krangle om høyttalere.» Bildet: Fra idrettskarrieren og en duell mot John Carew, 2012.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.528
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
04 virket her, men det er jo 25-30 år siden.
Dessuten: Stuer møbleres best om man starter med høyttalerne.

Sist redigert:

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.735
Sted
Oslo
Leste artikkelen i morges, trist lesing.

Her ble det gjort grundige forberedelser: Første gang min blivende var hjemme hos meg fikk jeg sjekket at vi delte interesse for musikk, og at hun kunne sitte/ligge og lytte på et fullt album. Siden har det aldri vært et stort problem. Med nåværende høyttaler valgte jeg modellen og hun utseendet.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.408
Torget vurderinger
1
Delvis #4, dama liker faktisk at høyttalerne er sorte i mot de høyglans brune jeg hadde før. Hun var faktisk med å hentet de også. Men tar jeg høyttalerne ut av stua nå, så får de neppe lov til å komme tilbake.. Men jeg har heldigvis ingen tanker om å bytte ut høyttalerne. Damer seg imellom snakker sammen, og ingen av venninnene hennes gir mannen tillatelse til å ha noe større enn et par sonos om de er heldige. Gaming PC får også lov til å stå i stua her hjemme, det må nesten være slik om man faktisk vil se hverandre.

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.735
Sted
Oslo
Nja, min er ihuga forsvarer av høyttalere og er frustrert når venninnene synes lyden på mobiltelefonen eller PC'n er bra nok.

Topp Bunn