Mer om Midtøsten

G

Gjestemedlem

Gjest
I en interessant artikkel i Aftenposten.no i dag fremkommer det en helt annen vinkling på historikken bak Israel/Palestina konflikten i dag.

http://www.aftenposten.no/kul_und/article1649527.ece

Sakser litt:

"Israels første ledere innså at de bare kunne opprette en levedyktig jødisk stat i Palestina ved å fjerne størsteparten av den arabiske befolkningen. Derfor iverksatte de en systematisk etnisk rensing som var planlagt i god tid før FN i november 1947 vedtok å anbefale deling av landet, og som startet lenge før staten Israel ble formelt opprettet i mai året etter."

"Israels opprinnelige forklaring på flukten, der henimot 750 000 palestinere forlot sine hjem, var at den skjedde på oppfordring fra deres egne ledere. Den ble avslørt som en løgn allerede for snart et halvt århundre siden.

Dernest het det at flukten skjedde frivillig, eller til nød av frykt for krigshandlingene. Denne forklaringen ble gitt et dødsstøt av historikeren Benny Morris, som i en doktoravhandling på midten av 1980-tallet påviste hvordan en vesentlig del av flyktningestrømmen skyldtes det vi i dag ville kalle etnisk rensing."

"Det var denne etniske rensingen som utløste krigen i 1948-49, da de arabiske nabolandene forsøkte å komme sine palestinske frender til unnsetning, hevder den israelske historikeren Ilan Pappe i en ny bok. Han stiller dermed den vedtatte historien fullstendig på hodet - den som sier at den palestinske masseflukten var en følge av det israelerne kaller sin "uavhengighetskrig"."

"Nå går den høyst omstridte historikeren Ilan Pappe ved Haifa-universitetet et skritt videre. Han påviser hvordan Israels første leder, David Ben-Gurion, og hans kolleger allerede fra 1930-tallet besluttet at araberne i Palestina "må vekk, men vi trenger et passende øyeblikk for å få det til, som en krig", slik Ben-Gurion skrev i et brev til sin sønn i 1937"

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Fra gamle marxister kommer det mye rart. Det er ikke noe nytt.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
Fra gamle marxister kommer det mye rart. Det er ikke noe nytt.
Få et stempel på det som marxistisk vrøvl. Da er det lettere å stikke hue i sanden og se bort fra virkeligheten.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
BB stempler seg selv. Han viser at han ikke kjenner til Marx.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Få et stempel på det som marxistisk vrøvl. Da er det lettere å stikke hue i sanden og se bort fra virkeligheten.

Virkeligheten er at Israel ble opprettet av FN og at araberne aldir har godtatt det.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
Virkeligheten er at Israel ble opprettet av FN og at araberne aldir har godtatt det.

Det som blir omtalt er Israels metoder før landet ble godkjent av FN. Og da er det også mye lettere å forstå Palestinernes motstand mot Israel.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Virkeligheten er at jødiske grupper massakrerte og jaget arabere fra området som skulle bli Israel i tiden før staten formelt var godkjent. Dette er kjente historiske fakta som Willoch har omtalt til det kjedsommelige.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Virkeligheten er at jødiske grupper massakrerte og jaget arabere fra området som skulle bli Israel i tiden før staten formelt var godkjent. Dette er kjente historiske fakta som Willoch har omtalt til det kjedsommelige.
Men Willoch er jo bare en gammel mann. I tillegg er han innhabil fordi den ene datteren er sammen med eller gift (vet ikke helt jeg) med en Palestiner (  :eek: ) , muligens barn med også, blandet blod, fysj for en styggedom!  

K

knutinh

Gjest
Historien skrives av seierherren.

Og de som hevder å være belest og til dels intellektuell (f.eks her inne) er akkurat like forutinntatt og filtrerer verden gjennom like ensartede brilleglass som alle andre.

Sannsynligvis gjelder dette meg også, selv om jeg ikke er i stand til å innse dette selv.

BB, kompo, oddgeir & Co (Rune S?) ville ha benyttet denne anledningen til å hevde at palestinerne var ondskapen selv dersom rollene hadde vært byttet i denne saken.

Meg selv, Honkey Chateu, Arve (?) blir spesielt interessert i denne saken.

Verden er forutsigbar...

-k

K

knutinh

Gjest
Jeg har tidligere vist til sitater fra sionister fra 1880-tallet hvor de var bekymret for det store antallet ikke-jøder bosatt i det hellige land, og hvordan de skulle få kontroll over de fruktbare landområdene.

Jeg har vist til at flere Israelske statsledere har vært regulære terrorist-ledere.

Jeg harstilt spørsmål ved hvorfor et slik antall ikke-jøder har bestemt seg for å flytte.

Svarene man får er forutsigbare:
1. "Jødene var der først". Altså rundt år 0, og et prima argument for at samene skal overta Norge , og indianerne USA.

2. "Palestinerne er mye verre". Dette er jeg ikke i stand til å vurdere, og en gruppes terror-handlinger rettferdiggjør ikke terror-handlinger tilbake, bl.a. fordi man aldri treffer de direkte ansvarlige.

3. "Israelerne må kjempe for å overleve". Ja, omgivelsene er ikke spesielt demokratisk eller vennlig innstilte. Mange er heller ikke spesielt sympatiske. Gjør det at man kan fordrive uskyldige sivile og frita dem fra eiendomsrett?

Min konklusjon er at det er begått umenneskelig urett på begge sider. Jeg kan ikke fatte og begripe at noen greier å støtte en side i konflikten ensidig, enten dette er begrunnet i religiøs eller politisk overbevisning eller pragmatisk "oss og dem" tankegang.

-k

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Historien skrives av seierherren.

Og de som hevder å være belest og til dels intellektuell (f.eks her inne) er akkurat like forutinntatt og filtrerer verden gjennom like ensartede brilleglass som alle andre.

Sannsynligvis gjelder dette meg også, selv om jeg ikke er i stand til å innse dette selv.

BB, kompo, oddgeir & Co (Rune S?) ville ha benyttet denne anledningen til å hevde at palestinerne var ondskapen selv dersom rollene hadde vært byttet i denne saken.

Meg selv, Honkey Chateu, Arve (?) blir spesielt interessert i denne saken.

Verden er forutsigbar...

-k

Den kan jo også sies at det er variasjon i selvinnsikt også. Noen har ganske mye, andre er totalt blottet for det. ;)

K

knutinh

Gjest
Den kan jo også sies at det er variasjon i selvinnsikt også. Noen har ganske mye, andre er totalt blottet for det.  ;)
Men greier vi å vurdere andres grad av selvinnsikt uavhengig av vår generelle sympati for personen eller de meninger han står for?

Jeg tror ikke det, og poster på dette forum mener jeg underbygger det. Det er uhyre skjelden å se at folk klapper "motparten" på skulderen etter et innlegg for å fortelle at "dette var innsiktsfullt og godt skrevet, selv om jeg er uenig".

-k

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.057
Torget vurderinger
1
Om historien skrives av seierherrene, så er de uansett dømt til å bli ettergått i sømmene av sine egne etterkommere. De ar av sine barnebarn og oldebarn man blir stilt spørsmål om sine handlinger, og distanse nok til å spørre kritisk. Det er nesten som akademika, der man har som ideal å krysskontrollere utsagn, informasjon og "fakta".

Det er absolutt noe i artikkelen som Aftenposten publiserer. Hvis vi nå et lite øyeblikk ser bort fra hvem som er forskere (historikere), så er det utvilsomt et meget godt og legitimt spørsmål hvorfor 750 000 palestinere forlot sine hjem i 1947/48. Det er vel dokumentert at sionistiske grupper brukte terroristiske virkemidler i sin kamp for å sikre seg territorium. Og etter som offentlige dokumenter blir tilgjengelige for allmenheten, så vil vi stadig få nye opplysninger om hva israelske myndigheter mente og stod bak.

Dette i likhet med mange andre land, enten vi snakker om Tyskland, det tidligere Sovjet, graderte dokumenter i Norge, USA m.fl. Her trekker jeg bare inn noen likhetstrekk med at dette ikke er noe unikt. Når informasjon blir tilgjengelig gir den muligheter for forklaringer som tidligere kanskje i beste fall bare ble spekulert over, om ikke tiet i hjel.

Jeg minnes mine dager i Bosnia i Hercegovina i ettertidens lokale debatter med serbere, kroater og bosniaker. Mange av de samme mytene fantes der om at "de forlot frivillig" eller "de bestemte seg for å dra" -samtidig med argumenter utformet som krav: "landområdet har tilhørt oss i generasjoner".

Hvorfor? Det handler om legitimering og å endre på de faktiske forhold. I Israel stod de overfor krav hos den jødiske befolkningen å gi plass til en stadig økende jødisk befolkning, å sikre territorium, vannressurser og tilgang til helligdommer og Jerusalem. Fra araberstatene sin side, handlet det om akkurat det samme, samtidig som at de måtte ta hånd om flyktningeproblemet. Det skal nevnes, at vi den dag i dag har flyktningeleire i Libanon som har vært der, siden 1948. Staten Israel kommer aldri til å slippe inn disse igjen.

Mvh.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Svarene man får er forutsigbare:
1. "Jødene var der først". Altså rundt år 0, og et prima argument for at samene skal overta Norge ,
Der tillater jeg meg å være noe uenig !! Det er svært tvilsomt om samene faktisk var først ( I den grad det har noen betydning. Hvilket det i min oppfatning IKKE har ! ) Det som har skjedd er at "politisk bevisste" forskere definerte ALT i Finnmark før en eller annen dato ( husker ikke hvilken ) som samisk pr definisjon !

Skal vi kalle denne arbeidsformen for sionistisk og fordømme den ?? I så fall er jeg med !!

Rettigheter til land skal da for pokker ikke avgjøres av hvem din tipp, tipp, tipp, tipp, tipp, tipp, tipp, tipp oldefar var ?? De som bor der i dag må jo være det som teller ? Og før våre sionistiske "venner" slutter å behandle palestinere/arabere som "untermench" blir det ikke fred der nede. Så enkelt er det bare !

Den dagen tilflyttede pakistanere, svensker og samer prøver å fordrive meg fra min lille tælaklump her oppe i isødet vil jeg da selvsagt holde hælvete med dem !! Og det ville nok de fleste av dere ! Inkludert BB King og Kompo. Apartaeid er bare greit så lenge man slipper å være negeren ! Det vil kanskje BB og andre oppdage en dag !

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.057
Torget vurderinger
1
Der tillater jeg meg å være noe uenig !! Det er svært tvilsomt om samene faktisk var først ( I den grad det har noen betydning. Hvilket det i min oppfatning IKKE har ! ) Det som har skjedd er at "politisk bevisste" forskere definerte ALT i Finnmark før en eller annen dato ( husker ikke hvilken ) som samisk pr definisjon !

Skal vi kalle denne arbeidsformen for sionistisk og fordømme den ?? I så fall er jeg med !!

Rettigheter til land skal da for pokker ikke avgjøres av hvem din tipp, tipp, tipp, tipp, tipp, tipp, tipp, tipp oldefar var ?? De som bor der i dag må jo være det som teller ? Og før våre sionistiske "venner" slutter å behandle palestinere/arabere som "untermench" blir det ikke fred der nede. Så enkelt er det bare !

Den dagen tilflyttede pakistanere, svensker og samer prøver å fordrive meg fra min lille tælaklump her oppe i isødet vil jeg da selvsagt holde hælvete med dem !! Og det ville nok de fleste av dere ! Inkludert BB King og Kompo. Apartaeid er bare greit så lenge man slipper å være negeren ! Det vil kanskje BB og andre oppdage en dag !
Det der kalles ofte den nasjonalistiske sykdommen, som Europa har vært så plaget av de siste 150 år, da man så en slags "hellig" eller skjebnemessig kobling mellom stat og nasjon. Dermed fikk vi også nasjonalstaten, der ideologien er at statens grenser skal sammenfalle med nasjonens (den etniske befolkningen). Og dette er et argument jeg finner det pussig at det er vanskelig å ta til motmæle mot. At nasjon, tradisjon og historisk tilhørighet automatisk gir rett?

I en slik logikk, må man selvfølgelig "tilpasse" historiske linjer slik at de kan legitimere de krav en gruppe (nå snakker jeg ikke nødvendigvis om minoriteter) har overfor andre om rettigheter og utelukkelse av andre. Om den samiske diskusjonen her i Norge så er den nokså ulik den situasjonen man har i midt-østen, dog legger jeg merke til at liknende typer argumentasjon føres. Ikke ulik debatten serbere og Kosovo-albanere i mellom. Hvilken betydning har egentlig det? Om dem eller de var der for 5000 år siden 1000 år siden? det som har betydning er hvordan problemer på en hensiktsmessig måte kan løses i dag i forhold til de behov som finnes.

Så finnes det reindriftssamer? -så gi dem muligheten til å utøve næringen på en hensiktmessig måte, uten at det utelukker andre fra å bruke områdets muligheter. Kommer disse i konflikt, må det skapes løsninger. Hvordan? -Forhandlinger, traktater, avtaler, lover og anerkjennelse.

K

knutinh

Gjest
Et interessant spørsmål som da melder seg:
Hvis en gruppe eller et folkeslag ønsker å beslaglegge et landområde. Er det da tilstrekkelig å jage de eksisterende beboerne ut i en mannsalder (slik at alle de med personlig eiendomsrett er dødd ut)?

Dette får konsekvenser for indianere i USA, samer i Norge, ur-innvånere i Australia, landområder i midt-østen

Hvis noen dreper mine foreldre og bosetter seg i huset deres så vil forhåpentligvis gjerningsmennene dømmes, og jeg arver huset. Men er det praktisk å bruke samme logikk på "folkeslag" eller evt arvinger flere gnerasjoner ned i kjeden?

I tilfellet Israel så er det jo flere bølger med utskifting av majoritesbefolkning, og avhengig av om man bruker en tidsskala på 0 år,100 år eller 2000 år så er det flere som kan hevde eiendomsrett på samme landstykker.

I tilfellet USA så er det ingen tvil om at indianere ble jaget fra sine områder med metoder somi dag er kriminelle. Selv om de ikke hadde skjøter på landet som er juridisk holdbare etter våre juridiske systemer så erdet sannsynlig at landet var oppstykket i områder som forskjellige stammer hadde en eller annen bruksrett på. Det er en slags rettferdighet i at etterkommerne av disse får arve jorda som forfedrene hadde. Samtidig er dette helt upraktisk siden mange innbygger er avhengige av denne jorda i dag, og levesettet til de fleste av etterkommerne til indianerne har endret seg radikalt. Videre så er de nåværende brukerne av dette landet ikke personlig skyldige i de overepene som ble begått for å tilrane seg landet, og kollktiv avlat er neppe spesielt hensiktsmessig.

-k

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.539
Morsomt at de som setter eiendomsretten høyest forsvarer Israel sterkest

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.057
Torget vurderinger
1

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Dette er ren og skjær ensrettende propaganda du linker til.

Her er hovedsidene: http://www.masada2000.org/list-A.html

Ensretting har en totalitær mentalitet innebygget. Dett er glimrende hatsider. Intet annet.

Det er jeg selvsagt klar over, ville bare vise baksiden av medaljen. Jeg mener imidlertid at Pappe er like hatefukll som denne siden. Jeg skjønner fortsatt ikke at dere ukritisk kjøper info fra denne personen.
Ta en titt på hans hjemmesider. Ikke akkurat israelske flagg.

http://www.ilanpappe.org/

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Virkeligheten er at palestinaaraberne gjorde alt de kunne for at Hitler skulle vinne over de allierte i nord-Afrika, for så å erobre Palestina og sende jødene til Auschwitz.  Dette er godt dokumentert, selv om halvsenile Willoch har glemt det.  Godt at jødene gjorde motstand mot faenskapen, og at FN fulgte opp ved å opprette Israel.

G

Gjestemedlem

Gjest
Virkeligheten er at palestinaaraberne gjorde alt de kunne for at Hitler skulle vinne over de allierte i nord-Afrika, for så å erobre Palestina og sende jødene til Auschwitz.  Dette er godt dokumentert, selv om halvsenile Willoch har glemt det.  Godt at jødene gjorde motstand mot faenskapen, og at FN fulgte opp ved å opprette Israel.
Tja, de jødiske beboerne og deres organisasjoner i Palestina tilbød også sin hjelp til Hitler og Co ved å angripe Britiske styrker der, mot å få støtte til en Jødisk stat og fritt leide for jøder å reise dit. Så som altid er det to sider ved denne saken også. Også godt dokumentert...

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Tja, de jødiske beboerne og deres organisasjoner i Palestina tilbød også sin hjelp til Hitler og Co ved å angripe Britiske styrker der, mot å få støtte til en Jødisk stat og fritt leide for jøder å reise dit. Så som altid er det to sider ved denne saken også. Også godt dokumentert...
Når man tenker på alternativet, kanskje ikke så rart?

A

Akle

Gjest
Virkeligheten er at palestinaaraberne gjorde alt de kunne for at Hitler skulle vinne over de allierte i nord-Afrika, for så å erobre Palestina og sende jødene til Auschwitz. Dette er godt dokumentert, selv om halvsenile Willoch har glemt det. Godt at jødene gjorde motstand mot faenskapen, og at FN fulgte opp ved å opprette Israel.

Interessant, vil du vennligst peke meg i retning av denne dokumentasjonen?

Mvh
Atle K

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.057
Torget vurderinger
1
Det er jeg selvsagt klar over, ville bare vise baksiden av medaljen. Jeg mener imidlertid at Pappe er like hatefukll som denne siden.  Jeg skjønner fortsatt ikke at dere ukritisk kjøper info fra denne personen.
Ta en titt på hans hjemmesider. Ikke akkurat israelske flagg.

http://www.ilanpappe.org/
Ser ut til at han er for et revidert syn på palestinerne. Egen stat, og endret behandling av araberne som er bosatt inne i Israel. Jeg har sett mange av dem. Arabere, beduiner. De behandles ikke på samme premisser som israelerne. Nå snakker vi om inne i israel.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Arabere er krigsglade folk, fred og fast arbeid passer dem dårlig. Sitte på kafe og røyke vannpipe  (obs obs: kvinner ingen adgang. En tur i moskeen når det er behov for litt tomprat  (obs obs kvinner ingen adgang). Kverker noen homser hvis det passer seg slik, eller folk som har "hånet" Muhammed.  Ordinary madness.  Kona går i et gammelt laken og steller hjemme.   Shiaer og sunnier kriger nå åpent i Irak.  PLO og Hamas er litt tuppen og lillemor, fred en kort periode nå, men det blusser naturligvis snart opp igjen.  Israelerne jobber og sliter.  Effektivt jordbruk og mye høyteknologi.  Homseparader og kvinner på bar.  Helt normalt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Arabere er krigsglade folk, fred og fast arbeid passer dem dårlig. Sitte på kafe og røyke vannpipe (obs obs: kvinner ingen adgang. En tur i moskeen når det er behov for litt tomprat (obs obs kvinner ingen adgang). Kverker noen homser hvis det passer seg slik, eller folk som har "hånet" Muhammed. Ordinary madness. Kona går i et gammelt laken og steller hjemme. Shiaer og sunnier kriger nå åpent i Irak. PLO og Hamas er litt tuppen og lillemor, fred en kort periode nå, men det blusser naturligvis snart opp igjen. Israelerne jobber og sliter. Effektivt jordbruk og mye høyteknologi. Homseparader og kvinner på bar. Helt normalt.
Ut fra det du sier der BB, tror jeg faktisk Vesten har endel å lære av Islam ! ;D Og hvis vi tar en liten kryssreferanse med tråden om "FRP koden", virker det som om FRP, ut fra motstandernes syn, kun består av muslimer !!!!

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Ut fra det du sier der BB, tror jeg faktisk Vesten har endel å lære av Islam !  
Det overrasker meg ikke hvis du tenker på det med homsene.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Det overrasker meg ikke hvis du tenker på det med homsene.

Ikke bare det, men ( tilgi meg Kompo :-* ) de har jo et greit syn på kvinnens plass i det hele da ! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ikke bare det, men ( tilgi meg Kompo  :-* ) de har jo et greit syn på kvinnens plass i det hele da !  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Nei Spiralis, jeg tilgir deg ikke. :mad:
Er du i ferd med å komme ut av skapet, eller er konemor litt sur på deg i dag...? ;D

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Ikke bare det, men ( tilgi meg Kompo  :-* ) de har jo et greit syn på kvinnens plass i det hele da !  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

verden er mærkelig - på grønland har en mand slået sin kone ned med en gryde ude i køkkenet...
hva fa.. laver en mand i et køkken??
;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.057
Torget vurderinger
1
Arabere er krigsglade folk, fred og fast arbeid passer dem dårlig. Sitte på kafe og røyke vannpipe  (obs obs: kvinner ingen adgang. En tur i moskeen når det er behov for litt tomprat  (obs obs kvinner ingen adgang). Kverker noen homser hvis det passer seg slik, eller folk som har "hånet" Muhammed.  Ordinary madness.  Kona går i et gammelt laken og steller hjemme.   Shiaer og sunnier kriger nå åpent i Irak.  PLO og Hamas er litt tuppen og lillemor, fred en kort periode nå, men det blusser naturligvis snart opp igjen.  Israelerne jobber og sliter.  Effektivt jordbruk og mye høyteknologi.  Homseparader og kvinner på bar.  Helt normalt.
Krigsglade? Tja. Våre nærmeste allierte slik som USA kvalifiserer i kategorien "krigsglad". For så vidt flere av dem. Men så liker vi helst å angripe noen andre. Eller, vi her i Norge vi heier mest. Og ikke våre "egne landsmenn" slik man gjør på en god morgenkvist i Bagdad for tiden. Og kampene mellom grupperingene forteller vel helst at de har mye makt å sloss om, araberne. Kanskje vi er kjekke å ha som fiender?

-mulig det dreper færre lokalt, hvis man kan få noen amerikanere eksempelvis å hate. De har jo bombet noen barn, de også om man skal se nøkternt på det. Bomber, kuler, granater i form av klasebomber, fosfor og diverse kopperkledt bly eller litt "multi-purpose" (fantastisk navn på eksplosiv ammo, høres så "verktøyaktig" ut). Fordelen med disse er at de ikke diskriminerer mellom menn, kvinner og barn.

Ja det er lett å drive jordbruk når man kontrollerer vannressurser. Det er vel dokumentert at arabiske bønder m.fl. ikke får tilgangen på samme vannmengden som andre israelere, samtidig som Genesareth og Dødehavet tømmes for vann. Vil dere se Dødehavet, er det for sent å dra om 10 år. Da er det tømt...

Høyteknologi ja... -Intel (har hovedbase i Santa Clara, California, USA) har 6000 ansatte der. USA støtter forresten Israel med både våpen og penger: http://en.wikipedia.org/wiki/USA-Israel_relations -litt grei info her. Turistnæringen er viktig: http://www.ifcj.org/site/News2?page=NewsArticle&id=13834 men det er klart at næringen har en del problemer pga. situasjonen i regionen: http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3346987,00.html.

Ellers, er mange kvinner like liberale som her. Mens blant de ortodokse er de langt mer konservative og tradisjonelle, så de finner du neppe på puber eller barer.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Israel fremstår nærmest som et idealsamfunn sammenlignet med de arabiskkontrollerte områdene omkring.

K

knutinh

Gjest
Det er interessant å merke seg hvordan enkelte deltakere i debatten har komplette setninger, referanser og argumenter, mens BBKing holder seg til brun en-setnings propaganda.

Har mannen noen sinne tatt tak i et argument og på den måten vist at han faktisk leser motpartens innlegg før viss-vasset strømmer ut?

-k

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Han har laga seg ein slags Affa rollefigur, men utan visse kvalitetar....
Savner faktisk referansene til buseplukking.  ;D  Affa hadde en form for eleganse som visse andre mangler.  ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Ja, men å seie vi saknar han, er vel å gå litt langt, kanskje?
Nå når det går mot helg kan vi kanskje være litt vågale? :D

Det virker vel for øvrig som om Affa har gått lei av hele figuren. Han har nok forlatt oss for godt ? Alderen tatt i betraktning er det kanskje ikke så rart ? ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ja, men å seie vi saknar han, er vel å gå litt langt, kanskje?
Overhodet ikke. Jeg savner han! Eller som han ville sagt det: Jeg savner ham!

Topp Bunn