Strøm relatert Mer en 1 stk strømkurs til hifi-anlegget???

Frodm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2013
Antall liker
450
PM Data har en advarsel om flere enn 1 strømkurs for anlegget. Det kan medføre:
  • Diffusering av lydbildet ( som å trekke en gardin eller et slør foran høyttalerne
  • Man kan skape støy/brum i anlegget

Stemmer dette. Jeg la opp flere kurser i sin tid for å ha nok strøm.

Hva er gjeldende konsensus for temaet?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.664
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Gang på gang har vi lest i hifimagasiner og på nett om den såkalt store fordelen med 2 eller flere strømkurser til hifianlegget,

Spesielt anbefales det 2 strømkurser om man bruker monoblokker, eller kanskje til og med 3 strømkurser. 1 kurs til hver monoblokk pluss 1 kurs til resten av anlegget.
Vi tenker her på jordet strømkurs
Mulig jeg har sovet godt i timen da hifimagasinene skriver mye rart men dette har jeg ikke sett. Har lest mange ganger at det anbefales en dedikert kurs til anlegget men ikke flere.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.656
Torget vurderinger
12
Opplever du problemer med brum el.l. eller er spørsmålet mer generelt?

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.720
Sted
Boðin
  • Diffusering av lydbildet ( som å trekke en gardin eller et slør foran høyttalerne

Bill Whitlock er the real deal innen temaet. Har sine fordeler å kjøre balansert. PM Data er inne på noe, men i et vanlig hus blir ikke jordsløyfa så veldig mye lengre heller.

Demystify Ground Loops

• Liker
Reaksjoner: KJ

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.990
Bill Whitlock er the real deal innen temaet. Har sine fordeler å kjøre balansert. PM Data er inne på noe, men i et vanlig hus blir ikke jordsløyfa så veldig mye lengre heller.

Demystify Ground Loops
Herlig utrykk :love::ROFLMAO:
Power-supply leakage current flows in signal reference ground in two of the boxes. This design flaw results in so-called “sensitive” or “power-line prima-donna” equipment.

Frodm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2013
Antall liker
450
Opplever du problemer med brum el.l. eller er spørsmålet mer generelt?
Egentlig ikke noe jeg plages av. Går jeg på kne bak racket, kan jeg høre litt fra Altituden. Jeg ble mest nysgjerrig da jeg kom over dette. Jeg har en fosterker som kan trekke en del ved pådrag. I dag en Behringer, men snart en kreasjon fra @Snickers-is som skal drive 4 x 15". I tillegg blir en 24" drever av en Crown 4002, så syntes det var logisk å putte denne på en annen kurs.

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
20.015
Sted
Langesund
Egentlig ikke noe jeg plages av. Går jeg på kne bak racket, kan jeg høre litt fra Altituden. Jeg ble mest nysgjerrig da jeg kom over dette. Jeg har en fosterker som kan trekke en del ved pådrag. I dag en Behringer, men snart en kreasjon fra @Snickers-is som skal drive 4 x 15". I tillegg blir en 24" drever av en Crown 4002, så syntes det var logisk å putte denne på en annen kurs.
6x15" og 8x24" + litt annet. Gode ti tusen watt tilgjengelig, og alt går bra på en 16 Ampere kurs. l

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.159
Sted
Østfold

For at dette skal bli et problem er man egentlig avhengig av en viss jordfeil i systemet, samtidig som produktene må håndtere jording på en mindre optimal måte internt i produktene.

Jeg vil vel si at man ikke får slike problemer som følge av flere kurser, men som følge av feil på det elektriske anlegget. Hvis man får problemer med flere kurser selv uten feil på det elektriske anlegget må man legge til grunn at man ikke unngår disse problemene ved å legge produktene på samme kurs.

Har man imidlertid et trefaset anlegg kan det være en fordel om alle kursene som går til anlegget er hentet fra samme fase.

Det PM fullstendig misser er kabelimpedansen. Så vidt jeg vet kan man dra en Powersoft X8 på en 16A kurs, og den leverer over 40kW effekt. Den kan da ikke presses helt til max. Det er med andre ord ikke sikringen som er temaet, men spenningsfallet ved transienter. Musikken er heller ikke veldig opptatt av å passe på at transienter sammenfaller med sinuskurven på strømnettet så da kan man oppleve spenningsfall som er ganske mye større enn man normalt ville anta.

Gaia-systemet ble kablet opp med 1x2,5kvmm og 2x6kvmm fra samme 16A sikring. Ved skikkelig pådrag kunne man svakt se lyset hos naboen bli modulert av basstransientene.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.159
Sted
Østfold
Du kan trekke 3680 watt fra den kontakten, så 10000 watt er ikke tilgjengelig.
Når man dimensjonerer kjøling til audio-elektronikk pleier man å legge til grunn at gjennomsnittlig effekt ved musikkavspilling er max 1/8 av makseffekten. Strømforsyningen i forsterkerne vil jevne ut dette slik at selv når Tor da drar på til det blinker i alle lamper skal han ikke overstige 1250W ut av forsterkerne i særlig grad. Med en forventet virkningsgrad på rundt 50% betyr det at dette skal kunne kjøres på en 10A kurs.

I tillegg, la oss si det er en 16A C-karakteristikk. Da vil den tåle transienter på 5-10 ganger merkestrømmen, så altså opp mot 36,8kW.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.159
Sted
Østfold
Hvor mye kan du laste en 16Ampere d sikring i korte øyeblikk?
Det skal stå en bokstav der, typisk A, B, C eller D. Vil tro det er B eller C du har.

Lurer på om A tilsvarer en klassisk rask sikring som ikke har margin. B skal ha 3-5 ganger merkestrøm, C skal ha 5-10, og D skal ha 10-14 ganger merkestrømmen.

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
20.015
Sted
Langesund
Det skal stå en bokstav der, typisk A, B, C eller D. Vil tro det er B eller C du har.

Lurer på om A tilsvarer en klassisk rask sikring som ikke har margin. B skal ha 3-5 ganger merkestrøm, C skal ha 5-10, og D skal ha 10-14 ganger merkestrømmen.
Nei jeg har faktisk d :ROFLMAO: Bare for å være på den sikre siden

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.159
Sted
Østfold
Da er du nok på den sikre siden ja. Men det hjelper deg nok til å unngå at sikringen går hvis strømmen er borte og kommer på igjen når alle forsterkerne er påslått.

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
20.015
Sted
Langesund
Kanskje 17A, kommer an på om det er treg (T) eller fast (F) sikring.
Har teste en vifteovn på 3500 watt og en vannkoker på gode 2000watt på samme kurs. Det gikk fint den stunden det tok å varme opp 1,2 liter vann - ca 3 min

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Antall liker
11.598
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Trenger man 2 kurser til anlegget så monterer man det.
Evt. utfordring med jording og støy, en kan utjevne jording mellom kursene.
En kan jo også vurdere 4mm2 jordingsleder for bedre få støy vekk mot jord.

Trenger man mer enn en 16A C kurs under spilling, forbauser det meg om en orker være i rommet :)
En annen ting er startstrøm på digre forsterkere, men da er softstart tingen.

Sliter man med støy er det beste å jorde ting skikkelig. Blansert signalkabling (XLR) er kjempefordel.

Angående transienter så kommer det også an på foranliggende nett fra e-verks trafo, tykkelse på ledere og lengde.

Ellers har jeg enda ikke sett elektrikere som monterer slør fremfor høyttalere når de samtidig monterer flere kurser.

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
281
Prøv først at hænge et par gardiner over højttalerene og vurder om det er noget du selv kan afgøre betyder noget for lyden. Og prøv så med forskellige tweaks.
Lad ike andre afgøre hvad du kan høre, specielt ikke forhandlere af tvivlsomme produkter...

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
281
Hvor mon kurs nummer 2 kommer fra? Mon nogen tror den kommer en anden vej fra end kurs nummer 1? Måske fra et andet kraftværk?

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
35.988
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Har teste en vifteovn på 3500 watt og en vannkoker på gode 2000watt på samme kurs. Det gikk fint den stunden det tok å varme opp 1,2 liter vann - ca 3 min
Man kan overbelaste en automatsikring med 45% i 1 time (I2) ref. tabellen Aurora har lagt ut. En aut.sikring type D tåler 20x merkestrømmen i en meget kort periode ref. samme tabellen. 16Ax20x230V= en spisseffekt på 73600W. Om dette er reelt i virkeligheten aner jeg ikke, men en D-automat tåler mye startstrøm. Jeg hadde D-automat selv en gang i tiden for å takle startstrømmen på en 7-kanals Adcom forsterker. En C-automat poppet ut umiddelbart når jeg slo den på…:)

Frodm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2013
Antall liker
450
Er denne C eller A, begge deler i tekststrengen.

IMG_1198.jpeg

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.064
Torget vurderinger
1
Tror de fleste ikke har noe forhold til hvor mye effekt en 16A kurs kan gi, og hva det resulterer ut en høyttaler og gjerne overvurderer sitt eget utstyr. Hadde tidligere 10KW med amper stående på surround anlegget mitt med 11 kanaler, der dro surround processoren 1A alene og det var vel irundt 2A på idle totalt. Allerede ved 4-5A så var det uholdbart i rommet, ingen hører musikk eller ser film på så høy dB (selv om de har mulighet)..
Startstrøm er en ting, det er dårlig design og ingen soft start som slår ut sikringen og gjerne et lager med kondensatorer som lades opp. Har hatt flere amper som har tatt kursen med startstrøm, men det er ikke akkurat et kvalitets stempel.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.613
Sted
Ytterst i havgapet...
Man gjør nå som man vil, men jeg har oofte lurt på hvor høyt det spilles når man liner opp en stabel med 1kW forsterkere til "stueanlegget".... :cool:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.064
Torget vurderinger
1
Man gjør nå som man vil, men jeg har oofte lurt på hvor høyt det spilles når man liner opp en stabel med 1kW forsterkere til "stueanlegget".... :cool:
Det var mer 2x1kW stereo amper for min del da.. Slapp ihvertfall å kjøre ampene i metning.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.613
Sted
Ytterst i havgapet...
Joda... jeg er klar over det... men med høyttalere på 87-90dB eller så, matet med 100-200W, ligger man opp mot 105-110 dB... det kan umulig være normalt lyttenivå for de fleste... ved musikk med kraftige transienter, kanskje OK, men feks mussikk uten særlig dynamikk, - bare jamnt trøkk... ;)

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
54.472
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Joda... jeg er klar over det... men med høyttalere på 87-90dB eller så, matet med 100-200W, ligger man opp mot 105-110 dB... det kan umulig være normalt lyttenivå for de fleste... ved musikk med kraftige transienter, kanskje OK, men feks mussikk uten særlig dynamikk, - bare jamnt trøkk... ;)
Trekk fra 6-9dB i propogasjons tap og gi noen dB rom for peaks og vips er 1000W for en 90dB ht ikke nødvendigvis overkill.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.064
Torget vurderinger
1
Trekk fra 6-9dB i propogasjons tap og gi noen dB rom for peaks og vips er 1000W for en 90dB ht ikke nødvendigvis overkill.
Sveiseapparat, er vel et annet ord man kan bruke i den sammenhengen. Svært få høyttalere som takler denne effekten særlig bra, ting vil starte å smelte.
120dB vil det da gi i peak, om ting ikke smelter først.

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Antall liker
4.478
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
2
Jeg tror ganske sikkert at de aller fleste anlegg fint kan drives med en kurs. Det kommer selvfølgelig helt an på hva som skal tilkobles av utstyr, og hvordan man bruker det. I kinoen min har jeg lagt opp seks kurser. Anlegget drives hovedsaklig av tre kurser. Og ampene er delt på tre kurser, to 16A og en 20A. Resten går til lys, fire stikkontakter som ikke er i bruk inne i kinoen og viftestyring. Her er side to av releoversikten i kinoen:

Kursoversikt releer kino.jpg

Jeg la opp det som kaltes smarthus-styring i 2008, men som i dag egentlig er helt normalt kursopplegg. Hos meg er de fleste veggbryterne styrt av svakstrøm, og kan knyttes opp til mange forskjellige funksjoner. Egentlig er det overkapasitet på strøm med alle kursene i kinoen, men det er også greit at amper kan drives hardt uten noe blink eller feil oppstår.
Hovedsikring er 63A, og jeg har fått forsterket nett til trafo, som også større trafo etter klage. Dette er grunnet strømproduksjon og 18kW solceller på taket. Det vil på sikt også komme batteri på systemet.

På garasjeanlegget driftes alt av to kurser, der tre amper deler en 16A kurs sammen med alt utstyr. Ampene der er 4x1250W, 2x1250W og 4x300W. Det er ytterst skjelden at de samlet trekker mer enn 500W. Så det er plenty nok med en kurs. Jeg har ikke smartstyring på alt av kursene der, men koblet nylig til tre smartplugger som brukes til ampene, og styres med app. Veldig greit siden ampene står i et kott!

Jeg har laget en oversikt over alle ampene i kinoen og hva de brukes til. Det blir fort mye kabler når alt skal drives aktivt, ofte med en ampkanal på hvert element:

Ampkanaler og tilknyttede elementer.jpg

Sist redigert:

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
54.472
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Sveiseapparat, er vel et annet ord man kan bruke i den sammenhengen. Svært få høyttalere som takler denne effekten særlig bra, ting vil starte å smelte.
120dB vil det da gi i peak, om ting ikke smelter først.
Vel, sveiseapparat spiller ikke av akustisk eller dynamisk musikk med opp til 20dB crest. Det er ikke snakk om kontinuerlig effekt, men å gi rom til et signal. Akkurat som sikringer, tåler høytalere korte transienter uten å kaste inn håndkle Om ikke jeg husker feil, så er feks mine diskanter specet til 130W nom og 1000W peak, jeg har 4 av dem.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.419
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Jeg leste innledningen. Ikke alt som fulgte.
Dette må være avansert synsing. Ikke noe i mitt hode som sier at separate tilførsler til enhetene skal gi "dårligere" lyd.
Ikke langt fra lytterommet kommer de fra samme punkt.

Topp Bunn