I Danmark fødes det nå 24 barn med Downs hvert år. Tidligere var dette tallet ca 80. Årsaken er et screeningprogram som gjør at den gravide blir stilt ovenfor et valg dersom barnet har dette syndromet. i tilfeller hvor barn likevel blir født med downs trekker foreldre i noen tilfeller mot tanker om rettssak pga. legesvikt. Noen som velger å føde et downsbarn opplever nokså klare meldinger om at de har påført samfunnet og dem selv en unødvendig byrde. Samtidig skal danmark bruke ressurser og samvittighet på å gi voksne med downs et verdig liv og forhåpentligvis fremme holdninger om respekt og tolleranse i møte med medmenneskers anderledeshet. Det er eksempler på at kvinner som er bærere av arvlig brystkreft velger abort når de blir kjent med at barnet er bærer også; dette barnet blir kanskje smertefullt sykt. En sykdom som CF, som gir stadig bedre prognoser og som utløser betydelig støtteressurser fra kommunale støtteapparat, gir rett frem innvilget søknad om senabort.
At dette er et etisk minefelt har ingen ting med religion og gjøre. Det er case som belyser hva det vil si å fastsette menneskeverd i praksis. Er det ikke det humanisme blant annet handler om? Jeg vil ikke trekke bastante sluttninger, til det har jeg litt for mange erfaringer med at livet ikke egner seg for slikt. Men jeg kjenner et ubehag ved dobbeltkommunikasjonen som ligger i: "Hei, du på x, eller y vis utfordrede. Jeg respekterer deg og vil strekke meg til verdens ende for ditt mennekseverd, men hadde du vært et foster hadde du, jeg og samfunnet vært best tjent med en abort." Den svir. Jeg ser for meg tilfeller hvor den svien kan være det minste onde, men et potensielt livsformende onde like fullt.
Samtidig: Vi har ikke sikre metoder for å finne alle mulige lidelser. Hva gjør utstrakt seleksjon med måten vi møter og ivaretar de vi aldri forutså var syke?
Til ditt siste innlegg Deph: Her har din tidvise eleganse og treffsikkerhet stygg slagside. Dette er sekulær svovelprediken.
Mvh
Sniff