S
Slubbert
Gjest
^ Cogito ergo sum. Gjestemedlem prater bullshit.
Hva er dette slags sirkelsvar? "Nei, det burde ikke være lov så lenge det ikke er lov." Svært dypsindig.]Gjestemedlem skrev:Nei, ikke så lenge dette ikke er lov.Mener du det burde være tillatt å gjennomføre aborter i 35. uke?
Fush skrev:Hva er dette slags sirkelsvar? "Nei, det burde ikke være lov så lenge det ikke er lov." Svært dypsindig.Gjestemedlem skrev:Nei, ikke så lenge dette ikke er lov.Mener du det burde være tillatt å gjennomføre aborter i 35. uke?
Jeg synes vi har en ganske iddell lov i dag, kanskje litt på den strenge siden. 16 uker høres ut som en bedre grense. Men som jeg har vært inne på er det saken uvedkommende hva jeg mener om den. Det er ikke jeg som skal ta disse avgjørelsene for andre myndige kvinner.Fush skrev:Hvis du ikke ser meingen med å respektere Norges lover, så er du vel å annse som en kriminell?
Nei, jeg snakker om et levedyktig foster i 35. uke. Hvordan stiller du deg til det? Burde din ideelle lov åpne for det? Slik at "de det gjelder" kan abortere en uke før fødselen om de ønsker det?Gjestemedlem skrev:Persolig ser jeg ingeting i veien for det hvis vi snakker om forster som ikke er levedyktig f.eks.
Det er greit når dem det anngår velger dette og valghet er innefor loevns rammer. Dine religøse og filosofiske betraktninger rundt celledeling er kun en avsporing av saken. Slikt holder heldigvis utenfor loven, eller bør iallefall det.Fush skrev:Spørsmålet var, i konteksten det ble stilt: Hva er den (eller de) avgjørende forskjellen(e) på to celler og et ferdig utviklert foster som skal bestemme når det er greit og når det ikke er greit å ta abort?
Jeg synes du har store problemer med å begrunne hvorfor det skal være en grense, all den tid du samtidig mener det bør være opp til enhver myndig gravid kvinne å ta denne avgjørelsen.Gjestemedlem skrev:Jeg synes vi har en ganske iddell lov i dag, kanskje litt på den strenge siden. 16 uker høres ut som en bedre grense. Men som jeg har vært inne på er det saken uvedkommende hva jeg mener om den. Det er ikke jeg som skal ta disse avgjørelsene for andre myndige kvinner.
Det er ikke opp til meg å fastsette denne grensen. Den skal fastsettes av kyndig medisinsk ekspertise helt uten innblanding fra religøse og filosofiske synsere, og avgjørelser innenfor regelverket skal tas av de kvinnene det anngår.Fush skrev:Jeg synes du har store problemer med å begrunne hvorfor det skal være en grense, all den tid du samtidig mener det bør være opp til enhver myndig gravid kvinne å ta denne avgjørelsen.Gjestemedlem skrev:Jeg synes vi har en ganske iddell lov i dag, kanskje litt på den strenge siden. 16 uker høres ut som en bedre grense. Men som jeg har vært inne på er det saken uvedkommende hva jeg mener om den. Det er ikke jeg som skal ta disse avgjørelsene for andre myndige kvinner.
Den avgjørende forskjellen er at innen utløpet av 12. uke har kvinnen hatt tilstrekkelig tid til å påvise graviditeten og gjennomført en omfattende vurdering av ønsket utfall.Fush skrev:Hva er den (eller de) avgjørende forskjellen(e) som skal bestemme når det er greit og når det ikke er greit å ta abort?BT skrev:Fosteret utvikler seg gjennom hele graviditeten. Det er veldig stor forskjell på to celler og et ferdig utviklet foster.
Det er ikke et fnugg av tvil om at religøse krefter er de sterkeste pådrivere på å begrense kvinners rettigeher og friheter i samfunnet. De landene som har de strengeste lovene er også dem som er mest tynget av religøst styre og religøs påvirkning.Komponenten skrev:Men han ser jo religion og religiøse fanatikere hvor han enn snur seg og klarer ikke å se at det kan finnes helt andre grunner til å reagere på abortlovgivningen.
"Grønnsaker" som blir holdt i live uten håp om bedring kan jo kobles fra i endel tilfeller. Ser ikke noe problematisk med dette, utover rent sentimentale grunner for dem som er pårørede.Komponenten skrev:Bør et menneske som ikke er bevisst sin eksistens kunne drepes Slubbert, det er sånn jeg tolker din logikk. Har i alle fall vært borti den slags mennesker..
En person som blir erklært hjernedød blir normalt tatt av respirator, hjernedød er også kriteriet for å utføre organdonasjon i Norge og mange andre land. Det har jeg ingen problemer med, hvis du er uenig lurer jeg litt på hvordan du kan fastslå at en person er død i det hele tatt. Hjertedød holder som kjent ikke, hvis ei heller hjernedød oppfyller kriteriet for at livet opphører så er du tydeligvis av den oppfatning at mennesker ikke kan dø i det hele tatt. De blir bare kalde.Komponenten skrev:Bør et menneske som ikke er bevisst sin eksistens kunne drepes Slubbert, det er sånn jeg tolker din logikk. Har i alle fall vært borti den slags mennesker..
Hvis du for alvor mener at lover som har med menneskers liv og død å gjøre kun skal avgjøres med medisinske argumenter, uten at noen etiske eller andre vurderinger ligger bak, så står det virkelig betydelig verre til en jeg først fryktet.Gjestemedlem skrev:Det er ikke opp til meg å fastsette denne grensen. Den skal fastsettes av kyndig medisinsk ekspertise helt uten innblanding fra religøse og filosofiske synsere, og avgjørelser innenfor regelverket skal tas av de kvinnene det anngår.
Det er med andre ord ikke opp til hverken jeg eller deg å begrunne noe som helst utover dette.
Hvordan kan du da forsvare at det ved spesielle tilfeller skal være lov å ta abort senere enn dette? Hvis du mener vi får menneskeverd fra 12. uke, så snakker vi etter det om overlagt drap, gjør vi ikke?Slubbert skrev:Da har de hatt flaks, jeg har henvist til vitenskapelig materiale som beviser at hjernen begynner å utvikles i tredje trimester. Det er omkring 12. uke.
Tolker jeg jeg deg dit at etter 12. uke bør abort ikke under noen omstendigheter finne sted? Er det der grensen mellom abort og mord går?BT skrev:Den avgjørende forskjellen er at innen utløpet av 12. uke har kvinnen hatt tilstrekkelig tid til å påvise graviditeten og gjennomført en omfattende vurdering av ønsket utfall.
"Etiske vurderinger" er som oftest ikke noe annet enn religøs sysning uansett. Medisinske kriterier bør overlates til medisinsk kvalifisert personell.Fush skrev:Hvis du for alvor mener at lover som har med menneskers liv og død å gjøre kun skal avgjøres med medisinske argumenter, uten at noen etiske eller andre vurderinger ligger bak, så står det virkelig betydelig verre til en jeg først fryktet.
Det er vel det samme med dem som lov om NRK lisens. Det vedkommer overhodet ikke denne saken.Hva med lovene som med mord å gjøre?
Ehh... de kan dø av det?Hvordan begrunner du medisinsk at ingen mennesker skal ha lov til å ta livet av andre?
Kun i ditt hode. For at noen skal kunne myrdes, gå på kino eller skaffe seg en undulat må de være født først.Fush skrev:Tolker jeg jeg deg dit at etter 12. uke bør abort ikke under noen omstendigheter finne sted? Er det der grensen mellom abort og mord går?BT skrev:Den avgjørende forskjellen er at innen utløpet av 12. uke har kvinnen hatt tilstrekkelig tid til å påvise graviditeten og gjennomført en omfattende vurdering av ønsket utfall.
Hvordan kan du da forsvare at det ved spesielle tilfeller skal være lov å ta abort senere enn dette? Hvis du mener vi får menneskeverd fra 12. uke, så snakker vi etter det om overlagt drap, gjør vi ikke?
Dersom det er særlige grunner for det må man gjerne kunne gjøre det enda senere, som f.eks ved alvorlige feil eller fare for morens liv. Så lenge en abort skjer innenfor lovlige former er det aldri snakk om mord.Fush skrev:Tolker jeg jeg deg dit at etter 12. uke bør abort ikke under noen omstendigheter finne sted? Er det der grensen mellom abort og mord går?BT skrev:Den avgjørende forskjellen er at innen utløpet av 12. uke har kvinnen hatt tilstrekkelig tid til å påvise graviditeten og gjennomført en omfattende vurdering av ønsket utfall.
Det er nettopp hva som skal/ikke skal være lovlig som er diskusjonstemaet her. Derfor blir det meningsløst å argumentere med, slik Gjestemedlem tidligere har gjort, at "det er lovlig derfor skal det være lovlig". Så spørsmålet er igjen: hvor bør loven sette grensen mellom abort og mord, og hvorfor?BT skrev:Dersom det er særlige grunner for det må man gjerne kunne gjøre det enda senere, som f.eks ved alvorlige feil eller fare for morens liv. Så lenge en abort skjer innenfor lovlige former er det aldri snakk om mord.
Det gjør barnet/fosteret som blir abortert også, hvis du ikke var klar over det.Gjestemedlem skrev:Ehh... de kan dø av det?
Ved fødsel. Fælt så vannskelig dette skulle være da ...Fush skrev:Det er nettopp hva som skal/ikke skal være lovlig som er diskusjonstemaet her. Derfor blir det meningsløst å argumentere med, slik Gjestemedlem tidligere har gjort, at "det er lovlig derfor skal det være lovlig". Så spørsmålet er igjen: hvor bør loven sette grensen mellom abort og mord, og hvorfor?BT skrev:Dersom det er særlige grunner for det må man gjerne kunne gjøre det enda senere, som f.eks ved alvorlige feil eller fare for morens liv. Så lenge en abort skjer innenfor lovlige former er det aldri snakk om mord.
Abort bør være tillatt fordi alternativet er enda verre.Fush skrev:Det er nettopp hva som skal/ikke skal være lovlig som er diskusjonstemaet her. Derfor blir det meningsløst å argumentere med, slik Gjestemedlem tidligere har gjort, at "det er lovlig derfor skal det være lovlig". Så spørsmålet er igjen: hvor bør loven sette grensen mellom abort og mord, og hvorfor?BT skrev:Dersom det er særlige grunner for det må man gjerne kunne gjøre det enda senere, som f.eks ved alvorlige feil eller fare for morens liv. Så lenge en abort skjer innenfor lovlige former er det aldri snakk om mord.
Hvis du kutter av deg fingeren så dør den også etter en stund, selv om cellene lever en kort tid. Du blir neppe tiltalt for mord eller delvis mord om du kutter av noen en finger, selv om dette er straffbart også. Sikkert straffbart å bryte lov om svangerskapsavbrudd også, men dette er ikke noe brudd på paragrafer om drap... selv om du liker å forestille deg dette inne i ditt eget hode og blant likesinnede.Fush skrev:Det gjør barnet/fosteret som blir abortert også, hvis du ikke var klar over det.Gjestemedlem skrev:Ehh... de kan dø av det?
Gjestemedlem skrev:Det er ikke et fnugg av tvil om at religøse krefter er de sterkeste pådrivere på å begrense kvinners rettigeher og friheter i samfunnet. De landene som har de strengeste lovene er også dem som er mest tynget av religøst styre og religøs påvirkning.Komponenten skrev:Men han ser jo religion og religiøse fanatikere hvor han enn snur seg og klarer ikke å se at det kan finnes helt andre grunner til å reagere på abortlovgivningen.
Jeg ser i prinisppet ingen forskjell på å frata kvinner selvbestemmelse over egen kropp og retten til å avbryte svangerskap og det å tvinge dem til å gå med skaut og burka med loven i hånd.
Lavmål Deph.Gjestemedlem skrev:Hvis du kutter av deg fingeren så dør den også etter en stund, selv om cellene lever en kort tid. Du blir neppe tiltalt for mord eller delvis mord om du kutter av noen en finger, selv om dette er straffbart også. Sikkert straffbart å bryte lov om svangerskapsavbrudd også, men dette er ikke noe brudd på paragrafer om drap... selv om du liker å forestille deg dette inne i ditt eget hode og blant likesinnede.Fush skrev:Det gjør barnet/fosteret som blir abortert også, hvis du ikke var klar over det.Gjestemedlem skrev:Ehh... de kan dø av det?
Her trenger du en kraftig gjennomgang av terminologien du bruker hvis du ønsker å bli tatt noenlunde alvorlig, og ikke bare som noen som ikke gidder å google selv på selv de enkleste begreper.
ps. ikke les dette for personlig, det er holdningene dine jeg argumenterer mot ikke deg som person.
Hvorfor er det betenkelig? Hva har antallet aborter å si? Det er jo fortsatt bare verdiløse foster vi snakker om, og uansett hvor mye vi ganger med null så blir totalen fortsatt null. Hva er problemet med å fjerne noen tusen verdiløse celleklumper hvert år?BT skrev:Det som er betenkelig er at så mange som hver fjerde kvinne i Norge har foretatt en eller flere aborter.
Det er mye.
Fordi hensynet til en mor veier tyngre enn hensynet til et ufødt foster. Jeg er imidlertid enig i at lovverket bør kreve medisinsk begrunnelse for abort etter at det er vitenskapelig sannsynliggjort at fosteret har hjerneliv (hjerneliv =! hjernedød).Fush skrev:Hvordan kan du da forsvare at det ved spesielle tilfeller skal være lov å ta abort senere enn dette? Hvis du mener vi får menneskeverd fra 12. uke, så snakker vi etter det om overlagt drap, gjør vi ikke?Slubbert skrev:Da har de hatt flaks, jeg har henvist til vitenskapelig materiale som beviser at hjernen begynner å utvikles i tredje trimester. Det er omkring 12. uke.
Å diskutere med noen som ser alt i svart/kvitt er meningsløst.Fush skrev:Hvorfor er det betenkelig? Hva har antallet aborter å si? Det er jo fortsatt bare verdiløse foster vi snakker om, og uansett hvor mye vi ganger med null så blir totalen fortsatt null. Hva er problemet med å fjerne noen tusen verdiløse celleklumper hvert år?BT skrev:Det som er betenkelig er at så mange som hver fjerde kvinne i Norge har foretatt en eller flere aborter.
Det er mye.
Det å ta et liv ER i sin natur svart/hvitt. Det finnes bare to tilstander, og ingen gråsoner der. Enten er du død eller i live. Og menneskeverd eller ikke menneskeverd er også en binær størrelse. Enten er man et menneske, eller så er man ikke. Hvis du mener det finnes mellomting her så er jeg veldig nyskjerrig på å høre om dem.BT skrev:Å diskutere med noen som ser alt i svart/kvitt er meningsløst.
Jeg takker for meg i denne tråden.
BT skrev:Det som er betenkelig er at så mange som hver fjerde kvinne i Norge har foretatt en eller flere aborter.
Det er mye.
Det er betenkelig fordi mange generasjoners indoktrinering med religiøse og sosiale dogma gir det så sterke konnotative assosiasjoner av den negative sort, at det fortsatt er en mental belastning. Liksom det i mye av Afrika på grunn av tilsvarende religiøse dogma er så vanskelig for folk å bruke gummi at HIV sprer seg med epidemisk hastighet. Det er i seg selv overhodet ikke noe problem med å fjerne noen tusen verdiløse celleklumper hvert år, det er dogmene som er problemet. I vår del av verden er det ikke noen etiske kvaler forbundet med å bruke gummi, fordi de religiøse og samfunnsmessige dogmene relatert til dette er borte. Med abort har man ikke kommet dithen ennå. Å ta en angrepille er noe de fleste gjør uten noen som helst kvaler, selv om det i henhold til din argumentasjon er å sidestille med en senabort (eller endog et drap). Sånn sett er angrepillen et betydelig fremskritt.Fush skrev:Hvorfor er det betenkelig? Hva har antallet aborter å si? Det er jo fortsatt bare verdiløse foster vi snakker om, og uansett hvor mye vi ganger med null så blir totalen fortsatt null. Hva er problemet med å fjerne noen tusen verdiløse celleklumper hvert år?BT skrev:Det som er betenkelig er at så mange som hver fjerde kvinne i Norge har foretatt en eller flere aborter. Det er mye.
Og hvilket kriterium eller hvilke kriterier legger du til grunn for å definere liv? På hvilket grunnlag sier du at "dette er liv" og "dette er ikke liv"?Fush skrev:Det å ta et liv ER i sin natur svart/hvitt. Det finnes bare to tilstander, og ingen gråsoner der. Enten er du død eller i live.
Å ta en angrepille er ikke noe annet, ingen som gjør det får psykiske problemer i etterkant selv om det ifølge din argumentasjon er å sidestille 100% med senabort. Hvorfor ikke?Komponenten skrev:Å fjerne en føflekk er å fjerne en celleklump og ingen får vel psykiske problemer i etterkant av et slikt inngrep, å fjerne et foster er faktisk noe helt annet.
Du vet som meg at for de aller fleste tilfeller er det uproblematisk å se forskjellen når et menneske går fra levende til død. Det gjelder også for et menneske på fosterstadiet. Celleutviklingen som inntil da har pågått stanser opp. Men hvis du er ute etter en fullkommen definisjon som dekker alle unntak, spesialtilfeller og språklige finurligheter, så kan det ta litt tid.Slubbert skrev:Og hvilket kriterium eller hvilke kriterier legger du til grunn for å definere liv? På hvilket grunnlag sier du at "dette er liv" og "dette er ikke liv"?
En plante er også levende. Det som gjør et liv menneskelig er at det er skapt av celler fra andre mennesker. Og hvis du nå spør hva som definerer et menneske, så vil jeg igjen svare at for de fleste tilfeller er det åpenbart. Jeg tror vi har en grunnleggende felles forståelse av hva som er et menneske, som i voksne normaltilfeller inkluderer den typiske anatomien, selvbevisstheten, evnen til å kommunisere og resonnere osv. Det er godt mulig det lar seg gjøre å lage en DNA-messig definisjon også.Slubbert skrev:Jeg vil ha det grunnleggende kriterium, ikke "unntakene". Hva definerer menneskelig liv?
Hjerte som slår? Hjerneliv? Bibelen?
"Celleutvikling" er ikke noe holdbart svar. En plante har celleutvikling.
Prisippene er det samme her også. Den enkelte kvinne kan selv bruke sin kropp som hun ønsker. Selv om dette innebærer sex som du ikke personlig bifaller. Tvang er her også helt uaskeptabelt... så ja sakene har paralleler.Komponenten skrev:Og fordi du ser religion i dette Gjestemedlem er du ikke engang villig til å tenke over saken og hva vi faktisk snakker om. Porno og prostitusjonsbransjen er vel i minst like stor grad som de religiøse med på å undertrykke kvinner om det er dette som bekymrer deg så veldig i dag,
Forster er en del av kvinnes kropp som hun selv har full råderett over i et fritt samfunn. Ingen religøse eller moralistiske instanser skal kunne umyndiggjøre kvinner her heller.men poenget her er at det er to parter, kvinnen og fosteret og du ser bare ting i forhold til den enes rettigheter mens fosteret for deg er noe verdiløst du ikke er villig til å ta stilling til.
Saklig nøkternet er den del av den vitenskapelige metode. Religøs sysning og sentimentalt føleri hører ikke hjemme her.Etikk og moral kan ha tilknytting til religion så bort med det og fysj, vi får forholde oss til vitenskapen og dens kyniske syn på saker og ting..
Ja. Det er lov i spesielle tilfeller. Nødverge og krig er to eksempler.Hvorfor er det ulovlig å drepe et menneske Deph, er det fordi loven sier det?
neiMen er ikke dette noe fra bibelen egentlig,
Tvang undertrykking og misbruk av kvinners kropp til egen vinning er uakseptabelt uasett hvilken form det tar. Hvilken skade kvinner som blir utsatt for tvang, fornedrelse og undertrykking får er svært individuelle.Hva i alle dager tror du skjer med en kvinne som må bære frem et barn hun i utgangspunktet ikke ønsker?
Dette er individuelle vurderinger som kvinner selv skal få ta. Tvang, truslser og straff hvis de ikke lyer og er underdanige er helt uakseptablet her også.Et svangerskap kan jo være en fysisk påkjenning, men de fleste kommer seg igjennom det uten varige men både psykisk og fysisk, det er virkelig ingen som lider så veldig av noen måneder med et barn i magen, og så kan de vite med seg selv at de har latt et menneske få leve i stedet for å dø, så tror jeg nok de klarer å leve med seg selv, også om de overlater omsorgen for barnet til andre. I tillegg har jo kvinner god mulighet til å unngå å bli gravid, det er ikke nødvendigvis stakkars uskyldige deg hva har de gjort med deg da om noen er gravide, de fleste er såpass oppegående at de vet hva de baler med og hva konsekvensene kan bli.
Du eller imamen skal ikke ha myndighet til å ta slike avgjørelser for andre mennesker. Tvang og umyndiggjøring av andre kvinner er helt uakseptabelt her også.Jeg synes faktisk det er umyndiggjøring av kvinner å se på dem som stakkarer om de blir gravide, de fleste er sterke og tøffe nok til å takle både dette og et barn, og hvor mange som har båret frem et i utgangspunktet uønsket barn vil si at de angrer et år etterpå? Neppe noen. Økonomisk får man hjelp og støtte, det er virkelig ingen krise å bli gravid i Norge i dag, det er i de aller fleste tilfellene et luksusproblem med utsettelse av utdanning som kanskje det største problemet.
Hypotetiske mennesker har ikke krav på annet enn hypotetisk beskyttelse.Jeg jobbet med en jente som var helt borte vekk. Ingen respons, ingen reaksjoner, hun måtte mates med en slags grøt og var i sin egen verden hvor jeg tror lite og ingenting hendte. Men moren elsket henne og hun fikk omsorg og pleie, i deres øyne er hun kanskje verdiløs, men ikke for familien som tok seg av henne. Ingen ønsker seg et slikt barn, men de dukker opp, de vil alltid dukke opp, mange skades som nevnt under fødselen, andre i ulykker og av sykdommer, så hva skal man gjøre med slike i deres siviliserte og effektive verden? Hun har i alle fall beskyttelse av loven så ingen kan skade henne, men i motsetning til henne som aldri vil være mer enn en grønnsak, så er det bare snakk om uker og måneder før et fosters hjerne utvikler seg og blir som vår. Derfor mener jeg at de har rett på beskyttelse, mer enn de har i dag i alle fall.
..tja, hvorfor det. Abort er bare en litt komplisert prevensjonsmetode for mange. Bedre er det med standard prevensjon og angrepiller.. men det overhodet ikke et problem for andre enn de som ønsker å gjøre det til et problem. Og mennesker som ikke har noe bedre fore enn å skape problemer for andre er ikke mye sympatiske egentlig.BT skrev:Det som er betenkelig er at så mange som hver fjerde kvinne i Norge har foretatt en eller flere aborter.
Det er mye.
Akurat. Det er som sagt ikke et problem før noen lager problemer utav det.Fush skrev:Hvorfor er det betenkelig? Hva har antallet aborter å si? Det er jo fortsatt bare verdiløse foster vi snakker om, og uansett hvor mye vi ganger med null så blir totalen fortsatt null. Hva er problemet med å fjerne noen tusen verdiløse celleklumper hvert år?BT skrev:Det som er betenkelig er at så mange som hver fjerde kvinne i Norge har foretatt en eller flere aborter.
Det er mye.
En gruppe japanske forskere hevder de har lykkes med å lage kunstig DNA.Fush skrev:En plante er også levende. Det som gjør et liv menneskelig er at det er skapt av celler fra andre mennesker. Og hvis du nå spør hva som definerer et menneske, så vil jeg igjen svare at for de fleste tilfeller er det åpenbart. Jeg tror vi har en grunnleggende felles forståelse av hva som er et menneske, som i voksne normaltilfeller inkluderer den typiske anatomien, selvbevisstheten, evnen til å kommunisere og resonnere osv. Det er godt mulig det lar seg gjøre å lage en DNA-messig definisjon også.Slubbert skrev:Jeg vil ha det grunnleggende kriterium, ikke "unntakene". Hva definerer menneskelig liv?
Hjerte som slår? Hjerneliv? Bibelen?
"Celleutvikling" er ikke noe holdbart svar. En plante har celleutvikling.