men Tosken var ikke død

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.360
    Nå er jeg litt i undringsmodus. Hvorfor synes jeg Audirvana gjør en bedre jobb enn Roon med SRC? Audirvana fremstår som mindre hard, samtidig mer detaljert.:unsure:
    Interpoleringsfilteret i SRC kan jo i praksis konfigureres med et stort antall parameter. Jeg klatret ut dette kaninhullet med konklusjon at ingen resampling alltid var best. Dette selv om jeg i langt de fleste tilfeller ikke kunne høre forskjell ved raske a/b tester dukket det rett som det var opp låter hvor artefakts ble borte når SRC ble deaktivert.

Har du testet om en av dem kommer nærmere SRC boksen du har på CD spilleren med en CD-rip? Evt kan du rute Mac'n via den samme boksen slik at alt datarelatert får samme prosessering og nattesøvn gjennomrettet?

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    58.962
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Interpoleringsfilteret i SRC kan jo i praksis konfigureres med et stort antall parameter. Jeg klatret ut dette kaninhullet med konklusjon at ingen resampling alltid var best. Dette selv om jeg i langt de fleste tilfeller ikke kunne høre forskjell ved raske a/b tester dukket det rett som det var opp låter hvor artefakts ble borte når SRC ble deaktivert.

Har du testet om en av dem kommer nærmere SRC boksen du har på CD spilleren med en CD-rip? Evt kan du rute Mac'n via den samme boksen slik at alt datarelatert får samme prosessering og nattesøvn gjennomrettet?
    Jeg er jo klar over at SRC ikke nødvendigvis er helt transparent og jeg kom med gårsdagens uttalelse med forbehold om mangel på objektive vurderinger. Men er temmelig overbevist om at disse to appene ikke gjør det helt likt og at jeg fant outputen fra Audirvana som mer tiltalende enn fra Roon.

Kommer nok ikke forske mer på dette, hadde alt bestemt meg for å prøve Audirvana en periode, før jeg ble oppmerksom på de antatte lydforskjellene.

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    30.950
    Sted
    Kjelleren i kroken
    Torget vurderinger
    2
    Disse forskjellene, er det "i hodet" eller faktabasert?
    Min svigerfar var tydelig på at en hvit 240 var bedre enn en blå. Ferdig diskutert.

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    30.950
    Sted
    Kjelleren i kroken
    Torget vurderinger
    2
    Hvit pulverlakk veier mindre enn blå pulverlakk, så noe objektivt er det i det.
    Men gjør det hvit til bedre? Nå har vel helt hvit lakk mer titandioksid i seg og dermed veier den mer enn blå - eller?

En liter hvit lakk veier ofte rundt 1,3 til 1,5 kg.
    En liter blå eller svart lakk veier ofte rundt 1,0 kg.

Sist redigert:

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    58.962
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Disse forskjellene, er det "i hodet" eller faktabasert?
    Min svigerfar var tydelig på at en hvit 240 var bedre enn en blå. Ferdig diskutert.
    Det kan vel du selv svare på ref ditt eget utsagn, "dårlig lydopplevelse" Jeg har allerede tatt forbehold om manglende objektive beviser, men som du umulig kan ha gått glipp av tilbyr også Roon forskjellige metoder for SRC, så teoretiske forskjeller må det være.

La meg gi deg Audirvanas egne forklaringer på forskjellige tilnærminger:

You can upsample your audio files, directly in Audirvāna, before they are played back on your system, using one of two built-in high-performance algorithms (SOX -SoundExchange and R8 Brain) that rely on the computing power of the computer.

Oversampling consists of enriching the original audio file by creating intermediate samples calculated from the original sample sequence. This approximates the sequence of samples that would have been obtained if the recording had been made at a higher sampling rate. Of course, the sound rendering depends both on the quality of the calculation algorithm used to define these samples and on the converter that will receive them.

The first command enables oversampling and the operating rule :
    ○ Power of 2 of the native track sample rate. This will be the highest frequency allowed by the audio device for a track natively at 44.1 kHz (88.2, 176.4 or 352.8 kHz)
    ○ Maximum sampling rate of the audio device
    ○ X2 only: Twice the track's native sample rate (if acceptable to the audio device)
    ○ By frequency: Specific sampling rate for each track natively (selection made by clicking on "Settings by frequency")
    ○ DSD option only available with a DSD compatible DAC.

To avoid problems caused by oversampling of DSD, which can cause interruptions during audio playback, it is advisable to reduce the sound volume. For tracks that use ReplayGain and for tracks with sampled peak values, the volume reduction is calculated automatically. For other tracks, a precautionary volume reduction can be specified here at the bottom of this settings window.

You can then choose the algorithm used.
    For the SoX algorithm, you have access to advanced, detailed settings for adjusting the sample rate converter filters:
    ○ Bandwidth: this indicates the limit of the low-pass filter as a % of the Nyquist frequency (half the sampling frequency). The slope of the filter is low at 74% and very steep at 99.5%. Make sure that this does not induce too much brightness (i.e. highs are too aggressive).
    ○ Maximum filter length i.e. the amount of memory, as well as CPU load, used by the oversampling filter. The default value is sufficient in most cases. It can be increased to achieve better quality when oversampling to very high frequencies (e.g. DSD oversampling) ○ Anti-aliasing: the level of suppression of the signal in the cut band of the low pass filter. Any frequency still present in the cut band gives artifacts that come from harmonics that end up in the output signal. Higher values of this parameter give better quality at the cost of a higher CPU load.
    ○ Phase: All low pass filters have some level of overshoot. The steeper the filter slope, the greater the overshoots.

There are two types of overshoot: pre-oscillations and post- oscillations. The first are audible as a "pre-echo" arriving before the signal itself, and are the least natural to listen to. With a value of 100 we obtain a filter with a linear phase, but with an equal level of pre- and post-oscillations. A value of 0.0 results in a minimum phase filter, with no pre-oscillation, but with non-linear phase distortion. The intermediate values allow you to choose the most pleasing compromise to the ear.

For the R8Brain algorithm, you have access to the following settings:
    ○ Bandwidth: this indicates the limit of the low-pass filter as a % of the Nyquist frequency (half the sampling frequency). The slope of the filter is low at 74% and very steep at 99.5%. Make sure that this does not induce too much brightness (i.e. highs are too aggressive).
    ○ Cutoff Band Attenuation: this is the setting of the slope of the low pass filter expressed in dB per octave. With the maximum slope (218 dB), there may be too much brightness (i.e. the highs are too aggressive)

○ Phase: All low pass filters have some level of overshoot. The steeper the slope of the filter, the greater the overshoots. There are two types of overshoot: pre-oscillations and post- oscillations. The former are audible as a "pre-echo" arriving before the signal itself, and are the least natural to hear. You can choose between a filter setting with linear phase, but with an equal level of pre- and post-oscillation or a minimum phase filter, with no pre-oscillation, but non-linear phase distortion.

alfegutt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.942
    Sted
    Østfold
    Tja jeg synes den lage teksten er god jeg, den inneholder viktig info, så må jeg kommentere utsagnet:
    Audirvana fremstår som mindre hard,
    Her er det på sin plass å nevne at Fantomet er hard mot de harde, og så:
    Roon betalt en gang for alle for lenge siden, billigere blir det ikke 🤭 Mac er for pyser... det er linux som gjelder.
    Mac er en Unix maskin; som i bunn og grunn er temmelig lik en Linux maskin; PC er noe helt annet fra forrige årtusen.

alfegutt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.942
    Sted
    Østfold
    Likevel er macOS lukket og låst for pyser.
    De fleste avanserte applikasjoner vi utvikler på jobben er utført på Mac; ingen hindringer der. De blir så også tilgjengelig på PC etterhvert. Tilogmed Microsoft sine kjerneprogram som Word osv. er originalt utviklet for Mac, de ble senere tilgjengelig for PC. Min erfaring er at disse programmene også i dag kjører mer stabilt og bedre i Mac OS.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn