men Tosken var ikke død

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    30.687
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Bekrefter ikke dette at forsterke kan låte noe forskjellig? At de farger lyden litt, og at de ikke er helt nøytrale? Ikke noe feil med det egentlig, men en må ha det litt i tankene når en sammenligne. Gjelder alle komponenter egentlig. Derfor ofte umulig å si hva som låter best. Det koker ned til hva som passer best.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    57.231
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Bekrefter ikke dette at forsterke kan låte noe forskjellig? At de farger lyden litt, og at de ikke er helt nøytrale? Ikke noe feil med det egentlig, men en må ha det litt i tankene når en sammenligne. Gjelder alle komponenter egentlig. Derfor ofte umulig å si hva som låter best. Det koker ned til hva som passer best.
    Jo på en måte! Men jeg synes kanskje det blir riktigere å se det relativ til last. Kanskje jeg egentlig burde kjøpt en kompetent klasse D?

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    30.687
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jo på en måte! Men jeg synes kanskje det blir riktigere å se det relativ til last. Kanskje jeg egentlig burde kjøpt en kompetent klasse D?
    Jeg har liten formening om forsterker teknologi. Er kl D god nok, jeg vet ikke, men god nok for meg. Hadde jeg hatt en feitlomme bok, hadde ikke Arc Deco hatt en hypex i ræva. Jeg drømmer litt om store monoblokket igjen, men jeg er ikke overbevist om at det vil gi en gevinst. Synes det er fett at du forsetter med svære ”dinosaurer” forsterkere og jeg tror jeg ville gjort det samme om jeg hadde muligheten.

Sist redigert:

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    57.231
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har liten formening om forsterker teknologi. Er kl D god nok, jeg vet ikke, men god nok for meg. Hadde jeg hatt en feit lomme bok, hadde ikke Arc Deco hatt en hypex i ræva. Jeg drømmer litt om store monoblokket igjen, men jeg er ikke overbevist om at det vil gi en gevinst. Synes det er fett at du forsetter med svære ”dinosaurer” forsterkere og jeg tror jeg ville gjort det samme om jeg hadde muligheten.
    Kan bare si at jeg forstår deg godt! Håper du en dag får mulighet til å kjøpe det du ønsker!

Jeg har kanskje allerede noen drømmer om å ta det litt videre etter en prat med @nat i dag, de er i prinsippet gjenomførbare, men det betyr at én Ymer blir overflødig og det svir litt. Selger faen ikke med tap bare fordi jeg ikke tenkte meg ordentlig om når jeg bestilte. :mad:

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    30.687
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kan bare si at jeg forstår deg godt! Håper du en dag får mulighet til å kjøpe det du ønsker!

Jeg har kanskje allerede noen drømmer om å ta det litt videre etter en prat med @nat i dag, de er i prinsippet gjenomførbare, men det betyr at én Ymer blir overflødig og det svir litt. Selger faen ikke med tap bare fordi jeg ikke tenkte meg ordentlig om når jeg bestilte. :mad:
    Jeg pleier å få gjennomført mine planer jeg og, tar bare litt lengre tid🤓

Må innrømme at jeg nok en gang blir nysgjerrig. Hva har du i tankene nå? Det står ikke stille hos deg😀

Noe helt annet, jeg er i Oslo under Norway cup i slutten av juli. Da kan det hente jeg trenger å komme meg vekk litt fra Eikeberg😜 Hint hint😁

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    57.231
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Jeg pleier å få gjennomført mine planer jeg og, tar bare litt lengre tid🤓

Må innrømme at jeg nok en gang blir nysgjerrig. Hva har du i tankene nå? Det står ikke stille hos deg😀

Noe helt annet, jeg er i Oslo under Norway cup i slutten av juli. Da kan det hente jeg trenger å komme meg vekk litt fra Eikeberg😜 Hint hint😁
    Det hadde vært veldig hyggelig om du tok deg tid til å droppe innom! 🥳

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    29.529
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    @MakkinTosken

Tror den største forskjellen du opplever i lydbildet er pga. forskellen i dempnigsfaktor på de to amp´s.
    Mc 1,2 KW har en DF på 100.
    Bladelius Ymer har en DF på minimum 800.

Bedre grepp om bassen forplanter seg langt lengre opp i frekvens (subjektiv lytting).
    Samme romrespons/måling ved ratting med Nova vil allt annet likt låte mere "presist" (i mangel av
    bedre blomsterspråk) med Ymer ;)

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    57.231
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    @MakkinTosken

Tror den største forskjellen du opplever i lydbildet er pga. forskellen i dempnigsfaktor på de to amp´s.
    Mc 1,2 KW har en DF på 100.
    Bladelius Ymer har en DF på minimum 800.

Bedre grepp om bassen forplanter seg langt lengre opp i frekvens (subjektiv lytting).
    Samme romrespons/måling ved ratting med Nova vil allt annet likt låte mere "presist" (i mangel av
    bedre blomsterspråk) med Ymer ;)
    Joa, impedansen på spenningskilden er ikke uten betydning, men jeg vil også anta at transientresponsen er en stor faktor som jo kan forbindes med kildeimpedansen og sr bla. Innbiller meg at MC1.2 smører litt mer en direktekoblede amper og at det gir en noe mer snill lyd.

Grep om bass er nå en ting, men vil nå tro at denne forplantningen snarere er ovennevnte tr.

Sist redigert:

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    57.231
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Nei, og ballen ruller, men dette vil jeg ikke snakke om ennå.🤫 Kan hende det ikke blir noe av i heletatt! Kjenner det stikker litt i samvittigheten, har jo akkurat shoppet!😖

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    30.687
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Nei, og ballen ruller, men dette vil jeg ikke snakke om ennå.🤫 Kan hende det ikke blir noe av i heletatt! Kjenner det stikker litt i samvittigheten, har jo akkurat shoppet!😖
    Det er i det miste underholdende for oss lesere🤪 Kjenner jo litt til følelsen, men slik jeg oppfatter deg, så har du høstet noen frukter, men fått sult på mer. I så fall er vel ikke det så ille, men må alt tas asap?

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    57.231
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Nå har jeg rukket å bli litt kjent med Bladelius Ymer III og har jo snakket om all magi, men det er faktisk ikke bare gull og grønne skoger, for på et punkt faller den etter McIntosh MC1.2KW, avspilling på høyt nivå! For når jeg dro på med MC bare åpnet lyden seg og ble større, Ymer sliter litt og virker mer presset. Dette oppleves som mer stikkende for øregangene og jeg blir nødt til å skru litt ned.

For meg tyder det på at effekt er effekt, som jeg trodde, og at 820W ikke er 1200W+. A eller AB virker også å ha mindre betydning, headroom er alt. Dette må jeg ta med meg videre nå som jeg diskuterer evt en vei videre med @nat

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.695
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3
    Nå har jeg rukket å bli litt kjent med Bladelius Ymer III og har jo snakket om all magi, men det er faktisk ikke bare gull og grønne skoger, for på et punkt faller den etter McIntosh MC1.2KW, avspilling på høyt nivå! For når jeg dro på med MC bare åpnet lyden seg og ble større, Ymer sliter litt og virker mer presset. Dette oppleves som mer stikkende for øregangene og jeg blir nødt til å skru litt ned.

For meg tyder det på at effekt er effekt, som jeg trodde, og at 820W ikke er 1200W+. A eller AB virker også å ha mindre betydning, headroom er alt. Dette må jeg ta med meg videre nå som jeg diskuterer evt en vei videre med @nat
    Kansje de trenger litt tid? Uten at det spørsmålet er forankret i noe.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    57.231
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Kansje de trenger litt tid? Uten at det spørsmålet er forankret i noe.
    Hvis den trenger tid ,burde produsent tatt det på sin regning og ikke levere et produkt som ikke yter sitt beste. Nå har de stått på snart 200 timer.

Men har kjørt main amp i høy bias hele tiden pr anbefaling, nå skal jeg kjøre ned og se om Douglas Self har rett. A eller B ikke AB

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.177
    Torget vurderinger
    0

Hva er D du sier?

rolf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2003
    Antall liker
    238
    Sted
    Sogn & Fjordane

Kudos til alle som nyanserer sine investeringer 👍😊

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    30.687
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Sikker duste spørsmålet, men hvis mc er snillere i toppen, så funker det kanskje bedre på høyt volum? Eller puster Ymer med ræva når du drar på?

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    5.268
    Torget vurderinger
    0
    Hva hvis du kalibrerer target med et "hår" snillere topp? Typ under en halv db eller mindre i området 800-4000hz?
    Får du det beste fra begge deler da?

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7

Samme erfaring jeg hadde da jeg konverterte fra EC (eller for den saks skyld Bryston) til Mac. Kunne spille høyere uten opplevd stress.

edit: og når jeg tenker meg om så savner jeg faktisk denne stressfriheten når jeg drar på nå også…

Sist redigert:

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    57.231
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Samme erfaring jeg hadde da jeg konverterte fra EC (eller for den saks skyld Bryston) til Mac. Kunne spille høyere uten opplevd stress.

...og det kan kanskje være en av fordelen med Mcs tilnærming. Uansett ikke et veldig stressende tema, får sikkert tilpasset det nye til min smak! 👌

supercharger2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    1

Tror både headroom og tonalitet er viktig når du skal spille høyt👍

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    57.231
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Gir nok ikke opp ennå. Brukte 6 år på å få Mc til å klinge som ønsket, sikker på at Blædderne snart også synger vakkert på alle nivåer. Men jeg er ingen blomsterordssmed eller kommer med panegyriske omtaler bare fordi det er nytt.

Som jeg skrev for noen sider siden, jeg vil nok svinge litt i "bli kjent med" fasen. Jeg gleder meg stort over alt som jeg opplever som forbedringer, men vil også ha fokus på det jeg oppfatter som ikke så bra og utfordringene jeg har å jobbe med.

Den klassiske audiofile vil kanskje ha sendt ting videre eller kjøpt nye kabler, Tosken ser om han kan tilpasse responsen slik at Toskens sensitive ører atter kan nyte øredøvende skrål!:cool:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn