Mellombassløsning

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjørte Behringer Inuke 3000dsp på mine THT. Satt inn stillegående vifte og det funket som ei kule. Innebygget dsp så slipper du det også...
    Har hørt mye god-ord om Diy Soundgroup MBM12 som midbass-løsning. Et billig alternativ kan være Bill Fitzmaurice T24...
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Kvålsvoll selger jo forsterkere med disse (SA 100/700), det bør være en god match. Kjenner forøvrig ikke til noen som har dem og kan dele erfaringer, det hadde vært interessant.

    MiniDSP 2x4HD er ganske støysvak på mitt system, via First watt M2, JBL D2 og M2 waveguide. Men dette avhenger jo veldig av gainstrukturen.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Ja, 700 forsterkeren er et alternativ. Siden jeg skal ha egen dsp løsning tenkte jeg det burde være mulig å kjøpe en enklere og kraftigere forsterker rimeligere...

    Takk for erfaringen din om minidsp HD.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Tips til gode bruktkjøp på kraftige støysvake PA forsterkere mottas med takk!
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    En middbasshorn løsning med to enheter fra Kvålsvoll er bestilt. Skal bruke Minidsp 2X4HD til å styre middbasshornene og de to Seaton Sound Submersive jeg har fra før.

    Ser fremdeles etter en rimelig og kraftig PA forsterker uten viftestøy. Frem til det dukker opp noe får jeg låne en Emotiva XPA-2.

    I utgangspunktet tenker jeg å la Submersive virke opp til 40-50hz og så la Kvålsvoll sine middbasshorn ta over opp til 120-150hz. Middbasshornene blir plassert symmetrisk mellom frontene under lerretet, og Submersive er plassert i høyre hjørne foran og midt på bakvegg.

    Dette blir veldig spennende! :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Låner denne tråden litt da det omhandler det samme i grunn. Mellombassløsning, har lyst til å få til noe med to-fire JBL 2225H, dele de litt opp i frekvens (70-80 hz og til rundt 800-1000 hz), kan dele fronter med minidsp 2x4hd. Spørsmålet mitt er kassa i grunnen, vet jeg selv har simulert de i kasse, men jeg husker ikke helt hva størrelsen på kassa ble. Noen som har forslag?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Låner denne tråden litt da det omhandler det samme i grunn. Mellombassløsning, har lyst til å få til noe med to-fire JBL 2225H, dele de litt opp i frekvens (70-80 hz og til rundt 800-1000 hz), kan dele fronter med minidsp 2x4hd. Spørsmålet mitt er kassa i grunnen, vet jeg selv har simulert de i kasse, men jeg husker ikke helt hva størrelsen på kassa ble. Noen som har forslag?
    Jeg skal ha noe lignende med doble 12" GPA.

    Du skriver 70-80 til 800-1000 hz.
    Hvordan bør kassa bygges for et slikt frekvens område?
    Tynne vegger? Tykke vegger? Sandwich vegger?
    Trelim? Mykt lim? Seigt lim? Indre avstiving? Ingen indre avstiving? Med gitt type byggemetode, hvor vil resonansfrekvensen havne? Den bør vel ligge under 70, eller over 1000 hz?

    Jeg har aldri noen svar, heldigvis.
    Jeg foretrekker å stille spørsmål.

    Jeg har fått en oppskrift på en kasse som det blir mye jobb med og vet ikke om jeg orker å gå løs på det.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Låner denne tråden litt da det omhandler det samme i grunn. Mellombassløsning, har lyst til å få til noe med to-fire JBL 2225H, dele de litt opp i frekvens (70-80 hz og til rundt 800-1000 hz), kan dele fronter med minidsp 2x4hd. Spørsmålet mitt er kassa i grunnen, vet jeg selv har simulert de i kasse, men jeg husker ikke helt hva størrelsen på kassa ble. Noen som har forslag?
    Jeg skal ha noe lignende med doble 12" GPA.

    Du skriver 70-80 til 800-1000 hz.
    Hvordan bør kassa bygges for et slikt frekvens område?
    Tynne vegger? Tykke vegger? Sandwich vegger?
    Trelim? Mykt lim? Seigt lim? Indre avstiving? Ingen indre avstiving? Med gitt type byggemetode, hvor vil resonansfrekvensen havne? Den bør vel ligge under 70, eller over 1000 hz?

    Jeg har aldri noen svar, heldigvis.
    Jeg foretrekker å stille spørsmål.

    Jeg har fått en oppskrift på en kasse som det blir mye jobb med og vet ikke om jeg orker å gå løs på det.
    Vel, JBL 4508 besitter jo to JBL 2225H såvidt jeg har skjønt. For min del vil jeg bygge med utgangspunkt i 22mm mdf, muligens to lag, men ha det «ytterste laget» i no furuplank da jeg synes mdf kan være noe herk mtp. etterarbeid, kan jo bare glemme oljebaserte produkter uten å grunne først. Porta, med avstivninger, rundt 140 liter og tuningfrekvens på 40 hz eller noe der omkring. Får ikke simulert nå da jeg er på jobb, men kan se om jeg rekker senere i dag. Har to av123 mfv-15 fra før som spiller til ~80 hz (men de kan spille til 200 hz) og fronta er brukbare.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Vil en inuke 3000dsp holde til fire stykk JBL 2225H? For de skal vel være stabile ned i 2 ohm, som det blir i serie med fire 8 ohms elementer?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Bruker en AMS1000 på 4 stk Dayton 15" brokoblet, å de er vell er tungdrevene og går dypere. Noe som drar mye effekt.
    Så en inuk holder helt sikkert, men det er jo ikke det beste innen kvalitet hører jeg de sier.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Jeg har kanskje en midbassløsning som kunne passe for deg? En av utfordringene er at de befinner seg i Østerrike, der jeg og bor.

    Veldig solide basskasser bygget av Erik Haglund. 50m mm MDF og spesiell avstivning. 140 kg per kasse. Nå bruker jeg kassen liggende, og da er høyden 44 cm. Bredden 120 cm og dybden 75 cm. haglund's dynamikk bule heter tråden.

    2 x 13" Focal polyglass basser i hver kasse. Veldig raske og dynamiske enheter som jeg tror vil fungere meget bra i ditt tiltenkte 45hz-120hz område. Hos meg flyttet jeg anlegget inn på et mye mindre rom, og 18 m2 gulvflate. De er ikke ideelle til dette rommet. Bassene ble i utgangspunktet laget for bruk med subwoofere. Derfor er kassene for små innvendig til å komme ned mot 30 hz og jeg planlegger en annen bassløsning. Samme basser som ble brukt i Wilson Witt høyttalerne. Kanskje og som midbass i Wilson Grand Slamm. I et såpass lite rom på drøyt 32m2 hos deg burde de kunne spille veldig høyt og med skikkelig smekk og trykk. Lette å drive. Slipper de å jobbe med dypbass tåler de jo enda mer. Tror de skal holde godt følge med systemer som spiller over 120 db. Oppgitt følsomhet er 92 db per stk. Så om det blir 94-95 db følsomhet per side. Ca 120 db med 250 Watt forsterker.Har selv brukt en 2 x 500 Watt Crown K2 på bassene og den har aldri blitt drevet til klipping noengang.

    Men jeg skal først hjem til Norge i slutten av oktober en gang med bil. Og da må man ha stor bil for å frakte dem. Selve elementene blir nok og solgt løst. Det er et fåtall som kjøper seg så store høyttalere, og regner ikke med at de blir solgt slik kassene er nå. Men så solide og vibrasjonsfrie kasser er det ikke mange som bygger, så ville bare si fra om at dette bassystemet er tilgjengelig i alle fall.

    Hilsen Eirik.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Her har det blitt skikkelig sving på mellombasshornene T6050 fra Kvålsvoll! Skal legge ut en gjennomgang av prosessen med å få det kalibrert. Svært lærerikt for meg med særdeles god service fra Kvålsvoll.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Skal prøve meg på en systematisk gjennomgang av prosessen jeg har hatt for å få et par T6050 middbasshorn integrert i systemet. Har lært mye underveis av Kvålsvoll, og håpet mitt er at andre også kan dra litt nytte av mine erfaringer.


    Problemstillingen er at i mitt dedikerte hjemmekinorom på 7m*4.45*2.45 (32kvadratmeter) får jeg kraftig dipp i både 60hz og 100hz området, se måling 1 under (alle målinger er uten smoothing og EQ så fremt ikke annet står spesifisert). Får ikke flyttet meg ut av problemet for frontene er låst der de er, hjelper ikke å flytte sitteposisjonen, og de to Seaton Sound Submersive får jeg heller ikke plassert slik at dippene forsvinner.

    Så hva gjør man da? Fikk et glimrende tips her på sentralen om å flytte en sub rundt helt til jeg finner en posisjon hvor dippen ikke dukker opp. Hentet en nusselig liten sub (konas), flyttet rundt og så viser det seg at under lerretet i hver ende er det ingen dipp, se måling 2 under. Husk det er en liten sub så den faller kraftig i nivå i begge ender, men den faller jevnt som jeg tolket som at det ikke skjer utfasing i problemområdene.

    Nå var jeg på jakt etter en mellombassløsning som får plass under lerretet. Utrolig flaks for meg, Kvålsvoll lufter ide om mellombasshorn i tråden sin. De ser ut til å være skreddersydd til mine behov og etter noen mail er to stk bestilt.

    Spenningen var stor da jeg fikk plassert mellombasshornene T6050 og kjørte første måling! Hadde jeg tolket de små subbene riktig, ble det riktig plassering uten utfasing? Kort fortalt hadde jeg truffet blink med plassering, de målte glimrende i tiltenkt område fra 45-150hz, se måling 3.

    Neste steg var å få mellombasshornene integrert med Seaton Sound Submersive i bunn og Klipsch KPT-535. Kjøpte en minidsp HD for anledningen som jeg koblet til subutgangen fra receiver. Deretter kom en svært frustrerende periode der jeg ikke klarte å få satt nok delay for å til en skikkelig integrasjon. Måling 4 viser utfasing rundt 80hz og stor topp mellom 100-200hz. Måling 5 viser problemet i tidsdomenet, det er ikke nok forsinkelse til subpakken kontra resten av høyttaleren. Denne målingen fikk jeg forklart av Kvålsvoll hvordan en skal tolke, jeg forstod den ikke før. Til de som ikke har fått med seg hvordan en kan bruke den skal jeg prøve meg på en kort forklaring. Til venstre viser den vertikale aksen tidsforsinkelse i millisekund. Jeg har 1/3 smoothing på grafen og en ser at fra 200hz og oppover (vi bryr oss ikke om de lyse frekvensene nå) så ligger det rundt 0 ms. Opp til 45hz er det ca 20ms forsinkelse, så kommer en topp rundt 80-90hz for deretter å flate ut ned mot 200hz. Det er ønskelig å få frekvensene under 200hz nærmere 0ms for at dette skal spille i fase. Den opplevde lyden på dette tidspunktet var massiv og tung med nok av kraft, men mangler snert og kontant spark.


    Problemet var at prosessoren jeg hadde ikke kunne gi mer forsinkelse til subutgangen. Jeg lånte en receiver av en kamerat og den klarte det heller ikke. Kvålsvoll kunne meddele at han hadde suksess med blant annet Marantz, så jeg solgte prosessoren og kjøpte en Marantz receiver. Det var andre boller! På måling 6 med samme 1/3 smoothing kan du se at det nå er under 10ms forskjell, og toppen rundt 80-90hz er også lavere (har ikke løst gåten med den toppen enda). Jeg kunne sette enda mer delay i Marantz, men det ødela mye i frekvensresponsen så jeg lot det være med det.


    Nå skjedde det mye med lyden. Mye fastere, mer kontant, men hadde forventet enda mer smekk. Klipsch KPT-535 har fire store bassreflekshull i hver høyttaler. Jeg tettet alle igjen med sammenrullete håndklær (det jeg hadde liggende). Det senket nivået noe i 100-200hz området som fremdeles er litt for høyt. Deretter la jeg inn noen EQ generert i REW og overført til minidsp for å senke toppen rundt 120hz ytterligere, se måling 7 som er uten smoothing. Dette ble så tørt og kontant at jeg kunne legge på et par db til subpakken i forhold til den målingen.


    Nå spilte det som jeg hadde forventet! Tørt, kontant og med smekk og fart. Det jeg hadde vært på utkikk etter. I tillegg er det ingen begrensning på lydtrykk fra systemet innenfor mine øres smertegrense og en del til...

    Jeg hadde ikke klart dette uten tålmodighet, høy grad av dyktighet og ikke minst uovertruffen kundeservice fra Kvålsvoll!!


    Systemet:
    Marantz receiver og subutgang ut med deling på 150hz. Signalet går til minidsp HD hvor signalet fra bunn til 45hz går til en Seaton Sound Submersive foran i høyre hjørne og en bak i midten av rommet. Signalet fra 45hz til 150hz går til T6050, en i hver ende under lerretet.
     

    Vedlegg

    M

    MarkusH

    Gjest
    Har nå fått tak i et Altec 421-8H S2 element og tenker litt på kassestørrelse osv. Har simulert litt med elementet i WinISD som sier 2330 liter i porta og 1250 liter i lukka ... blir noe store greier i alle fall. Noen som har forslag til aktivt delefilter og forsterker til å dra dette elementet?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Ta bort en null og du er litt nærmere, noe jeg tror stemmer godt med virkeligheten, uten og kjenne elementet.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Ta bort en null og du er litt nærmere, noe jeg tror stemmer godt med virkeligheten, uten og kjenne elementet.
    Høres mer fornuftig ut med 150 og 300 liter, ja. Skal få tegna litt jeg og se hvor stort volumet blir på den kassa jeg har lyst til å lage, men noe ala 55x60x120 cm utvendig, med matriser innvendig og speakon etc. i bakkant.

    Noen anbefalinger av aktivt delefilter og forsterker? 97db og rms på 150 watt. ;)
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn