Mekanisk brum

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
hva annet en anlegget har du på kursen?? er kursen jordet? Noen lysstoffrør på kursen??

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
489
Torget vurderinger
24
Kursen er jordet, ingen lysstoffrør, det er et par lamper og en varmeovn på kursen ellers. Har ikke noe å si om de er av eller på på brummingen.

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
2
litt brum er det i effektforsterkere o.l. Spessielt de som trekker litt. "slet" litt med det samme på en NAD s200. Noen produsenter er gode til å isolere vekk denne. Me ndet er snakk om veldig lav brum da.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
brummen kommer vel av at trafoen rister vis jeg ikke tar helt feil, og dette kan vel komme av stø eller lignende på kursen., eventuelt feil med trafo..

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
489
Torget vurderinger
24
Kan nok stemme at det er trafoen som rister ja.
Hvis det kommer av støy, vil et filter hjelpe?

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
det kan hjelpe ja, men det kommer vel an på hva filteret fjerner vl jeg tro, er også plaget med dette, og filteret itl coda hjalp vedlig på her :)

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
489
Torget vurderinger
24
Skrudde opp poweret og fikk festet printkortet hjalp nok litt det...
Er filteret dyrt? Hva bør filteret ta?
Er dessvere på stramt budsjett, har sett på noen som elfa har. Tror man kan få mere for pengene der kanskje.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
det coda filteret tror jeg koster veil ca 6000. og føres av pmaudio. er ikke sikkert det har noen virkning til deg da, og det kan være andre løsninger som er bedre. Det beste er sikkert å finne ut vor støyen kommer fra og heller få fikset problemet..

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Irriterer meg over mekanisk brum fra en strømforsyning jeg har, altså brum fra selve strømforsyningen ikke i høytalerne.
Noen som har  noen gode råd?

J.O
Det er mekaniske vibrasjoner i trafoen som er årsak til dette. Langt fra alle produsenter som gidder å gjøre dette ordentlig. Det finnes bare et fix: Trafoen må "kokes" i en olje/lakk som er egnet til formålet. Da vil lakken trenge inn i alle luftrom og trafoen blir helt stille. En kan også benytte epoxy, men problemet er å få ut all luft. En ovn med vacuum og en beholder som passer til trafoen er det som er helt ideelt. Ikke enkelt å gjøre dette for amatører.

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
905
Torget vurderinger
35
Prøv med myke dempeføtter under strømforsyninga for å isolere den ifra gulv/hylle o.l flater som kan forsterke brum/during

mvh

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Du som er proff på dette feltet Pilsern, har vel noe å fortelle eller tilby?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.750
Torget vurderinger
1
Irriterer meg over mekanisk brum fra en strømforsyning jeg har, altså brum fra selve strømforsyningen ikke i høytalerne.
Noen som har  noen gode råd?

J.O
Dette problemet kan komme av likestrøm (DC) på strømnettet. Problemet reduseres i tilfellet med  en såkalt DC-felle som består av to til fire likeretterdioder i «anti»-paralellkobling, som igjen er paralellkoblet med en uni/bi-polær kondensator på noen hundre mikrofarad. Den kobles til en av fasene på strømuttaket som forsterkeren benytter.

Edit: LCAudio har en ferdigsnekret variant over temaet (se litt ned på siden, rett under softstart modulen deres).

mvh
KJ

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
905
Torget vurderinger
35
Du som er proff på dette feltet Pilsern, har vel noe å fortelle eller tilby?
proff ;D store ord!
Jeg har mulighet til å støpe inn i epoxy hvis det skulle være aktuellt, men det kommer litt ann på utforming o.l. av strømforsyninga.
Men selv om det er lakkisolert eller innstøpt så kan det brumme hvis strømforsyninga/trafoen står/ligger/henger på en flate som kan vibrere med, så jeg ville først ha prøvd enkle knepp for å isolere den fra omgivelsene evt. dempe kapsling o.l.

mvh

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
489
Torget vurderinger
24
Har  prøvd og legge den på div dempe føtter men det hjalp ikke. Har fått festet løse deler det hjalp bittelitt men ikke nok.
Det er kanskje enklere og bytte hele trafoen eller hele strømforsyninga.
Skulle ikke være så vanskelig å få tak i en forsyning som leverer +/- 24v og min 250mA?
Men tror jeg skal prøve den dc fella fra Lc audio først.
Samt prøve og dempe selve kapslingen.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.519
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
+/-24V @ 250mA? Da har dy mye å velge i. Men finn årsaken først. Da er det lettere å fikse problemet.

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
489
Torget vurderinger
24
Har sjekket litt på nettet å det virker som det er flere som har det samme problemet med denne stømforsyningen (Aragon Ipis)
og at det er antagelig trafoen som er dårlig.
Har tilsvarende strømforsyninger til andre komponenter som er stille så da er vel det enkleste å bytte hele strømforsyningen?
Eller kanskje bare å bytte trafo?

J.O

Topp Bunn