Medlem av statskirken?

Er du medlem?

• Ja, etter eget ønske.

Stemmer: 0 0.0%
  • Nei, etter eget ønske.

• Ja, mot eget ønske.

• Nei, mot eget ønske.

• Totalt antall stemmer
    0
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ikke før vi, sånn halvveis, har glemt AUF-skandalen, så får vi stemmesedler til valg av menighetsråd i posten....

Min utmeldingsattest er datert 1991. Jeg var et år eller to senere innom menighetskontoret for å sjekke om jeg var strøket i manntallet. Det var jeg ikke, så jeg måtte pent be dem om å prøve igjen. Det har de altså ikke klart, for andre gang.

Det kan bli spennende å se hvor mange som benytter seg av den medfølgende utmeldingsblanketten, og ikke minst om det hjelper til neste gang de sender ut stemmesedler...

G

Gjestemedlem

Gjest
Har ikke fått valgkort ennå. Men regner med at jeg fremdels står oppført som medflem av kirken, selv om jeg har sendt skriftlig utmeldelse for mange år siden. Regner med de religiøse utyskene har krøllet min utmeldelse og kastet den i bosset med rå latter og en aftenbønn.

Hm, får gå ned å se om det er noe i postkassen. Har ikke vært ute i dag...

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg har vært utmeldt i årevis, og har heldigvis unngått å bli snikinnmeldt igjen.

Saken gjelder jo egentlig fordelingen av statsstøtte mellom tros- og livssynssamfunn. Jo flere medlemmer statskirken kan påberope seg, desto mer penger får den (og de andre får tilsvarende mindre). Hadde noen annen organisasjon blitt fersket i gjentatt medlemsjuks på denne måten, ville de ansvarlige blitt tiltalt for dokumentfalsk og svindel med statsstøtte, selv om de påberopte seg at det hadde skjedd uaktsomt og skyldtes "rot i papirene" heller enn forbrytersk forsett. Men statskirken, som har et bud om "Du skal ikke stjele" og til og med et bud eller to om "Du skal ikke begjære din nestes eiendom, hans okse eller asen, hans storfe og småfe, hans ektefelle, arbeidsfolk eller statsstøtte" (eller noe slikt) - nei, de er forhåndsautorisert til å jukse ivei under påskudd av "dårlige arkiver". Motbydelig.

Linus

Medlem
Ble medlem
06.11.2005
Antall liker
0
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Vi har jo religionsfrihet i Norge - frihet for de religiøse maktorganisasjoner til å manipulere slik de ønsker. Det er visst såpass svett at hvis du ikke melder deg inn i et annet av myndighetene godkjent trossamfunn, går din kirkeskatt automatisk til Den Norske Kirke (Statskirken).

G

Gjestemedlem

Gjest
Statskirekordningen er en skam. Slik hører hjemme i land som Iran of Afghanistan og ikke i et vestlig demokrati. At staten skal lønne slike yrkesløgnere og opprettholde et embedsverk hvis eneste funksjon er å forvirre mangelfult utviklede nordmenn er bare tragisk. Legg ned hele statskirken og la medlemmene, de som aktivt melder seg inn, selv få finansiere hobbyen sin.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.225
Sted
Holmestrand
Meldte meg ut da jeg var 16. Jeg er medlem av Human-Etisk forening, og de får tilskudd på linje med kirkesamfunn. De holder orden på sakene.

Problemet er vel at vi burde være medlem av kirka alle sammen slik at vi kan sikre et behagelig sekulært samfunn, og ungå amerikanske tilstander med skinnhellige hyklere og tendenser til religiøs fanatisme,

Linus

Medlem
Ble medlem
06.11.2005
Antall liker
0
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Det blir ingen reell trosfrihet i Norge før statskirkeordningen avvikles og Staten stopper pengestøtten til religiøse organisasjoner. En del av disse organisasjonene seiler under falskt flagg og har kun et ferniss av religiøsitet. De skjulte verdier er ofte makt og penger; også dine og mine penger via skattesedelen.

G

Gjestemedlem

Gjest
xerxes skrev:
Meldte meg ut da jeg var 16. Jeg er medlem av Human-Etisk forening, og de får tilskudd på linje med kirkesamfunn. De holder orden på sakene.

Problemet er vel at vi burde være medlem av kirka alle sammen slik at vi kan sikre et behagelig sekulært samfunn, og ungå amerikanske tilstander med skinnhellige hyklere og tendenser til religiøs fanatisme,
Tja, det er vel forsåvidt bra at alle "medlemmene" får stemmeseddel. Mulig det finnes kandidater de kan stemme på som går inn for å avvikle det hele, eller i det minste med sitt kandidatur blokkerer for dem med lengst fremskreden religiøsitet innen kirken.

Statskirken i Norge er riktig nok ganske bløt og intetsigende sammenlignet med de amerikanske galemannskristne. Men vi finner dem her i Norge også, men de er ikke medlem av staskirken men konspirerer i sine egne kulter og sekter og frikirker. Og pengegaver fra staten får de alle. :(

Humanetikerne er for øvrig noen bleike slappfisker som ikke gjør noe som helst for å sekularisere samfunnet men står kun for sin egen parodi på religionene med deres ritualisme og er bare med på å oppmuntre dem fremfor å opplyse menneskene i Norge om at det er på tide å skrote dette religøse vissvasset en gang for alle.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jeg er ikke medlem av noe som helst med unntak av HFS 8)
eh passivt medlem av facebook

Z

Zomby_Woof

Gjest
Litt spooky, dette. Skal vi finne en passende hevn? Kumulere alle over 75 eller under 20? Leite etter homofile samboere å terge de tradisjonstro med? Andre forslag? ;)

Jeg har forresten tenkt en del på HEF, men det er liksom ikke min greie. Jeg vil ikke melde inn livssynet mitt noe sted, egentlig.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Hmm ehm rituel ofring, horn i panna. relgiøst. Er medlem av en relgiøs sekt også. Glemte det i farten ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Har et småreligiøst forhold til den gjengen her:

Ingen ofring involvert, og tilbedelse foregår helst i egnede lokaler:

I motsetning til mer kjente religioner, er det alltid svært god stemning og positiv ladet atmosfære på disse ofte små tilbedingsstedene.

"Altervinen" har nok sikkert sitt å si.

Denne religionen har også sine gudefigurer, som f.eks denne maska med fire lysende øyne til venstre på bildet. Befinner seg selvsagt nå i Eros´dagligstue.

Ditto også noe av det som henger på veggen her.

vi har alle våre "guder". 8) 8) 8) 8) 8)

G

Gjestemedlem

Gjest
Skal man føst ha offisielle guder kan man da velge noe mer livsbejaende og lystelig enn Jehova, Jesus og Allah.

Bacchus, Dionysus, Apollo, Frøya, Afrodite... det er jo så mange trivelige guder der ute, så hvorfor denne tilbedelsen av slavegudene i kristendommen, islam og judaismen?

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Klin lik nese, jo! ;D
- Dette er ikke unormalt. Nesene er fjernet på 95 prosent av alle egyptiske statuer. Dette skyldes at nesene ble fjernet av kristne eller muslimer, sier talsmannen.

... hvorfor har de kristne/muslimene en historisk nesefobi?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.067
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hvorfor heter det statskirken? Burde det ikke hete AP-kirken?

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Fant ut på fredag at jeg er medlem på tross av at jeg er hverken konfirmert eller døpt. Mulig jeg bør saksøke kirken grunnet sjelelig trauma.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm
Melder meg ut av den småkorrupte statskirken i morra, og inn i Filadelfia istedet.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Har aldri vært innmeldt - dvs ved en "feil" ble jeg innmeldt en gang på 70-tallet. Meldte meg ut igjen straks jeg fikk kjennskap til det. Så ble jeg på ny innmeldt ved en "feil" da kirken "tok en AUF". Da jeg fikk kjennskap til det, skrev jeg et knusende innlegg i lokalavisen + en skriftlig klage til biskopen i fylket. Fikk brev fra biskopen og ble oppringt av den lokale presten. Spørsmålet var; "Hvor skal vi overføre statsstøtten for deg da - hvilken religion/organsiasjon, hva tilhører du"? "Ingen" svarte jeg. "Ingen - det går ikke an", fikk jeg til svar. "Jo det går an", sa jeg -"ingen"! Klikk. De la på. Hvem som fikk min statsstøtteandel vet jeg ikke den dag i dag....

C

Cyber

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Statskirekordningen er en skam. Slik hører hjemme i land som Iran of Afghanistan og ikke i et vestlig demokrati. At staten skal lønne slike yrkesløgnere og opprettholde et embedsverk hvis eneste funksjon er å forvirre mangelfult utviklede nordmenn er bare tragisk. Legg ned hele statskirken og la medlemmene, de som aktivt melder seg inn, selv få finansiere hobbyen sin.
Til å være så utrolig selvgod som du virker, deph, så må jeg si innleggene dine vitner om utrolig lav grad av forståelse av verden rundt deg selv. Og da snakker jeg ikke om statskirkeordningen for å si det slik.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kabeldragern skrev:
Har aldri vært innmeldt - dvs ved en "feil" ble jeg innmeldt en gang på 70-tallet. Meldte meg ut igjen straks jeg fikk kjennskap til det. Så ble jeg på ny innmeldt ved en "feil" da kirken "tok en AUF". Da jeg fikk kjennskap til det, skrev jeg et knusende innlegg i lokalavisen + en skriftlig klage til biskopen i fylket. Fikk brev fra biskopen og ble oppringt av den lokale presten. Spørsmålet var; "Hvor skal vi overføre statsstøtten for deg da - hvilken religion/organsiasjon, hva tilhører du"? "Ingen" svarte jeg. "Ingen - det går ikke an", fikk jeg til svar. "Jo det går an", sa jeg -"ingen"! Klikk. De la på. Hvem som fikk min statsstøtteandel vet jeg ikke den dag i dag....
Lokal prest og biskop har ingen ting med å "overføre statsstøtten" til noen som helst, og har ingen verdens ting med å forlange svar på om du er medlem noe annet sted. Beløpet som bevilges fra Stortinget fordeles proporsjonalt med antall medlemmer i den enkelte organisasjon. Det er organisasjonene selv som er ansvarlig for å føre medlemsregister. Hvis det blir et medlem mindre i statskirken, så får alle andre ørlittegranne mer pr medlem. Hvis ting fungerte som de skulle, ble "din" statsstøtteandel pulverisert utover som noen få øre til hver av de andre livssynsorganisasjonene, alt fra Adventistene til Åsatrulaget. Hvis kirken juger på seg noen hundre tusen ekstra medlemmer, blir det desto mindre penger til alle andre. Alt i følge lov om trudomssamfunn og ymist anna fra 1969.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Som agnostiker må jeg sterkt understreke at jeg er i mot en hver blanding av jus og moralisme, slik vi fortsatt har en del rester av i vårt lovverk. Og selvsagt er jeg som prinsipp motstander av en statskirke. Allikevel er det ikke bare å droppe konseptet, til det gjør Den Norske Kirke alt for mange viktikge samfunnsoppgaver. Disse er ofte av en slik karakter at de bør eksistere i en eller annen offesiell form også i en tenkt framtid uten en statsreligion.
Hvem skal reise hjem til familien som nettopp har mistet sitt barn i en trafikkulykke?
Hvem skal besørge det sermonielle og praktiske med en begravelse (eller tilsvarende)?
Hvem skal ivareta ansvaret for den til dels fantastiske bygningsmasse kirken rår over?

Ikke bare enkelt med disse og mange andre spørsmål. For faktum er at institusjonen utfører mange oppgaver av stor viktighet med til dels stor kunnskap.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
cybervision_ skrev:
Til å være så utrolig selvgod som du virker, deph, så må jeg si innleggene dine vitner om utrolig lav grad av forståelse av verden rundt deg selv. Og da snakker jeg ikke om statskirkeordningen for å si det slik.
Den eneste gode funksjonen statskirken har er at politikere kan sosialdemokratisere kirken og ikke overlate den til de religiøse. Religion, på linje med ludo, frimerkesamling og rosemaling er ikke noen staten bør involvere seg i.. og langt mindre finansiere og tvangsinnmelde uskyldige i. De burde heller finansiere rehabilitering og avvenning av kristne som sliter med å komme seg ut av denne tilværelsen.

Statlig religion er en flau uskikk som hører hjemme i middelalderen. :-\

Vedlegg

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.200
Er medliem av statskirken og er både døpt og konfirmert.
Men det var forberedelsen til konfirmasjonen som la frøet til at jeg i dag ikke tror på guder.
Det som ble presentert under konfirmasjonsforberedelsene var så i overkant døvt
at selv en uinteressert ungdom fikk sparket i gang hjernecellene.

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
6
Er medlem (tror eg), sterkt imot mitt eget ønske...

Eg konfirmerte meg borgerlig, er det noen som vet om en automatisk blir meldt ut av statskirker då? Vist ikkje, korleis melder eg meg ut??????

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Psychonaut skrev:

Eg konfirmerte meg borgerlig, er det noen som vet om en automatisk blir meldt ut av statskirker då? Vist ikkje, korleis melder eg meg ut??????
Har du fått valgkort? I så fall skal det være en blankett for utmelding og en ferdig frankert konvolutt med. Latterlig baklengs metode, spør du meg. Burde definitivt vært motsatt.

Edit: Valgkort til Kirkevalget, that is, ikke Stortingsvalget... :p

G

Gjestemedlem

Gjest
Psychonaut skrev:

Nei, du er du nok fullverdig medlem av denne foreningen ennå. Men det går vel an å håpe på at folk som nå krysser av for at de ikke ønkser å være assosiert med dette nå blir tatt på alvor denne gangen og at medlemssvindelen får en grundig gjennomgang. Men strengt tatt burde medlemsmassen blitt nullet, og kun de som aktivt ga tilbakemelding om at de virkelig ønsket å være medlemmer ble oppført som slike.

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Psychonaut skrev:

Nei, du er du nok fullverdig medlem av denne foreningen ennå. Men det går vel an å håpe på at folk som nå krysser av for at de ikke ønkser å være assosiert med dette nå blir tatt på alvor denne gangen og at medlemssvindelen får en grundig gjennomgang. Men strengt tatt burde medlemsmassen blitt nullet, og kun de som aktivt ga tilbakemelding om at de virkelig ønsket å være medlemmer ble oppført som slike.
Igjen, korleis melder eg meg ut??? ???

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Har du ikke fått valgkort er du nok neppe innrullert heller.

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
6
Har fått valgkort, men kor det er blitt ut av det må "gudene" vite;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Psychonaut skrev:
Igjen, korleis melder eg meg ut??? ???
Du leser fadervår baklengs tre ganger, river en bibel i to og går på Motorpsychokonsert på Verftet 17 oktober og drikker alkohol.

G

Gjestemedlem

Gjest
Psychonaut skrev:
Har fått valgkort, men kor det er blitt ut av det må "gudene" vite;)
Det er nok et tegn fra Jesus om at du må revurdere. :eek:

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Dæven, no flire æ mæ ihjel.. ;D ;D ;D

Topp Bunn