Høyttalere Med eller uten fronttrekk på høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vet dette spørsmålet er diskutert tidligere for en del år siden.
    Jeg bruker å la mine høyttalere stå uten fronttrekket på både fordi jeg liker den åpne lyden dette gir og fordi jeg synes høyttalerne tar seg best ut uten.
    Men hva hvis høyttalerelementene blir utsatt for støv når de står uten frontstoff. Har dette støvet noen betydning for lyden hvis det legger seg på elementene. Mine høyttalere har en passiv bass på baksiden som ikke har noe deksel eller trekk, så disse er vel konstruert for å tåle litt støv. Men kan f.eks. støv på diskantelementet forringe lyden eller trenge inn til delefilteret e.l.
    Nå har jeg det absolutt ikke spesielt støvete på lytterommet:), men støv blir det jo uansett hvor mye man støvsuger.
    Har bl.a. en hund med lang pels (heldigvis røytefri) som elsker å ligge ved siden av lyttestolen til far når jeg spiller musikk og og det er vel ikke usannsynlig at den kan ha med seg noen støvpartikler.
    Kunne jo også være interessant å høre hva dere synes er best å spille med eller uten fronttrekk og hvorfor.
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Gøy med litt humor, men jeg ventet faktisk et seriøst svar fra dere. Vi er vel på forumet bl.a. for å få noen tips i forbindelse med hobbyen vår, eller?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.801
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Ved seriøs lytting tar jeg de av. Ellers står de på. Tar 30 sek å ta de av og på
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Tror aldri jeg har klart å høre forskjell med eller uten. Og de ser kulest ut med frontene på.
     

    Zissou

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    21
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Om støv på delefilter er en grunn til bekymring ville vel bassrefleks-porter kommet med deksel litt oftere?
    Synes det ble bedre lyd uten deksel, selv om jeg er bevisst på att det like gjerne kan være innbilning. Kommer jo litt støv på elementene, men merket aldri det på lyden og synes de fleste HT ser bedre ut uten, så da ble det slik hos meg.:)
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.910
    Antall liker
    1.218
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har alltid trekket på. Ser greit ut og jeg bryr meg ikke om å ta de av og på.
    Vienna Acoustics - Bach Grand høyttalere
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Gøy med litt humor, men jeg ventet faktisk et seriøst svar fra dere. Vi er vel på forumet bl.a. for å få noen tips i forbindelse med hobbyen vår, eller?
    Jada,etter min mening er det stor forskjel med og uten.
    de siste settene med ht jeg har hatt er det ikke dette med.
    det er sikkert en grund til dette.

    Steinar.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.801
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Man ser da ikke gjennom vinduet med gardinene trukket for :cool:
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mine har stoff rundt hele veien rundt. Man må skru fra hverandre høyttelerne for å fjerne det, noe jeg ikke har tenkt å nerde med. Ellers er nok rammene mer trøbbel enn selve stoffet i de fleste tilfeller.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Med mine gamle Trapez Xi var det ganske stor forskjell med og uten fronttrekk. Jeg tror rammen lagde en del refleksjoner som ga combfiltering i toppen. Det var mer "luftig" lyd uten fronttrekk. Mine nåværende AIR20 leveres ikke med frontrekk i det hele tatt.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Mener forskjellen er minimal, med eller uten frontrekk. Tror dette er målt opptil flere ganger, men har beklageligvis ingen link.

    Om støv på delefilteret har noen betydning?? Nada, nix, nope!
    Strømmene / spenningene i et delefilter er såpass kraftige at det skal MYE til før dette endres eller forringes ved en støvansamling.
    Ta gjerne en titt i forsterkeren din etter noen års drift. Tipper den er relativt preget av den såkalte "huståke", eller støv og skitt om man vil.
    Og der er det jo svært ofte snakk om, elektrisk sett, mye mer følsomme komponenter. De hadde garantert gitt deg problemer, om et alminnelig støvlag hadde hatt betydning...
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Med mine gamle Trapez Xi var det ganske stor forskjell med og uten fronttrekk. Jeg tror rammen lagde en del refleksjoner som ga combfiltering i toppen. Det var mer "luftig" lyd uten fronttrekk. Mine nåværende AIR20 leveres ikke med frontrekk i det hele tatt.
    Det er dette jeg også innbiller meg at det kanskje er rammen rundt fronttrekket som kan være et hinder og at man får en mer åpen og luftig lyd uten. Opplever det ikke som så veldig stor forskjell, men tror jeg velger å fortsette uten fronttrekk.
    Takk for gode tilbakemeldinger.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har 4 barn.
    de eldste har flyttet ut, men har aldri hatt problemer med dette.
    Dette ble de lært opp til å ikke klå på pappas leker, platespilleren sto i perfekt høyde for dem, ca 60 cm over gulv.
    de rørte den aldri.

    Steinar.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Vår kid har ikke begynt å krabbe enda, håper han blir like velåppdragen, ifølge mor skal d gå bra, men er litt engstelig for ting som kan falle ned på et barn... :eek:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dette går bra skal du se:)
    Mange før deg det har gått bra for, de fleste tror jeg.
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Luft på boks eller kompressor og blåse de rene nå og da.

    Det er marginale forskjeller på responsen med/uten deksel om konstruktøren er i vater.
    Som regel er det da litt dempet i mellom og diskant området med deksel.


    Jeg tar av dekslene når jeg skal lytte på sikkelig musikk :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg hører til den gruppen som aldri har klart å høre forskjell med og uten fronttrekk. Så da spiller jeg med fronttrekkene på - både fordi det er praktisk å slippe å ta dem av og på - og fordi både kona og jeg synes det er penest slik.

    PS. Luft på boks har vært nevt ovenfor. Jeg minner om at luft på boks er fryskald - og blåser man litt for lenge på samme sted, dannes det fort rim der luften treffer.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Spiller med frontrekket av da de ser finere ut uten.
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Delte meninger her ser jeg. Høres ihvertfall ut som dere ikke tror støv på elementene skulle være noe problem. Får stole på hva jeg synes høres og sees best ut, inntil videre uten trekk. Takk for god respons alle sammen!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det kan være avhengig av type deksel og hva produsentene har tenkt i forhold til tuning. Hadde et par eldre Mirage høyttalere som jeg skulle selge for min bror i fjor. De målte helt klart mest riktig med dekselet på. Da jeg dro av dekselet, så økte nivået på diskanten noe. Dessverre har jeg ikke målinger hvor dekselet var tatt av, men den var da noe senket i forhold til grafen under.

    Med andre typer deksel/stoff, så er det kanskje ikke en slik forskjell. Dog vil nok alltid øverste diskantområdet bli litt bremset av noe foran. Lytteavstand vil også ha noe og si her siden diskanten kan falle mer på større avstander. Det er bare å prøve begge deler og se hva man foretrekker.

    mirage.jpg

    003 (Medium) Mirage.JPG

    004 (Medium) Mirage.JPG
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    På mine SF er det gummitråder i front. Ikke all verdens forskjell her, men jeg mener anmelder i Stereofil en gang i tiden har gitt uttrykk for at trådene bør være på.

    På et eldre par Monitor Audio, er det klar forskjell ettersom jeg har klutene på eller ikke. Stort sett lar jeg dem være på, men til mer finlytting havner de av.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har alltid trekket på. Ser greit ut og jeg bryr meg ikke om å ta de av og på.
    Vienna Acoustics - Bach Grand høyttalere
    Viennaene har jo et "aktivt" deksel som bidrar til lyden. Jeg liker også den litt softere gjengivelsen med deksel på, til bakgrunnsmusikk og sløving på sofaen.
    Men siden dekselene på mine Mozart Grand SE ikke rekker helt ned på fronten så er jeg redd for misfarging og beholder dekslene av. De settes på kun ved fare for klåfingret kortvokst besøk. ;)

    Tenker med skrekk på eksempel som dette med frontdeksel av.... ugh

    EDIT: Gjelder selvsagt kun dersom det er trefiner på dem, de lakkerte utgavene har det ikke noe å si på.

    1234230110.jpg



    1232920828.jpg


    600x399px-LL-18b560da_DSC_0008b.jpeg



    EDIT IGJEN: Frontdeksel på Vienna

    Vienna-Acoustics-Haydn-grill.png


    mvh
     
    Sist redigert:

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Varierer avhengig av høyttalerstoffet og ikke minst rammen som er valgt. Skikkelig gode høyttalere har ofte tenkt igjennom ting som diffraksjon fra kantene av baffelen, en grill kan virke negativt i så måte om ikke dette er tatt høyde for i designet. Men på veldig mange høyttalere har det lite å si.

    Her er et eksempel:
    Grill_no_grill.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Skikkelig gode høyttalere har ofte tenkt igjennom ting som diffraksjon fra kantene av baffelen, en grill kan virke negativt i så måte om ikke dette er tatt høyde for i designet.
    Hmm... Ikke før var det stilnet angående de magiske egenskapene til kabler, før vi nå har påstanden om tenkende høyttalere. ;D
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.934
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Skikkelig gode høyttalere har ofte tenkt igjennom ting som diffraksjon fra kantene av baffelen, en grill kan virke negativt i så måte om ikke dette er tatt høyde for i designet.
    Hmm... Ikke før var det stilnet angående de magiske egenskapene til kabler, før vi nå har påstanden om tenkende høyttalere. ;D
    Dette vil ingen ende ta :)

    mvh
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg har alltid trekket på. Ser greit ut og jeg bryr meg ikke om å ta de av og på.
    Vienna Acoustics - Bach Grand høyttalere
    Viennaene har jo et "aktivt" deksel som bidrar til lyden. Jeg liker også den litt softere gjengivelsen med deksel på, til bakgrunnsmusikk og sløving på sofaen.
    Men siden dekselene på mine Mozart Grand SE ikke rekker helt ned på fronten så er jeg redd for misfarging og beholder dekslene av. De settes på kun ved fare for klåfingret kortvokst besøk. ;)

    Tenker med skrekk på eksempel som dette med frontdeksel av.... ugh

    EDIT: Gjelder selvsagt kun dersom det er trefiner på dem, de lakkerte utgavene har det ikke noe å si på.

    Vis vedlegget 259940


    Vis vedlegget 259941

    Vis vedlegget 259943


    EDIT IGJEN: Frontdeksel på Vienna

    Vis vedlegget 259947

    mvh

    Nydelige høytalere... Det jeg ble skremt av var et vennepar som hadde med seg den hyperaktive treåringen sin. Det var full fart opp og ned, fram å skru på forsterkeren, trykke og slå på knapper. Pelle på tvn, dytte inn alle cd og bluraysamlingen inn i hyllen... Det er helt jvlig slit å få cdskivene til å sitte riktig i hyllene, når du først dytter inn noen cd eller bluray inn i hylla, så må du liksom ta alt ut igjen og rette.

    Da fikk jeg helt panikkangst og etter de var her så løp jeg inn i skapet og hentet alle dekslene og monterte på... :)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.934
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Den ungen hadde aldri kommet inn i hus igjen,barneoppdragelse er noe dritt :mad:

    mvh
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Skikkelig gode høyttalere har ofte tenkt igjennom ting som diffraksjon fra kantene av baffelen, en grill kan virke negativt i så måte om ikke dette er tatt høyde for i designet.
    Hmm... Ikke før var det stilnet angående de magiske egenskapene til kabler, før vi nå har påstanden om tenkende høyttalere. ;D
    Dette vil ingen ende ta :)

    mvh
    Alt henger sammen... En tenkende høyttaler må være koblet til en nedfrosset (cryo behandlet) hjerne (helst en skikkelig smarting) i minst 9mnd via spesialdesignede kabler laget av meneskelige nerverbaner dyppet i sølv. (Nordost Synapse)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Skikkelig gode høyttalere har ofte tenkt igjennom ting som diffraksjon fra kantene av baffelen, en grill kan virke negativt i så måte om ikke dette er tatt høyde for i designet.
    Hmm... Ikke før var det stilnet angående de magiske egenskapene til kabler, før vi nå har påstanden om tenkende høyttalere. ;D
    Dette vil ingen ende ta :)

    mvh
    Alt henger sammen... En tenkende høyttaler må være koblet til en nedfrosset (cryo behandlet) hjerne (helst en skikkelig smarting) i minst 9mnd via spesialdesignede kabler laget av meneskelige nerverbaner dyppet i sølv. (Nordost Synapse)
    Alt henger sammen?? Panta Rhei sier nå jeg. panta rhei – Store norske leksikon
    :D
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Stoff? Stoff foran driverne på en høyttaler? Hva er det for noe?

    helsinki-opener.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Avalon f.eks. er vel designet for at fronttrekket skal være på?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn