Høyttalere Med eller uten fronttrekk på høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mine har stoff rundt hele veien rundt. Man må skru fra hverandre høyttelerne for å fjerne det, noe jeg ikke har tenkt å nerde med. Ellers er nok rammene mer trøbbel enn selve stoffet i de fleste tilfeller.
    The naked truth.
    Vis vedlegget 259876
    Vis vedlegget 259877

    Hmmm... Ser faktisk et par detaljer jeg kunne tenkt meg å nerde med. Rikelig plass her til å lage en veldig mye stivere struktur på hele bassmodulen. Synes den er litt sånn halvvinglete som den er. Ellers synes jeg det ser ryddig og greit ut, men uten de helt store møbelkvalitetene. Er det originale kabler, forresten? Jeg har bare lyst gjennom trekket med lommelykt, og det ser ut som straight kobberkabel med to paralelle ledere og klar isolasjon.

    Du som har kikket inni, forresten: Terminalene mine løsner. Jeg har bare tatt sjansen og strammet dem til. Kan du huske hvordan de er festet på innsiden? Det ser ut som den utvendige delen er en sekskanthylse med innvendige gjenger og at det sitter en skrue fra innsiden. Regner med at delefilteret er tilkoblet med kabelsko under skruehodet. Tror du det er noen fare å dra til utenfra uten skikkelig mothold? Kanskje man kan vri komponentbein ut av stilling og kortslutte/rive i stykker. Burde jeg rett og slett åpne og dra til med skikkelig mothold?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Stemmer det Lasse... Finske fjøler det der.. Og smekre er de...

    Helsinki 1.5


    Frontstoff har jeg ikke på mine, når jeg hadde det tok jeg det av.. Fordi det låt best for meg, subjektivt sett.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Man skulle slått seg opp i skrutrekkerbransjen, altså. Flattjern, Philips, Pozidriv, innvendig sekskant, innvnedig femkant, innvendig firkant, sekskant med sentertapp, Torx, Torx med sentertapp, utvendig sekskant, utvendig femkant, utvendig firkant, og så bortetter.......

    Den industrien kommer til å overleve oss alle.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Jeg har alltid foretrukket å spille uten frontstoff, selv på feks høyttalere fra Vienna hvor dekselet har innebygget spredelinse.
    Det låter åpnere og friskere uten stoff. Mulig det kan måle ganske ok med frontstoff direkte on axis (men det gjør det som regel ikke jfr gamle High Fidelity som ofte målte dette), men jeg tror det blir mye søl off axis. Rammen i seg selv vil skape problemer med difraksjon i de fleste tilfeller. I tillegg vil stoffet dempe mye mer når man spiller på langs av det fremfor direkte mot det. Dette merket jeg voldsomme effekter av den tiden jeg brukte gardinstoff rundt veggene på det lille kinorommet. Når stoffet var strukket ut dempet det ikke noe særlig, men når det ble hengende i bølger fikk det en helt annen effekt. Jeg tror det samme vil skje med den lyden som går ut off axis, den vil måtte bevege seg gjennom betydelig større mengder stoff og vil bli dempet i nivå. Du ser det på høyttalere med metallgrill også. På enkelte griller vil gjennomsynet inn til enhetene bli kraftig begrenset når man beveger seg ut til sidene. Dette må begrense lydspredningen tilsvarende.
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg synes liksom bånddiskanten har mer giv uten deksel, men angsten fikk meg til å sette de på. Mulig hyperungen kommer tilbake 20mai tror jeg lar dekslene stå på så jeg ikke glemmer det. Maken til unge har jeg aldri sett. Emil er rene engelen i forhold hehe. Fy så nervøs jeg var...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn