MDT forsommerkampanje på Universal! (mest operaprat)

K

kbwh

Gjest
Det er farlig med disse nyhetsbrevene. Universal-kampanje er fine saker!

Mye fint i denne DG Grand Prix-kampanjen: Bartoks kvartetter med Emerson, Dresdenkonsertene til Heinichen (den skal jeg kjøpe), En deilig utfordrende Boulezplate som jeg anbefaler varmt, Haydns Skapelsen med Gardiner (den er såååå bra!), Bachs Madnifikat og Påskeoratorie med McCreesh (som jeg skal kjøpe) for å nevne noen.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Sv: MDT forsommerkampanje på Universal!

Ashkenazy i Wohltemperierte Klavier på 3 CDer til ca 10 GBP står på min liste, har hørt utdrag av den og likte det svært bra. Har Moroney på cembalo og Edwin Fischer i historiske klaverinnspillinger fra før, og er i stemning for en innspillng med oppdatert klaverlyd. Samt hans innspilling av Shostakovich op 87 da på en billig dobbel.

Og hele Hyperionkatalogen prisgunstig....

K

kbwh

Gjest

Hmm, du liker Ashkenazys veltempererte. Jeg valgte for kort tid siden å kjøpe Schiff på 4 cder framfor den. Klart dyrere (360,- hos Aktiv Klassisk) men mer i min gate tolkningsmessig.

Jeg må sjekke Hyperion litt nærmere før tilbudet går ut.

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1

Jeg vurderer denne til £13.50. Er det noen som har noen formening om hvordan den står seg i forhold til noen av de historiske innspillingene med Flagstad som Isolde?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Kibsgård; man går vel sjelden feil med C Kleiber.. jeg vil våge påstanden at jeg aldri har hørt en innspilling med ham som ikke er blant de mest eieverdige av den aktuelle musikken.
Her er jo flotte sangartister også. Jeg tror vel egentlig at Kleiber er en av mine absolutte favorittdirigenter, ved siden av Fürtwangler naturligvis :)

Jeg vil nevne denne (fra Elgar-salget);

https://secure.mdt.co.uk/MDTSite/pages/product/product.asp?ctlg=MDT&prod=3679182

Her er mye sentral Elgar med toppartister; symfoniene, cellokonserten, Sea Pictures, Enigma etc.. for nesten ingen penger. Barbirolli er jo konge.

Mvh Vidar P

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Hvis "Tristan und Isolde" er musikk en er virkelig opptatt av, er dette en hjørnesteinsinnspilling.

Sterke sider: Kleiber og Staatskapelle Dresden. Jeg har ingen annen innspilling der SD spiller slik. Forspillet til tredje akt må da endelig være verdt £ 13.50 alene. I de avgjørende dramatiske partiene tar orkesteret fyr og genererer en spenning som passerer grensen for "Wahnsinn" med god margin. Hver gang jeg leser enda et innlegg om Beetovens 5. med Kleiber/VPO, lurer jeg på hvor mange som har hørt og opplevd hva denne dirigenten kunne gjøre med Wagner. Lag på lag, gjennomsiktig klangbalanse selv i de mest kompakte partiene, atletisk rytmikk, dynamiske graderinger som er helt utrolig presise, osv. Kurt Moll er strålende som Marke. En sort basstemme med helt uanstrengt klang og fylde i bunnregisteret, superb teksforståelse og sammensatt, troverdig natur. Fischer-Dieskau som Kurwenal er en genistrek. Hør ham i vanvidds-og dødsscenen i 3. akt: "Tod und Hölle" etc. Troverdig galskap! Mot, troskap og storhet idet han sjanseløs angriper kongens hær uten å vakle.

Ikke fullt så sterke sider: Hverken Margaret Price som Isolde eller Rene Kollos Tristan er blant de aller beste i disse rollene, men de ødelegger ikke heller. Det er en viktig distinksjon.

Dette er en av de fire-fem Tristan-innspillingene jeg ikke ville vært foruten. Det er nok av uforlignelige øyeblikk, og det hele henger i hop. Lyden er flott på vinyl, cd-utgaven har jeg ikke hørt.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

Ashkenazy i Wohltemperierte; Overhørte noen fuger spillt i Hillveg sin sjappe og syntes det låt veldig friskt og litt forskjellig fra andre innspillinger jeg kjenner, til den prisen holder det til å sjekke dette nærmere ut.

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Antall liker
0

Ja, heftige kampanjer om dagen !

Herreweghe-kampanjen er omtalt i annen tråd. Hyperions katalog er virkelig spennende.

For å teste ut annen kormusikk enn Bach er det en lang rekke gode innspillinger her. Sjekk spesielt ut Choir of Westminster Cathedral. Lydkvaliteten er også gjennomgående høy på disse. Alle er spilt inn i katedralen. Kombinasjonen av det glimrende koret, akustikken i katedralen og gode lydopptak gir virkelig store opplevelser på et godt anlegg. På et godt anlegg bør således kunne skille stemmene fra hverandre og få et godt inntrykk av rommet.

Høres kanskje litt ukritisk ut, men alle innspillingene av Westminster med komponistene Victoria og Palestrina bør være kjøpskandidater. De har selvsagt også andre meget gode innspillinger, f.eks. denne som ble Record of the Year i Gramophone i 1998: http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//CDA67017.htm

Sikre kjøp:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//CDA66190.htm

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//CDA66114.htm

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//CDA66364.htm

Mvh
Knut

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2

Bestilte nettopp denne...

fra "Universal Ashkenazy" kampanjen.

Klassisk musikk har vel aldri vært billigere enn nå!

Må bare prøve å avsette tid til å lytte...

Mvh

K

kbwh

Gjest

Jeg har tidligere fått råd om å prøve Tristan for å se om jeg kan knekke Wagnerkoden. Kleiber har nøklene til det meste for meg, så jeg får vel ikke noen bedre mulighet. Tretten og et halvt pund er jo latterlig billig.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Valentino skrev:
Jeg har tidligere fått råd om å prøve Tristan for å se om jeg kan knekke Wagnerkoden. Kleiber har nøklene til det meste for meg, så jeg får vel ikke noen bedre mulighet. Tretten og et halvt pund er jo latterlig billig.
Kan meget vel være enig i at Tristan er en oppbyggelig innfallsvinkel til Wagner, og i retrospekt langt mer tilgjengelig enn f.eks en av Ringen-operaene. Generelt så gir jo Kleiber en innsikt i musikken han dirigerer som er sjeldent bra.. at Kleiber har nøkkelen til det meste var godt sagt.
Hørte Karajans Tristan (på EMI) i morges, og fant ut at jeg ikke har andre versjoner, så jeg slenger meg på og handler Kleiber jeg også :)

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

Og etterpå prøver dere denne:

En av mine absolutte favorittkomponister, sveitseren Fran Martins, forsøk på å skrive en motvekt mot tysk innflytelse (i 1938!) ved å skrive en fransk (gallisk) "take" på Tristanmyten, kantaten Le Vin Herbe (trylledrikken). Tidløst, neoklassisk vakkert i strålende lyd, tenk Stavinsky fra samme perioden - og MINST like bra. Bøyum har'n til 229, fra mdt går den under 200-grensa.

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1

Vidar P skrev:
Kan meget vel være enig i at Tristan er en oppbyggelig innfallsvinkel til Wagner, og i retrospekt langt mer tilgjengelig enn f.eks en av Ringen-operaene. Generelt så gir jo Kleiber en innsikt i musikken han dirigerer som er sjeldent bra.. at Kleiber har nøkkelen til det meste var godt sagt.
Hørte Karajans Tristan (på EMI) i morges, og fant ut at jeg ikke har andre versjoner, så jeg slenger meg på og handler Kleiber jeg også :)

Mvh Vidar P
Jeg må nok sende en bestilling på denne, jeg også. Opera generelt og Wagner spesielt har jeg hatt problemer med å knekke koden til. En sak er Carmen og Mozart-operaer som jeg kan få svært mye ut av bare ved å lytte til musikken. Når det kommer til Wagner føler jeg nesten at man er helt avhengig av å følge librettoen for å få et godt utbytte.

Den første Wagner-operaen jeg prøvde meg på var faktisk "Tristan og Isolde" av Karajan, men jeg ga opp etter CD1. Senere har jeg hørt en del på Ringen-operaene av Solti, Keilberth og Karajan (Siegfried og Valkyrien), og her fant jeg absolutt mye jeg likte.
Jeg synes at et problem med Wagner-innspillingerer er at de som er de musikalsk beste (samt lydmessig beste) ofte ikke har de beste sangerne. De beste Wagner-sangerne var jo på toppen på 50-60 tallet, med Hans Hotter, Kirsten Flagstad, Birgit Nilsson, Astrid Varnay ++ i spissen. Hva med å hatt en Kleiber-ring med disse sangerne? ;D. Når det gjelder Ringen vil jeg velge å kompromisse på orkester-spillet (hvor jeg synes Solti er tightere, friskere og bedre innspilt enn Keilberth) for å få de beste sangerne (Keilberth), men dette kan være annerledes for "Tristan og Isolde" og spesielt da jeg verdsetter orkester-spillet til Kleiber veldig høyt.

Jeg er også enig i at man alltid er på den sikre siden når man kjøper de få innspillingene som eksisterer med C. Kleiber. Det vil vel alltid være en smakssak om man synes han er best innen det han gjorde, men jeg mener at han alltid befinner seg i topp-sjiktet. Mitt eventuelle ankepunkt mot ham er at jeg mener at det finnes andre dirigenter som henter mer dybde/mening ut av rolige partier i symfonier enn han, men er det noen som spiller noe særlige tightere og mer livsbejaende i de raskere partiene?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3

kibsgard skrev:
Mitt eventuelle ankepunkt mot ham er at jeg mener at det finnes andre dirigenter som henter mer dybde/mening ut av rolige partier i symfonier enn han, men er det noen som spiller noe særlige tightere og mer livsbejaende i de raskere partiene?
Det er jeg enig i. Det gjelder forsåvidt ikke bare de rolige partiene. Jeg har for eksempel kommet til at jeg foretrekker Harnoncourt sin innspilling av Beethovens 5. fremfor Kleiber. Harnoncourt frembringer en emosjonell kjerne, et element av sorg, til førstesatsen som jeg ikke hører hos Kleiber. Når orkesteret plutselig stopper og oboen bryter ut i sin solo er det den fullkomne isolasjon, omtrent som Munchs skrik. Hos Kleiber blir det mer som en vanlig kadens, forberedt av at orkesteret bremser noe ned på forhånd.

Men det var off-topic.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.309

sjekk ut perlefiskerne med leopold simoneau og pierette alarie! super innspilling med 2 veldig undervurderte sangere IMHO

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

big_swifty skrev:
sjekk ut perlefiskerne med leopold simoneau og pierette alarie! super innspilling med 2 veldig undervurderte sangere IMHO
Bestilte den faktisk igår. Er den dårlig omtalt, derfor du sier undervurdert? Jeg har ikke hørt annet enn gode ord om denne jeg..

Mvh Vidar P

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.309

Vidar P skrev:
big_swifty skrev:
Bestilte den faktisk igår. Er den dårlig omtalt, derfor du sier undervurdert? Jeg har ikke hørt annet enn gode ord om denne jeg..

Mvh Vidar P
...neida, jeg mener bare at særlig simoneau har kommet litt ufortjent i skyggen - han har en fabelaktig lyrisk tenor IMHO.

Kjøpte en DG boks med alt han har gjort (Alarie er også med her). Anbefales veldig!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

awe skrev:
Hvis "Tristan und Isolde" er musikk en er virkelig opptatt av, er dette en hjørnesteinsinnspilling.....
.....Ikke fullt så sterke sider: Hverken Margaret Price som Isolde eller Rene Kollos Tristan er blant de aller beste i disse rollene, men de ødelegger ikke heller. Det er en viktig distinksjon.
Jeg klarer ikke helt å se disse mindre sterke sidene jeg... har anstrengt meg hardt i ettermiddag; men synes fortsatt at Price og Kollo er i storslag! Det gjelder Fassbaender også forresten, som har en betydelig rolle som Brabgäne særlig i første akt.

Jeg synes nerven og dramatikken, representert ved solistene også, er aldeles elektrisk; og setter iallefall min Karajan-utgave fra EMI totalt i skyggen.

Mvh Vidar P

Topp Bunn