Politikk, religion og samfunn MDG Tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nåja, det kommer nå veldig an på hvor de bor og hvorvidt de er "utsatt" for folk fra andre himmelstrøk.




    Jeg tror nok det er i overkant forenklet og kan tenke meg en rekke andre årsaker.
    Det spørs hva man legger i begrepet selvfølgelig, jeg tenker mange har frykt for at Norge skal miste sin kultur, hva nå det egentlig er?
    Frykten for andre religioner, frykten for at dattera skal få seg en farget kjæreste. Frykten for at asiatiske jenter skal utkonkurrere de norske, frykten for økt kriminalitet osv. Og enkelte politikere og nettsteder utnytter denne frykten for alt det det er verdt.

    Dette må myndighetene ta på alvor, det er mange ting som ikke er bra når det gjelder innvandringen til Norge, enten det fra EØS-Schengen, familiegjenforening fra resten ev verden eller flyktninger og asylsøkere.
    Temaet er stort, men dette blir en avsporing så jeg stopper her. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg tror vi har en del rasisme i Norge, litt avhengig av hvordan vi definerer det. I det politiske ordskiftet er det mye merkelapping av meningsmotstandere avhengig av agenda - uten at jeg er overbevist om at det bidrar mye til å løse selve problemet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har inntrykk av at det er lite ren rasisme som går på hudfarge og etnisitet, men heller mer motstand mot annen kultur og problemer som følger av religion.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Jeg har inntrykk av at det er lite ren rasisme som går på hudfarge og etnisitet, men heller mer motstand mot annen kultur og problemer som følger av religion.
    Det er ikke inntrykket jeg sitter igjen med når man faktisk snakker med og hører fra de med annen hudfarge og etnisitet!
    Hverdagsrasismen har alltid vært her og er på sterk fremgang, også i Norge.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er ganske sikker på at den typiske hverdagsrasist er langt mer forsiktig med å nevne hudfarge og rase når han eller hun sprer møkk. Å kritisere religion og kulturforskjeller er ikke på langt nær like kontroversielt som tradisjonell rasistisk raseteori og tiltrekker ikke negativ oppmerksomhet i på langt nær samme grad. Du kan ikke stå i køen til kassa på super'n lenger og snakke dritt om negere uten at folk skifter kø rundt deg eller med rette kaller deg en jævla idiot.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er ikke inntrykket jeg sitter igjen med når man faktisk snakker med og hører fra de med annen hudfarge og etnisitet!
    Hverdagsrasismen har alltid vært her og er på sterk fremgang, også i Norge.
    Hva er det de med annen hudfarge og etnisitet forteller deg som gir deg inntrykk av at det handler om hudfarge og etnisitet og ikke kultur og religion? Jeg bare lurer.

    Det er iallfall mitt inntrykk da, når jeg leser og hører folk snakker om innvandrere f.eks. og hva de ikke liker med dem. Selv er jeg hvit som en... innfødt norsking, og kan selvsagt ikke uttale meg med sikkerhet om hva mørkhudete eventuelt blir utsatt for av hverdagsrasisme.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Innvandrerne får selvsagt tilslengt de tradisjonelle skjellsordene, som regel når andre blekansikter ikke er i nærheten. Nigger, jævla svarting, buskneger, sandrotte, you name it. Og så hender det at det er akkompagnert med spytting, dytting, trusler om vold, etc. Det er i alle fall det jeg hører fra venner og kollegaer.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Innvandrerne får selvsagt tilslengt de tradisjonelle skjellsordene, som regel når andre blekansikter ikke er i nærheten. Nigger, jævla svarting, buskneger, sandrotte, you name it. Og så hender det at det er akkompagnert med spytting, dytting, trusler om vold, etc. Det er i alle fall det jeg hører fra venner kollegaer.
    Foregår dette virkelig i Norge i 2021?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jajamen. Det er ikke noe den jevne nordmann så lett ser, for rasehaterne har lært at dette ikke lenger er generelt akseptert, så på høylys dag skjer det som regel i forbifarten på gaten, ved busstopp og denslags, når ingen andre overhører det man sier. Etter mørkets frembrudd er det selvsagt langt tryggere å være rasist og man kan spytte litt, sparke eller fike til en tenåringsjente uten å risikere noe. Som den tøffe nordmannen man er.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ærlig talt litt vanskelig for å tro det.

    Det får selvsagt bli helt opp til deg. Jeg har sett det selv flere ganger og blitt fortalt de samme historiene igjen og igjen og igjen, så jeg vet at det skjer.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Innvandrerne får selvsagt tilslengt de tradisjonelle skjellsordene, som regel når andre blekansikter ikke er i nærheten. Nigger, jævla svarting, buskneger, sandrotte, you name it. Og så hender det at det er akkompagnert med spytting, dytting, trusler om vold, etc. Det er i alle fall det jeg hører fra venner kollegaer.
    Jo, det har sine tilfeller - i tilstrekkelig rikt monn, men det @bambi stiller spørsmål om er ikke hvordan det ageres - men årsaken.
    Det kan jeg nok være tildels enig i at det ikke nødvendigvis er hudfargen og etnisk opprinnelse, men et mer sammensatt bilde av religion, kultur, generell "fremmedfrykt" osv som ligger bak - og ikke hudfarge i seg selv.
    Så har det seg jo slik at det er enklere for folk da å skille ut de med annen hudfarge som "gruppe" - og dra de over én kam samtidig som f.eks en "hvit" muslim lett går klar.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det får selvsagt bli helt opp til deg. Jeg har sett det selv flere ganger og blitt fortalt de samme historiene igjen og igjen og igjen, så jeg vet at det skjer.
    Ok. Det er bare fjernt fra min virkelighet. Trener sammen med mange med innvandrebakgrunn osv og har aldri hørt noen nevne sånne ting. Blant annet.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    et mer sammensatt bilde av religion, kultur, generell "fremmedfrykt" osv som ligger bak - og ikke hudfarge i seg selv.

    Begge deler tenker jeg. De forskjellige fryktene som Terje-A lister opp ovenfor er definitivt en del av bildet, men om man tror at det ikke også finnes en god del av de gode, gammeldagse rasistene der ute så er det i overkant naivt etter mitt skjønn.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Jeg har tidligere linket til Jane Elliotts eksperiment på college studenter i USA.



    Nedenfor er hun i England med godt voksne mennesker. Forskjellen er til å ta og føle på. Maktkamp. De hvite vil ikke gi seg så lett, nei. Helt fra starten av er det klart at hvite mennesker ikke tåler at andre hvite skal håndteres dårlig i noen timer.


    Begge disse to showene bør sees. (Spesielt av hvite mennesker som sier at det ikke er noe rasisme i samfunnet)


    Tillegg:

    australia. Også veldig god. Kanskje bedre enn den britiske.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ok. Det er bare fjernt fra min virkelighet. Trener sammen med mange med innvandrebakgrunn osv og har aldri hørt noen nevne sånne ting. Blant annet.

    For all del, jeg har også mørkhudede venner og bekjente som sier de aldri har opplevd noe av det jeg skisserte, heldigvis. Altfor mange er imidlertid vel kjent med fenomenet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    For all del, jeg har også mørkhudede venner og bekjente som sier de aldri har opplevd noe av det jeg skisserte, heldigvis. Altfor mange er imidlertid vel kjent med fenomenet.
    Jeg sliter allikevel med å helt tro på at dette er p.g.a. hudfarge, og ikke kulturelle og religiøse forskjeller som jeg derimot vet at mange blir provosert av, enten problemene er reelle eller ikke.

    Eller, det kan være åpenbart at folk får dritt fordi de er mørke i huden, men at de som står bak har motiver som bunner i nevnte kulturelle forskjelle og ikke nødvendigvis at de er mørke. De er bare lettere å identifisere når de er mørke i huden.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Dette er et kjent fenomen for menn i flokk, men en stor andel av dørvaktene er av utenlandsk opprinnelse så kan det være andre grunner enn påstått rasisme
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Noe av problemet er vel at de selv drar rasismekortet ved enhver anledning uansett hvor mye «interegert» de er jr mgp, voice, danse +++++++++
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Jeg sliter allikevel med å helt tro på at dette er p.g.a. hudfarge, og ikke kulturelle og religiøse forskjeller som jeg derimot vet at mange blir provosert av, enten problemene er reelle eller ikke.

    Eller, det kan være åpenbart at folk får dritt fordi de er mørke i huden, men at de som står bak har motiver som bunner i nevnte kulturelle forskjelle og ikke nødvendigvis at de er mørke. De er bare lettere å identifisere når de er mørke i huden.
    Hvordan i alle dager vet du noe som helst om kultur og religion når man aldri har snakket med noen?
    Folk blir spyttet på og det tror du har noe med disse tingene å gjøre???
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Noe av problemet er vel at de selv drar rasismekortet ved enhver anledning uansett hvor mye «interegert» de er jr mgp, voice, danse +++++++++
    Jeg er enig i at noen tar opp kortet veldig fort, men det er enda flere som ikke tror det foregår! Så et sted må man vel begynne?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sliter allikevel med å helt tro på at dette er p.g.a. hudfarge, og ikke kulturelle og religiøse forskjeller som jeg derimot vet at mange blir provosert av, enten problemene er reelle eller ikke.

    Eller, det kan være åpenbart at folk får dritt fordi de er mørke i huden, men at de som står bak har motiver som bunner i nevnte kulturelle forskjelle og ikke nødvendigvis at de er mørke. De er bare lettere å identifisere når de er mørke i huden.

    Nå er da kritikk av religion og kultur helt legitimt.....
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Syns det blir altfor enkelt å forkle reinspikka rasisme som "skeptisk til kultur og religion"
    Jeg prøver ikke å forkle noe som helst, jeg sier bare hva jeg tror. Og jeg kan selvsagt ta feil. Men hvordan kan man være så sikker på at det virkelig er reinspikka rasisme som ligger bak?
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det mest sannsynlige er vel at alle varianter er godt representert. Hvor stor andelen er av X, Y og Z blir opp til hver enkelt å synse om.

    Ellers er jeg litt nysgjerrig på hvorfor det er så vanskelig å tro på at reinspikka rasister finnes i Norge... For meg virker det rimelig åpenbart.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvordan i alle dager vet du noe som helst om kultur og religion når man aldri har snakket med noen?
    Folk blir spyttet på og det tror du har noe med disse tingene å gjøre???
    Har jeg sagt at jeg aldri har snakket med noen?

    Det er nok av kulturelle forskjeller og problemer som følge av dette, til at det alene kan være nok til at mange utagerer mot mørkhudete fordi de ser "innvandrere" som en homogen masse og tror alle er like.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ellers er jeg litt nysgjerrig på hvorfor det er så vanskelig å tro på at reinspikka rasister finnes i Norge... For meg virker det rimelig åpenbart.
    Det kan jeg godt gi deg rett i, og det er sikkert mest fordi det er noe jeg ikke ser så mye til. Hverken i nyhetsbildet eller andre steder. Og i utgangspunktet så tenker jeg at "folk er ikke sånn lenger, folk har blitt mer åpne og tolerante". Og de jeg "kjenner" eller vet om som er mindre tolerante har stort sett bare innvendinger mot innvandrere og muslimer som går på kultur og religion.

    Men når jeg tenker meg litt bedre om så stemmer det sikkert at folk ikke er så åpne og inkluderende i Norge 2021 allikevel, hatkriminalitet forekommer jo. Det er visst ikke uvanlig at f.eks. homofile og transpersoner blir utsatt for vold og hets i Oslo f.eks., selv om det også er noe man egentlig ikke ville tro forekom lenger.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Jeg prøver ikke å forkle noe som helst, jeg sier bare hva jeg tror. Og jeg kan selvsagt ta feil. Men hvordan kan man være så sikker på at det virkelig er reinspikka rasisme som ligger bak?
    Vel de fleste gjør det, blant annet Roald, når han blir skremt av å komme til Kristiansand fordi det er så jævlig mange mørke der..
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Vel de fleste gjør det, blant annet Roald, når han blir skremt av å komme til Kristiansand fordi det er så jævlig mange mørke der..
    Det får du nesten ta med han, og ikke meg. Det eneste jeg har å utsette på Kristiansand er at det var dårlig med nattbusser sist jeg var der for over ti år siden. Og at hun jeg var sammen med som hadde bodd der var sprø. Pluss han der jævla Kaptein Sabeltann.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Nå er da kritikk av religion og kultur helt legitimt.....
    Ja, helt til noen mener at det er skjult rasisme. Så rasismekortet blir brukt i tide og utide hele tiden. Jeg har flere kollegaer med innvandrerbakgrunn, og har hørt noen merkelige historier, men det som går mest igjen er faktisk at nordmenn har endret seg mye etter oljealderen, og tar mer avstand enn f.eks. på 70-tallet.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Vel de fleste gjør det, blant annet Roald, når han blir skremt av å komme til Kristiansand fordi det er så jævlig mange mørke der..

    Vel det er ikke spesielt pent å drive å lyve om folk så om du ikke vil fremstå som en dritt bør du finne frem den posten, jeg må bare ønske deg lykke til med det og motsetning til en del så har jeg behold samme brukernavn så bør ikke være så vanskelig.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Det kan jeg godt gi deg rett i, og det er sikkert mest fordi det er noe jeg ikke ser så mye til. Hverken i nyhetsbildet eller andre steder. Og i utgangspunktet så tenker jeg at "folk er ikke sånn lenger, folk har blitt mer åpne og tolerante". Og de jeg "kjenner" eller vet om som er mindre tolerante har stort sett bare innvendinger mot innvandrere og muslimer som går på kultur og religion.

    Men når jeg tenker meg litt bedre om så stemmer det sikkert at folk ikke er så åpne og inkluderende i Norge 2021 allikevel, hatkriminalitet forekommer jo. Det er visst ikke uvanlig at f.eks. homofile og transpersoner blir utsatt for vold og hets i Oslo f.eks., selv om det også er noe man egentlig ikke ville tro forekom lenger.

    Bare som en realitetsorientering kan man finne ut hvem som står bak mye av hets/vold mot homofile og transepersoner
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Bare som en realitetsorientering kan man finne ut hvem som står bak mye av hets/vold mot homofile og transepersoner
    Som en liten realitetsorientering så hjelper ikke det så mye hvis man blir banket opp først.


    Eller hvis det ikke blir tatt på alvor selv om man anmelder.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn