Politikk, religion og samfunn MDG Tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du blør fra fingeren så blør nok mange kapillærårer 100%, mens hvis du bør "50%" fra aorta så bør du fikse hovedpulsåra først selv om kapillærene blør mer pr blodåre.
    Liten vits å sitte her hjemme på berget og gjøre en hel masse hvis det globalt sett har lite/ingenting å si.
    90% av all plastikk i havet kommer fra de 9 største elvene.
    73% av CO2-utslippene kommer fra 5% av kraftverkene.
    Tipper at vi ikke har noe vi kan gjøre med de tallene der, ikke her hjemme iaff. Da må vi ut i internasjonal politikk.

    Det hjelper ikke å sitte på atombomba og si du er mot atomvåpen når bomba er på vei ned mot bakken. Det blir en kjempesmell uansett.

    Selvfølgelig har det noe å si at vi gjør lokale tiltak, det er ikke fånyttes. Men skal du redde noe så må du sette inn tiltakene der de har stor/størst effekt.
    Kost/nytte på det MDG driver med henger ikke på greip selv om tanken(e) er god(e).
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Hvis du blør fra fingeren så blør nok mange kapillærårer 100%, mens hvis du bør "50%" fra aorta så bør du fikse hovedpulsåra først selv om kapillærene blør mer pr blodåre.
    Liten vits å sitte her hjemme på berget og gjøre en hel masse hvis det globalt sett har lite/ingenting å si.
    90% av all plastikk i havet kommer fra de 9 største elvene.
    73% av CO2-utslippene kommer fra 5% av kraftverkene.
    Tipper at vi ikke har noe vi kan gjøre med de tallene der, ikke her hjemme iaff. Da må vi ut i internasjonal politikk.

    Det hjelper ikke å sitte på atombomba og si du er mot atomvåpen når bomba er på vei ned mot bakken. Det blir en kjempesmell uansett.

    Selvfølgelig har det noe å si at vi gjør lokale tiltak, det er ikke fånyttes. Men skal du redde noe så må du sette inn tiltakene der de har stor/størst effekt.
    Kost/nytte på det MDG driver med henger ikke på greip selv om tanken(e) er god(e).
    Det blir fort et problem at vi med din modell ikke anser dette som et felles ansvar som ligger utenpå nasjonalstatens grenser. For dersom vi anser det som et fellesmenneskelig ansvar, er det all mulig fornuft at det fåtallet som forurenser mest pr. capita også tar største byrden med å begrense seg. Vi har "moralsk flaks" fordi vi bor i et land med få innbyggere, for da kan vi late som vi ikke betyr noe i den store sammenhengen. Men som enkeltpersoner i verden ligger vi helt i toppskiktet for utslipp pr. capita, og har dermed også påtatt oss et ansvar for å trappe ned vår aktivitet på feltet.
    Da gir det mening at Norge også gjør inngripende tiltak som senker vårt (lille) utslipp.

    Sammenligne det gjerne med beskatning; de som har størst inntekter må også bidra mest, selv om de isolert sett er et lite antall av folket, og som sådan antakelig ikke vil gi det største utslaget på totalresultatet. Men det vil oppleves fryktelig urettferdig dersom de som bruker mest ressurser, ikke skal bidra til fellesskapet.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det blir fort et problem at vi med din modell ikke anser dette som et felles ansvar som ligger utenpå nasjonalstatens grenser. For dersom vi anser det som et fellesmenneskelig ansvar, er det all mulig fornuft at det fåtallet som forurenser mest pr. capita også tar største byrden med å begrense seg. Vi har "moralsk flaks" fordi vi bor i et land med få innbyggere, for da kan vi late som vi ikke betyr noe i den store sammenhengen. Men som enkeltpersoner i verden ligger vi helt i toppskiktet for utslipp pr. capita, og har dermed også påtatt oss et ansvar for å trappe ned vår aktivitet på feltet.
    Da gir det mening at Norge også gjør inngripende tiltak som senker vårt (lille) utslipp.

    Sammenligne det gjerne med beskatning; de som har størst inntekter må også bidra mest, selv om de isolert sett er et lite antall av folket, og som sådan antakelig ikke vil gi det største utslaget på totalresultatet. Men det vil oppleves fryktelig urettferdig dersom de som bruker mest ressurser, ikke skal bidra til fellesskapet.
    Joda, jeg sikker ikke at vi ikke skal sette plaster på fingeren (eller sy den på hvis den er helt kappet av), men det hjelper fortsatt ikke hvis du blør i hjel.
    Som du selv sier, det er bare moralsk og har ingenting å si for hvor stor effekt det har.

    Bensin/diesel må fjerne koste 10.000kr pr liter i Norge, men vil ha nærmest null effekt globalt. Vi redder ikke verden av den grunn, for det er vel den vi vil redde? Eneste vi oppnår er av vi kan skryte av å være best og forurenser minst pr capita selv om verden går at dundas.

    Ja, vi skal være med å betale og jobbe mot en bedre verden, Norge er jo tross alt en del av den og har definitivt vår del av skylden. Ja, vi har mer penger enn de fleste, men det betyr ikke at vi ikke kan bruke de smart.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Problemet til MDG er at de later som at Kina ikke finnes. Det er vel og bra å ha fokus på forbedringstiltak i Norge, men de store tiltakene blir ikke omtalt eller hensyntatt. De driver med ren populisme i Norge, samt splitt og hersk. Partiet har fått fokus på klima, som er bra, men de er på samme tid skadelig for en rasjonell og bærekraftig politikk.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Så... løsningen er å få få MDG i majoritet så statsminister Lan kan erklære krig mot Kina og Polen for å bombe kraftverkene deres.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Så... løsningen er å få få MDG i majoritet så statsminister Lan kan erklære krig mot Kina og Polen for å bombe kraftverkene deres.
    Løsningen er å få et eller flere ansvarlige styringspartier, helst ikke MDG, til å se på følgende:

    - Sikre mekansimer at det lønner seg å produsere mer her hjemme, med høyere kvalitet og mindre bruk og kast mentalitet. F.eks CO2 avgifter på transport. De 2-3% konsern sparer på å produsere ting i Kina kan raskt forsvinne.

    - Sikre en helhetlig energipolitikk mellom Norge og EU, som er bærekratig og bygget på kunnskap om totale CO2-utslipp og konkurransekraft her hjemme.

    Med andre ord - ikke bare fange mygg, men også ta noen elefanter på veien.

    - Militær makt er ikke en løsning per idag, selv om NATO har skjerpet retorikken i den retningen. Kina bruker sin innflytelse på å investere mye i utlandet, med de verdiene de har med seg på kjøpet. Det er ikke kun en trussel mht klima, men også på en rekke andre områder.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TOH

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og i mellomtiden skriver FN i klimarapporten;
    - Alarmklokkene er øredøvende, og bevisene er uomtvistelige, sier Guterres.

    Han mener at rapporten må bli «dødsstøtet for kull og fossile energikilder».

    - Klimautslippene fra forbrenning av fossilt brensler og avskoging kveler planeten vår og utgjør en umiddelbar trussel for millioner av mennesker. Global oppvarming påvirker hver region på kloden og mange av endringene er irreversible, sier generalsekretæren
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Rasmus Hansson greier nok å berolige ungdommen, sammen er de dynsmitt :)
    Rasmus Hansson har en diagnose, og han er kun opptatt av en person - og det er seg selv. Han er neppe en samlende figur for de unge, og han har over flere år skapt uro i rekkene i MDG.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    De er nok ikke livredde, men spiller på frykten for å få økt oppslutning. Og de lykkes med det. I går hadde MDG rekordmange innmeldelser.
    Kanskje litt begge deler? Jeg er ganske redd selv, jeg. Ikke så veldig for min egen del, tross alt har jeg majoriteten av fremtiden bak meg, jeg har skummet fløten, surfet på bølgen, og ser vel land i det fjerne et sted. Men ungene, barnebarna, troen på en fredelig verden... Det der rir meg som en mare. Og jeg sliter med å akseptere at enkelte folk avfeier hele problemkomplekset som hoax.
    Dette er ikke gøy mer, og det er faktisk ingenting med MDG som oppleves nevneverdig sprøere enn de politiske partiene som bare later som ikkeno, og babler om fortsatt oljeleting. Tror noen at dette retter seg av seg selv, helt uten konsekvenser???
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Kanskje litt begge deler? Jeg er ganske redd selv, jeg. Ikke så veldig for min egen del, tross alt har jeg majoriteten av fremtiden bak meg, jeg har skummet fløten, surfet på bølgen, og ser vel land i det fjerne et sted. Men ungene, barnebarna, troen på en fredelig verden... Det der rir meg som en mare. Og jeg sliter med å akseptere at enkelte folk avfeier hele problemkomplekset som hoax.
    Dette er ikke gøy mer, og det er faktisk ingenting med MDG som oppleves nevneverdig sprøere enn de politiske partiene som bare later som ikkeno, og babler om fortsatt oljeleting. Tror noen at dette retter seg av seg selv, helt uten konsekvenser???
    Jeg er mye enig med deg, og jeg har også en del år igjen å leve på planeten (bank i bordet). Men, jeg er mer beroliget ettersom rapporten i stor grad baserer seg på empiriske data som i stor grad understøtter tidligere scenarioer. Dette gjør det vanskeligere å ignorere funnene. Det er heller ikke tilfeldig at rapporten publiseres nå. Midt i pandemien ville den ikke fått særlig oppmerksomhet, men nå har den mer effekt.

    En del av mandatet til IPCC er jo å skape publisitet rundt dette, noe de er gode på, så jeg er ikke redd for at noen slipper unna med å ignorere dette.

    Vedrørende olje og gass så er debatten overforenklet i Norge. mye takket være MDG. Første stopp er å redusere kullforbruket globalt, som også har økt mye i EU de siste årene. I Kina er forbruket latterlig høyt. En riktigere energimiks de neste årene er derfor kritisk, der olje og gass vil være helt avgjørende i transformasjonen bort fra kull (som slipper ut mer CO2). På samme tid må vi jobbe med å redusere etterspørselen på olje og gass. Når det er sagt så er det nok mye fornuft i å redusere oljeletning / nye felt innen kort tid.

    Jeg tror ikke dette løser seg selv, og håper at økt fokus skjerper tiltak på tvers av landegrensene. Det er der slaget står. Flere av tiltakene vil også ha positiv effekt på økonomien og bærekraft, som gjør meg optimistisk. F.eks. mer kvalitetsvarer og produksjon + arbeidsplasser her hjemme, mindre bruk- og kastmentalitet og import av søppel fra Kina, mindre fast food og mer plantebasert mat = bra for helsa.
     
    Sist redigert av en moderator:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Inside info, eller spekulerer du?
    Ja og nei. Hans omtalte oppførsel i MDG som har skapt mye bråk er godt dokumentert. Diagnosen er etter min mening åpenbar mht hans adferd og oppførsel, men er mest ment som en spissformulering (men som sannsynligvis stemmer).
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Kanskje litt begge deler? Jeg er ganske redd selv, jeg. Ikke så veldig for min egen del, tross alt har jeg majoriteten av fremtiden bak meg, jeg har skummet fløten, surfet på bølgen, og ser vel land i det fjerne et sted. Men ungene, barnebarna, troen på en fredelig verden... Det der rir meg som en mare. Og jeg sliter med å akseptere at enkelte folk avfeier hele problemkomplekset som hoax.
    Dette er ikke gøy mer, og det er faktisk ingenting med MDG som oppleves nevneverdig sprøere enn de politiske partiene som bare later som ikkeno, og babler om fortsatt oljeleting. Tror noen at dette retter seg av seg selv, helt uten konsekvenser???
    Hvorfor fikk du en haug med unger, og ungers unger da - dette har vi visst om VELDIG lenge !
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^ Vi, mennesker, er jo hykleriske når det kommer til dette. Une Bastholm sto høygravid i studio og kjeftet på en singel unggutt fra bygda, som ville kjøre bensinbil og spise kjøtt. Da programlederen nevnte at hennes avkom ville forurense mye mer, så nevnte hun at det var en menneskerett å få barn. Så da så...
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Hvorfor fikk du en haug med unger, og ungers unger da - dette har vi visst om VELDIG lenge !
    Long story. Men den passer mest sannsynlig ikke her, da den omhandler private, ekteskapelige forhold.
    Uansett er problemet litt større enn bare de som deltar på Off Topic på HFS. Det er en hel verden der ute, og om vi har noen form av kollektiv ansvarsfølelse, er det vel irrelevant hvor mange unger hver og en av oss har.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^Det er ikke helt irrelevant. Antall barn er den største driveren for framtidige CO2-utslipp hver og en av oss bidrar med. Tankerekken er at det er greit å gjøre dette, mens utslippene må tas av andre. Det er et problem i hvordan mennesker tenker, og derfor ser vi også at vi sliter med å redusere CO2-avtrykket.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Borten Moe mener at vi skal vente med å gjøre noe til Kina gjør noe........
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    ^Det er ikke helt irrelevant. Antall barn er den største driveren for framtidige CO2-utslipp hver og en av oss bidrar med. Tankerekken er at det er greit å gjøre dette, mens utslippene må tas av andre. Det er et problem i hvordan mennesker tenker, og derfor ser vi også at vi sliter med å redusere CO2-avtrykket.
    Nettopp ett av de største problemene som ingen tør å nevne....mye lettere å skylde på bilen og olja.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nettopp ett av de største problemet som ingen tør å nevne....mye letter å skylde på bilen og olja.
    Man kan stoppe med å lete etter mer olje som vi ikke skal/kan brenne av, det er vanskeligere å stoppe alle barnefødsler og sende alle biler i pressa.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    De er nok ikke livredde, men spiller på frykten for å få økt oppslutning. Og de lykkes med det. I går hadde MDG rekordmange innmeldelser.
    Det var en perfekt timing for dem mtp valgkampen så får vi se da om de klarer og utnytte det eller om de kjefter vekk hele fordelen.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Nettopp ett av de største problemet som ingen tør å nevne....mye letter å skylde på bilen og olja.
    Mange nevner vel dette rett som det er.
    Det er derfor et svært viktig virkemiddel å utdanne, samt bringe flere kvinner inn i styre og stell, da dette viser seg å ha stor effekt på fødselsraten.
    Sagt på en annen måte; bekjempe religiøse og andre patriarkater så godt det lar seg gjøre (uten å bruke bomber som virkemiddel, selvsagt).
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Ja, eller peke på alle andre enn seg selv, type Une Bastholm. Hun har sin fulle rett, mens andre må knipe igjen.
    Dersom en skal benytte samme type argumentasjon som mange i "anti-miljø-bevegelsen" benytter, så kan man vel bemerke at norske kvinner føder uansett så få barn at det betyr ingenting i den store sammenhengen. Ergo spiller det ingen rolle hva vi gjør i Norge, uansett.
    Men anser vi det derimot for å være et kollektivt ansvar, bør også Norge sørge for begrensninger i utslipp på alle plan, fra barn til bensin, selv om det ikke betyr noe i den store sammenhengen.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Dersom en skal benytte samme type argumentasjon som mange i "anti-miljø-bevegelsen" benytter, så kan man vel bemerke at norske kvinner føder uansett så få barn at det betyr ingenting i den store sammenhengen. Ergo spiller det ingen rolle hva vi gjør i Norge, uansett.
    Men anser vi det derimot for å være et kollektivt ansvar, bør også Norge sørge for begrensninger i utslipp på alle plan, fra barn til bensin, selv om det ikke betyr noe i den store sammenhengen.
    Så du mener at Tesla eierne må skrote gass grillen nå?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Dersom en skal benytte samme type argumentasjon som mange i "anti-miljø-bevegelsen" benytter, så kan man vel bemerke at norske kvinner føder uansett så få barn at det betyr ingenting i den store sammenhengen. Ergo spiller det ingen rolle hva vi gjør i Norge, uansett.
    Men anser vi det derimot for å være et kollektivt ansvar, bør også Norge sørge for begrensninger i utslipp på alle plan, fra barn til bensin, selv om det ikke betyr noe i den store sammenhengen.
    Ja, men her tenker jeg mer på hvordan den enkelte tenker og legitimerer sin egen adferd. Når selv MDG tenker slik, så er det heller ikke rart at kineserene finner sine argumenter for å brenne av kloden.

    Jeg tror uansett at om vi lykkes med god klimapolitikk globalt så øker det også trivsel. Kun nødvendige reiser reduserer stress. Mer plantebasert kosthold øker livslengde og vil kutte kraftig kostnadene i helsesektoren - spesielt kombinert med mindre stress. Fleksible hjemmekontor kutter reiser og reduserer stress. Mer kvalitetsklær og mindre kinaimport skaper mer arbeidsplasser hjemme, reduserer stress ved å bli kvitt avhengighet av dopaminkick ved å kjøpe søppel på H&M, IKEA, etc. Jeg har trua.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    .

    Jeg tror uansett at om vi lykkes med god klimapolitikk globalt så øker det også trivsel. Kun nødvendige reiser reduserer stress. Mer plantebasert kosthold øker livslengde og vil kutte kraftig kostnadene i helsesektoren - spesielt kombinert med mindre stress. Fleksible hjemmekontor kutter reiser og reduserer stress. Mer kvalitetsklær og mindre kinaimport skaper mer arbeidsplasser hjemme, reduserer stress ved å bli kvitt avhengighet av dopaminkick ved å kjøpe søppel på H&M, IKEA, etc. Jeg har trua.
    Hele verden skal endre kostholdet sitt mener du eller gjelder det bare her?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Trenger egentlig norske kvinner å legitimere at de føder et svært begrenset antall barn?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hele verden skal endre kostholdet sitt mener du eller gjelder det bare her?
    Det er primært i den vestlige verden vi har et overforbruk av kjøtt og fisk, men ja. Jeg er overbevist om at et større innslag av plantebasert kosthold ikke kun bidrar til å redde klimaet og havene, men også folkehelsen.I tillegg vil det være gunstig for å sikre at vi har tilgang på nok ferskvann. Dagens matproduksjon er svært kostbart mht denne ressursen, med mindre man bor i Norge eller Islay som eks.

    Uansett, er det noe den nye klimarapporten viser - så er det at vi ikke har tid til å gi frikort til Kina og India fram til 2030. Den debatten savner jeg. Fint at vi er ambisiøse i EU og Norge, men hva F. skal vi gjøre med Parisavtalen, sett i lys av dette?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Uansett, er det noe den nye klimarapporten viser - så er det at vi ikke har tid til å gi frikort til Kina og India fram til 2030. Den debatten savner jeg. Fint at vi er ambisiøse i EU og Norge, men hva F. skal vi gjøre med Parisavtalen, sett i lys av dette?
    Her er jeg på bølgen din.
     
    Sist redigert av en moderator:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men her tenker jeg mer på hvordan den enkelte tenker og legitimerer sin egen adferd. Når selv MDG tenker slik, så er det heller ikke rart at kineserene finner sine argumenter for å brenne av kloden.

    Jeg tror uansett at om vi lykkes med god klimapolitikk globalt så øker det også trivsel. Kun nødvendige reiser reduserer stress. Mer plantebasert kosthold øker livslengde og vil kutte kraftig kostnadene i helsesektoren - spesielt kombinert med mindre stress. Fleksible hjemmekontor kutter reiser og reduserer stress. Mer kvalitetsklær og mindre kinaimport skaper mer arbeidsplasser hjemme, reduserer stress ved å bli kvitt avhengighet av dopaminkick ved å kjøpe søppel på H&M, IKEA, etc. Jeg har trua.
    Lite innspill. Mer hjemmekontor reduserer ikke stress. Har vært på hjemmekontor siden juni i fjor og er nok mer stressa enn før :p (det er min erfaring)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Lite innspill. Mer hjemmekontor reduserer ikke stress. Har vært på hjemmekontor siden juni i fjor og er nok mer stressa enn før :p (det er min erfaring)
    Ja, enig. Første fase har ikke vært til det bedre, men etterhvert som vi kan kombinere hjemmekontor med vanlig arbeidsdag, og vi har lært at vi kan stole på medarbeidere som sitter hjemme, så tror jeg det blir til det bedre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn