MDF - Det verste som kan brukes som høyttalermateriale

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Hvorfor skal andre betale for det, vi vet jo svaret. Vil anbefale deg en tur på f.eks diyaudio og lese deg opp på temaet, evt litt litteratur som foreslått over her
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    De stiveste basskassene jeg noengang har laget var i 30 mm MDF med internt avstiverkryss i 30 mm MDF. Så alt er mulig egentlig. Men samme kassa i 30 mm aluminium hadde sikkert blitt stivere. Og mye mye dyrere....
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    For ikke snakke om støvmengden med MDF, grunn alene nok til aldri og bruke det materialet.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja det er sant. MDF-støv er noe ordentlig skit. Perfekt for meg som har allergi mot trestøv ..... NOT.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Godt det er oppfunnet støvsuger, som enkelt kan monteres til de forskjellige verktøy..
    Men uten... fydda:(
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Vist det er alt gjort så, og hvilken plass kom mdf på siste plass kan jeg tenke meg, så har mesteparten her inne høyttalere bygget opp på mdf materiale :-?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vist det er alt gjort så, og hvilken plass kom mdf på siste plass kan jeg tenke meg, så har mesteparten her inne høyttalere bygget opp på mdf materiale :-?
    Neida, mdf er greit nok det, veldig populært da det med tiltak kan bli bra resultat, men mest fordi det er billig, tilgjengelig og greit å jobbe med.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er mange ting som er dårligere enn MDF. IKEA-sponplate f.eks... det er mjukt og med dårlig intern demping i tillegg. Eller furu hobby-plate.

    En gang lagde jeg en høyttaler av en pappeske... det fungerte det også, men kassa vibrerte mer enn membranen på elementet.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Vist det er alt gjort så, og hvilken plass kom mdf på siste plass kan jeg tenke meg, så har mesteparten her inne høyttalere bygget opp på mdf materiale :-?
    MDF kom på sisteplass så klart. Materialer som er veldig uegnet er så klart ikke tatt med. MDF eller Kryssfiner i sandwich med viskoelastisk lag mellom fungerer derimot utmerket.

    https://secure.aes.org/forum/pubs/conventions/?elib=7384

    MDF blir utelukkende brukt fordi det er billig og enkelt å jobbe med. Det yter også bra i forhold til pris, men det er litt på siden av diskusjonen.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Poenget er at det skal bli stivt og tett nok til å unngå hørbare resonanser. Det kan man oppnå med flere materialer, billig så vel som dyre. Å bruke mer kostnader på det utover det, blir egentlig bare å kaste penger ut av vinduet.

    Åpen baffel løser ikke noe IMO. Baffelen er viktig for å minimere energien fra å gå til frontveggen.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    De stiveste basskassene jeg noengang har laget var i 30 mm MDF med internt avstiverkryss i 30 mm MDF. Så alt er mulig egentlig. Men samme kassa i 30 mm aluminium hadde sikkert blitt stivere. Og mye mye dyrere....
    De bassene jeg har prøvd å selge en stund nå er også laget i 30mm MDF og avstiver av det samme, og med 13mm gips limt til alle innvendige flater. Selv om kassen på 70 liter veier så mye som 50kg blir det litt bevegelse i kassen ved lave frekvense pga. ganske høy membranvekt(120 gram) - 0,12/50 er ganske bra
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Med åpen baffel unngår man trykket inni kassa.
    Det sier seg selv ja. Oppover i frekvens ser jeg bare ufordeler med det p.g.a. de akustiske problemene det skaper. Til bassbruk er det inneffektivt og fungerer først bra når man har ekstremt membranarealet.

    Dessuten går man glipp av en fancy og en pen kasse! ;D
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ingen OB'er oppfører seg bra over dipol-peak. Det er derfor en no-compromise dipol blir 4 eller 5-veis, eller enda værre. Helt uavhengig om baffelen er laget av MDF eller ikke.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Intet somhelst galt med MDF. Hvis man laver en god matrix med MDF er det ganske glimrende. Man behøver heller ikke genopfinde den dybe tallerken.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    OSB er sterkt undervurdert som materiale som sådan, MEN.... en skal være litt kreativ når det gjleder finish :rolleyes:

    panneaux-OSB-01.jpg
     

    Suomela

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2009
    Innlegg
    384
    Antall liker
    40
    Sted
    Jönköping, Sverige
    Største fordelen til MDF må evnt være at dem er lett og få bøyd, men det er det igjen svært få som gjør......
    Hornslet Møbelfabrik A/S har med deres patenterede teknik HORNflex® givet sit bud på det kompromisløse kabinet.

    Fabriken - som har tillverkat kabinetterna till bl a Magico Mini, JBL DD 66000 - kan med denna produktionsteknik "skabe et plant emne, som kan bues med hænderne til et kabinet" i olika kompositstrukturer/sandwichkonstruktioner och där MDF används for vissa applikationer. Se denna besöksrapport från 2007 för mer info.


    /Suomela
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn