MDF - Det verste som kan brukes som høyttalermateriale

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    TJ skrev:
    Er det noen som har prøvd å bygge høyttaler i sandwich med sand i mellom? Har lurt på å bygge en åpen baffel-konstruksjon slik.

    Det finnes kanskje andre alternativ å fylle med, sand og epoxy eller enklere sand og gips, eller for den del sement, om man får den til å feste seg i treverket...
    o.t. ?
    Litt av poenget med sand er at den ikke fester seg i treverket. I denne sammenhengen kan sand nesten betraktes som det er flytende, men med svært høyt energi «tap» ifm overføring av vibrasjoner. Denne egenskapen forsvinner som dugg for solen i det øyeblikket sand blandes med en form for støpemasse.

    mvh
    KJ
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Derfor må man også "etterfylle" med sand når man har spilt på høytalerne en stund.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Serieproduserte høyttalere er i de fleste av tilfellene er konstruert med like stor, hvis ikke større tanke på profittmaksimering enn på kvalitet. Det blir jo ofte skrytt av data på elementer og kvalitet på filterkomponenter, mens kabinettet i de fleste tilfeller er rett og slett simpelt.

    Ettersom de fleste har elendige kabinetter i forhold til prisen er det stort sett selvbyggere som dette gjelder, der man kan bruke bra med avstivere og eventuellt sandwichløsninger og sandfylling hvis man ønsker dette. Da kan man snakke om nyttiggjøring av materialenes egenskaper.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    TJ skrev:
    Er det noen som har prøvd å bygge høyttaler i sandwich med sand i mellom? Har lurt på å bygge en åpen baffel-konstruksjon slik.
    Jeg har bygd en høyttaler med en slik sandwich, men ikke en åpen baffel. Min var slik at den var rektangulær utvendig, men innvendig V-formet. Dvs sett ovenfra var det en firkant med en V inni. Den åpne enden av V'en var mot frontplata, og mellom V'en og firkankten den sto i, var det sand. Slik ble begge sideplater, bakplate pluss topp og bunn dempet med sand. I tillegg hadde den designen en gevinst med ingen parallelle interne flater.

    Når den i tillegg var stor, gulvstående og bygd i 28mm MDF, med 3x28mm frontplate (sandwichet med asfaltgummi) kan jeg love at den er tung. Det var tildels lite kabinettlyd.

    Mvh Vidar P
     

    icejahman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.01.2015
    Innlegg
    62
    Antall liker
    11
    Arbor GULVSPON hos Thaugland: Midlere densitet for platene er ca. 680 kg/m3 ± 20 kg/m3målt i henhold til NS-EN 323.
    MDF:MDF har 500- 800 kg/ m3 tetthet.
    Begge deler er oppgitt i produktkatalog for 22 mm plater. Så MDF- plata må spesifiseres nærmere for å kunne si noe forhold til nærmere spesifisert sponplate. Forskjellen som regel tilknyttet hvilken bæreevne plata skal ha i byggbransjen.
    BTW; I et kabinett på BxHxD 30x30x30 cm rundt en 10"- tommer: vil det holde med 16 eller 19 millimeter, tro? stives opp med kubeskjelett av 4,5x4,5 mm sibirsk lerkelekt langs alle kanter i kassa, skrudd og limt.

     

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Nå har jeg akkurat lest meg igjennom hele tråden med store øyne, og kan ikke fri meg fra tanken om å prøve noe litt rart? Dumt?

    Vil plukke en solid benkeplate, med skikkelig tykkelse og massivt/hardt tre. Hva tror dere er best? Eik, Wenge, Mahogny, presset bambus eller noe annet?
    Få det CNC frest til et passe kabinett for en sub. Skjelett i alu eller karbon innvendig. Dempematriale?

    Tror dere det kan bli grei lyd, eller er "stemming" av kassen et håpløst prosjekt? Eneste jeg er sikker på er at konstruksjonen blir stiv og tung - og - meget pen. Har fryktelig lyst på wenge...

    Ellers er jeg fasinert av kommentaren om litex. En litex-sub, kledd i karbonstrier som en glassfinerkonstruksjon er spennende.... Da ender en opp med en lettvekts-sub - nesten etter prinsippene til Michael Børresen?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på hvorfor ikke Magico legger ut kabinettresonans målinger når man reklamerer for dette......
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    Tja, hvorfor ikke kjøpe hel mahogny i 2" tykkelse og 12" bredde og lime sammen dette i større bredder hvis det ikke er nok. kabinettene blir tunge som fy og prisen er ikke så halvgærnt heller. Sørg for å få kantskjært treverk for å få mest mulig liv i treverket når kassene skal overflatebehandles :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har aluminiumsstøpte høyttalere og synes det funker bra. Blytungt og uhåndterlig, men deilig å slippe kabinett resonanser. Box uten boxlyd. Ren og tørr bass.
    B
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på hvorfor ikke Magico legger ut kabinettresonans målinger når man reklamerer for dette......
    Godt poeng.
    Vis vedlegget 308054

    Magico Technology | Enclosures
    Takk for den. Det blir alikevel litt vanskelig å ta det seriøst. De viser et svært dårlig konstruert MDF kabinett for å fremheve sin løsning. Ser man på uavhengige målinger av godt konstruerte kabinetter av tre/MDF, så er ikke målinger noe i nærheten av dette.

    B&W har lenge laget gode kabinetter, noe man ser i målingen til Stereophile under.
    B&W 800D kabinett.jpg


    Magico V3 er faktisk ikke like bra.
    Magico V3.jpg


    Q5 som Stereophile også har testet er det ikke slike målinger av, men kun en beskrivelse som muligens indikerer at den på nivå med B&W.
    The traces in fig.1 are free from any wrinkles that would indicate the presence of cabinet vibrational resonances; listening to the cabinet walls with a stethoscope while I swept a sinewave tone up and down in frequency, I could detect only a small degree of liveliness at 418Hz. The cabinet's heroic, all-aluminum construction is obviously effective at minimizing vibrational resonances.
    Poenget er et godt konstruert kabinett, også i MDF/finér, virker å være helt fri for hørbar resonanser.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    MDF er et flott materiale å bygge høyttaler av, det må bare gjøres riktig.

    En fin test for å finne ut om det er resonanser i kabinettet, er å legge øret helt inntil høyttaleren mens det spilles musikk. Gjerne både på topp og sideflater (Hvis du er lege kan du jo bare ta med et stetoskop fra kontoret:)). Ta så egnet pekefinger å press så langt inn i motsatt øre som mulig. Da er det som regel veldig lett å høre hvor godt kabinettet er dempet, og hvis du hører uønskede resonanse og gjerne vil de til livs, bruker du bare en sinus-sveip for å finne ut hvor de ligger i frekvens
    Mine forrige høyttalere var ekstremt bra på denne øvelsen - dobbelt kabinett av ulik tykkelse MDF der innerste og ytterste var adskilt med 6mm tørket sand.
    På høyt volum var det bare anelser av lyd og egentlig ingen resonanser og høre, selv om øre var som en sugekopp ned mot kabinettet

    Fikk en stor overraskelse da jeg prøvde dette på Gryphon sine nusselige stativhøyttalere til en nette sum av 160k. På ganske lavt volum var lyden i sugekoppøret faktisk helt på smertegrensen. Nesten godt gjort å lage et så (ødeleggende) resonant kabinett

    Når alt dette er sagt, så tror jeg ikke dette er den viktigste parameteren i et høyttalerbygg, men greit og ha i tankene. Elsker forresten mye av det Gryphon holder på med:)
     
    P

    PacMan

    Gjest
    Det blir alikevel litt vanskelig å ta det seriøst. De viser et svært dårlig konstruert MDF kabinett for å fremheve sin løsning. Ser man på uavhengige målinger av godt konstruerte kabinetter av tre/MDF, så er ikke målinger noe i nærheten av dette.
    Poenget er et godt konstruert kabinett, også i MDF/finér, virker å være helt fri for hørbar resonanser.
    Det var akkurat det same som slo meg når eg såg Magico sine grafar: At det er ei heilt useriøs (uvitenskapeleg) samanlikning Magico presenterer. Det seier noko om selskapet Magico.

    Når det gjeld testen av Q5 i Stereophile så burde Stereophile teke med målingen i staden for å henvisa til den betydeleg meir subjektive øvelsen med stetoskop. Virker rett og slett rart/mistenkeleg at John Atkinson ikkje gjorde målingen.
     
    M

    MORNING STAR

    Gjest
    Som en av folket, vær varsom på den eller de som kritiserer sine konkurrenter for noe,
    de har en skjult agenda !!!


    Dette mener Alon Wolf, mannen bak de kritikerroste MAGICO høyttalere. Intervjuet i siste Sterophile.
    Etter hans mening er feilen med MDF : selv den hardeste MDF er ikke stivt nok for et stabilt kabinett, og at materialet dermed suuuger energi ut av lyden/musikken.

    Alon begynte å bygge høyttalere selv fordi han ikke fant noe brukende av eksisterende høyttalere. Han bruker selv aluminium i front og bak + hardt edeltre på sidene i sine høyttalere.

    Kan det tenkes at egentlig så er "alle" enige i dette, men at det blir så dyrt å produsere at kun de færreste får råd til å kjøpe, derfor "later vi som om MDF er godt nok" ?

    Hva mener folket ?
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    [h=2]MDF - Det verste som kan brukes som høyttalermateriale[/h]Svar nei.
    nedlasting.jpg
    Psb imagine t3 er bygget på 7 lag med mdf plater , og disse låter utrolig bra. Faktisk beste høyttalerene jeg har hørt , men disse trenger plass rundt seg og ikke minst matshing av komponenter og rom. Vet watt har testet disse og kom utrolig bra ut av testen gjort av dem. og den har nå fått dette merket fra dem
    300396-imagine-t3-cherry-front-w.-wo.-grill (1).jpg
    . Di som har ikke hørt disse enda anbefaler jeg en lytt , trur mange av dere vil få hake slepp , av hvilken lyd disse kan produsere.

    Husker jeg og bruttern laget basskasse av mdf plater til bilen hans , vi kjøpte inn 2 stk 12 tommere som skulle tåle trykk uten lufting. Og etter litt planlegging måling og egen tegning , så begynte vi på dette prosjektet. Vi bygde denne kasse og sjekket at ingen luft skulle komme ut , vi tettet til og med der høyttaler ledningen kom ut fra bass elementene. Så etterhvert var det tid for testing , vi stod ca 150 meter fra huset til onkelen vår , og det trykket så jævlig husker jeg fra 12 tommerene at vinduene på huset til onkelen oss vibrete så jævlig , at vi måtte skru ned igjen. Men værst var det og sitte i bilen , der var trykket så stort at hele kroppen vibrerte og synet mitt ble blassete. Dette er faktis ei sann historie tru det eller ei.
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Må ha litt bilder på hva som diskuteres ;)

    B/W-800 D

    Vis vedlegget 308326
    Vis vedlegget 308327
    Matrixavstivningen...

    Magico V3..

    Vis vedlegget 308328

    Q5..

    Vis vedlegget 308329

    Vis vedlegget 308330
    Matrixavstivningen virker relativt effektiv, vil jeg si, og samtidig ganske enkel, sammenlignet med Q5 frame.

    Det blir kanskje litt som å banne i kjerka, men jeg stusser litt over dette alu-skjelettets oppbygging i Q5.
    For det første er det jo temmelig symmetriskt. I alle henseende?
    Dernest er dimensjonene på alle avstiverene/"bjelkene" stort sett de samme, enten de nå er ved et knutepunkt eller midt på en frittstående bjelke.

    Ettersom dette er støpte profiler i utgangspunktet, ville det være en enkel sak å utforme dette til en mye stivere og sterkere konstruksjon, uten å øke massen.

    Som et lite eksempel mener jeg "bjelkene" burde vært tynnere mot knutepunktene og tykkere på midten. Hvis hensikten er å dempe resonanser ville jeg heller ikke plassert det hele så symmetrisk som her.
    - Ja, for det er vel "cost no Object" som her gjelder?
    Jfr. Snickers-is utmerkede redgjørelse i innleggg #47 vedr. materialvalg og innvendig mekanisk avstivning.

    Når det gjelder valg av grunnmateriale i ei ht kasse, tror jeg man kan oppnå glimrende resultater nær sagt uansett hva som velges.
    De fleste materialer har sine fordeler og ulemper. Det gjelder mest å velge det som byr på flest fordeler i forhold til konstruksjonens (eller produktets) målsetting.

    MDF eller "Gulvspon"?
    De fleste mener nok at MDF er lettere å jobbe med og at det da - særlig for selvbyggere, er lettere å få til et pent resultat. Jeg opplever imidlertid Sponplaten som stivere, men ser av tekniske data her i tråden at forskjellen ikke er stor.
    Det som imidlertid gjør Sponplatene interessante er det faktum at de IKKE er helt homogene; de har høyest densitet på utsidene og er litt merporøse mot midten.
    - Dette er jo helt ideelt for demping av lyd da det er en slags "naturlig sandwich".

    Har bygget en god del høyttalere i mine yngre dager, men tror ikke jeg skal fremheve noen som spesielt vellykkede.
    Kanskje met ett unntak:
    Etter en periode med bygging av flere ganske kompliserte kasser, satt jeg en dag igjen med en del forskjellige sponplater og et par 8" Seas bass/mellomtone elementer. (Dette var på 70-tallet...)
    Lagde da en kasse i spon med litt tilfeldige mål, tipper ca 40 x 30 x 45 cm utv.
    Fronten ble 2 x 22 mm
    De doble ut skjærte hullen til elementet ble splittet i to, slik at jeg fikk 4 x halvmåner. Dette ble limt på midtflatene som avstivninger.
    Og så kommer cluet:
    Alle innvendige sider i kassa ble støpt med et lag betong, unntatt frontplata.
    Støpen ble gjort slik at den var tykk mot ett hjørne og tynnere mot motsatt side.
    På denne måten hadde kassa ingen innvendige parallelle sider. All støp godt forankret til veggene selvfølgelig.
    Tror jeg hadde et gamma horn (båndiskant) i toppen og delte ved 4kHz.
    8 tommern hadde ikke så mye å by på oppe ved delingen, men nedover!
    Glemmer aldri den tighte flotte "dype" bassen fra disse kassene.
    Vel, det er vel sikkert 45 år sida nå, huff, og mye mulig jeg ville smile skjevt om jeg hørte på dette i dag.

    Men jeg har i all ettertid tenkt at BETONG er et undervurdert konstruksjonselement i høyttalerbygging (For selvbyggere da)

    Det støpes for øvrig en del i aluminium, og det med godt resultat. Støp gir stor handlefrihet i utforming.
    I den sammenheng trekkes stål frem som et teoretisk alternativ.
    Stål har en rekke ulemper: magnetisk, ruster, kostbart å maskinere, dyrt å støpe, for å nevne noen.
    Et bedre alternativ ville være aluminiumsbronse (CuAl10Fe3); Lett og rel. rimelig å støpe, lett å maskinere, Ruster ikke - kan lakkeres, tungt, men har styrke og stivhet nærmere stål, enn aluminium.
    (Her snakker vi masseproduksjon, - ikke selvbygg)

    For øvrig synes jeg VIVD har bakt mye fornuft inn i sine høyttalere:cool:
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    MDF - Det verste som kan brukes som høyttalermateriale

    Svar nei.
    Faktisk jo. Om du kun ser på materialegenskapene så er MDF relativt dårlig. Tar du med triks som avstiving ala matrix så gjør det en god nok jobb, men rent materialmessig er det ikke spesielt bra.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    MDF - Det verste som kan brukes som høyttalermateriale

    Svar nei.
    Faktisk jo. Om du kun ser på materialegenskapene så er MDF relativt dårlig. Tar du med triks som avstiving ala matrix så gjør det en god nok jobb, men rent materialmessig er det ikke spesielt bra.
    Når vi bygde bass kassen til bilen , så brukte vi bare presset mdf plater til alt , hver sin 12 tommer hadde vert sitt kammer å , så i midt delen av kassen brukte vi også mdf plate , og sjekket at det var skikkelig tett i mellom disse 12 tommernene. Resultatet ble jo utrolig bra , faktisk i etter tid har jeg ikke hørt så fet stram og dyp bass vi fikk til , og jeg var bare 17 år gammel i den tiden. Så at du kan si matrialegenskapene til mdf er dårlig er jeg rett og slett ikke enig i.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    10 mm. dårlig spånplade 25-30 mm. sand og igen 10 mm. dårlig spånplade, det virker, og der er endelig ikke rigtig mere at diskuterer.

    Tilføjet uddybelse:


    Ja mdf er et kompromis mellem, pris ,vægt, og velegnethed for masseproduktion og derfor ikke optimalt.
    Vedrørende kabinetter mener jeg det drejer det sig om dette:

    Der er tre ting som er vigtige ved højtalerer kabinetter, 1. kabinettet skal viberer så lidt som muligt , 2. Kabinettet skal være så tungt så bashøjtalerens rekyl ikke påvirker performers.
    3. Der skal de sikres at lydbølger "kan løbe af kabinettet som Vand" ingen skarpe kanter osv, eller man skal prøve at gøre kabinettet "akustisk usynligt" med et tykt lag filt eller lignede, dette vil også dæmpe de sidste rester af vibrationer og støj fra selve kabinenettet. Indvendigt i kabinetet er det hele ikke noget dum ide at beklæde med filt.
     
    Sist redigert:

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Hva er det ikke mer og diskutere at mdf plater er dårlig materiale , vist dere ser litt på stereophile nå , og di høyttalerne som har blitt bygd opp av mdf materiale , vil jeg si at mange scorer rått på målinger , dette har jo også med hvordan man bygger det opp. Nå må jo hvert element passe med volum også på vert kammer , eller et kammer alene. Pokker at vi ikke har den kassen mere , men jeg husker godt hvordan den så ut , og hvordan vi gjorde dette. Han solgte jo den subwoofer kassen vi bygde , for han kunne ikke ha den i bilen lengere grunnet at han fikk unge osv osv. Husker også disse bass elementene vi brukte skulle ha max 800 watt pr element i den tiden , men vi overdrev og heiv på 2000 watt på hvert element. Vi brukte 2 forsterkere bare på elementene og 1 forsterker på høyttalerne , vi hadde 2 batterier husker jeg osv osv.
    Men dette med mdf materiale er jo enkelt og holde på meg og gir gode resultater.
    Kan jo ikke si annet , vist jeg har sagt til Paul barton det at t3 , er bygget opp på feil materiale dette er helt feil , da har han jo ville ristet på hodet til meg , for jeg har jo hørt mesteparten i image , imagine og syncrhony serien og disse er jo bygd opp på mdf materiale.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hva er det ikke mer og diskutere at mdf plater er dårlig materiale , vist dere ser litt på stereophile nå , og di høyttalerne som har blitt bygd opp av mdf materiale , vil jeg si at mange scorer rått på målinger , dette har jo også med hvordan man bygger det opp. Nå må jo hvert element passe med volum også på vert kammer , eller et kammer alene. Pokker at vi ikke har den kassen mere , men jeg husker godt hvordan den så ut , og hvordan vi gjorde dette. Han solgte jo den subwoofer kassen vi bygde , for han kunne ikke ha den i bilen lengere grunnet at han fikk unge osv osv. Husker også disse bass elementene vi brukte skulle ha max 800 watt pr element i den tiden , men vi overdrev og heiv på 2000 watt på hvert element. Vi brukte 2 forsterkere bare på elementene og 1 forsterker på høyttalerne , vi hadde 2 batterier husker jeg osv osv.
    Men dette med mdf materiale er jo enkelt og holde på meg og gir gode resultater.
    Kan jo ikke si annet , vist jeg har sagt til Paul barton det at t3 , er bygget opp på feil materiale dette er helt feil , da har han jo ville ristet på hodet til meg , for jeg har jo hørt mesteparten i image , imagine og syncrhony serien og disse er jo bygd opp på mdf materiale.
    Jeg er sikker på at Paul Barton vil gi deg en liste over materialer som er bedre egnet enn mdf.. mdf er ett kompromiss som med endel tiltak gir ett rimelig og godt resultat. Hva du har hørt og hva du har bygd for 15 år siden er helt urelevant, dette ER en etablert sannhet basert på årevis med målinger, lytting etc fra såvel produsenter som diy
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Syncrolux;
    Verdens tøffeste logo du har funnet deg.
    BB
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Hva er det ikke mer og diskutere at mdf plater er dårlig materiale , vist dere ser litt på stereophile nå , og di høyttalerne som har blitt bygd opp av mdf materiale , vil jeg si at mange scorer rått på målinger , dette har jo også med hvordan man bygger det opp. Nå må jo hvert element passe med volum også på vert kammer , eller et kammer alene. Pokker at vi ikke har den kassen mere , men jeg husker godt hvordan den så ut , og hvordan vi gjorde dette. Han solgte jo den subwoofer kassen vi bygde , for han kunne ikke ha den i bilen lengere grunnet at han fikk unge osv osv. Husker også disse bass elementene vi brukte skulle ha max 800 watt pr element i den tiden , men vi overdrev og heiv på 2000 watt på hvert element. Vi brukte 2 forsterkere bare på elementene og 1 forsterker på høyttalerne , vi hadde 2 batterier husker jeg osv osv.
    Men dette med mdf materiale er jo enkelt og holde på meg og gir gode resultater.
    Kan jo ikke si annet , vist jeg har sagt til Paul barton det at t3 , er bygget opp på feil materiale dette er helt feil , da har han jo ville ristet på hodet til meg , for jeg har jo hørt mesteparten i image , imagine og syncrhony serien og disse er jo bygd opp på mdf materiale.
    Jeg er sikker på at Paul Barton vil gi deg en liste over materialer som er bedre egnet enn mdf.. mdf er ett kompromiss som med endel tiltak gir ett rimelig og godt resultat. Hva du har hørt og hva du har bygd for 15 år siden er helt urelevant, dette ER en etablert sannhet basert på årevis med målinger, lytting etc fra såvel produsenter som diy
    Gidde meg en liste over bedre matriale kanskje han har gjort , men han bygger fortsatt på mdf matriale , og hvorfor det må man tro , når han kan velge blant mangen anen matriale og velge i mellom. Og si at dette er etablert sannhet bassert på årevis med målinger , vil jeg si det er også samme andre veien bevist at mdf gir brae målinger.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Syncrolux;
    Verdens tøffeste logo du har funnet deg.
    BB
    Takk.
    Jeg er så gammal at jeg husker denne logoen svært godt. Tror til og med jeg har noen plastposer på loftet med S-logoen på.
    Som en service til ungdommen: det er logoen til Samvirkelaget, nå kalt Coop.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Tanken har ikke slått deg at pris er en faktor?
    Ja det har jeg men uansett , trur paul barton gikk over dette når han lagde t3 , han kunne valgt hvilken som helst matriale , men gikk for mdf til og med på disse t3. Mannen er et geni når det kommer til høyttalerene hans , og målingene på høyttalerene hans oppi gjennom tdene og er ganske sykt vist man sammenligner med et anet merke.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    * slår seg til pannen *

    tceteam... det er noe som heter kompromiss.. og det er det MDF er... et kompromiss.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Slår seg til i pannen , et kompromiss er et kompromiss forstår det. Men uansett offf bare glem det , når mangen av dere har bestemt slik er det , og ja da må det bli slik , og sånn er opp igjen i mangen av trådene her inne på hfs.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvis jeg husker riktig så åpner kapittelet om kabinettkonstruksjon i denne boka omtrent slik: "Lag kabinettet av 1 fot tykt bly. Hvis du virkelig må bruke noe annet, så sørg for at det er så stivt og dødt som mulig." Hvis jeg husker riktig da, skal sjekke det opp i kveld.

     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    @tceteam

    Om du/dere hadde laget den basskassen med disse 12" i, i flere forskjellige versjoner/materialer, så ville du sett hva materiale har og si for lyden.
    Om noen skulle spurt meg om hva som er best, så vet jeg ikke svaret, det jeg muligens ville svart at det måttet bli en sandwich konstruksjon ved og bruke flere typer plater og materialer. Og det finnes andre ting enn tre og, men da øker både vanskelighetsgrad og kostnad, her skjønner du hvorfor MDF er et kompromiss.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Alt er kompromisser.
    F.eks er kryssfiner stivere og dødere enn MDF, mens MDF er mye enklere å få god finish på, og er billigere. Dessuten kan man få MDF som er ferdig foliert/laminert, noe som gjør det enkelt og billig å lage ting med fin finish.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Største fordelen til MDF må evnt være at dem er lett og få bøyd, men det er det igjen svært få som gjør......
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    @tceteam

    Om du/dere hadde laget den basskassen med disse 12" i, i flere forskjellige versjoner/materialer, så ville du sett hva materiale har og si for lyden.
    Om noen skulle spurt meg om hva som er best, så vet jeg ikke svaret, det jeg muligens ville svart at det måttet bli en sandwich konstruksjon ved og bruke flere typer plater og materialer. Og det finnes andre ting enn tre og, men da øker både vanskelighetsgrad og kostnad, her skjønner du hvorfor MDF er et kompromiss.
    Skjønner det dobbel j at mdf blir et kompromiss, men si 3 andre materiale da som slår mdf mye på målinger, så skal jeg bygg den samme kassen med eksakt samme elementer og samme effekt, så skal vi ta målinger av dette. Jeg kan godt stå for byggingen, men da skal dere få stå for materiale og resten jeg trenger.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    @tceteam: Det er alt gjort.

    @Syncrolux: det skal være meget tynt om det skal gå, men ja - det går a på et vis :cool: Alt må for makten vike osv ... :rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn