McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    ANM

    Gjest
    Behøver ikke være uriktig observasjon det consen, dempningsfaktoren neste dobles og strømbelastningen halveres, klart effekten vil reduseres også. Lasten speiles jo i primærviklingen og det du i prinsippet gjør er å legge høyttalerens impedansekurve høyere i ohmsk verdi sett fra transistorene, dermed avhengig av bias og påtrykt signal vil forsterkeren kjøre større del av signalet i klasse A.

    Jeg har prøvd mine 4 ohm i 2ohm uten å oppleve særlig annet en noe redusert lydtrykk.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.634
    Antall liker
    3.244
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ahh, jeg ser nå at jeg ikke leste teksten din nøye nok consen. Jeg får kanskje prøve dette på mine 4ohms Adyton og høre etter forskjeller.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Betraktningene til consen er spennende. Når jeg leser litt rundt på nettet om forskjellige forsterkere er det ofte kritikk mot klasse D og halleluja til klasse A og rør.
    Har dette noe sammenheng med at klasse D har kontroll på bassen mens klasse A og rør lar bassen leve sitt eget liv og dermed låter det "varmere"?

    Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har testet litt forskjellige firmware på min Devialet 120 etter å ha lest på diverse forum at noen eldre firmware låter mer organisk, varmere og generelt bedre enn de nyere.
    Forskjellen viste seg å være at de eldre versjonene hadde ingen/begrenset mulighet til å dra nytte av SAM-funksjonen i Devialet (ballekontroll på basselementene). Dette låt mer ukontrollert, pløsete og bløtere som følge.

    Det interessante her er at Devialet ikke hevder å ha forandret lydbehandlingen utover SAM-funksjonen i de respektive firmware-versjonene.
    Kan årsaken til at mange av fordommene mot forsterkere med høy dempefaktor (klasse D, Hegel o.l) rett og slett har mye med bassen og gjøre?

    Dersom innganger med lavere ohm gir høyere dempefaktor og mindre effekt, men ellers ingen lydforskjell, er det ikke da nærliggende å tenke i den retningen jeg har beskrevet over? Tenker da på at consen er del av den befolkningen som liker fast, stram bass mens mange rørforkjempere eksempelvis anbefaler 8 ohms inngangen på McIntosh.
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Klasse A lar bassen leve sitt eget liv? Tror du bør lese deg opp litt! Usikker på om du helt forstår hva klasse A betyr?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Klasse A lar bassen leve sitt eget liv? Tror du bør lese deg opp litt! Usikker på om du helt forstår hva klasse A betyr?
    Betyr vel badstu i stuen? :D

    Bær med en nysgjerrig sjel og overse manglende kunnskap/forståelse for det tekniske og la meg slippe unna med oversimplifisering! Tenker sikkert på det som er effektsvak klasse A uten tilbakekopling. Heng dere heller opp i beskrivelsen av effektene av lav vs høy dempefaktor (varm, organisk mot kald, klinisk).
     
    A

    ANM

    Gjest
    Vel, dempningsfaktor beskriver ikke annet en utgangstrinnets impedanse. Selv om det trinnet var ideelt, alltså 0 ohm eller uendelig dempingsfaktor, har alle høyttalerspoler en egenresistanse som ligger i serie og stikker kjepper i hjulene. Alt over ca 50ggr dempning er imo overflødig.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Så alt over "godt nok" er ubetydelig for lyden i den forbindelsen jeg tenker på, altså mulig årsak til beskrivelsen "varm" og "kald"?
    Problemet er at varmt og kaldt ikke er noen teknisk beskrivelse og folk legger ulik betydning i det. En ukontrollert bass beskriver ikke jeg som varm, men grøtete. Kald beskriver jeg som stram. Varmt og kaldt er for meg knyttet til høyere frekvenser.

    Kan love deg at mine effekttrinn har full kontroll på bassene i mine C4 og lyden er varm grunnet godt oppløst lydbilde uten sjenerende forvrengning og slitsomme refleksjoner i lytterommet.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Godt poeng, likevel brukes disse intetsigende frasene like fullt som beskrivelser av alt som rører seg i hifi-bransjen.
    Hardt og mykt er for meg enklere beskrivelser å forholde seg til når det kommer til høyere frekvenser, men dette må vel ha sammenheng med mer enn bare frekvensrespons? Jeg fikk plutselig mange spørsmål jeg føler jeg må finne svar på, men dette er ikke arenaen for det. Takker for svar, skal lese litt rundt :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.268
    Antall liker
    3.287
    Torget vurderinger
    49
    Sjønner hva du mener Coolio.
    Har opplevd at folk kjøper bedre (dyrere) forsterker, og er misfornøyd fordi bassen "forsvant".
    De har gjerne en rund litt feit bass som strammes betydelig opp og blir mer korrekt, men dette oppleves som negativt pga at de mener det er "mindre" bass.
    McIntosh er en av forsterker produsentene(IMHO) som har truffet ganske bra på ballansen mellom korrekthet og underholdene (som i dette er gøy og høre på) lyd :cool:
     

    consen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Innlegg
    386
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Betraktningene til consen er spennende. Når jeg leser litt rundt på nettet om forskjellige forsterkere er det ofte kritikk mot klasse D og halleluja til klasse A og rør.
    Har dette noe sammenheng med at klasse D har kontroll på bassen mens klasse A og rør lar bassen leve sitt eget liv og dermed låter det "varmere"?

    Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har testet litt forskjellige firmware på min Devialet 120 etter å ha lest på diverse forum at noen eldre firmware låter mer organisk, varmere og generelt bedre enn de nyere.
    Forskjellen viste seg å være at de eldre versjonene hadde ingen/begrenset mulighet til å dra nytte av SAM-funksjonen i Devialet (ballekontroll på basselementene). Dette låt mer ukontrollert, pløsete og bløtere som følge.

    Det interessante her er at Devialet ikke hevder å ha forandret lydbehandlingen utover SAM-funksjonen i de respektive firmware-versjonene.
    Kan årsaken til at mange av fordommene mot forsterkere med høy dempefaktor (klasse D, Hegel o.l) rett og slett har mye med bassen og gjøre?

    Dersom innganger med lavere ohm gir høyere dempefaktor og mindre effekt, men ellers ingen lydforskjell, er det ikke da nærliggende å tenke i den retningen jeg har beskrevet over? Tenker da på at consen er del av den befolkningen som liker fast, stram bass mens mange rørforkjempere eksempelvis anbefaler 8 ohms inngangen på McIntosh.
    Overgangen fra 8 ohms uttaket på McIntosh til 2 ohm er i mine ører slik:

    Bass:
    Strammere bass med mer dynamikk. Dette gir ikke fyldigere bass, men mer ryddig bass. Bassen høres somme tider mer mager ut. Det blir som om høyttalerne har mindre kasselyd og mindre fylde mer mer stramhet. Og kicket i stortrommen øker.

    Mellomtone:
    Mer gjennomsiktig lyd. Klarere, men også varmere i betydningen mindre forvrengning.

    Diskant:
    Mer overtoner. Dvs. ikke kraftigere diskant men rett og slett mer overtoner og mindre forvrengning.
    Og metall høres mer metall ut. Symbaler og hihat f.eks. Dette kan nok gi et hardere inntrykk. For det låter mer som virkeligheten på symbaler. Og virkeligheten er tøff å høre på i så måte. Har prøvd å slått direkte på ekte symbaler og det er ikke behagelig å høre på. Og 2 ohmen får det til å høres mer ut som virkeligheten. Altså ikke noen romantiserting av lyden på 2 ohmen. Altså, ikke en avrundet diskant.
    Nylonstrenger på gitar høres mer nylon ut. Dette gir et mykere inntrykk.
    Det er mer luft i stemmer, men ikke hardhet. Pustingen høres ekte ut.
    Det blir mer luft i hele lydbildet.

    Det er ikke noen som helst romantisering ute å gå når en går til 2 ohms uttaket. Stikk motsatt.
    Lyden blir mer som om den passerer en god ledning.

    Så denne mistanken om pløsete bass og at dette gjør at jeg liker 2 ohmen best, det stemmer ikke.
    Forsterker styrer basselementene bedre på 2 ohmen.
    Når jeg spiller med 3 watt utgangseffekt, spiller det nok ikke stor rolle omforsterker yter 600 watt eller 150 watt mot mine høyttalere.
    Dvs. at jeg liker lyden bedre av at jeg får mindre utgangseffekt. Jeg tror at det egentlig er motsatt her også. At mindre utgangseffekt ofte fører til opplevelsen av mindre dynamikk. Og når jeg opplever at dynamikken øker på 2 ohmen når jeg spiller med 3 watt utgangseffekt, så er det en annen grunn til økt dynamikk.

    Du har forøvrig rett i at beskrivelsen varm og kalt lyd blir omtalt svært forskjellig.
    For meg er varm lyd fravær av alle typer forvreningning.
    Noen kaller det varm lyd når det blir avrundet diskant (for lite diskantnivå)
    Men dette kaller jeg heller romantisering av lyden.
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    202
    Noen som har 8, 6 eller 4 ohms høyttalere som har prøvd å kople det til 2 ohms uttaket på McIntosh?
    Hva skjer da med lyden?
    Jeg har prøvd å skifte en del ganger mellom 8 og 4 ohm-utgangene på min MC352 med Klipsch RF7 ii høyttalere. Klipschene er jo spesifisert som 8 ohm, men de fleste later til å mene at dette egentlig er 4 ohms høyttalere. Uansett er impedanskurven nokså uggen, så høyttalerne er nok en drøy last for mange forsterkere - selv om de spiller høyt med nær sagt hva som helst (virkningsgrad på 101db).

    Md 8 ohms-utgangen låter det stramt og fint, litt sånn "rock'n'roll". Men bassen stopper før den når gulvet. Med 4 ohm er bassen merkbart dypere. Den brer seg mer ut i rommet. Mindre presis, men samtidig mer tilstedeværende og naturlig.

    Jeg har valgt å la dem spille på 4 ohm-utgangene en stund nå, og lever i grunnen godt med det. Mer behagelig, tilbaketrukket lyd. Med 8 ohm blir lyden mer påtrengende og "militær". Noe som kler rock/techno/metal godt, men som som fungerer mindre optimalt med klassisk, jazz og annen akustisk musikk.

    2 ohm-utgangene har jeg ikke prøvd.
     

    consen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Innlegg
    386
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Noen som har 8, 6 eller 4 ohms høyttalere som har prøvd å kople det til 2 ohms uttaket på McIntosh?
    Hva skjer da med lyden?
    Jeg har prøvd å skifte en del ganger mellom 8 og 4 ohm-utgangene på min MC352 med Klipsch RF7 ii høyttalere. Klipschene er jo spesifisert som 8 ohm, men de fleste later til å mene at dette egentlig er 4 ohms høyttalere. Uansett er impedanskurven nokså uggen, så høyttalerne er nok en drøy last for mange forsterkere - selv om de spiller høyt med nær sagt hva som helst (virkningsgrad på 101db).

    Md 8 ohms-utgangen låter det stramt og fint, litt sånn "rock'n'roll". Men bassen stopper før den når gulvet. Med 4 ohm er bassen merkbart dypere. Den brer seg mer ut i rommet. Mindre presis, men samtidig mer tilstedeværende og naturlig.

    Jeg har valgt å la dem spille på 4 ohm-utgangene en stund nå, og lever i grunnen godt med det. Mer behagelig, tilbaketrukket lyd. Med 8 ohm blir lyden mer påtrengende og "militær". Noe som kler rock/techno/metal godt, men som som fungerer mindre optimalt med klassisk, jazz og annen akustisk musikk.

    2 ohm-utgangene har jeg ikke prøvd.
    Kjekt å få denne tilbakemeldingen, at andre også opplever forskjellen.
    Høres ut som du får den mest i bassen, og litt på det andre også.

    Hadde vært artig å høre om du hører forskjell til 2 ohmen også og hvordan du opplever forskjellen.
    Det er lurt som du gjør, å skifte og å ha det på den "nye" inngangen en uke og to. Slik gjør jeg det også.
    Så om du gidder, skift til 2 ohm og gi en tilbakemelding om ett par tre uker om hva som skjedde.

    Jeg vil i hvertfall synes det er spennende å høre hva som skjedde hos deg.
    Om du opplever bedre lyd av det, har du jo på en måte fått en "ny" forsterker i huset gratis.
    Og om du får en forsterker med mindre utgangseffekt, høres det ikke ut som det vil bety noe for deg med så følsomme høyttalere.
    Du har altså rikelig med watt på forsterkeren uansett.
    Da kan det jo bli bare vinn vinn situasjon hos deg.

    På rock ligger ofte stortrommen og slår samtidig som basstrengen blir sluppet.
    På MC402 opplevde jeg at det bare hørtes ut som basstrengen spilte på 8 ohms uttaket.
    På 2 ohms uttaket skilte forsterkeren mellom stortromme og basstreng.
    Trommeskinnet på stortrommen kom så godt fram at en hørte at de spilte over hverandre, altså samtidig.

    Hør om du får et slikt utslag på MC352 også.
    Det blir artigere å høre på musikk når en kan skille instrumenter fra hverandre slik.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så denne mistanken om pløsete bass og at dette gjør at jeg liker 2 ohmen best, det stemmer ikke.
    Forsterker styrer basselementene bedre på 2 ohmen.
    Når jeg spiller med 3 watt utgangseffekt, spiller det nok ikke stor rolle omforsterker yter 600 watt eller 150 watt mot mine høyttalere.
    Dvs. at jeg liker lyden bedre av at jeg får mindre utgangseffekt. Jeg tror at det egentlig er motsatt her også. At mindre utgangseffekt ofte fører til opplevelsen av mindre dynamikk. Og når jeg opplever at dynamikken øker på 2 ohmen når jeg spiller med 3 watt utgangseffekt, så er det en annen grunn til økt dynamikk.

    Du har forøvrig rett i at beskrivelsen varm og kalt lyd blir omtalt svært forskjellig.
    For meg er varm lyd fravær av alle typer forvreningning.
    Noen kaller det varm lyd når det blir avrundet diskant (for lite diskantnivå)
    Men dette kaller jeg heller romantisering av lyden.
    Ser at du misforsto meg, jeg antydet at du likte det motsatte, altså strammere og mer definert bass. :)

    Takk for at du utdyper, dette er interessante betraktninger for alle som er interessert i McIntosh. Håper andre også tar en ny titt på lydforskjeller på utgangene og gir tilbakemelding.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    consen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Innlegg
    386
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Så denne mistanken om pløsete bass og at dette gjør at jeg liker 2 ohmen best, det stemmer ikke.
    Forsterker styrer basselementene bedre på 2 ohmen.
    Når jeg spiller med 3 watt utgangseffekt, spiller det nok ikke stor rolle omforsterker yter 600 watt eller 150 watt mot mine høyttalere.
    Dvs. at jeg liker lyden bedre av at jeg får mindre utgangseffekt. Jeg tror at det egentlig er motsatt her også. At mindre utgangseffekt ofte fører til opplevelsen av mindre dynamikk. Og når jeg opplever at dynamikken øker på 2 ohmen når jeg spiller med 3 watt utgangseffekt, så er det en annen grunn til økt dynamikk.

    Du har forøvrig rett i at beskrivelsen varm og kalt lyd blir omtalt svært forskjellig.
    For meg er varm lyd fravær av alle typer forvreningning.
    Noen kaller det varm lyd når det blir avrundet diskant (for lite diskantnivå)
    Men dette kaller jeg heller romantisering av lyden.
    Ser at du misforsto meg, jeg antydet at du likte det motsatte, altså strammere og mer definert bass. :)

    Takk for at du utdyper, dette er interessante betraktninger for alle som er interessert i McIntosh. Håper andre også tar en ny titt på lydforskjeller på utgangene og gir tilbakemelding.
    Beklager at jeg misforstod. Hadde nettopp stått opp og hadde ikke vaknet helt.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Her brukes 4 ohm's utg fra 1.2kw på jbl 4365 ( 6 ohm). Dette gir den mest balanserte lyden i mine ører.
    8 ohm tappingen gir for mye/raus bass, mens 2 ohm blir i tighteste laget hvor spesielt bass og utklinging lider.

    Egentlig er det utrolig fremsynt og brukervennlig av Mcintosh å gi kundene sine denne muligheten å tilpasse ampene til de forskjellige høyttalere der ute. Mc forever :D
     

    consen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Innlegg
    386
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Her brukes 4 ohm's utg fra 1.2kw på jbl 4365 ( 6 ohm). Dette gir den mest balanserte lyden i mine ører.
    8 ohm tappingen gir for mye/raus bass, mens 2 ohm blir i tighteste laget hvor spesielt bass og utklinging lider.

    Egentlig er det utrolig fremsynt og brukervennlig av Mcintosh å gi kundene sine denne muligheten å tilpasse ampene til de forskjellige høyttalere der ute. Mc forever :D
    Takk for tilbakemelding på at disse forskjellene er til stede på 1,2 kW utgaven også.
    Og så bra at vi på denne måten kan tilpasse lydbildet til vår smak og match med resten av utstyret.
    Rørfolket snakker jo om tuberolling (skifte av rør for å tilpasse klangen til sin smak), vi McIntosh kan gjøre det med å velge ulike tapninger til høyttalerne :)

    Var lenge usikker på om 1,2 kW gav slike utslag med forskjeller. Og kjekt å lese at den gjør det.
    Dette gjør den jo mer fleksibel for brukeren. En er ikke låst til et lydbilde.

    Hjemme hos meg får jeg også en litt fetere lydbilde med 4 ohmen enn med 2 ohmen.
    Det blir nok litt humøret og formen min som avgjør hva jeg liker best.
    Er jeg sliten og trøtt, foretrekker jeg 4 ohmen.
    Er jeg uthvilt og våken og hodet går på høygir, foretrekker jeg 2 ohmen.

    Jeg synes 2 ohmen ligner mest på en super klasse A forsterker.
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    462
    Sted
    Fredrikstad
    For de som lurte om det var forskjell på mc452 og 601 så er svaret, ja det er det. En helt annen kontroll på bassen, alt ble "større" og selvfølgelig headroom!

    IMG_1378.jpg


    IMG_1379.jpg


    IMG_1377.jpg
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    For de som lurte om det var forskjell på mc452 og 601 så er svaret, ja det er det. En helt annen kontroll på bassen, alt ble "større" og selvfølgelig
    Berre lekkert , gratulere så mye :)
    Høres ut som du har hatt omtrent samme opplevelsen som jeg hadde når jeg gikk fra 352 og til 501 da ja :)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Misforstå meg rett ANM. 601 er knallbra og likte de godt den gang de var her på lån. Hadde ikke råd å kjøpe akkurat da, men det ordna seg til slutt. Tålmodighet lønner seg,,,:cool:
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    Ok. Vi tåler et samleobjekt. Denne forsvant rett foran nesen min for ti år siden:


    mc602.jpg
    Har vært postet tidligere. Neby snappet denne, slik at jeg kjøpte monoblokkenne, Mc.501.


    mvh
     

    Lundini

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    32
    Antall liker
    31
    Jeg får prøve å være mitt ansvar bevisst og forsøke å legge ut et bilde jeg også. 602'en må nok vike for 352'ene etter hvert, krefter nok i begge alternativ for å drive RF7 men 352 treffer mitt hjerte bedre. RF7 får drahjelp av en palladiumsub uti hjørnet der, det trengs da rf7 ikke er noe særlig på dypbass. Musikken kommer fra spotify via ipad til epletv, gjennom en onkyo 3010.
    Og før jeg blir halshogd må det nevnes at jeg har hatt samme oppsett med abrahamsen dac og mcintosh c220 preamp, og forskjellen i fra det til å bruke ipad-epletv-onkyo er omtrent fraværende.

    xindakblokkene som står der er kjøpt for å prøve, og det er kanskje det kjekkeste ved denne hobbyen for min del; prøve forskjellige komboer og se hur det går.
     

    Vedlegg

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Så har MV501 overtatt etter MBL Referance. Det er noe med McIntosh som de fleste andre ikke har. Det som er veldig greit er at man kan tappe fra 2, 4 og 8 Ohm. Mine høytalere er 4 Ohm. Derfor begynner jeg der. Har tidligere prøvd fra 8 Ohm. Romantisk og fint. Men mangler litt på dynamikk og oppløsning. Mistenker at jeg ender på 2 Ohm.

    Fekk høre Consens nye 601-blokker. Fikk sjokk! Det var rått. 501 er svært så gode. Og muligens å foretrekke for mange da de er mer tilgivende. Men har man stell på resten, er faktisk 601 ett godt hopp videre, ...heldigvis. Nå skal jeg kose meg med 501 et par år og vente på at Consen får lyst på 1,2 kw. :) Hvis ikke jeg blir først. Har funnet min leverandør av effektforsterkere.


    image.jpg
     
    Sist redigert:

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.022
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    ^ Ser svært bra ut! The Music er gode høyttalere! :)

    Forøvrig gøy at det er fler HiFi folk på Stord!
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Jeg får prøve å være mitt ansvar bevisst og forsøke å legge ut et bilde jeg også. 602'en må nok vike for 352'ene etter hvert, krefter nok i begge alternativ for å drive RF7 men 352 treffer mitt hjerte bedre. RF7 får drahjelp av en palladiumsub uti hjørnet der, det trengs da rf7 ikke er noe særlig på dypbass. Musikken kommer fra spotify via ipad til epletv, gjennom en onkyo 3010.
    Og før jeg blir halshogd må det nevnes at jeg har hatt samme oppsett med abrahamsen dac og mcintosh c220 preamp, og forskjellen i fra det til å bruke ipad-epletv-onkyo er omtrent fraværende.

    xindakblokkene som står der er kjøpt for å prøve, og det er kanskje det kjekkeste ved denne hobbyen for min del; prøve forskjellige komboer og se hur det går.
    Grovt utstyr du har Vidar:)
    Stereo-benk av det den solide sorten , Big Mac og Big Ben :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Så har MV501 overtatt etter MBL Referance. Det er noko med McIntosh som de fleste andre ikke har. Det som er veldig greit er at man kan tappe fra 2, 4 og 8 Ohm. Mine høytalere er 4 Ohm. Derfor begynner eg der. Har tidligere prøvd fra 8 Ohm. Romantisk og fint. Men mangler litt på dynamikk og oppløsning. Mistenker at jeg ender på 2 Ohm.

    Fekk høre Consens nye 601-blokker. Fikk sjokk! Det var rått. 501 er svært så gode. Og muligens å foretrekke for mange da de er mer tilgivende. Men har man stell på resten, er faktisk 601 ett godt hopp videre, ...heldigvis. Nå skal jeg kose meg med 501 et par år og vente på at Consen får lyst på 1,2 kw. :) Hvis ikke jeg blir først. Har funnet min leverandør av effektforsterkere.


    Vis vedlegget 406273
    501 leverer varene uten tvil ja :)
    Og selv synes jeg kanskje dem er de peneste av alle blokkene :)
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Litt mer konevennelig 501 enn 601. Men 601 er mer maskuline :cool:
     
    A

    ANM

    Gjest
    Alle McIntosh forsterkere er konevennlige. Om kona ikke liker dem er hun uvennlig! Kona mi er vennlig...
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Alle McIntosh forsterkere er konevennlige. Om kona ikke liker dem er hun uvennlig! Kona mi er vennlig...
    Det er heldigvis min også - hun blånekter hvis jeg antyder at jeg har lyst til å teste noe annet - som sagt , heldigvis :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn