McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg ville kanskje også antatt det samme som skorob her, men tror forøvrig at forskjellene er veldig små. Jeg har snakket med flere som har sagt at nesten hele forskjellen mellom 1201 og 1.2KW ligger i det estetiske, altså håndtakene og LED lys.
     

    Lealaus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2013
    Innlegg
    126
    Antall liker
    63
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    9
    Hei
    Blir forundret om en opplever stor forskjell... jeg har selv hatt 452 og 601.
    Hos meg i mitt oppsett var det minimal forskjell. Tror du skal ha heftige høyttalere gjerne tungdrevne om det skal utgjøre store ting.

    Monoblokk er jo noe tøffere da;)
     

    Lealaus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2013
    Innlegg
    126
    Antall liker
    63
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    9
    Når det gjelder mc1201 og 1,2kW mener jeg at kabinett er det samme men det er fullt mulig for de som ønsker et nytt utseende å kjøpe ny type håndtak og montere på sine "gamle" 1201 blokker.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Hei
    Blir forundret om en opplever stor forskjell... jeg har selv hatt 452 og 601.
    Hos meg i mitt oppsett var det minimal forskjell. Tror du skal ha heftige høyttalere gjerne tungdrevne om det skal utgjøre store ting.

    Monoblokk er jo noe tøffere da;)
    Han har økt headroomet med 1,25dB, så tror nok han vil merke noe forskjell når godlåta spilles og han drar på. Kan for egen del si at det var et hav av forskjell mellom MA8000 og MC601 hvor taket er hevet med 3dB
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Faktisk kom også 1201 med nytt kabinett på slutten.. Ikke sett i reallife selv altså ;) men på nett.
    Vis vedlegget 403640

    Og den eldre type

    Vis vedlegget 403641
    Mine 1201 blokker ser ut som de øverste, men det er ettermontert "ekstrautstyr". Jeg fikk med de gamle håndtakene og det gamle lysopplegget. Er du sikker på at 1201 kom sånn på slutten?
     

    Lealaus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2013
    Innlegg
    126
    Antall liker
    63
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    9

    Lealaus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2013
    Innlegg
    126
    Antall liker
    63
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    9
    Hei
    Blir forundret om en opplever stor forskjell... jeg har selv hatt 452 og 601.
    Hos meg i mitt oppsett var det minimal forskjell. Tror du skal ha heftige høyttalere gjerne tungdrevne om det skal utgjøre store ting.

    Monoblokk er jo noe tøffere da;)
    Han har økt headroomet med 1,25dB, så tror nok han vil merke noe forskjell når godlåta spilles og han drar på. Kan for egen del si at det var et hav av forskjell mellom MA8000 og MC601 hvor taket er hevet med 3dB
    Ja ja, men er det alltid snakk om å sammenligne når anlegget står på "max"
    Normalt når jeg koser meg og tester utstyr er det på normalt lyttevolum som jeg spiller på til daglig. For meg er det det som betyr mest.
    Er et fåtall av ganger jeg drar virkelig på!

    Når jeg testet hadde jeg mc252 - 452 og 601 samtidig så jeg mener grunnlaget mitt er godt begrunnet. Men alt handler om preferanser og jeg ser selvfølgelig at andre kan ha andre opplevelser, men som nevnt dette var i mitt oppsett og min oppfatning.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Ja da er vi nok enige alle sammen ;)

    Her er forøvrig et bilde av den ene blokken min

    IMG_5705.jpg


    Edit: La ut feil bilde, her ser man håndtakene litt bedre selv om det er mørkt

    IMG_5659.jpg
     
    A

    ANM

    Gjest
    Hei
    Blir forundret om en opplever stor forskjell... jeg har selv hatt 452 og 601.
    Hos meg i mitt oppsett var det minimal forskjell. Tror du skal ha heftige høyttalere gjerne tungdrevne om det skal utgjøre store ting.

    Monoblokk er jo noe tøffere da;)
    Han har økt headroomet med 1,25dB, så tror nok han vil merke noe forskjell når godlåta spilles og han drar på. Kan for egen del si at det var et hav av forskjell mellom MA8000 og MC601 hvor taket er hevet med 3dB
    Ja ja, men er det alltid snakk om å sammenligne når anlegget står på "max"
    Normalt når jeg koser meg og tester utstyr er det på normalt lyttevolum som jeg spiller på til daglig. For meg er det det som betyr mest.
    Er et fåtall av ganger jeg drar virkelig på!
    Nå var det jo ikke deg og dine behov vi snakket om, men abbath. Kan hende han liker å dra litt på vettu.. ;D
     

    Lealaus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2013
    Innlegg
    126
    Antall liker
    63
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    9
    Hei
    Blir forundret om en opplever stor forskjell... jeg har selv hatt 452 og 601.
    Hos meg i mitt oppsett var det minimal forskjell. Tror du skal ha heftige høyttalere gjerne tungdrevne om det skal utgjøre store ting.

    Monoblokk er jo noe tøffere da;)
    Han har økt headroomet med 1,25dB, så tror nok han vil merke noe forskjell når godlåta spilles og han drar på. Kan for egen del si at det var et hav av forskjell mellom MA8000 og MC601 hvor taket er hevet med 3dB
    Ja ja, men er det alltid snakk om å sammenligne når anlegget står på "max"
    Normalt når jeg koser meg og tester utstyr er det på normalt lyttevolum som jeg spiller på til daglig. For meg er det det som betyr mest.
    Er et fåtall av ganger jeg drar virkelig på!
    Nå var det jo ikke deg og dine behov vi snakket om, men abbath. Kan hende han liker å dra litt på vettu.. ;D
    Er klar over det:) Men var ment som en generell sak.
    Når jeg tenker sammenligning handler det gjerne mer om sammenligning av lydsignatur, klang, varme, detaljer etc.
    Men er enig med deg at for di som har behov for å kunne guffe på så er det mulig annerledes.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Lover å gi meg nå.:) MEN, du glemmer dynamikk. Dynamisk avspilling krever headroom eller så forsvinner raskt varmen og detaljene. Jeg står på mitt! Tror han vil merke forskjell, selv ved moderat pådrag.
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    459
    Sted
    Fredrikstad
    Jeg har også troa på og merke forskjell. Med etpar øl innabords får jeg powerguard lampene til å lyse sånn det er nå. 1,25db er 1,25db mer ;) Til uka har jeg fasit :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct
    A

    ANM

    Gjest
    Hørte akkurat på siste del av Mike Oldfield låta Crises. Anslagene i perkusjonen økte forbruket fra å svinge forsiktig rundt 40W til tett oppunder 600W merket. Kan ikke få nok effekt!
     

    Grumz

    Medlem
    Ble medlem
    23.08.2004
    Innlegg
    39
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    5
    Jeg får legge til et lite bilde av McIntoshen her hjemme også. Utrolig fornøyd, men skulle gjerne hatt en større stue gitt.
     

    Vedlegg

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Jeg merket også rimelig lett forskjell på å gå fra 352 til 501 blokker.
    Litt an signatur også 501 , litt mer nøytrale vil jeg si , og det ble enda mer kontroll på sakene :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.373
    Sted
    Sørlandet
    Hei alle Mcintosh venner,

    I dag har jeg vært heldig som har fått legge beslag på andre sine ører og nå tenkte jeg at tiden var inne for å finne ut hvor mye lyden endret seg ved å bytte ut bøylene mellom pre og power amp på min Mcintosh integrerte forsterker. Jeg har følgende utvalg;

    1) De originale bøylene
    2) QED økonomi kabel med full pott hos whathifi
    3) Link 1 fra Arendal Sound
    4) Link 3 fra Arendal Sound
    5) Monster Reference
    6) Nordost Odin

    Jeg har kryssbyttet, flyttet høyttalere, justert balanse, blindbyttet (for at dem ikke skulle se eller høre hva jeg byttet) osv...Flertallet foretrakk... trommelhvirvel...de originale bøylene. Unormalt?

    Mvh
    BB
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hei alle Mcintosh venner,

    I dag har jeg vært heldig som har fått legge beslag på andre sine ører og nå tenkte jeg at tiden var inne for å finne ut hvor mye lyden endret seg ved å bytte ut bøylene mellom pre og power amp på min Mcintosh integrerte forsterker. Jeg har følgende utvalg;

    1) De originale bøylene
    2) QED økonomi kabel med full pott hos whathifi
    3) Link 1 fra Arendal Sound
    4) Link 3 fra Arendal Sound
    5) Monster Reference
    6) Nordost Odin

    Jeg har kryssbyttet, flyttet høyttalere, justert balanse, blindbyttet (for at dem ikke skulle se eller høre hva jeg byttet) osv...Flertallet foretrakk... trommelhvirvel...de originale bøylene. Unormalt?

    Mvh
    BB
    Veldig interessant. Det betyr ikke overraskende nok at Mcintosh vet hva de driver med. Morsomt at Odin ikke gikk av med seieren - som muligens koster like mye som forsterkeren eller mer? Tror Nordost er litt overpriset på det meste.
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Bare nysgjerrig på hvilke høyttaler merke folk synes funker sammen med McIntosh.

    Bowers&wilkins har jeg selv. Dali er nevnt. Blir Sonus Faber for varm eller funker dette merket også?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg ville kanskje også antatt det samme som skorob her, men tror forøvrig at forskjellene er veldig små. Jeg har snakket med flere som har sagt at nesten hele forskjellen mellom 1201 og 1.2KW ligger i det estetiske, altså håndtakene og LED lys.
    Hvis jeg husker riktig og har forstått det riktig så brukte 1201 samme transistorer som 501, mens 1.2 (etter hvert) bruker Thermal Track transistorer. I følge MasterLu (audioaficionado), så er det "stor" lydmessig forskjell. Selv vil jeg tro at denne forskjellen kanskje ikke er sååå stor. Når det er sagt så er jeg blandt dem som synes at lydmessige forskjeller på elektronikk ofte har mindre utslag, mens forskjeller på høyttalere og plassering/akustikk har langt større betydning.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg ville kanskje også antatt det samme som skorob her, men tror forøvrig at forskjellene er veldig små. Jeg har snakket med flere som har sagt at nesten hele forskjellen mellom 1201 og 1.2KW ligger i det estetiske, altså håndtakene og LED lys.
    Hvis jeg husker riktig og har forstått det riktig så brukte 1201 samme transistorer som 501, mens 1.2 (etter hvert) bruker Thermal Track transistorer. I følge MasterLu (audioaficionado), så er det "stor" lydmessig forskjell. Selv vil jeg tro at denne forskjellen kanskje ikke er sååå stor. Når det er sagt så er jeg blandt dem som synes at lydmessige forskjeller på elektronikk ofte har mindre utslag, mens forskjeller på høyttalere og plassering/akustikk har langt større betydning.
    Litt forskjell er det nok, men tviler på at den er stor. Jeg får alltid lyst å oppgradere til 1.2KW når jeg ser et par på bruktmarkedet, men har foreløpig overbevist meg selv om at det er penger ut av vinduet ;)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg ville kanskje også antatt det samme som skorob her, men tror forøvrig at forskjellene er veldig små. Jeg har snakket med flere som har sagt at nesten hele forskjellen mellom 1201 og 1.2KW ligger i det estetiske, altså håndtakene og LED lys.
    Hvis jeg husker riktig og har forstått det riktig så brukte 1201 samme transistorer som 501, mens 1.2 (etter hvert) bruker Thermal Track transistorer. I følge MasterLu (audioaficionado), så er det "stor" lydmessig forskjell. Selv vil jeg tro at denne forskjellen kanskje ikke er sååå stor. Når det er sagt så er jeg blandt dem som synes at lydmessige forskjeller på elektronikk ofte har mindre utslag, mens forskjeller på høyttalere og plassering/akustikk har langt større betydning.
    Litt forskjell er det nok, men tviler på at den er stor. Jeg får alltid lyst å oppgradere til 1.2KW når jeg ser et par på bruktmarkedet, men har foreløpig overbevist meg selv om at det er penger ut av vinduet ;)
    Til sammenligning så opplevde jeg selv at det ble bedre med 1.2kw enn 501, men STOR forbedring? - vel neppe. Litt bedre og litt kulere! Verdt mellomlegget? Yepp!
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Eiergleden MC1.2KW ga var helt enorm! Var EKSTREMT vemodig å pakke dem ned gitt.... og hadde jeg vist det jeg viste nå, så hadde jeg beholdt Accuphase E-470, og MC riggen min. Istede for å kjøre Accuphase 100% ut.. E470 var så god at den representerte det jeg trengte av Accuphase... egentlig...

    Titter litt på McIntosh sine integrerte til tider..... ;). MEN, Accuphase settet går da ikke ut altså ;). Men MC er så forskjellig ifra Accuphase, at da føler jeg at jeg hadde hatt det "beste" ifra begge verdener. Selv om jeg ikke har klasse A ifra Accuphase da... som nok er et lite hårstrå saftigere enn mine AB forsterkere.

    Regner også med at McIntosh snart kommer med nye integrerte med den "nye" preamp delen (samt DAC'en de nye preampene er representert med).
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Eiergleden MC1.2KW ga var helt enorm! Var EKSTREMT vemodig å pakke dem ned gitt.... og hadde jeg vist det jeg viste nå, så hadde jeg beholdt Accuphase E-470, og MC riggen min. Istede for å kjøre Accuphase 100% ut.. E470 var så god at den representerte det jeg trengte av Accuphase... egentlig...

    Titter litt på McIntosh sine integrerte til tider..... ;). MEN, Accuphase settet går da ikke ut altså ;). Men MC er så forskjellig ifra Accuphase, at da føler jeg at jeg hadde hatt det "beste" ifra begge verdener. Selv om jeg ikke har klasse A ifra Accuphase da... som nok er et lite hårstrå saftigere enn mine AB forsterkere.

    Regner også med at McIntosh snart kommer med nye integrerte med den "nye" preamp delen (samt DAC'en de nye preampene er representert med).
    Jeg forsyår veldig godt hvordan du tenker. Det er lenge siden jeg hørte en integrert Accuphase forsterker, men jeg går og drøvtygger tanken om å bytte ut forsterkeren i kontoranlegget med en integrert Accuphase. Nå tjenestegjør en Ayon Spark ii (2*20 w set klasse A) der på et par SF Minima Vintage. Koselige greier :)
     
    Ble medlem
    29.01.2014
    Innlegg
    27
    Antall liker
    30
    Torget vurderinger
    2
    Hei alle Mcintosh venner,

    I dag har jeg vært heldig som har fått legge beslag på andre sine ører og nå tenkte jeg at tiden var inne for å finne ut hvor mye lyden endret seg ved å bytte ut bøylene mellom pre og power amp på min Mcintosh integrerte forsterker. Jeg har følgende utvalg;

    1) De originale bøylene
    2) QED økonomi kabel med full pott hos whathifi
    3) Link 1 fra Arendal Sound
    4) Link 3 fra Arendal Sound
    5) Monster Reference
    6) Nordost Odin

    Jeg har kryssbyttet, flyttet høyttalere, justert balanse, blindbyttet (for at dem ikke skulle se eller høre hva jeg byttet) osv...Flertallet foretrakk... trommelhvirvel...de originale bøylene. Unormalt?

    Mvh
    BB
    Hei BB
    Da har vi nok ulike erfaringer
    Jeg har levd med en MA7000 i et par år og har prøvd mange forskjellige kabler mellom pre og power. Og min konklusjon er helt entydig: jo bedre kabel, jo bedre låter forsterkeren - i mine ører. De originale bøylene er - for mine ører - ikke brukbare. I dag bruker jeg faktisk et par 0,65 cm Vertere R kabler. Overkill, antakelig, men jeg hadde disse til overs og når jeg først hadde prøvd dem, var dert umulig å ta dem vekk igjen.
    Men nå er det heldigvis slik i vår audiofile verden at det er våre egne ører som avgjør vår opplevelse av vellyd. Og synes du at de originale bøylene låter best, BB, er det jo bare flott!

    Men jeg anbefaler alle med Mcintosh integrerte forsterkere å gjøre som BB: eksperimenter!

    mvh
    Trond Feiring
     

    Kivi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    116
    Antall liker
    130
    Ser 1,2 blokkene er vekke fra torget.. Nokon her som har oppgradert?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Bare nysgjerrig på hvilke høyttaler merke folk synes funker sammen med McIntosh.

    Bowers&wilkins har jeg selv. Dali er nevnt. Blir Sonus Faber for varm eller funker dette merket også?
    - Nyere Sonus Faber fungerer - mens eldre tipper litt over i det varme med Mcintosh - helt sikkert med masse unntak.
    - Mcintosh fungerer egentlig utmerket med alle høyttalere som har stabil impedanslast grunnet trafoene på baksiden. Man må tenke seg om hvis impedanslasten er litt vanskelig - noe som også gjelder for alle rørforsterkere som stort sett har trafoer - med noen unntak som T+A etc.
    - Det er også stor forskjell mellom Mcintosh-produktene. Eldre generasjon integrerte er mindre detaljerte og varmere enn den nyeste generasjonen. Monoblokkene er vel i en annen liga og må tale for seg selv.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.373
    Sted
    Sørlandet
    Hei BB
    Da har vi nok ulike erfaringer
    Jeg har levd med en MA7000 i et par år og har prøvd mange forskjellige kabler mellom pre og power. Og min konklusjon er helt entydig: jo bedre kabel, jo bedre låter forsterkeren - i mine ører. De originale bøylene er - for mine ører - ikke brukbare. I dag bruker jeg faktisk et par 0,65 cm Vertere R kabler. Overkill, antakelig, men jeg hadde disse til overs og når jeg først hadde prøvd dem, var dert umulig å ta dem vekk igjen.
    Men nå er det heldigvis slik i vår audiofile verden at det er våre egne ører som avgjør vår opplevelse av vellyd. Og synes du at de originale bøylene låter best, BB, er det jo bare flott!

    Men jeg anbefaler alle med Mcintosh integrerte forsterkere å gjøre som BB: eksperimenter!

    mvh
    Trond Feiring
    Hei og takk for flott tilbakemelding på min post.

    Det er vel en gjengs oppfatning at de originale bøylene med fordel kan byttes ut med en RCA kabel av grei kvalitet. Jeg ble selv fortalt av gutta på Stereofil at det var den beste oppgraderingen man kunne gjøre på en Mcintosh integrert. Jeg startet også sesjonen med å opplyse alle om dette. I begynnelsen nevnte jeg for dem hva jeg byttet ut men sluttet etterhvert med det. Pris ble aldri nevnt. Jeg forsøkte også å bytte bare på en kanal og jeg må også innrømme at jeg "latet" som jeg byttet uten å gjøre det. Vi lyttet aktivt i ca 2 timer og konklusjonen var nokså entydig. Jeg skal definitivt gjøre dette en gang til nokså raskt siden jeg kun har begrenset tilgang til Nordost Odin kabelen. Da kun med mine egne ører :)

    Mvh
    BB
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Ser 1,2 blokkene er vekke fra torget.. Nokon her som har oppgradert?

    Tror dem kanskje bare var til salgs i helga...
    Nei de har ligget ute en liten stund, men han hadde vel en forforsterker også. Tror det var den som ble tatt vekk etter helgen hvis den ikke var solgt.

    Det var uansett godt at blokkene var solgt, så slapp jeg å tenke mer på dem :rolleyes:
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ser 1,2 blokkene er vekke fra torget.. Nokon her som har oppgradert?

    Tror dem kanskje bare var til salgs i helga...
    Nei de har ligget ute en liten stund, men han hadde vel en forforsterker også. Tror det var den som ble tatt vekk etter helgen hvis den ikke var solgt.

    Det var uansett godt at blokkene var solgt, så slapp jeg å tenke mer på dem :rolleyes:
    ingen fare, drømmene kommer tilbake...
     

    consen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Innlegg
    386
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Som standard skal jo 8 ohms høyttalere koples til 8 ohms uttaket på McIntosh.
    Da får en maksimalt med effekt ut av forsterkeren.
    Men om en ikke trenger all denne effekten for en spiller ikke så høyt...
    Er det da lurt å kople seg inn på forsterker på ett eller to lavere trinn?

    Noen som har 8, 6 eller 4 ohms høyttalere som har prøvd å kople det til 2 ohms uttaket på McIntosh?
    Hva skjer da med lyden?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Som standard skal jo 8 ohms høyttalere koples til 8 ohms uttaket på McIntosh.
    Da får en maksimalt med effekt ut av forsterkeren.
    Men om en ikke trenger all denne effekten for en spiller ikke så høyt...
    Er det da lurt å kople seg inn på forsterker på ett eller to lavere trinn?

    Noen som har 8, 6 eller 4 ohms høyttalere som har prøvd å kople det til 2 ohms uttaket på McIntosh?
    Hva skjer da med lyden?
    De fleste McIntosh forsterkerne leverer mer effekt når impedansen halveres under den oppgitte impedansen på utgangen. Feks så mener jeg at Stereophile målte omkring 1000w ut ved 4ohm på 8 ohms terminal og tilsvarende ved 2 ohm på 4 ohms terminalen på mc501. Ved ytterligere fall i impedansen så faller effekten. (Litt forenklet) lydmessig kan det bety at at høyttalere med svingende impedans vil få ekstra fokus eller mindre fokus (lydtrykk) på frekvensområder som feks stiger langt over nominell impedans eller faller langt under nominell impedans (på forsterkerens utgang).
     

    consen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Innlegg
    386
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Som standard skal jo 8 ohms høyttalere koples til 8 ohms uttaket på McIntosh.
    Da får en maksimalt med effekt ut av forsterkeren.
    Men om en ikke trenger all denne effekten for en spiller ikke så høyt...
    Er det da lurt å kople seg inn på forsterker på ett eller to lavere trinn?

    Noen som har 8, 6 eller 4 ohms høyttalere som har prøvd å kople det til 2 ohms uttaket på McIntosh?
    Hva skjer da med lyden?
    De fleste McIntosh forsterkerne leverer mer effekt når impedansen halveres under den oppgitte impedansen på utgangen. Feks så mener jeg at Stereophile målte omkring 1000w ut ved 4ohm på 8 ohms terminal og tilsvarende ved 2 ohm på 4 ohms terminalen på mc501. Ved ytterligere fall i impedansen så faller effekten. (Litt forenklet) lydmessig kan det bety at at høyttalere med svingende impedans vil få ekstra fokus eller mindre fokus (lydtrykk) på frekvensområder som feks stiger langt over nominell impedans eller faller langt under nominell impedans (på forsterkerens utgang).
    Spurte om folk hadde prøvd å kople høyttalerne til 2 ohmen på forsterker fordi jeg opplever at lydbildet blir klarere da og bassen fastere.
    Den forsterkeren det har hatt størst effekt på er MC402. For på den er lydbildet pløsete i bassen på 8 ohms uttaket, mens bassen blir strammet opp betydelig på både 4 og 2 ohms uttaket. Lydbildet skifter også karakter ellers. Når jeg hadde MA6900 så opplevde jeg den som betydelig bedre 2 ohms uttaket. Selv med mine MC601 så er forskjellen tydelig. Den låter nesten ullent på 8 ohmen, klarere på 4 ohmen og superklart på 2 ohms uttaket. Når jeg har spilt en stund på 2 ohms uttaket og skifter rett til 8 ohms uttaket, føles det som jeg har fått dotter i ørene. Lyden blir så god i den på 2 ohms uttaket at det minner om en supergod klasse A forsterker. Det var pga. disse erfaringene med alle McIntoshene jeg har hatt at jeg spurte om andre også erfarte dette. Jeg hører at effekten er den samme på ulike høyttalere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn