McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Nå kan du justere bias på McIntosh også.:) Alle de feigingene som prøvde å få deg fra det... Berserkr der ser du!
    Hehe funger flott foreløpig og nesten ikke lunk :)
    Men skal ikke være for tøff i trynet ennå :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Husk at biasen henger etter justeringen eddie og varierer med temperaturen, så ikke bli for anal om den ikke holder seg på millivolten.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Husk at biasen henger etter justeringen eddie og varierer med temperaturen, så ikke bli for anal om den ikke holder seg på millivolten.
    Ja justerte etter ca 15 min. 0.025v. venstre kanal sto på 0.040v og høyre var opp i 0.40v før justering!
    Spilte litt musikk i en 1/2 t før nattjobb og nesten ikke lunk i forsterker.
    Fikk ikke noen info om når jeg bør justere så kan være noe å gå på der :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nå kan du justere bias på McIntosh også.:) Alle de feigingene som prøvde å få deg fra det... Berserkr der ser du!
    Ja, der fikk jeg den. Dere hadde nok bare flaks den gangen her, tenker jeg. Er vel bare et spørsmål om tid før hele greia selvantenner. :rolleyes:
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Nå kan du justere bias på McIntosh også.:) Alle de feigingene som prøvde å få deg fra det... Berserkr der ser du!
    Ja, der fikk jeg den. Dere hadde nok bare flaks den gangen her, tenker jeg. Er vel bare et spørsmål om tid før hele greia selvantenner. :rolleyes:
    Hehe du kan ha rett ennå! Fikk en melding i dag der en reagerte på at jeg fikk justert så mye og lurte på om pot stod i bunn noe den faktisk gjør, dette var vist ikke helt bra!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^*krøsser fingra for at jeg skal få rett*

    Neida. Kjipt når ting ikke virker som det skal, men det ordner seg nok når du får noen med rette kunnskapen til å se på den. Så finner du ut om den feile biasen er symptom på noe bakenforlliggende, eller om kanskje bare forrige eier har prøvd å tweake biasen selv fordi han har hørt noen si at høyere bias gir bedre lyd. Hehe. :)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    ^*krøsser fingra for at jeg skal få rett*

    Neida. Kjipt når ting ikke virker som det skal, men det ordner seg nok når du får noen med rette kunnskapen til å se på den. Så finner du ut om den feile biasen er symptom på noe bakenforlliggende, eller om kanskje bare forrige eier har prøvd å tweake biasen selv fordi han har hørt noen si at høyere bias gir bedre lyd. Hehe. :)
    Er utgangstransistorene som begynner og feile.
    Neby tar ca 3500.- for jobben og selger tar halve regningen! Får lov og spille på den frem til service men følge med på at den ikke blir varm igjen :)
    Takker for flott engasjement :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Nå kan du justere bias på McIntosh også.:) Alle de feigingene som prøvde å få deg fra det... Berserkr der ser du!
    Ja, der fikk jeg den. Dere hadde nok bare flaks den gangen her, tenker jeg. Er vel bare et spørsmål om tid før hele greia selvantenner. :rolleyes:
    Hehe du kan ha rett ennå! Fikk en melding i dag der en reagerte på at jeg fikk justert så mye og lurte på om pot stod i bunn noe den faktisk gjør, dette var vist ikke helt bra!
    Du har uansett fått ny innsikt, det er verdt litt det og serru.:)
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    462
    Sted
    Fredrikstad
    A

    ANM

    Gjest
    Ække så gæli med C4 og 600W heller, må nok gjøre meg ferdig med oppgradering av vinylriggen før jeg kjøper unødig store forsterkere.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Ser jeg er lavt på watt rankingen til mc :)
    Revelene får ikke helt gleden av ma7000 og bytte ut forsterker er uaktuelt!
    Noen formening om Usher ?
    Bytter nok ut Revelene for Usher CP-8871 mkl for en test! De skal ihvertfall være lettere og drive men matchingen vet jeg ingenting om...
     
    A

    ANM

    Gjest
    Ser jeg er lavt på watt rankingen til mc :)
    Revelene får ikke helt gleden av ma7000 og bytte ut forsterker er uaktuelt!
    Noen formening om Usher ?
    Bytter nok ut Revelene for Usher CP-8871 mkl for en test! De skal ihvertfall være lettere og drive men matchingen vet jeg ingenting om...
    Jeg hadde heller ikke tenkt til å jage watt, men ble bitt av Mc basillen etter en uke med MA8000. Forsto derimot raskt at 300W ikke ga meg stort nok løft i forhold til de 250W Densen blokkene mine leverer. 600W føler jeg egentlig er midt i blinken, men man kan jo alltid ha glede av litt mer headroom...
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Ser jeg er lavt på watt rankingen til mc :)
    Revelene får ikke helt gleden av ma7000 og bytte ut forsterker er uaktuelt!
    Noen formening om Usher ?
    Bytter nok ut Revelene for Usher CP-8871 mkl for en test! De skal ihvertfall være lettere og drive men matchingen vet jeg ingenting om...
    Har hørt komboen Usher CP 777 og CP 6371 på MA7000 og det er en svært god match etter min mening. Men dette er jo min subjektive mening.
    Kan for øvrig nevne at cp6371 faktisk var en relativt Heavy belastning med lave ohmske laster, og til tross for 91db, og på konsertnivå holdt absolutt ikke 250w.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Se der ja da blir det sikkert bruktbørsen igjen men blir spennende og teste :)
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Se der ja da blir det sikkert bruktbørsen igjen men blir spennende og teste :)
    Tja, misforstå meg rett her, det spilte vanvittig høyt før det var hørbare problemer. Og 6371 er ikke samme høyttaler som 8871. På 777 var det null stress, og det spilte himmelsk. Vet ikke helt hvor mange db jeg hadde i stua med JBL 4319, men at det nærmet seg 115 er nok ganske sikkert, og forsterkeren svettet ikke av den grunn.

    -P-
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Trykka ganske bra på med Usherne idag og de er mer lettdrevne enn Revelene og låter veldig bra MEN synes kjøleribbene idag ble rimelig varme men nå likt på begge sider. Denne har jo også protection mode som skal slå ut hvis det blir for varmt. Brenner meg ikke men som sagt rimelig varmt...
     

    James

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.06.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    70
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    8
    Hei!

    Håper å komme med i klubben igjen. En gang hatt MA6800. Hatt MA6900, MC402 og MC501 på besøk senere. Og det er monoblokkene jeg helst skulle hatt på fast basis. Tydeligvis ikke mange som vil bytte ut sine. Men den som venter på noe godt...
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, ser mc601 til god pris hos Soundgarden. Hvordan spiller de med Luxman c900u som pre tru? Noen som kan si noe om krefter vs mc452? Spesielt på høyttalere med store variasjoner i impedans som feks Wilson Sabrina.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Ja, det var et godt tilbud! Sabrinaen dipper vel ned mot 2,5 på del laveste. Tror nok MC601 klarer den fint, men tror det finnes mer egnede forsterkerløsninger som ville gjort en bedre jobb.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det var et godt tilbud! Sabrinaen dipper vel ned mot 2,5 på del laveste. Tror nok MC601 klarer den fint, men tror det finnes mer egnede forsterkerløsninger som ville gjort en bedre jobb.
    Står at de dukker ned til 2,46 ohm ved 146 hertz. Så står det noe om at pga noen steile fasevinkler så blir det tilsvarende 1.1 ved 89 hertz i målingene til hifi news. Er ikke god på å tolke slike målinger. Kanskje du kunne hjulpet meg å tolke det som står der?Når jeg hadde mc 452 slet den litt i bassen kontra Luxman m900u som er spesifisert til 150w ( slet er å ta i men ble ikke like fast og trykk i bassen). Men digger Mcintosh så hadde vært kult om jeg fikk det til å fungere..
     
    A

    ANM

    Gjest
    For å sammenligne litt, så har de høyttalerne jeg har paret med MC601 også noen stygginger i samme området som dine, ikke fullt så stygge, men stygge nok. Føler ikke at forsterkerne sliter i det heletatt, bassen er solid og lydbildet stort. Det er et jævli godt tilbud og de har en 2 ohms utgang som kan hjelpe til å stramme opp litt om nødvendig.

    Når det kommer til preamp, krever big Macene litt spenning, dvs gain. Vet ikke hva Luxman leverer jeg.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    For å sammenligne litt, så har de høyttalerne jeg har paret med MC601 også noen stygginger i samme området som dine, ikke fullt så stygge, men stygge nok. Føler ikke at forsterkerne sliter i det heletatt, bassen er solid og lydbildet stort. Det er et jævli godt tilbud og de har en 2 ohms utgang som kan hjelpe til å stramme opp litt om nødvendig.

    Når det kommer til preamp, krever big Macene litt spenning, dvs gain. Vet ikke hva Luxman leverer jeg.
    Mulig dette er feil svar men 11v ubalansert og 22v balansert.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.261
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ja, det var et godt tilbud! Sabrinaen dipper vel ned mot 2,5 på del laveste. Tror nok MC601 klarer den fint, men tror det finnes mer egnede forsterkerløsninger som ville gjort en bedre jobb.
    Står at de dukker ned til 2,46 ohm ved 146 hertz. Så står det noe om at pga noen steile fasevinkler så blir det tilsvarende 1.1 ved 89 hertz i målingene til hifi news. Er ikke god på å tolke slike målinger. Kanskje du kunne hjulpet meg å tolke det som står der?Når jeg hadde mc 452 slet den litt i bassen kontra Luxman m900u som er spesifisert til 150w ( slet er å ta i men ble ikke like fast og trykk i bassen). Men digger Mcintosh så hadde vært kult om jeg fikk det til å fungere..
    tykk i bassen er ofte en tegn på at forsterkeren ikke har like god kontroll. Kanskje motsatt av det mange tenker.

    edit: jeg tenker da på tykk i retningen av litt "bloomy" eller pløsete.
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Skulle holde det.

    Angående fasevinkel og lav impedanse, så er problemet varmgang i utgangstrinnet i og med at du vil kunne ha høy spenning over transistorene samtidig som det går høy strøm gjennom de. Dette vil ikke skje ved en ren resitiv last eller 0 grader, da strømmen alltid vil være høyest når spenningen over transistor er lav og over last er høy.

    Mine har aldri gått varme tross i at nåla har kretset tett oppunder 600W
     
    A

    ANM

    Gjest
    Hmmm, du fikk meg til å tenke strømling.

    Siden Mc har en trafo på utgangen, som utgjør en induktanse og vil ha en positiv fasevinkel, kanskje dette bidrar til en kompensering for negative vinkler i lasten ved lave frekvenser og er en grunn til at ampen min ikke blir varm. Snickers hvor er du?!
     
    Sist redigert:

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Faen her kommer jeg med mitt "beist" av en integrert så legger dere ut slike bilder :)
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det var et godt tilbud! Sabrinaen dipper vel ned mot 2,5 på del laveste. Tror nok MC601 klarer den fint, men tror det finnes mer egnede forsterkerløsninger som ville gjort en bedre jobb.
    Står at de dukker ned til 2,46 ohm ved 146 hertz. Så står det noe om at pga noen steile fasevinkler så blir det tilsvarende 1.1 ved 89 hertz i målingene til hifi news. Er ikke god på å tolke slike målinger. Kanskje du kunne hjulpet meg å tolke det som står der?Når jeg hadde mc 452 slet den litt i bassen kontra Luxman m900u som er spesifisert til 150w ( slet er å ta i men ble ikke like fast og trykk i bassen). Men digger Mcintosh så hadde vært kult om jeg fikk det til å fungere..
    tykk i bassen er ofte en tegn på at forsterkeren ikke har like god kontroll. Kanskje motsatt av det mange tenker.

    edit: jeg tenker da på tykk i retningen av litt "bloomy" eller pløsete.
    Nei stram med trykk når det skal være trykk. Hadde disse samtidig, på tannoy dc 10ti hvor impesansen ikke varierer så mye var bassen ganske så lik på Luxman og mc452. Viktig å presisere at jeg digger mcintosh siden vi er i vennetråden her.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.261
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ja, det var et godt tilbud! Sabrinaen dipper vel ned mot 2,5 på del laveste. Tror nok MC601 klarer den fint, men tror det finnes mer egnede forsterkerløsninger som ville gjort en bedre jobb.
    Står at de dukker ned til 2,46 ohm ved 146 hertz. Så står det noe om at pga noen steile fasevinkler så blir det tilsvarende 1.1 ved 89 hertz i målingene til hifi news. Er ikke god på å tolke slike målinger. Kanskje du kunne hjulpet meg å tolke det som står der?Når jeg hadde mc 452 slet den litt i bassen kontra Luxman m900u som er spesifisert til 150w ( slet er å ta i men ble ikke like fast og trykk i bassen). Men digger Mcintosh så hadde vært kult om jeg fikk det til å fungere..
    tykk i bassen er ofte en tegn på at forsterkeren ikke har like god kontroll. Kanskje motsatt av det mange tenker.

    edit: jeg tenker da på tykk i retningen av litt "bloomy" eller pløsete.
    Nei stram med trykk når det skal være trykk. Hadde disse samtidig, på tannoy dc 10ti hvor impesansen ikke varierer så mye var bassen ganske så lik på Luxman og mc452. Viktig å presisere at jeg digger mcintosh siden vi er i vennetråden her.
    det var bare jeg som leste uten skikkelig syn. Da kan trykk se ut som tykk! My bad!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn