McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hmm.. mener du at du har utstyret fortsatt, men at forsikringstakeren sier at du ikke får full utbetaling om dem sku lage brann?

    Isåfall er det jo enkelt.. sendt det til Neby for sjekk. Få konstatert helsetilstanden på dem :).
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.187
    Antall liker
    22.829
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Sterofil har i alle fall tilbud på C48 og C50 nå. Jeg mener også at de hadde MC275 til 50K, men det tilbudet ser ut til å være over.

    Kjedelig sak, men jeg hadde nok også gått for forslaget over her.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Har bestilt en C47 preamp. Skal koble til 2 aktive suber til denne.
    Denne har to par utganger, både som XLR og RCA. Subforsterkerne (Hypex DS 4.0) har kun ubalansert L/R innganger.
    Jeg har nå mulighet å koble ett utgangspar til hver subamp, men går da dobbelt så mye kabler, og at man får mono til hver sub.
    Har det noe å si om man bruker kun ett par utgang til begge subene? Altså Output 2 L til Venstre sub, og Output 2 R til høyre sub og setter på en split på inngangen hver subamp? Da får man subene i stereo. Vet at mono/stereo sub er ett eget fag her inne, men er det det noe tekninsk feil i å splitte signalet på inngangen til subamp?
    Får man kanskje bedre støyforhold eller høyere nivå på signalet med å bruke eget utgangspar til hver sub?

    XL_C47_Back.jpg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Har bestilt en C47 preamp. Skal koble til 2 aktive suber til denne.
    Denne har to par utganger, både som XLR og RCA. Subforsterkerne (Hypex DS 4.0) har kun ubalansert L/R innganger.
    Jeg har nå mulighet å koble ett utgangspar til hver subamp, men går da dobbelt så mye kabler, og at man får mono til hver sub.
    Har det noe å si om man bruker kun ett par utgang til begge subene? Altså Output 2 L til Venstre sub, og Output 2 R til høyre sub og setter på en split på inngangen hver subamp? Da får man subene i stereo. Vet at mono/stereo sub er ett eget fag her inne, men er det det noe tekninsk feil i å splitte signalet på inngangen til subamp?
    Får man kanskje bedre støyforhold eller høyere nivå på signalet med å bruke eget utgangspar til hver sub?

    Vis vedlegget 396080
    Svaret kommer litt an på hvor høyt du deler. Desto høyere opp i frekvens subbene spiller desto mer grunn for å la dem spille i stereo og ikke i mono.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Ja er fullt klar over at nedre bass ikke er retningsbestemt, men lurer fortsatt på fordelene ved å bruke L og R (to kabler) preout vs kun L til Y-ledd (en kabel med Y-ledd) til subamp signalmessig.
    Har bestilt ett par til subwoofer RCA signal kabel fra Blue Jeans Cable, da har man alle mulighetene åpne for prøving.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ja er fullt klar over at nedre bass ikke er retningsbestemt, men lurer fortsatt på fordelene ved å bruke L og R (to kabler) preout vs kun L til Y-ledd (en kabel med Y-ledd) til subamp signalmessig.
    Har bestilt ett par til subwoofer RCA signal kabel fra Blue Jeans Cable, da har man alle mulighetene åpne for prøving.
    Ja, jeg ser det, men hva skal du med en split. Kjør en rca til hver subamp. Det står ganske sikkert i manualen til ds4.0 hvilken inngang som skal brukes hvis du kun kjører ett signal. Vel og merke hvis du skal kjøre subbene i stereo.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hallo- går med tanker om å annskaffe meg en vintage MC - hva type vil dere anbefale å gå for- tenker integrert-

    hvis noen har noe å selge så send meg pm
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Står ikke noe om dette i manualen til ds4.0 Står kun forklart med bade L og R inn på ds4.0. Signalet blir kanskje halvert med kun L inn via Y-ledd vs L og R på egne kabler inn på ds4.0...
    Ds4.0 har visst ikke mulighet for kun single RCA inn, derfor splitt. Prøvde med en single kabel på L inngangen uten splitt, ble markant mindre utslag på suben.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.187
    Antall liker
    22.829
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Ja er fullt klar over at nedre bass ikke er retningsbestemt, men lurer fortsatt på fordelene ved å bruke L og R (to kabler) preout vs kun L til Y-ledd (en kabel med Y-ledd) til subamp signalmessig.
    Har bestilt ett par til subwoofer RCA signal kabel fra Blue Jeans Cable, da har man alle mulighetene åpne for prøving.
    Gjør som Kalle Klovn sier. Det eneste man oppnår med en Y-splitt er ev høyere volum på subben, men det har man volumkontroll til å korrigere.

    Edit: Ser du har svart i mellomtiden, men bare kjør Y-ledd hvis forskjellen er stor
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hei,
    Jeg vurderer å selge en relativt ny forsterker (nyeste modell) - integrert av Mcintosh. Har dere noen innspill på hvordan jeg bør prise meg i forhold til nypris på produktet og antall år siden kjøp?
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    image.jpg


    Fått C47 koblet opp og spilt noen dager. Meget fornøyd, med både analoge og digitale kilder.
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    462
    Sted
    Fredrikstad
    Mens jeg (fortsatt) venter på at min c2600 pre skal få kommet seg til Norge anskaffet jeg i dag en liten mc til stua. Dette blir en kose høyttaler for litt lav musikk til stue kos så får anlegget i kjelleren ta seg av resten.
    IMG_1207.jpg

    Aldri hørt høyttalere fra mcintosh før, men tok en råsjangs på denne..
    IMG_1205.jpg

    IMG_1210.jpg

    IMG_1209.jpg

    Kvalitetsintrykket er som alltid upåklagelig fra mc, førsteintrykket på lyden er at denne lille tassen spiller stort. Klarer meg med 1 i første omgang så får jeg se om det blir en til så det blir stereo med tiden.
    (beklager dårlige mobil foto, men bedre enn ingen)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.187
    Antall liker
    22.829
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Siden flere er i bilde modus her, så kan vel jeg også slenge inn noen. Beklager dårlig mobil kvalitet på bildene, men det får duge foreløpig. Det er lenge siden jeg har kunnet bidra med nye bilder her i tråden :)

    image.jpg


    image.jpg


    image.jpg
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.187
    Antall liker
    22.829
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det er nok ikke lenge før eddie har kastet den på dør uansett hvor lekker den er ;)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hei nei denne forsvinner ikke. Etter det lille jeg har hørt så kommer dette til og bli morsomt MEN den kneler allikevel på Revelene ?????? Spiller helt utrolig på billige Klipsch
     
    A

    ANM

    Gjest
    250W er vel kanskje litt smått for Revelene. Er jo ikke så følsomme.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    MA7000 er en flott forsterker. Jeg foretrekker kanskje litt mer den nyere generasjonen da de er enda mer oppløst i lyden - men de er kanskje ikke like musikalske som MA7000 :)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    250W er vel kanskje litt smått for Revelene. Er jo ikke så følsomme.
    Hehe nei regnet med at det ville bli litt for lite :) men klart det trykker bra her men får jo ikke utnyttet disse og en større forsterker er uaktuelt
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    49
    A

    ANM

    Gjest
    For det første må jeg bare si at veiledende pris er nettopp det...veiledende, du må henvende deg til SG eller Stereofil for å få prisen.

    I regnestykket ditt har du tatt med moms +fraktogmoms?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Husk at den norske krona er veldig lite verdt nå også! Mcintosh har gått opp endel pga den også... ca 30% ?!
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    49
    Så hvorfor er Nad'en billigere i Norge kontra prisen i den samme butikken?
    Accuphase ligger også på noenlunde samme pris som i Norge, go figure.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    49
    For det første må jeg bare si at veiledende pris er nettopp det...veiledende, du må henvende deg til SG eller Stereofil for å få prisen.

    I regnestykket ditt har du tatt med moms +fraktogmoms?
    Hadde ikke tenkt og bestille derifra, bare sammenligne priser.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Noen som vet hvordan det er med lufting på MA7000 ? Manualen sier minimum 15cm klaring på toppen men ser mange har de stakket inn i trange skap!
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.187
    Antall liker
    22.829
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Nå har ikke jeg erfaring med akkurat MA7000, men har noen andre som står litt "trangt". Generelt så avgir de veldig lite varme i tillegg til at mesteparten av kjøreribbene sitter på siden. Mitt inntrykk er vel det kanskje ikke er så farlig om det er litt snaut med lufting over, så lenge man har god ventilasjon på sidene og bak.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    For det første må jeg bare si at veiledende pris er nettopp det...veiledende, du må henvende deg til SG eller Stereofil for å få prisen.

    I regnestykket ditt har du tatt med moms +fraktogmoms?
    Hadde ikke tenkt og bestille derifra, bare sammenligne priser.
    Et lite obs: McIntosh er jævlig strenge med parallellimport. Dersom importør i et annet land mot formodning skulle være villig til å selge (nytt) utstyr til deg, vil han øyeblikkelig miste agenturet, hvis det blir oppdaget.For norsk importørvil det samme skje, dersom han tar rep/service på ulovlig importert utstyr.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Noen som vet hvordan det er med lufting på MA7000 ? Manualen sier minimum 15cm klaring på toppen men ser mange har de stakket inn i trange skap!
    Har 1-2 cm lufting over og ganske fritt til sidene. Aldri merket at den har blitt varm, nesten kald. Det samme med min gamle MC402.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hei min forsterker blir veldig varm på baksiden ut mot kjøleribbene og den høyre siden blir varmere enn den andre! Dette bare av vanlig tv titting og nesten ikke lyd!
    Er dette normalt ? Klarer ikke holde hånden på dekselet i mange sekundene på høyre side!
     

    Vedlegg

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det høres ikke helt normalt ut. Alle McIntosh forsterkerne jeg har hatt har aldri blitt mer enn litt lunkne.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Det er såpass at jeg brenner meg på kjøleribbene på høyre side!
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hei nå tester jeg på Klipsch RF82 og 8ohm
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hei ANM! Ja byttet om på kabler og impedanse! Blir varm selv uten musikk! Leser litt på nettet om bias problem men det sier ikke meg så mye!
    Får en følelse at dette kan bli dyrt :(
     
    A

    ANM

    Gjest
    Hei ANM! Ja byttet om på kabler og impedanse! Blir varm selv uten musikk! Leser litt på nettet om bias problem men det sier ikke meg så mye!
    Får en følelse at dette kan bli dyrt :(
    Ja, da kan det jo tyde på at det går mer tomgangsstrøm i den ene kanalen. Kan være en svakhet vet trimpottene de benytter? Tipper en enkel justering vil fikse problemet, eller ta av lokket og forsøk å knipse forsiktig på alle komponenter som er blå med hvit skrue eller har en metallskrue på seg.

    Noe i denne duren ser de ut, kan være grå også.

    last ned (7).jpg
    last ned (8).jpg



    Kan være de jeg ringet rundt

    7000.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn