McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.327
    Torget vurderinger
    49
    Ma7900 og Ma8000 er helt samme design med forskjeller i Watt. Ja, Ma7900/Ma8000 er langt mer friskere og farger lyden mindre. De fastere i fisken i lydbildet - bassen er langt mindre slapp.
    takker, vil disse to også kunne være sterkere enn tidligere modeller ? eller er det kun voicingen som er forandret ? ser forresten at du har ML høytalere og i så måte vil jeg vel være ganske trygg på at 200 watt skulle duge på mine Tannoy også ?
    Jeg har litt vanskeligheter for å se for meg at forsterkeren skal kunne slite med å drive normale høyttalere for vanlige dødelige som sterkt prioriterer hifi opptil flere månedslønninger. Det er derimot andre faktorer som er viktig å ta med seg enn Watt - som match av impedans mellom høyttaler og forsterker. Aller viktigst er at du selv liker signaturen av forsterkeren. MA7000 hører mer ut som en varm rørforsterker enn de nyere MA8000 og MA7900. Sistnevnte er mer nøytral og krass i lydbildet, selv om de heldigvis har signaturlyden av trafoene som fortsatt gjør dem varme og som gir et svært dypt lydbilde. Ulempen med MA7000 og de eldre modellene er at de nok ruller mer av øvre toneleie og at bassen er mer ute av kontroll - med da gevinst på en fyldig og svært behagelig mellomtone - egentlig veldig som rør. Når det er sagt har jeg lest opptil flere innlegg på forum der ute der mange foretrekker de eldre modellene grunnet dette - så her bør man velge etter smak og behag som er det eneste kriteriet som egentlig kan legges til grunn i valget av ny forsterker.

    Husk også at disse er litt overpriset og hypet - men de er verdt det likevel :)
    Har testet Ma7000 direkte mot Mc275Mk4, og Ma7000 er betydelig mer laidback i lyden enn Mc275.
    Hvis høyttalerne hadde vært mer tungdrevne hadde kanskje resultatet blitt anderledes.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Takker for innspillene .
    Ja det er ko litt penger ja....
    Og det er vel " byttesyken" som herjer her også ;)
    Det er jo unektelig stilig med to monoblokker , så det er jo verdt noen kr det også. Men hvis det også vil spille bedre , med enda mer kontroll , så er det jo selvsagt det som veier tyngst.
    501 er vel litt nyere design , og er det noe der som gjør at det hele blir enda bedre ? Regner med at jeg kan spille en db el to høyere , og det er jo egentlig ingen revulosjon slik sett. Det blir jo egentlig høyt nok slik det er hehe:)
    Men mye vil ha mer osv...
    Ja jeg tror det skal gå an å få til en prøveperiode hvis det blir aktuelt , og det er jo det beste selvsagt . Men det er jo litt styr og "draksing" , så det jo greit å forhøre seg litt med andre først.
    I tillegg trenger du en I.C. kabel.


    mvh
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Takker for innspillene .
    Ja det er ko litt penger ja....
    Og det er vel " byttesyken" som herjer her også ;)
    Det er jo unektelig stilig med to monoblokker , så det er jo verdt noen kr det også. Men hvis det også vil spille bedre , med enda mer kontroll , så er det jo selvsagt det som veier tyngst.
    501 er vel litt nyere design , og er det noe der som gjør at det hele blir enda bedre ? Regner med at jeg kan spille en db el to høyere , og det er jo egentlig ingen revulosjon slik sett. Det blir jo egentlig høyt nok slik det er hehe:)
    Men mye vil ha mer osv...
    Ja jeg tror det skal gå an å få til en prøveperiode hvis det blir aktuelt , og det er jo det beste selvsagt . Men det er jo litt styr og "draksing" , så det jo greit å forhøre seg litt med andre først.
    I tillegg trenger du en I.C. kabel.


    mvh
    Hva mener du med det ?
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Takker for innspillene .
    Ja det er ko litt penger ja....
    Og det er vel " byttesyken" som herjer her også ;)
    Det er jo unektelig stilig med to monoblokker , så det er jo verdt noen kr det også. Men hvis det også vil spille bedre , med enda mer kontroll , så er det jo selvsagt det som veier tyngst.
    501 er vel litt nyere design , og er det noe der som gjør at det hele blir enda bedre ? Regner med at jeg kan spille en db el to høyere , og det er jo egentlig ingen revulosjon slik sett. Det blir jo egentlig høyt nok slik det er hehe:)
    Men mye vil ha mer osv...
    Ja jeg tror det skal gå an å få til en prøveperiode hvis det blir aktuelt , og det er jo det beste selvsagt . Men det er jo litt styr og "draksing" , så det jo greit å forhøre seg litt med andre først.
    I tillegg trenger du en I.C. kabel.


    mvh
    Hva mener du med det ?
    Ja her ble jeg plutselig veldig usikker. Tror du må ha en I.C. til hver monoblokk. Skal sjekke i eget oppsett:).


    mvh
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.914
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har en MC501 og bruker kun vanlig XLR. Det er også standard RCA inngang på den.

    Hva er en I.C. kabel? (Interconnect...)

    Det høres jo spennende ut Torolan! Jeg tviler vel også på at det er den helt store forskjellen, men bare det estetiske er nesten verdt det spør du meg :p
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Jeg har en MC501 og bruker kun vanlig XLR. Det er også standard RCA inngang på den.

    Hva er en I.C. kabel? (Interconnect...)

    Det høres jo spennende ut Torolan! Jeg tviler vel også på at det er den helt store forskjellen, men bare det estetiske er nesten verdt det spør du meg :p
    Her tok jeg skammelig feil. Beklager. Hadde en Mc. 402 før & trodde jeg kjøpte et extra sett xlr til 501. Men det stemmer ikke. @ Dolbytor: I.C. er interconnect, som du sier. Sorry. Glemselen spilte meg et puss:rolleyes:.


    mvh
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Takker for innspillene .
    Ja det er ko litt penger ja....
    Og det er vel " byttesyken" som herjer her også ;)
    Det er jo unektelig stilig med to monoblokker , så det er jo verdt noen kr det også. Men hvis det også vil spille bedre , med enda mer kontroll , så er det jo selvsagt det som veier tyngst.
    501 er vel litt nyere design , og er det noe der som gjør at det hele blir enda bedre ? Regner med at jeg kan spille en db el to høyere , og det er jo egentlig ingen revulosjon slik sett. Det blir jo egentlig høyt nok slik det er hehe:)
    Men mye vil ha mer osv...
    Ja jeg tror det skal gå an å få til en prøveperiode hvis det blir aktuelt , og det er jo det beste selvsagt . Men det er jo litt styr og "draksing" , så det jo greit å forhøre seg litt med andre først.
    Nå har jeg hørt rykter om at Mcintosh selv mener at det er følelser og eierglede som veier tyngst for å kjøpe deres produkter. Har du råd og lyst så hvorfor ikke kjøpe monoblokkene? De kontrollerer sikkert høyttalerne enda bedre - selv om jeg vil tippe at du må spille ganske så høyt før det spiller noen rolle (Ettersom Mcintosh-forsterkere i utgangspunkter såpass kraftige som de er!) :) De taper seg jo ikke i pris uansett - så du kan bare selge dem videre hvis de ikke faller i smak.
     

    Kivi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    116
    Antall liker
    130
    Skal du overta mine "gammle" blokker Torolan?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en MC501 og bruker kun vanlig XLR. Det er også standard RCA inngang på den.

    Hva er en I.C. kabel? (Interconnect...)

    Det høres jo spennende ut Torolan! Jeg tviler vel også på at det er den helt store forskjellen, men bare det estetiske er nesten verdt det spør du meg :p
    Her tok jeg skammelig feil. Beklager. Hadde en Mc. 402 før & trodde jeg kjøpte et extra sett xlr til 501. Men det stemmer ikke. @ Dolbytor: I.C. er interconnect, som du sier. Sorry. Glemselen spilte meg et puss:rolleyes:.


    mvh
    Så dette er bare å glemme ?
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en MC501 og bruker kun vanlig XLR. Det er også standard RCA inngang på den.

    Hva er en I.C. kabel? (Interconnect...)

    Det høres jo spennende ut Torolan! Jeg tviler vel også på at det er den helt store forskjellen, men bare det estetiske er nesten verdt det spør du meg :p
    Ja det er vel litt det jeg også tenker - at det blir mest for det estetiske. Men det betyr jo en god del det også , i tillegg til dette med eierglede som Redux er inne på :)
     

    Kivi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    116
    Antall liker
    130
    Jeg har en MC501 og bruker kun vanlig XLR. Det er også standard RCA inngang på den.

    Hva er en I.C. kabel? (Interconnect...)

    Det høres jo spennende ut Torolan! Jeg tviler vel også på at det er den helt store forskjellen, men bare det estetiske er nesten verdt det spør du meg :p
    Her tok jeg skammelig feil. Beklager. Hadde en Mc. 402 før & trodde jeg kjøpte et extra sett xlr til 501. Men det stemmer ikke. @ Dolbytor: I.C. er interconnect, som du sier. Sorry. Glemselen spilte meg et puss:rolleyes:.


    mvh
    Så dette er bare å glemme ?
    Ja. Xlr er fasiten..
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg har en MC501 og bruker kun vanlig XLR. Det er også standard RCA inngang på den.

    Hva er en I.C. kabel? (Interconnect...)

    Det høres jo spennende ut Torolan! Jeg tviler vel også på at det er den helt store forskjellen, men bare det estetiske er nesten verdt det spør du meg :p
    Ja det er vel litt det jeg også tenker - at det blir mest for det estetiske. Men det betyr jo en god del det også , i tillegg til dette med eierglede som Redux er inne på :)
    Nå kan det faktisk være at monoblokkene faktisk kontrollerer høyttalerne på en bedre og hørbar måte. Det kan være store forskjeller mellom Mcitntosh og Mcintosh - så jeg ville virkelig ha hørt på blokkene før jeg bestemte meg. F.eks. mellom integrert Accuphase og separat synes jeg det er tildels store forskjeller som eks.

    Apropos Mcintos - jeg satte å høre på et DSD-opptak 64 nettopp med live piano og sax. Jeg blir hver gang like imponert over hvordan Mcintosh klarer å sette ledende instrument rett i stuen din - med et meget dypt lydbilde. Andre forsterkere er nok bedre i detaljer (som Acchuphase og T+A som gode eks.) og i bredden av lydbildet. De kan sogar ha mer luft mellom instrumentene - men det er ingen som er så musikalske og engasjerende som Mcintosh synes jeg. Jeg gleder meg til å sjekke ut Gryphon i det henseende - men disse gutta kan virkelig å sette sammen forsterkere.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en MC501 og bruker kun vanlig XLR. Det er også standard RCA inngang på den.

    Hva er en I.C. kabel? (Interconnect...)

    Det høres jo spennende ut Torolan! Jeg tviler vel også på at det er den helt store forskjellen, men bare det estetiske er nesten verdt det spør du meg :p
    Ja det er vel litt det jeg også tenker - at det blir mest for det estetiske. Men det betyr jo en god del det også , i tillegg til dette med eierglede som Redux er inne på :)
    Nå kan det faktisk være at monoblokkene faktisk kontrollerer høyttalerne på en bedre og hørbar måte. Det kan være store forskjeller mellom Mcitntosh og Mcintosh - så jeg ville virkelig ha hørt på blokkene før jeg bestemte meg. F.eks. mellom integrert Accuphase og separat synes jeg det er tildels store forskjeller som eks.

    Apropos Mcintos - jeg satte å høre på et DSD-opptak 64 nettopp med live piano og sax. Jeg blir hver gang like imponert over hvordan Mcintosh klarer å sette ledende instrument rett i stuen din - med et meget dypt lydbilde. Andre forsterkere er nok bedre i detaljer (som Acchuphase og T+A som gode eks.) og i bredden av lydbildet. De kan sogar ha mer luft mellom instrumentene - men det er ingen som er så musikalske og engasjerende som Mcintosh synes jeg. Jeg gleder meg til å sjekke ut Gryphon i det henseende - men disse gutta kan virkelig å sette sammen forsterkere.
    Jeg kjenner meg veldig godt igjen i beskrivelsen din av Mac ja :)
    Det er veldig engasjerende , og dem har liksom fokus på de rette detaljene på en måte.
    Ja det spørs om ikke jeg må prøve å få lyttet til disse hjemme i ro og mak.
    Men jeg er veldig redd for at hvis dem først kommer i hus , så blir dem fort stående ;)
     

    Kivi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    116
    Antall liker
    130
    No veit eg ikkje om dine PL300 er ein tung last Tommy, men når eg gjekk fra 352 til 501 på mine Klipsch P38 så opna det seg ein ny verden. Alt blei mykje bedre på ein måte. Dra 501 i hus. So kjem eg over fjorden om ca 3 veke. ;-)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    hvis noen føler for å kvitte seg med noe Mcintosh så har jeg lagt ut en annonse, vennligst ta kontakt snarest :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    No veit eg ikkje om dine PL300 er ein tung last Tommy, men når eg gjekk fra 352 til 501 på mine Klipsch P38 så opna det seg ein ny verden. Alt blei mykje bedre på ein måte. Dra 501 i hus. So kjem eg over fjorden om ca 3 veke. ;-)
    No må du ikkje fyre oppunder so mykje ;)
    Men du er velkommen på besøk :)
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Jeg har en MC501 og bruker kun vanlig XLR. Det er også standard RCA inngang på den.

    Hva er en I.C. kabel? (Interconnect...)

    Det høres jo spennende ut Torolan! Jeg tviler vel også på at det er den helt store forskjellen, men bare det estetiske er nesten verdt det spør du meg :p
    Her tok jeg skammelig feil. Beklager. Hadde en Mc. 402 før & trodde jeg kjøpte et extra sett xlr til 501. Men det stemmer ikke. @ Dolbytor: I.C. er interconnect, som du sier. Sorry. Glemselen spilte meg et puss:rolleyes:.


    mvh
    Så dette er bare å glemme ?
    Ja. Dette er bare å glemme. Du trenger en ekstra nettkabel. Husker jeg ikke feil, leveres ikke det m. de dyrere macene.


    mvh
     

    Funk4Ever

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2014
    Innlegg
    177
    Antall liker
    91
    Sted
    Oslo
    Hei,
    har akkurat fått pakket ut ma6700 og spilt et par lp'er. En ting jeg i farten ikke klarte å finne var hvor i all verden subwooferen skal kobles til???

    Må jeg benytte vanlige høyttalerkabler fordi forsterkeren mangler signalinngang for sub eller er jeg bare en smule svaksynt?

    svar mottas med takk!
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.261
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hei,
    har akkurat fått pakket ut ma6700 og spilt et par lp'er. En ting jeg i farten ikke klarte å finne var hvor i all verden subwooferen skal kobles til???

    Må jeg benytte vanlige høyttalerkabler fordi forsterkeren mangler signalinngang for sub eller er jeg bare en smule svaksynt?

    svar mottas med takk!
    Output2 både L og R
     

    Funk4Ever

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2014
    Innlegg
    177
    Antall liker
    91
    Sted
    Oslo
    Hei,
    har akkurat fått pakket ut ma6700 og spilt et par lp'er. En ting jeg i farten ikke klarte å finne var hvor i all verden subwooferen skal kobles til???

    Må jeg benytte vanlige høyttalerkabler fordi forsterkeren mangler signalinngang for sub eller er jeg bare en smule svaksynt?

    svar mottas med takk!
    Output2 både L og R

    Aha! Tusen takk :D
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Grøss og gru! Med tanke på at jeg er på utkikk etter "ny" bil, så vurderte jeg faktisk å legge ut McIntosh MC1.2KW i kveld.. men det kan bare glemmes. Med engang jeg kom hjem så måtte jeg bare skru på anlegget... da bare kom det ut av kjeften min:

    " NO FUCKING WAY!"

    Heldigvis er jeg såpass fornøyd med anlegget nå, at jeg ikke trenger å tenke på noe oppgradering der :D. Så, på en måte er jo MC'ene en "besparelse"....
    Nå må jeg bare spare som en helt for å få råd til å legge belegningsstein på inngangspartiet mitt :p. Da blir min bedre halvdel fornøyd også ;).


    * Ikke si noe om bruktmarked verdien på dem, iallefall ikke så madammen ser det :p.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Grøss og gru! Med tanke på at jeg er på utkikk etter "ny" bil, så vurderte jeg faktisk å legge ut McIntosh MC1.2KW i kveld.. men det kan bare glemmes. Med engang jeg kom hjem så måtte jeg bare skru på anlegget... da bare kom det ut av kjeften min:

    " NO FUCKING WAY!"

    Heldigvis er jeg såpass fornøyd med anlegget nå, at jeg ikke trenger å tenke på noe oppgradering der :D. Så, på en måte er jo MC'ene en "besparelse"....
    Nå må jeg bare spare som en helt for å få råd til å legge belegningsstein på inngangspartiet mitt :p. Da blir min bedre halvdel fornøyd også ;).


    * Ikke si noe om bruktmarked verdien på dem, iallefall ikke så madammen ser det :p.
    Hender jeg sier noe lignende til min bedre halvdel - helt spontant - uten at jeg egentlig skal si noe;
    Fy f... hør DEN låta, grunn nok til å ha anlegget bare den ene låta der!
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.327
    Torget vurderinger
    49
    Fy flate Dolbytor, det er den feteste samling av McIntosh jeg har sett på lenge :)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Utrolig stilig og ikke minst morsomt. Dette er entusiasme på sitt aller beste - og skikkelig "overkill" :D
     

    HoPPe`S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    297
    Antall liker
    286
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    1
    Får vann i munnen jeg, utrolig lekkert og helt rått.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.914
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Takk for det alle sammen! Når man har planer om McIntosh i alle kanaler drar det fort på seg :)

    Jeg har også en MCD205 og MA6900 som ikke er med på bildet...... :rolleyes:
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Takk for det alle sammen! Når man har planer om McIntosh i alle kanaler drar det fort på seg :)

    Jeg har også en MCD205 og MA6900 som ikke er med på bildet...... :rolleyes:
    Stilig :)
    Du har vel snart større utvalg enn importøren du nå :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.914
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Som dere ser av bildene er det skikkelig 70-talls look på teppe og tapet. Dette er en kjellerstue som skal slås sammen med et kjøkken og litt av en gang. Rommet blir da 4,3 x 5,9m. Dette blir ikke før til våren/sommeren pga store snømengder som gjør det upraktisk å få ned materialer. Jeg er i tillegg litt lei etter å ha pusset opp mesteparten av hovedetasjen og flyttet inn i nytt hus :)

    Jeg vurderer uansett hvor mye jeg skal legge i det. Planen var å bygge "rom-i-rom", men jeg nøyer meg kanskje med en mer standard løsning. Jeg har også planer om et eget "stereo-rom" i kjelleren, så vi får se hva det blir til etterhvert...:rolleyes:
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.914
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg kjøpte for 1 mnd siden en Electrocompaniet ECI 6D for å ha i stuen, men savner alt McIntosh... Det er ikke noe feil med EC'en, men det blir ikke den samme gode følelsen å starte opp anlegget... Jeg vurderer derfor å bytte ut EC med en McIntosh D100 og bruke den som Dac/forforsterker sammen med en MC252. Jeg har lagt ut en annonse der jeg ønsker å bytte EC'en mot en D100, men sjansen er nok ikke stor for å treffe der. Vurderer å høre med Soundgarden om de tar den i innbytte mot en D100 mot litt mellomlegg.

    Er det noen med erfaring med D100 som forforsterker?
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.012
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjøpte for 1 mnd siden en Electrocompaniet ECI 6D for å ha i stuen, men savner alt McIntosh... Det er ikke noe feil med EC'en, men det blir ikke den samme gode følelsen å starte opp anlegget... Jeg vurderer derfor å bytte ut EC med en McIntosh D100 og bruke den som Dac/forforsterker sammen med en MC252. Jeg har lagt ut en annonse der jeg ønsker å bytte EC'en mot en D100, men sjansen er nok ikke stor for å treffe der. Vurderer å høre med Soundgarden om de tar den i innbytte mot en D100 mot litt mellomlegg.

    Er det noen med erfaring med D100 som forforsterker?
    Kan skrive under på dette. Jeg fikk låne Electrocompaniet Nemo-blokker fra Soundgarden for vel 1 år siden da mine McIntosh skulle inn på service. Intet galt med Electrocompaniet men de ble lite spilt på da avstanden opp til McIntosh rett og slett ble for stor.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn