Forsterkere Mcintosh mc452 synspunkter

johno

Medlem
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
42
Antall liker
1
Hei. Nå har jeg vært lite aktivt med «stereo» noen år. Har nå kjøpt meg kappa 8.2 II igjen og tenker å kjøpe mc452 noen som har testet denne? Gi også anbefaling på forforsterker
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Hmm. Veldig usikker på mcintosh og vanskelige laster...
 

johno

Medlem
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
42
Antall liker
1
Skal sies at delefilteret er noe modifisert. Men kappa 8.2 II er ikke så ille på last..
 

johno

Medlem
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
42
Antall liker
1
Ingen som har erfaring med denne forsterkeren eller tilsvarende?
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg har hatt McIntosh MC402 og har MA7000 nå.
Har en kamerat med samme sykdom som meg, nemlig byttesyken. Så jeg har fått låne mye av han og testet mange forskjellige forsterkere, noen av de veldig dyre.

F.eks en forsterker som Spec RSA-M3ex på 2x60 w Klasse D ville være det åpenbare valget hvis man skulle hatt demo eller f.eks en utstilling på messe. Helt sykt bra og mangler ikke krefter selv om den er "60 watt".

Så poenget mitt er at McIntosh har ikke den samme imponatoreffekten, og jeg tror det finnes mye som spiller bedre eller like bra til prisen. Vel og merke hvis du spiller 1 time eller mindre. Se under.

Jeg valgte likevel MA7000 foran Spec og dyrere saker (opp til 150.000) fordi den låter fordømt bra på ALT. Her kan man spille gammel rock og hva folk måtte ønske på vorspiel. Det gir en ekstra fylde og på en eller annen måte klarer de å glatte over alle skarpheter uten at det låter kjedelig. Jeg liker også designet så det gir en ekstra eierglede.
 

Bårsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.03.2009
Innlegg
123
Antall liker
7
Sted
Oslo
Hei Johno

Jeg har MC452 og er godt fornøyd med den. De ble tidligere brukt til Tannoy DC10T som vel var en veldig grei last, og spiller nå på Sonus Faber Olympica III. Etter som jeg har lest skal McIntosh være god på vanskelige høyttalere på grunn av deres bruk av autoformere på utgangene. MC452 spiller ikke like "varmt" som tidligere utgaver av McIntosh, så valget av pre vil trolig bety mye for lydsignaturen. Selv benytter jeg en C48.
 

johno

Medlem
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
42
Antall liker
1
Takker for hyggelige svar. Litt av grunnen til at jeg spør er at jeg har bestandig ville hatt mcintosh. Nå har jeg reservert en ny mc452 til kr 74000. Kampanje men dette er fordi det kommer en ny utgave 462 mot jul. Slik at jeg «sparer» 30.000kr på en ny og den nyeste utgaven koster faktisk ca 112.000kr.. hva vil det gjøre med 2 håndsverdien på mc452 i såfall?
Regner med denne ville spille bra på infinity kappa. Soundgarden i Trondheim har ikke mcintosh så får ikke testet. Har prøvd hegel 300 å det var grei lyd. Men litt anonymt
 

Bårsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.03.2009
Innlegg
123
Antall liker
7
Sted
Oslo
Ja prismessig høres det ut som en god deal, og jeg vil anta den holder seg ok i verdi. Det vil jo alltid komme nye versjoner, og siden de nye versjonene fra McIntosh blir stadig mer "nøytrale" vil det være et marked for tidligere versjoner med tydeligere McIntosh-signatur.
Hadde Hegel P30 (tror jeg den het) på lån når min C48 måtte oppgraderes hos Neby, og det var ikke noe for meg.
 

johno

Medlem
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
42
Antall liker
1
Sikkert riktig som du sier. Den nye er noe mere filtrert men ikke store forskjellen. Utseende og effekt er det samme. Hvordan er kvaliteten på disse?
 

Bårsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.03.2009
Innlegg
123
Antall liker
7
Sted
Oslo
Er ikke helt sikker på hva du spør om, men om spørsmålet er om kvaliteten på effekt forsterkere fra McIntosh tror jeg den er anerkjent som meget god. Det eksisterer et vintage marked som vel bekrefter det.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Sikkert riktig som du sier. Den nye er noe mere filtrert men ikke store forskjellen. Utseende og effekt er det samme. Hvordan er kvaliteten på disse?
For å skremme deg litt så tok min MA7000 fyr her for ca 5 uker siden. Venter fremdeles på svar fra Neby på hvordan vi gjør det med transport osv.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
En som selger andre merker og bruker andre repratører har gitt tilbakemelding på at McIntosh er av særdeles god kvalitet og oppbygging når de har reparert McIntosh. Ikke dårlig at slikt kommer fra en konkurrent :)
 

johno

Medlem
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
42
Antall liker
1
Noen forslag til forskjellige forforsterker til mc452? Skal Bygge meg opp så må i budget klassen på den 😂 kappa 8.2 blir byttet med 9.2 så muligens det blir c2500 som pre til slutt
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Noen forslag til forskjellige forforsterker til mc452? Skal Bygge meg opp så må i budget klassen på den ?????? kappa 8.2 blir byttet med 9.2 så muligens det blir c2500 som pre til slutt
Som budsjett pre/dac kan man vel neppe komme foruten en Parasound P5 som jeg synes gjør en glitrende jobb til prisen. Kjøper du den brukt kan du ha den en stund uten å tape noe særlig når du skal oppgradere.

For noen tusen til kan du kjøpe en brukt McIntosh D100 dac/pre. Med D100 får du en oppløst lyd og alt det der, men foretrekker likevel å bruke MA7000 sin pre (altså kjøre den som integrert) selv om D100 er noe mer detaljert.
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Mc 452 er en veldig god forsterker. Føler at det ikke er så nøye hva en kobler på av høyttalere, det bare spiller bra. Selv har jeg brukt alt fra Sonus faber olympica 2 til magnepan 1,7. Forsterkeren driver alt uten å hoste.
Er nok mange produkter som gjør enkeltting bedre, men Mc er fantastisk på helheten. Hjemme hos meg er det preampen som har gjort mest for det lyden når høyttalerne var bestemt.
Unner alle som har dette som hobby og få eie en McIntosh en gang.
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Når det gjelder preamp til mc452 er det sikkert mange som kan brukes. Men McIntosh sine preamper med rør er svært bra sammen med mc452. Selv har jeg veldig lyst på en C2500, men ikke økonomi til det nå.
 

johno

Medlem
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
42
Antall liker
1
Så langt virker det bra. Bruker rimelig pre for tiden og har et par stykker som jeg bytter litt med for å teste. Men virker som pre gir for lavt signal ut. Men passer bra til infinity synes jeg. Må bare legge opp litt penger til en god pre amp nå .. men føler at jeg ikke får opp lyden nok. Så må sikkert ha en med høyere utgangs signal en de jeg bruker nå
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Så langt virker det bra. Bruker rimelig pre for tiden og har et par stykker som jeg bytter litt med for å teste. Men virker som pre gir for lavt signal ut. Men passer bra til infinity synes jeg. Må bare legge opp litt penger til en god pre amp nå .. men føler at jeg ikke får opp lyden nok. Så må sikkert ha en med høyere utgangs signal en de jeg bruker nå
McIntosh krever ganske høyt nivå ut fra preamp for å gi full guffe fra effektforsterkeren. Ikke alle merker har så høyt utnivå på sine preamper. Tror det må være rundt 4 volt eller noe slikt.
 

johno

Medlem
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
42
Antall liker
1
Dette må jeg finne ut av før jeg handler hvertfall
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Så langt virker det bra. Bruker rimelig pre for tiden og har et par stykker som jeg bytter litt med for å teste. Men virker som pre gir for lavt signal ut. Men passer bra til infinity synes jeg. Må bare legge opp litt penger til en god pre amp nå .. men føler at jeg ikke får opp lyden nok. Så må sikkert ha en med høyere utgangs signal en de jeg bruker nå
McIntosh krever ganske høyt nivå ut fra preamp for å gi full guffe fra effektforsterkeren. Ikke alle merker har så høyt utnivå på sine preamper. Tror det må være rundt 4 volt eller noe slikt.
Dette er helt riktig, og ofte oversett når Mc effektene testes.
Vet ikke hva som anbefales som et minimum, men min C2600 har "Maximum Volts Out (Balanced / Unbalanced)
16/8 V RMS".
 

johno

Medlem
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
42
Antall liker
1
Den denonen har -10 eller +4 volt passer det sammen?
 
Topp Bunn