McIntosh alternativ?

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
436
Antall liker
79
Kalle Klovn skrev:
Vidar P skrev:
Høyttalere flest vil vel oftest oppleves som mindre pågående i toppen ved å vinkle de ut.
Vanskelig å si seg uenig i det!
Mine gamle høytallere Tannoy Glenair 15 ble også litt mindre pågående i øvre mellomtone når jeg vinklet de mye inn. Slik at lyden krysset ca 1.5 meter foran meg. Synes dette ofte er bedre enn å vinkle ut da det føles mer rett med tanke på lydbilde. ( Prøvde en del med Q-sound og slikt, og det ble helt feil med vinkling utover hos meg ).
 

tdbil

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2006
Innlegg
320
Antall liker
15
Sted
Båtstø
GisleB skrev:
Enig med de som skriver at det ikke er er Mcintosh som er problemet her. Har alltid opplevd Mcintosh som silkemyk diskant, øvre mellomtone, med en liten heving i mellombassen og ganske nøytral dypbass. Veldig "lettlikende" og typisk slik at det spiller bra på alt, og veldig musikalsk.
Skal sies jeg ikke har hørt de respektive modellene trådstarter har, og noen merker har jo forskjellig signatur på modellene sine, men jeg tviler på at MC har dette. Har ikke hørt noen merker som er bedre på de tingene trådstarter vil ha ordnet opp i så her må det være noe rivruskende galt en annen plass :). Hvilken cd spiller har trådstarter ? MC det og ?.

Er nok noe med rommet / dempingen her som jeg ikke har så mye greie på, men å bytte elektronikk vil nok gjøre ting verre her. Da trådstarter vil forande på de tingene Mcintosh er best på. Plassering av høytallere og lytteposisjon kan også snu ting veldig på hodet
selvfølgelig.
+1 ;D
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
E.I.A. skrev:
lovemusikk skrev:
Amrikansk er jo ofte bass og diskant. ;-)

Hadde en krell som ikke direkte, men av og til kunne vere litt sånn i diskanten som du sier.

Prøv Burmester vis du har råd. Jeg kjøpte rimligste "billig" modellen og det gav meg godlyden.

Mot krell kav300il så var det som alt åpnet seg opp. Kan gjerne bruke den vandlige beskrivelsen, en dro teppet av høyttalerne.
Men ikke bare det, men en slipper den pågående diskanten som kan stikke seg frem av og til.
Nå er diskanten hos meg for fult enda, men uten at det blir skarpt eller noe.
+ noe som er vel så viktig, nemlig: Nå er all musikk moro å høre på igjen. Omtrent som da en hadde gutteanlegget, bare at nå har vi og enorme kvaliteter i anlegget.
Kan og nesten bør prøves før du kjøper ny forsterker.

:)
Sjerp deg ;D

Krell = McIntosh LOL

Burmester er sikkert bra da :)
Hehe.. hva som er best av Mc og Krell får andre diskutere ;D
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
jokris skrev:
lovemusikk skrev:
Amrikansk er jo ofte bass og diskant. ;-)

Hadde en krell som ikke direkte, men av og til kunne vere litt sånn i diskanten som du sier.

Prøv Burmester vis du har råd. Jeg kjøpte rimligste "billig" modellen og det gav meg godlyden.

Mot krell kav300il så var det som alt åpnet seg opp. Kan gjerne bruke den vandlige beskrivelsen, en dro teppet av høyttalerne.
Men ikke bare det, men en slipper den pågående diskanten som kan stikke seg frem av og til.
Nå er diskanten hos meg for fult enda, men uten at det blir skarpt eller noe.
+ noe som er vel så viktig, nemlig: Nå er all musikk moro å høre på igjen. Omtrent som da en hadde gutteanlegget, bare at nå har vi og enorme kvaliteter i anlegget.
Kan og nesten bør prøves før du kjøper ny forsterker.

:)
nå kødder du vel ????
Neeei..hvorfor skulle jeg det? Jeg er bare flink å skrive hvordan det oppleves for meg, selv om det ofte
ikke har falt i smak. ;D
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
tdbil skrev:
lovemusikk skrev:
Amrikansk er jo ofte bass og diskant. ;-)

Hadde en krell som ikke direkte, men av og til kunne vere litt sånn i diskanten som du sier.

Prøv Burmester vis du har råd. Jeg kjøpte rimligste "billig" modellen og det gav meg godlyden.

Mot krell kav300il så var det som alt åpnet seg opp. Kan gjerne bruke den vandlige beskrivelsen, en dro teppet av høyttalerne.
Men ikke bare det, men en slipper den pågående diskanten som kan stikke seg frem av og til.
Nå er diskanten hos meg for fult enda, men uten at det blir skarpt eller noe.
+ noe som er vel så viktig, nemlig: Nå er all musikk moro å høre på igjen. Omtrent som da en hadde gutteanlegget, bare at nå har vi og enorme kvaliteter i anlegget.
Kan og nesten bør prøves før du kjøper ny forsterker.

:)
Å synse om Krell og Mc pga lytteopplevelser med en gammel 300 il faller vel på sin egen urimelighet ::)
;) Har ikke erfaringer med Mc hjemme så sier ikke noe om det. Men amerikansk kontra tysk er jo litt forskjellig.
Bare et forslag om å teste ut vis en har mulighet. :)

Funket for meg, så kanskje og for andre?
 

Solomon

Medlem
Ble medlem
07.10.2010
Innlegg
35
Antall liker
2
Se der - mange engasjerte svar! Jeg er som sagt svært fornøyd med mitt oppsett - jeg ønsker ingen MacIntosh bra/dårlig debatt. Det jeg påpeker er mer en antydning enn utpreget tydelighet mht øvre mellomtone og diskant. Det er godt mulig det bare er jeg som biter meg merke i dette, men så er det nå engang jeg som hører på dette anlegget. Altså ikke brysomt, bare en svak kløe fra oppdateringsviruset.

Jeg har tenkt tysk selv. Noen med erfaring fra Analog Domain's The Calysto f.eks.?

Burmeister står på listen over ting som skal prøves ut!

Plassering av høyttalerne er sånn ca: 1.40m fra bakvegg, 2.25m fra sideveggene og roughly 7m fra midtpunkt til sweetspot.

Det har blitt mye gratisarbeid gjennom årene - mest hodekløing men en hel del eureka'er også, hvilket driver opplevelsen fremover!
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Er hele rommet kledd med akustikkplater? Eller bare strategiske posisjoner?

Det er kommet mange av tipsene jeg ville kommet med her allerede, men det kan også være fornuftig å tenke på at en akustikkplate begynner å reflektere høye frekvenser istedenfor å absorbere de. Dette kan, samtidig som du tilsynelatende ikke har noe demping i bassen, gi en etterklang som er lav i mellomtonen og betydelig høyere på hver "flanke". Resultatet kan da være at mellomtonen blir "overdøvet" med skarp diskant som følge. Bassen blir man stort sett ikke plaget av på sammen måte selv om denne vanligvis er "værst".

Hadde jeg vært deg ville jeg satt opp høyttalere og lytteposisjon mer midt i rommet med rundt 3m i mellom hverandre. Da får man mer direktelyd og det kan brukes som en indikator på om det er høyttaler/elektronikk eller rom/plassering som er problemet. Spiller det kanon i nærfelt kan man enten ha det slik, eller starte å finne ut hva som er problemet med rommet.


Geir Arne
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.639
Antall liker
3.248
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Solomon skrev:
Se der - mange engasjerte svar! Jeg er som sagt svært fornøyd med mitt oppsett - jeg ønsker ingen MacIntosh bra/dårlig debatt. Det jeg påpeker er mer en antydning enn utpreget tydelighet mht øvre mellomtone og diskant. Det er godt mulig det bare er jeg som biter meg merke i dette, men så er det nå engang jeg som hører på dette anlegget. Altså ikke brysomt, bare en svak kløe fra oppdateringsviruset.

Jeg har tenkt tysk selv. Noen med erfaring fra Analog Domain's The Calysto f.eks.?

Burmeister står på listen over ting som skal prøves ut!

Plassering av høyttalerne er sånn ca: 1.40m fra bakvegg, 2.25m fra sideveggene og roughly 7m fra midtpunkt til sweetspot.

Det har blitt mye gratisarbeid gjennom årene - mest hodekløing men en hel del eureka'er også, hvilket driver opplevelsen fremover!
Prøv å lån noe måleutstyr, som feks xtz, for å se hvordan det måler i sweetspot.
 

Bårsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.03.2009
Innlegg
123
Antall liker
7
Sted
Oslo
Trådstarter har jo en forforsterker som kan regulere nivå innen gitte frekvenser. Hva skjer om du benytter tonekontrollene og demper øverste del / diskant en smule ?
Dersom ikke denne kretsen gir hørbart forringelse av totallyden kan mye penger spares :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Blir uansett spennende å følge med på hva som skjer fremover hva det enn blir. :)

Hadde vert veldig kjekt å lest lytteinntrykk vis du kommer til å prøve noe annet.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.277
Antall liker
3.322
Torget vurderinger
49
Jeg klarer ikke å presse en eneste skarp lyd ut av mitt oppsett iallefall , utenom når det skal være skarpt , det er jo ikke ullsokker på gitarstrengene til SRV ;D

8 bands equalizer på C50 funker fint , og kan brukes til tuning ene eller andre veien , men ikke helt hifi korrekt og direkte fy fy i enkelte kretser .

Jeg er rimelig sikker på at det store rommet med takhøyden , samt plassering av ht er der nøkkelen ligger . Prøv det som ble nevnt tidligere i tråden . Jo nærmere høytalerne står hverandre jo mer bass får du , som kan være med å dempe diskanten ...feks .

Når det er sagt er det alltid morsomt å prøve nye ting , det er jeg den første til og innrømme , det blir nesten en egen hobby ;D

Lykke til i søken etter den perfekte lyd , og hold oss oppdatert , gjerne med bilder :)
 

oisteinth

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2006
Innlegg
75
Antall liker
3
Torget vurderinger
2
Solomon skrev:
Jeg er mer enn tålelig fornøyd med min McIntosh-combo. Men er det noen som har forslag til hva som kan fungere enda bedre med mine B&W? Alltid nyskjerrig!
Du bør teste ut f.eks. W4S STI-1000 (integrert). Selv kjører jeg STI-500 på et par JMLab Mini Utopia og er godt fornøyd (tidligere også brukt denne på Magnepan 3.6). Spiller meget nøytralt fra topp til tå og nok av krefter til alle tider. Sjekk ut www.stilimento.no, gode returrettbetingelser.

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?cspkr&1312219804&read&keyw&zzclasse
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Grace skrev:
jokris:- ber deg lese nøye hva jeg skriver ovenfor;- har ikke sagt noe spesielt om gitte produkter,- utover dette at de har hatt en særskildt "standing" på hjemmebane;- du har tydeligvis ikke oppfattet at merket utpreger seg på flere måter,- hvilke jeg faktisk finner idiosynkratiske. Om man har sans for særtrekk, og en viss retrodesign,- så er kanskje McIntosh det rette valg.



Grace
HVis man lukker øynene når man lytter , og interesserer seg mindre for boksenes utseende og imponatorfaktor visuellt , og matcingen er rett , er Mcintosh elektronikk glimrende musikkformidlere.

Utseende bør aldri være den avgjørende faktor for å kjøpe inn utstyr som faktisk skal produsere noe ørene skal like , og ikke øynene.........

Jeg har en Naim cd5x , ikke all verdens å se på , men den spiller drita bra med PSU tilkoplet...... og det er sannelig viktig det.

Hva med å prøve en slik Naim som Vidar refererer til , der kan man også benytte svindyre psu er som løfter det hele meget langt.

Jeg har i allefall fått bedre lyd med MC transistor effekt , og rør pre , enn jeg har fått med mc275 og samme rørpreen , nå skal det også sies at jeg aldri har vært noe fan av KT 88 utgangsrøret.

Mvh Espen
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Solomon:
Jeg er klar over at du etterspør alternativer på forsterker/e

Du er i den heldige situasjon å ha god plass til oppsettet ditt men tanken slår meg i dette tilfellet, som i en del oppsett jeg har hørt - hva med å prøve ut dette med å samle oppsettet litt tettere sammen. Dette inkluderer selvsagt lytteposisjon.
Uten at jeg har "matematikken" på plass her, ville jeg prøvd en "litt nærfelt" versjon.(i forhold til det du bruker nå)
Hva med ca 3m mellom diskantene og ditto eller ca 2.50 til lytteposisjon fra midtlinje mellom ht?
Gjerne prøve enda mindre avstander også.

Mulig du har plassert oppsettet ditt slik du har av praktiske årsaker?
Grunnen til at jeg foreslår en slik løsning, er at jeg har hørt det fungere utmerket i store rom. Og om ikke annet så kan dette være med på å finne ut om det er rommet eller ikke som skaper dine problemer.
 

Solomon

Medlem
Ble medlem
07.10.2010
Innlegg
35
Antall liker
2
Solomon skrev:
Jeg er ikke direkte missfornøyd med McIntosh'ene, men hvis det finnes noe som kan gi mer detalje i øvre mellomtone og kanskje noe mindre agressiv diskant så kunne det vært moro å prøve.

B&W er noe spesifikke i diskanten fra før, så muligens er det kombinasjonen som ikke er optimal. Det er i grunnen vanskelig å sette ord på hva jeg savner hos McIntosh'ene.. Kanskje er det bare på tide med noe nytt..
Da ble det nytt. Valget havnet på Krell denne gang. Phantom 2 og Evolution 302 gjør vikelig et dypt inntrykk foreløpig. Gleder meg stort over dette nye bekjentskapet!
 
Topp Bunn