Mbare og RoDa lufter folkevogna

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Espen R skrev:
    Dog er jeg skeptisk til så mye vinkling av høyttalere. Må man sitte i ekstrem pin-point on axis for å få riktig lydbilde? Kan man ligge på soffan å sløve og samtidig høre musikk?
    En kontrollmåling i går kveld avslørte ~173cm diskant-øre, og 210cm diskant-diskant. Det er bredt (og nært, hehe), men det er ikke noen sidevegger som er med og lager bredde heller i nærheten. Jeg liker det slik; Det fungerer utmerket på de aller fleste innspillinger. Man ser såvidt innsiden av høyttalerne fra lyttestolen. Jeg klarer fint å sløve i sofaen og høre på musikk, men jeg liker nok bedre å se på utsikten samtidig. Er ikke til å komme bort fra at disse, som apekister flest, låter best i en bestemt vinkel, nei.

    Tillegg: 'horna har faktisk større lyttevindu enn Sonus faberene jeg hadde før, og de låter mer frekvenslineære oppover borti sofaen også.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Flott anlegg og flott reportasje. Eia var jeg der!

    Jeg har ikke noe å bidra med i en slik ekstremt audiofil og kompetent setting, men vil bare nevne at jeg i den senere tid har hatt anledning til å høre et par gode hifianlegg hvor høyttalerne har vært vinklet tilsvarende ”ekstremt” som hos Valentino. Det har gitt mye å tenke på – for å si det litt forsiktig.
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Valentino skrev:
    Snert, ja. Det var mer snert med RME ADI-8 QS som DAC enn Transporters integrerte, men Transporter ble foretrukket etter den innledende sensasjonen.
    Nettopp, det tror jeg er og blir diskusjonen.
    Om oppstarten er vreng eller rett, eller om mindre snert er soft.
    Likte det sånn som det spilte hos deg, tror ikke jeg ville endret på det med fare for å ødelegge godlyden. :)

    Jeg ser ikke bort fra at dypbassnivået faktisk er i overkant (RoDas målinger kan tyde på det), men det er ufattelig lett å justere det ned.
    Jeg kunne godt tenkt meg å hørt f.eks. en DP dra 'horna for å få en ordentlig Klasse AB-referanse. Måtte mekke til et passende høypassfilter, selvfølgelig.
    Første stedet jeg har hørt så mye nivå i bassen uten at det mudrer til oppover, derfor likte jeg det!
    Tyst når tyst i opptaket og et helvetes drønn når påkrevet. ;D

    Flott beskrivelse av lytteopplevelsen, RoDa.
    Takk :)

    R
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Valentino skrev:
    Espen R skrev:
    Dog er jeg skeptisk til så mye vinkling av høyttalere.
    Det er bredt, men det er ikke noen sidevegger som er med og lager bredde heller i nærheten. Jeg liker det slik; Det fungerer utmerket på de aller feste innspilinger. Man ser såvidt innsiden av høyttalerne fra lyttestolen. Jeg klarer fint å sløve i sofaen og høre på musikk, men jeg liker nok bedre å se på utsikten samtidig. Er ikke til å komme bort fra at disse, som apekister flest, låter best i en bestemt vinkel, nei.
    Høyttalere (i alle fall apekister flest) blir utviklet, målt og er ment for å lyttes på i en bestemt vinkel.
    Er konstruktøren dyktig i tillegg så gir de en ok energirespons også utenfor denne vinkelen slik at rompåvirkningen ikke blir kritisk.

    Stereo er ego, musikk er for flere. Altså, den optimale lyd får du på ett bestemt sted, men det kan låte godt også andre steder i rommet som på soffan.
    Mistenker at vinkel eller rett har sammenheng med nær eller diffus. ;)
    Å vinkle høyttalerne mindre tilsvarer en lyd som de som sitter langt unna opplever.
    Jeg selv forsøkte en meter lengre bak her i stua for å høre hva jeg syntes.
    Joda, det ble større lyd og lyden fyller rommet mer. Men for meg er tapet av presisjon og nærhet for stort. Forstår "de andre" dog.

    Da Mbare spilte sin basslåt fra Kanye West var det en vanvittig forskjell på å høre presisjonen i bassen ved lytteposisjon kontra borte i sofakroken.
    Om mulig ble jeg enda mer imponert da jeg tok på basskassene mens resten av huset knaket i sammenføyningene.... :eek:
    Helt dødt! Var det noen som sa solide kasser...? ;D

    R
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Målinger:



    XTZ Room Analyzer fikk være med til Hedmarken også. 8)
    Dette er en enkel plug-and-play løsning for å måle bassresonanser og frekvensgang.
    Ikke noe for å brukes til finjustering, men gir et inntrykk av oppsettet på papiret.


    Bassfrekvensgang 0-250Hz hos Valentino:
    (Var redd huset skulle dette ned, dæven for reserver i bassområdet!)




    Vannfall i samme frekvensområde:





    XTZ fant en romnode, ikke akkurat plagsom i det området....







    Til slutt frekvensgang fra lytteposisjon:







    Mvh
    Rolf

    Litt om XTZ Room Analyzer her:
    http://www.xtz.se/produkt.php?allmant=true&mer=true&produkt=41
     

    Vedlegg

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Solid reportasje nok en gang Roda. Takk for at vi fikk være med.

    mvh Elektron
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Mange takk for en aldeles herlig reportasje, og supre bilder! :)
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Jeg ble ikke akkurat mindre interessert i Valentinos anlegg etter denne reportasjen, har nemlig en liten mistanke om at det som RoDa liker kan jeg også ha sans for ;)

    Glimrende lesning og nydelige bilder. Jeg kan forstå at du liker deg ved Mjøsa, Val.

    (Mal)apropos sub`er: er det (generelt sett) fare for setningsskader noen plass i huset ved bruk av slike bass-kasser?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bassmålinger er forunderlige saker.
    XTZ-målingene (sveip) til RoDa har mindre stigning mot nedover enn målinger gjort med MLS (som bruker noe som likner rosa støy). Måler man med sinustoner er det ingen stigning der.
    Men fyttegrisen som starten på det sveipet ristet det 33 år gamle sokkelhuset! Skremmende, rett og slett. Jeg tror allikevel at grunnmursLecaen fremdeles er der den skal være, atonal.

    Særdeles trivelige folk å ha på besøk, Mbare og RoDa. De likte godt chorizo, salchiron, Ritz, Taipini, Farris og traktekaffe, forresten.

    Og jeg er RoDa Evig takknemlig for at han ikke publiserer bilder av gårdsplassen her. I førstegangsbesøkendes vane tro parkerte han foran naboens garasje; Det kunne nok synes uvirkelig at folkevogna skulle opp den siste traktorveibakken også.
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Takker folkens!

    Hehe, det er da sjarmerende landlig hos deg Valentino!
    Ikke ofte jeg kjører på gårdsveier med singel i hjulsporene og gress på midten. :eek:

    Vannvittig flott (STOR) tomt og utsikt. Luftig område med lite bakgrunnstøy. 8)

    Litt inspirasjon om du skulle slite med overskudd av arbeidslyst.




    R
     

    Vedlegg

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Takk for en glimrende reportasje! Det ser ut til at Valentinos hjem var verdt turen. Godt å se at det skjer interessante ting i norsk hifi-industri og at investeringen er verdt pengene. At designet på høyttalerne er lekkert har vi jo sett før. De ville nok min bedre og kresne halvdel også trykket til sitt bryst.
     

    JonArne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2008
    Innlegg
    258
    Antall liker
    1
    Heisan!!
    Bøyer meg i støvet.
    Dette er en utruleg flott og underhaldande tråd.

    Takk for turen :D :D

    mvh
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    1
    Mitt intrykk er også at Valentino (og Stig-Erik Tangen) liker å heve bassen gradvis fra 100Hz og nedover mot 20Hz. Tror det er snakk om så mye som ca 10dB helt nede ved 20Hz. Vi prøvde dette i mitt oppsett og det funker veldig fint på typisk klassisk musikk. Bringer liksom konsertsalen inn i stua di. Men på jazz/rock, så blir det too much etter mitt skjønn. Dette er forresten avhengig av volum. Ved lavt volum, og Valentino liker å spillere lavere enn hva jeg gjør, (det er vel få som spiller så høyt som jeg, ved nærmere ettertanke) så tåles det mer nivå i bassen.

    RoDa: Hvordan var det å sitte i "ekstrem" nærfelt?


    EDIT: Mens jeg skrev innlegget så har du postet målinger som viser dypbass-boostet. Takker.
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Moro at du skrev dette mens jeg postet målinger, pedal!

    Kanskje litt much på noen låter, men så stramt som disse bassene spiller så var det kun moro! ;D

    Er godt vant med mitt eget nærfelt, så dette var kjent stoff. 8)

    R
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    Flott reportasje og glimrende bilder, RoDa! Synes det er essensielt med bilder som får frem hvilke løsninger som er valgt i forhold til rommets utforming/begrensninger, og ikke bare artsie "close-up av forsterker-på-snei" - bilder...

    Med den utsikt Valentino nyter fra sweet-spot, så kan man muligens snakke om ekstrem nærfeltslytting med ditto vidt perspektiv!
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Denne tråden er jo et knakanes godt bevis på at det finnes mange veier til Rom :)

    Flott tråd, utrolig gode bilder og beskrivende inntrykk!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Også disse gutta spiller høyere enn det jeg pleier, men allikevel godt innenfor anleggets evner. Jeg tror jeg rett og slett har et lavere komfortlyttenivå enn svært mange.
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Tror vi er mange som har det sånn, Valentino.
    Jeg lytter også høyere med besøk hjemme, eller når jeg er på besøk borte, enn hva jeg gjør hjemme alene. :)

    R
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Jeg lytter høyest når jeg er alene hjemme. ;D (og det er alt for skjeldent)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Jeg bytter musikk og med det volumsetting jeg. Strykekvartetter med fruen i huset, og Wagner/Bruckner/Sjostakovitsj/Mahler når anledningen byr seg. Men "å dra på litt" gir et annet uttrykk i faktisk SPL når Pedal gjør det hos seg.

    ---

    Men nå er jeg spent på hva skjermbrettentusiasten med den utmerkede formuleringsevnen har å fortelle. Han fikk hørt både Brahms, Wagner (løp for livet og en gravferd), Haydn på høstjakt, Beethoven (Marcia Funebre fra Eroica) og noe Tsjaikovskij med Muti. Jeg skjønner meg ikke på Tsjaikovskij, forresten.
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    En flott billedreportasje, et flott anlegg og flotte omgivelser både inne og ute.. Skjønner godt at du koser deg her Valentino.. :)
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Skal vi se. Klientene avbestiller timer i hopetall, så jeg har noe plutselig litt tid på jobb til å skrive også her - i et avbrekk fra annet skrivearbeid.

    Nærfeltslytting
    Mine erfaringer med nærfeltslytting er begrenset til RoDa og Valentino sine anlegg primært, eksperimenterte noe med det selv når jeg hadde stativ-apekister for et par år siden. Jeg tenkte å si noe om hva jeg opplever som fordeler og ulemper med det prinsippet, da Valentino sitt er et slik anlegg.

    Det mest besnærende med nærfeltslytting syns jeg er nærheten du oppnår til musikken. Du sitter, nesten bokstavelig talt, og ser rett på bandet/vokalisten/orkestret og du får dem servert rimelig rett i fanget - på godt og vondt. På en del musikk, syns jeg det fungerer helt ypperlig. F.eks. Roxy Music som jeg spilte i går, der satt det virkelig som ei kule. Jeg sliter mer med nærfeltslytting når det kommer til større orkestrale verker, primært fordi jeg ikke syns jeg får oversikt nok - det blir for... eh... nært.

    Et annet aspekt ved nærfeltslytting er at du i stor grad tar rommet ut av ligninga. Du hører mye mer "rett inn i" anlegget, på sett og vis, uten at rommet får lov til å influere i for stor grad. Hos Val og RoDa syns jeg det fungerer ypperlig fordi anleggene deres er såpass nøytrale, frekvensflate og slike ting at det blir ufarget, nøytralt og "korrekt" presentert. Jeg kan tenke meg at å drive nærfeltslytting med mer fargede apekister kan være verre, og jeg aner ikke hvordan det vil være hvis det hadde vært en stor, gulvstående apekiste.

    Til sist opplever jeg at nærfeltslytting gjør noe med størrelse på både lydbildet og musikerne. Verken RoDa eller Val sine anlegg gjør denne storheten en del anlegget presterer å få til, spesielt med (igjen) orkestrale verk. Det blir noe miniatyrisert, for å bruke et litt rart ord, med det mener jeg at utøverne i lydbildet ikke er helt "life-size" i størrelse.

    Et annet aspekt er også det at selv anelgget til Val, som er et av de anleggene jeg har hørt som går lengst ned i bassen og med størst kontroll og kontanthet, får ikke til det helt ville skyvet som andre apekister jeg har hørt, altså dette trøkket helt nederst når orkestret "tar av". Jeg mistenker at det er fordi du sitter for nært?

    Uansett: Er disse momentene et problem? Nei, ikke hvis du prioriterer presisjon i lydbilde, ufarga lyd og en del slike ting som bl.a. går fløyten (i større grad) på f.eks. dipoler (og omnipoler). Det er, først og fremst, snakk om prioritering, hvordan du lytter, sannsynligvis (og til en viss grad) hva du lytter til og de muligheten du har i rommet bl.a. Jeg skjønner veldig, veldig godt hva det er disse nærfeltsgutta prioriterer, jeg kan langt på vei dele synet på det de ønsker å få til (og får til), men for min del er det ikke min prioritering.

    Om Valentino sitt anlegg spesifikt
    Jeg henger meg på mye av det Roda skrev i sine lytteinntrykk. Jeg var også spent på dette anlegget, spesielt i forhold til om det kom til å låte litt vel klinisk og analyserende (fordommer mot både ICE og nærfeltslytting). Jeg var også letta over at det ikke stemte og positivt overrasket over hvor lett det var å bare digge musikken og gi beng i hi-fi-biten av det. Det er, virkelig, flere veier til Rom.

    Som jeg sa noe om tidligere, så er anlegget hans et som ikke stikker seg ut på noen måter. Det er homogent, med en vill trøkk i bassen, flott utkliniging oppover og en flott mellomtone - og igjen, det føles, når jeg skriver det, litt feil å dele det opp på denne måten. Poenget igjen: anlegget hans er svært homogent i hele frekvensspektret og jeg tror det gjorde mye av gleden jeg fikk ut av å høre på musikk hos han.

    Jeg syns anlegget spiller godt over det man kan forvente i sin prisklasse, ut i fra lignende anlegg jeg har hørt i den prisklassen. Det er morsomt, det er (så vidt jeg klarte å høre) alt-etende, det ser meget, meget elegant og lekkert ut og jeg skjønner godt at Val er fornøyd med det han har.

    For morro skyld og for videre utforskning sin skyld, har jeg laget en liten liste over ting jeg vet jeg har hørt bedre andre steder. Ta da i betraktning at ting som dynamikk, oppløsning, frekvenslinearitet, presisjon og plassering i lydbildet, rekkevidde oppe og nede i frekvensgangen etc. er ikke med på denne lista og at det, tross alt, inkluderer det aller, aller meste av ting som er relevant for hi-fi og musikk:
    • 3-D i den forstand at du får en følese av at musikerne er til stede i rommet, fullstendig og helt som "hele" mennesker. Hvor har jeg hørt det? MBL og Ayra by Raidho.
    • Klangfarger - hvor har jeg hørt det? MBL, Quad med Copland rør-elektronikk, Lagga sitt anlegg syns jeg er helt rått på det, dog fyren kjører jo ARC-forforsterker, RIAA og ARC-cd-spiller. Enkelte av disse Klipsch og rør-gutta sine anlegg har også utrolig flotte klangfarger.
    • Anslag/transienter - samme som RoDa diskuterte i sin post, gidder ikke skrive så mye mer om det.
    • Størrelse på lydbildet og opptegninga av lydbildet (i.e. hvor begynner/slutter "veggene). Hørt bedre, hvor? Primært med mini-monitorer av ulike slag.
    • Følelsen av å virkelig, virkelig flytte LUFT når det tar av. Hørt bedre hvor? MBL, Marten, Wilson

    Igjen: denne lista er, som dere forhåpentligvis ser, dominert av to ting: jævli dyrt utstyr (og at jeg tydeligvis er forelska i MBL, trist at det kosta sikkert rundt 700k) langt over prisklassen til det Valentino har og anlegg med rør. Det er, således, ting jeg vil mene at er helt urealistisk å forvente, men jeg tenker at kanskje det kan være nyttig for de som evt. lurer på om de skal forsøke seg den veien Val har gått?

    Utover det, som når jeg ser på det nå ble ganske så langt, så har jeg lite å si, føler jeg. Det var et jævla bra anlegg, rett og slett, og sannsynligvis mer i RoDa si gate enn i mi gate (som han også skriver selv). Det var lærerikt å få hørt det og å få en ide om hva du kan forvente med denne typen anlegg drattt ut til en av sine ekstreme ytterender.

    Det var veldig spennende og morsomt å få noen timer foran anlegget til Valentino og det var kjempehyggelig å ikke minst møte mannen-bak-nicket. Jeg syns det er en av de virkelig fine tingene med denne hobbyen - det å møte flotte mennesker, høre på god musikk og gode anlegg og dermed danne seg egne preferanser og mål om hvor man selv vil videre.

    Når det gjelder Tchaikovsky: den Muti-innspillinga av hans 5. var, det lille jeg hørte, ikke all verden. Kjøp Mravinsky sin, du. :)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Plutselig begynner jeg å grue meg litt til å få anlegget mitt dissikert av disse to neste uke...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En apekiste er en boks med foroverfyrende elementer, noruego. Hva de fleste av oss har. Varianter med basselementer på siden og/eller abiencediskant bakpå finnes. Greit å skjære alle vanlige høyttalere over én kam.  ;D

    Takk for glimrende beskrivelser begge to.
    Jeg kan ikke fri meg fra tanken på at det muligens er en invers sammenheng mellom snert+skyv og forvrengningsnivå.
    Jeg har til gode å høre et stereoanlegg som klarer riktig skala til både orkester og strykekvartetter. Enten/eller der.

    Forøvrig ingen fare, R.E.S. Disse gutta fører skalpellen på vennligste vis.

    Og Mravinsky må nok til, ja.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Mbare skrev:
    Det mest besnærende med nærfeltslytting syns jeg er nærheten du oppnår til musikken. Du sitter, nesten bokstavelig talt, og ser rett på bandet/vokalisten/orkestret og du får dem servert rimelig rett i fanget - på godt og vondt. På en del musikk, syns jeg det fungerer helt ypperlig. F.eks. Roxy Music som jeg spilte i går, der satt det virkelig som ei kule. Jeg sliter mer med nærfeltslytting når det kommer til større orkestrale verker, primært fordi jeg ikke syns jeg får oversikt nok - det blir for... eh... nært.

    Et annet aspekt ved nærfeltslytting er at du i stor grad tar rommet ut av ligninga. Du hører mye mer "rett inn i" anlegget, på sett og vis, uten at rommet får lov til å influere i for stor grad. Hos Val og RoDa syns jeg det fungerer ypperlig fordi anleggene deres er såpass nøytrale, frekvensflate og slike ting at det blir ufarget, nøytralt og "korrekt" presentert. Jeg kan tenke meg at å drive nærfeltslytting med mer fargede apekister kan være verre, og jeg aner ikke hvordan det vil være hvis det hadde vært en stor, gulvstående apekiste.

    Til sist opplever jeg at nærfeltslytting gjør noe med størrelse på både lydbildet og musikerne. Verken RoDa eller Val sine anlegg gjør denne storheten en del anlegget presterer å få til, spesielt med (igjen) orkestrale verk. Det blir noe miniatyrisert, for å bruke et litt rart ord, med det mener jeg at utøverne i lydbildet ikke er helt "life-size" i størrelse.
    Hvis vi tar utgangspunkt i disse utgivelsene av klassisk musikk fra plateselskapet 2L, hvor man lytter til multkanalsmixen på SACD og Blu-Ray (5.1 og 7.1), så mixer Lindberg Lyd konsekvent disse slik at man sitter plassert midt i orkestret og ikke ute i salen blant publikum når man lytter. Registrer at folk deler seg i to grupper her i forhold til om man liker disse multikanalsmixene, enten elsker man en slik multikanalsmix, eller man hater den.

    Kan man tolke det sånn at nærfeltslytterne foretrekker "å sitte i orkestret", mens de andre liker å sitte i salen?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Valentino skrev:
    En apekiste er en boks med foroverfyrende elementer, noruego. Hva de fleste av oss har. Varianter med basselementer på siden og/eller abiencediskant bakpå finnes. Greit å skjære alle vanlige høyttalere over én kam. ;D
    Betyr det at jeg ikke har apekister, siden basselementene er plassert på siden?
    Hva er det jeg har da? Missing link-kister?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    R.E.S. skrev:
    Plutselig begynner jeg å grue meg litt til å få anlegget mitt dissikert av disse to neste uke...
    Du rekker kanskje å anskaffe noe Copland rør-greier og MBL til da? ;D

    Jeg hadde broren til Mbare på besøk i forrige uke. Han dissikerte heldigvis ikke oppsettet mitt. ::)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    Valentino skrev:
    En apekiste er en boks med foroverfyrende elementer, noruego. Hva de fleste av oss har. Varianter med basselementer på siden og/eller abiencediskant bakpå finnes. Greit å skjære alle vanlige høyttalere over én kam.  ;D
    Betyr det at jeg ikke har apekister, siden basselementene er plassert på siden?
    Hva er det jeg har da? Missing link-kister?
    Æ blæ, du har nok apekister. At elementer sitter på siden hvor høyttaleren allikevel stråler som en omnipol endrer ikke på det.  ;D
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Valentino skrev:
    Jeg kan ikke fri meg fra tanken på at det muligens er en invers sammenheng mellom snert+skyv og forvrengningsnivå.
    Ofte er det slik, når "kanten" blir borte så er det ikke like spennende.
    Men jeg mener å ha hørt oppsett som klarer både et større fokus på opplevelsen av fysisk trøkk i anslag uten at det er klirr.
    Nåvel, dette er uansett en bitteliten tanke om noe som kunne vært bedre i et oppsett som i mine ører myldrer av gode sider!!

    Selvsagt måtte jeg "nullstille" meg ved å høre på anlegget mitt i går kveld.
    Som nevnt mye likheter og det forklarer jo grunnen til at jeg liker ditt.

    Mitt har nok en litt fyldigere lyd (spesielt i mellomtonen), er ikke så brutalt og luft-flyttende i bassen (dessverre), muligens en litt tydeligere opptegning av opptaksrommet (altså at veggene er tydeligere) og et litt mer intimt/kompakt senter av lydbildet. Aspekter som kan være like mye romavhengige som absolutte forskjeller. Det gjør også transienter på en annen måte, men totalt sett er ikke oppsettene så forskjellige, samme mål og forskjellige veier.

    Bortsett fra bassen da.... :-X Hadde det plutselig falt ned 40 tusenlapper fra himmelen så vet jeg hvor de hadde dratt.... ;D ;D

    Mvh
    Rolf
     

    Vedlegg

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    Dette er en skikkelig "sikle-sikle" tråd! Mye pent å se på, og det låter tydeligvis deretter også :eek:
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Utrolig flott reportasje av en således meget hyggelig tur, ser og høres det utsom ;)
    Flotte bilder og artige beskrivelser, både av sted, oppsett og lytte inntrykk.
    En herlig tråd og artig å følge disse "gutta på tur" :)

    Flott og spennde oppset du har der Valentino og etter hva de gutta her skriver, funker det jo skit bra også ;D

    Kjenner godt dine omgivelser og roen du kan ha ved å bo sånn til ;), Er omsluttet av grønne åkre, grusveier og 300m til nærmeste nabo selv Valentino 8)
    Flott lesing!!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fryktelig langt til naboen du har det da, gismo!  ;D

    Ad. vår snertne lille disputt her oppe: Det skal blindlyttes til Transporters DAC v.s. DAD AX24 DAC med tid og stunder her. Kanskje AX24 kan bringe snert uten elektronikkbilyder?

    Hifientusiastens mantra: Det kan alltid bli bedre.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - jeg holder meg til den fryktsomme hifientusiastens trygge mantra: Når man har kommet til et visst punkt, kan det like gjerne bli verre.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    RoDa skrev:
    Målinger:



    XTZ Room Analyzer fikk være med til Hedmarken også. 8)
    Dette er en enkel plug-and-play løsning for å måle bassresonanser og frekvensgang.
    Ikke noe for å brukes til finjustering, men gir et inntrykk av oppsettet på papiret.


    Bassfrekvensgang 0-250Hz hos Valentino:
    (Var redd huset skulle dette ned, dæven for reserver i bassområdet!)




    Vannfall i samme frekvensområde:





    XTZ fant en romnode, ikke akkurat plagsom i det området....







    Til slutt frekvensgang fra lytteposisjon:







    Mvh
    Rolf

    Litt om XTZ Room Analyzer her:
    http://www.xtz.se/produkt.php?allmant=true&mer=true&produkt=41
    Bassmålinger er finurlige greier. De kan lyve litt pga. en liten men viktig detalj. Høyttalerne greier i større grad å overføre bassvibrasjoner gjennom f.eks. gulv. Vibrasjonene gir via gulv og stativ en direkte kobling mellom basselementene og målemikrofon. Det er altså ikke bare lydbølgene gjennom luften som måles i bassen. Som en som har målt en del med mic, vet jeg at det skal veldig lite til før mikrofonen tar opp støy som forplanter seg i husets gulv, vegger og tak. Dette setter micen i bevegelse og det vil selvsagt mic-elementet oppdage nokså godt. Måleforskjell ved en dyp frekvens kan være så mye som 20dB har jeg erfart hvis man fysisk avkobler mic vekk fra all fysisk kontakt med gulv, vegger og tak. Og det stemmer bedre med lytteinntrykk ift. hva jeg har målt på tradisjonellt vis kontra fysisk avkobling.

    En idé er å henge opp mic'en med tråder fra hver side så den i mindre grad påvirkes av mekaniske vibrasjoner. Da sier målingen litt mer om sannheten i bassen.

    Utover den nokså optimistiske målingen i bassen, gjør RoDa & Co her en flott jobb med reportasjen :)

    Vidar
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Valentino skrev:
    Fryktelig langt til naboen du har det da, gismo! ;D
    Selv om jeg mest spiller på normale lave lyttenivåer, så kan jeg dra på litt uten å få klager ja ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn