Nå nærmer påsken seg atter en gang. Hver Langfredag lytter jeg til Matteuspasjonen, og gråter hver gang. For meg er dette verket et av de desiderte høydepunkter innen klassisk musikk. I år står innspillingen med Paul McCreesh for tur; den har jeg ikke lyttet til før. I tillegg har jeg Herreweghe, Harnoncourt og Furtwängler. Jeg hadde også Peter Schreier en gang, men den har jeg visst klart å rote bort. Min favoritt blant disse, uten å ha hørt McCreesh ennå, er nok Herreweghe. Furtwängler er nå en gang Furtwängler; han forhaster seg ikke akkurat. Harnoncourts versjon er bra, bortsett fra at han gjør noen merkelige kunstpauser i koralen som dukker opp første gang som "Erkenne mich, mein Hüter". Akkurat denne koralen er en av mine favoritter, og jeg føler at disse pausene til Harnoncourt ødelegger mye av flyten og fremdriften. Dette gjør at jeg mister mye av gleden ved å lytte til denne innspillingen.
Det kunne være artig å høre andres mening; hvilken innspilling dere synes er best. Jeg regner med at mange vil si John Eliot Gardiner. Den hadde jeg en gang, men solgte den for en krone. Det gikk litt for fort i svingene for meg.
Undres forresten på om det har vært forsøkt å dramatisere Matteuspasjonen? Kanskje det i utgangspunktet er dødfødt; Matteus-evangeliets beskrivelse av begivenhetene er sannelig fortettet og intens nok, og uten Evangelistens resitasjon ville muligens noe av dramatikken bli borte.
Det kunne være artig å høre andres mening; hvilken innspilling dere synes er best. Jeg regner med at mange vil si John Eliot Gardiner. Den hadde jeg en gang, men solgte den for en krone. Det gikk litt for fort i svingene for meg.
Undres forresten på om det har vært forsøkt å dramatisere Matteuspasjonen? Kanskje det i utgangspunktet er dødfødt; Matteus-evangeliets beskrivelse av begivenhetene er sannelig fortettet og intens nok, og uten Evangelistens resitasjon ville muligens noe av dramatikken bli borte.