Høyttalere matching til b&w 800 diamond

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
På det nivået som B&W 800D er; ha som bruker i bakhodet teknisk kompatibilitet for maksimalt utbytte, f.eks dette med "equivalent peak dissipation resistance" (EPDR) som på ingen måte oppfordrer til å bruke rørforsterkere med denne høyttaleren. Det er ikke noe galt med rørforsterkere for all del, men disse høyttalerne er temmelig tydelig ikke laget for dette.

Fasevinkler i impedansen på de fleste B&W 800-serie høyttalere er nokså lett å lese, og sørger effektivt for at svært mange rørforsterkere vil havne godt utenfor sin SOA (Safe Operating Area) hva angår vridninger fra resistiv til reaktiv (kapasitiv og induktiv) last ved mange frekvenser.

Her trengs med andre ord ikke veldig mange watt for temmelig høyt SPL da dette er følsomme høyttalere, men det trengs veldig god evne til å levere effekt i vriene impedanser med ditto fasevinkler hvis man ønsker å høre uanstrengt, åpen lydkvalitet med den gode lineariteten som er meningen med disse høyttalerne.

Keith Howard lagde en fabelaktig artikkel om dette for noen år siden, og her er også noen B&W 800-serie høyttalere tatt med.

Heavy Load: How Loudspeakers Torture Amplifiers | Stereophile.com
Er ikke dette GPP. Om B&W 800 Diamond høytalerne er så elendige, så er det vel bare å selge de, eller å hive de, for det må da finnes noen høytalere til en mye lavere pris som leverer vel så godt, og bedre, og gjerne med en rørforsterker - gjerne brukt til vekslepenger. Det vil dog ikke gi noen imponatoreffekt på naboen, eller andre om de hører prisen, men de resterende penger kan man jo gi til Frelsesarmeen om man absolutt skal kvitte seg med penger.
Hvor i alle dager får du det fra at det i Vidar Ps innlegg står noe om at B&W 800 Diamond er elendige?
Har hverken sagt, eller skrevet at Vidar P mener at de er elendige. Bare noe jeg spør meg, siden de - etter hans utsagn - ikke vil fungere (bra?) med rørforsterker, slik som en Music Angel brukt til 2500, eller en McIntosh MC275. Sist nevnte burde i alle fall duge - prismessig :cool:

Høytalere som ikke fungerer med noe av det fremste innen rørteknologi, er søppel etter min mening.
Hevder du at Music Angel, eller MC275 for den del, er det fremste innen rørteknologi? Disse forsterkerne er vel bygd på rimelig gamle kretsløp (40+ år) og kan knapt kalles det fremste av noenting. Ønsker man å snakke om det fremste innen rørteknologi så vil jeg tro produkter som VTL S-400 eller Siegfried er mer relevante og disse vil, i motsetning til en liten Music Angel, sikkert oså fungere med 800D.
 

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.799
Antall liker
3.160
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Hei Skrymar
Du har EC signalkide og preamp?
Da ville jeg forsatt gå for en "tyngere" EC amp.
Evnt. Biampe med 4stk monotrinn eller 2stk stereotrinn.
De større EC forsterkerne har ingen problemer med å drive dine B&W 900 D.
mvh
OPS
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Hei Skrymar
Du har EC signalkide og preamp?
Da ville jeg forsatt gå for en "tyngere" EC amp.
Evnt. Biampe med 4stk monotrinn eller 2stk stereotrinn.
De større EC forsterkerne har ingen problemer med å drive dine B&W 900 D.
mvh
OPS
Selv om det er fristende å si det samme fordi alt det andre er EC, mener jeg at dette vil være en feil basert på følgende kommentar fra trådstarter tidligere i denne tråden:
" er ikke så mye gale i det slik som eg har det. men føler eg kunne fått mer av detaljer, dynamikk, og bass."

Da jeg sammenlignet alle effekttrinnene til EC var det ingen tvil for meg om at alle klangmessig låt svært likt. Monoblokkene låter generelt etter min mening hakket bedre enn AW250 og AW400 låter noe friskere enn f.eks AW180 og Nemo som igjen låter hakket friskere enn AW250, men i bunn og grunn er det små variasjoner over samme tema det går i. Jeg tror derfor trådstarter vil komme nærmere ønskede endringer ved å se andre steder etter effekttrinn i dette tilfellet. Jeg hadde også EC 4.8 da jeg hadde AW400, og denne forforsterkeren er på ingen måte bedre enn adekvat etter min mening. Jeg opplevde i hvertfall EC 4.8 som en definitiv flaskehals i mitt anlegg som etterhvert rett og slett måtte bort, flere år før effekttrinnene ble byttet ut. Av sammenlignbare forforsterkere jeg selv har eid i omtrent samme prisklasse så ønsker jeg å nevne at jeg har opplevd Parasound Halo JC-2, Audio Valve Eclipse, GamuT D3 og Marantz SC-11S1 som mer oppløste, finkornede og transparente forforsterkere.

Uansett så kan det være meget verdt å teste et eventuelt nytt effekttrinn før kjøp. Det kan nemlig være slik at effekttrinnet ikke er hovedsynderen i det hele tatt (selv om AW250 absolutt ikke er det råeste du finner på et høyttalerpar som 800D), men at det snarere er høyttaler/rom/lytteposisjon-interaksjonen som ikke er ideell. Selvfølgelig det kjedelige svaret, men kanskje det mest reelle.
 
Sist redigert:

Skrymar

Medlem
Ble medlem
05.10.2009
Innlegg
14
Antall liker
1
Sted
Bergen
ja er nok mye som kan spille inn, som rom osv.mange forskjellige løsninger. er noen måneder unna noe som helst kjøpe evnt ennå. er bare ute etter refeltktere og høre andres ideer og anbefalinger. kankje det smarteste er og bygge hus med optimalt rom hehe..

en ting er sikkert mulighetene er MANGE.. hehe

men en kan ikke gå for alt, desverre!
 

Crusis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Ville aldri kjørt Electrokompaniet på dem, med unntak av Nemo blokkene. Det under er ikke oppløst nok, tregt føles det, og mangler power etter min mening. Det beste er nok 2 sett egentlig ja, et som driver mellomtone og diskant, et til bass. Men ren forsterker, er ikke utstyret fra Musical Fidelity å forakte, f,eks en Tri-Vista 550 med ekstern strømforsyning. De er råsterke, spiser Pass Lab, Classe, Bryston til frokost..pluss du kan siden kjøpe eksterne monoblokker som kobles til forsterker og dobler kraften, de finens i Musical Fidelity 550 blokker samt 750 blokkene. De er også laget for å settes nær høytaler, med minst mulig signalvei. Låter temmelig fortreffelig
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Ville aldri kjørt Electrokompaniet på dem, med unntak av Nemo blokkene. Det under er ikke oppløst nok, tregt føles det, og mangler power etter min mening. Det beste er nok 2 sett egentlig ja, et som driver mellomtone og diskant, et til bass. Men ren forsterker, er ikke utstyret fra Musical Fidelity å forakte, f,eks en Tri-Vista 550 med ekstern strømforsyning. De er råsterke, spiser Pass Lab, Classe, Bryston til frokost..pluss du kan siden kjøpe eksterne monoblokker som kobles til forsterker og dobler kraften.
Jeg er vel generelt skeptisk til det meste du sier i det innlegget der på generelt grunnlag :)

Min erfaring er ikke at Nemo er mer oppløst enn AW400. Jeg vil si at begge disse er i samme klasse men at Nemo låter noe mørkere mens AW400 låter noe mer dynamisk og frempå. Nemo har likevel fordelen av et par hundre watt ekstra, men B&W 800D krever IKKE 400W+ for å låte brukbart, ref innlegget om Burmester tidligere i tråden.
 

Crusis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Joda, er enig med deg ang Nemo og AW400...mine meninger blir kanskje satt litt på spissen, men er ikke så radikal egentlig. Men 1 ting er sikkert, dess mer krefter på dem, dess mer trives dem. Det er viktig at det ialelfall blir noe som ikke bare driver dem bra, men driver dem med stålkontroll, og kan gi lynhurtige og raske utslag når det trengs, og like kjapt stoppe.
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Nå driver jeg Dali Euphonia MS5 med AW250 og krefter er ikke problemstilling med denne. Ingen mulighet for å holde ut i mitt rom uten hørselvern når det trykkes til. Er nok mere preferanser dette går i enn noe annet.
 

Nemomann

Medlem
Ble medlem
07.09.2009
Innlegg
46
Antall liker
1
klikka på svarsymbol på han som hadde den meinga , men veit ikkje korfor innlegget kom som svar til deg
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.642
Antall liker
15.509
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hus og hjem er nok langt viktigere å bruke penger på Skymar, men om du engang skulle ønske det ypperste med rør som pumper løs på B&W 800D, så ville jeg personlig faktisk foretrekke VTL MB-450 fremfor S-400 (ref. forslag fra HC). VTL Sigfried vil kanskje bli å skyte litt høyt, men prinsippene og tankene til HC deler jeg. Det lages knapt bedre rørforsterkere når det kommer til kraft, kontroll og innebygde sikkerhetssystemer, enn hva som lages i toppmodellene til VTL.

5707582653_e948cfec4f_b.jpg
 

Nemomann

Medlem
Ble medlem
07.09.2009
Innlegg
46
Antall liker
1
litt utenom trådstartar , men forforsterkar er også viktig , ikkje berre sluttrtinn. Har sjøl Hegel P10 og Nemo , og det gir god lyd på mine jbl
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Hus og hjem er nok langt viktigere å bruke penger på Skymar, men om du engang skulle ønske det ypperste med rør som pumper løs på B&W 800D, så ville jeg personlig faktisk foretrekke VTL MB-450 fremfor S-400 (ref. forslag fra HC). VTL Sigfried vil kanskje bli å skyte litt høyt, men prinsippene og tankene til HC deler jeg. Det lages knapt bedre rørforsterkere når det kommer til kraft, kontroll og innebygde sikkerhetssystemer, enn hva som lages i toppmodellene til VTL.

Vis vedlegget 158984
VTL har veldig bra utgangstrafoer, for lave laster.
Hjertens enig!

Ellers:
Wavestream Kinetics V8 : Sjekk formen på monoblokka så skjønner du navnet.. (300w tror jeg) Abnorm rørforsterker. Galskapens råstyrke... (konstruktør : Scott Frankland )
Edit: Wavestream V8 er på ca 400w
Dette er en amp som er uhyre sterk på å drive lave laster. (nesten like bra som Wolcott, som ER den råeste på lave laster..)
Dette er ikke for førstegangskjøpere av rørtrinn. Know yo multimeter..




Og skal man ikke spille så høyt: Nick Doshi Jhor mono's 90w bare!!! )



90w el-34 trinn som ble utviklet spesiellt for å driver Wilson SASHA!!!! Den er tung å drive den. 1.8 ohm. (dobbelt så ille som B&W 800 Diamond)

Masse rørtrinn der ute som kan få en 800 til å "skli ta sæ trusa... " :rolleyes:

Men sannelig, man bør nesten velge rett med rør. Det går ikke å henge på hva som helst..

Laveste jeg ville prøvd med må vel være Australske Cymer audio (35 watt mono) men seig som en ilter grevling...
Men da trur jeg du trenger 4 stk... sånn egentlig. (Men ett par er visstnok ille sterke..)
http://www.liveaudio.gr/index.php?option=products&company=5
http://6moons.com/audioreviews/cymer/1.html

Når vi ser hvor stor del av ampen som er trafo... så skjønner vi att denne her er ikke vanlige saker...


Men mindre enn den Cymern... da begynner det å bli litt lite.. :rolleyes:

Heh. Men en 25 watt stor Vitus hadde jo drevet ett par med 800'er til de begynte å blø kevlar..
Watt er ikke watt nå om dagen. Ække det..

Muse – Madness

mvh
 
Sist redigert:

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Helt sikkert. Og bravo for det. Men de fleste vil vel være rimelig ukomfortable med de fasevinkler og impedanser B&W 800D representerer, det er vel bare slik det er med rør. De er mer følsomme for slikt, og lineariteten lider ved for vanskelige forhold.
Hvilke rørforsterkere har du hørt eller vet spiller bra på 800D? Bare for nysgjerrighets del.
Hei, har kun hørt B&W 800D med Classe. Jeg og mange andre har opplevd strømsterke rørforsterkere som har full kontroll på andre høyttalere. Disse har minst like vanskelige fasevinkler og impedanser som B&W 800D. Så liker man rørmagien fra en strømsterk rørforsterker, er dette veien å gå. Enig? Jeg er i alle fall helt enig med deg at de fleste rørforsterkere vil slite, men det er ikke de jeg ville parret med B&W 800D :)
 

Bluepower

Medlem
Ble medlem
20.06.2008
Innlegg
31
Antall liker
16
Ettersom jeg kjører Pass Labs XA160.5 blokker på mine 802Diamond, får jeg tipse om disse. Dette er monoblokker på 60 kg og "kun" 160w hver, men de har hvilepuls mot 802'ene. Disse fikk jeg også anbefalt som en ekstra god match opp mot 800DIA og 802DIA fra Pass Labs. Synd det er et merke som er blitt vanskelig å få tak i i Norge!
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Men det er en høyttaler, en direkte paralell, som er mulig å få tak i i Norge, og det er Montana Audio Innerchoic Sammy.
Prismessig ikke langt unna som jeg skjønner det. Den vil være lettere å drive enn 800 Diamond..


Og Montana PBN amper, de får man jo også tak i i Norge.
Kanskje det hadde vært noe å prøve på ett par med B&W 800 Diamonds? PBN Olympia serien altså.

mvh
 

VHD

Fersking
Ble medlem
12.02.2009
Innlegg
3
Antall liker
1
Hvis Classe er ganske bra så er Adyton Cordis Signature 1.8 eller 1,7 tingen, selv om Abbey Road Studios kjører på disse sluttrinn.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Abbey road kjører B&W + Classe fordi B&W EIER Classe nå om dagen. + att nyeste serien ble utviklet (800 diamond) for å driver av Classe CT600M/CT400M monoer til studiobruk.

Det var vel i 2005 att Abbey road kjøpte 33stk CT400M forsterkere og tilsvarende anntall B&W 800D tilvarende bi.ampingsbehovene. 3 av studioene Studio 1 0g 3 og Penthouse ble utstyrt med dette det året. 2005 altså.

Abbey Road har hatt Electrocompaniet (Nemo) før, ca år 2000 eller hva hva det var. (Da med 801 høyttalere)
 
Sist redigert:
Topp Bunn