Rørutstyr Matching av rør

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Ved valg av rør til Audio Valve Eklipse. 12AU7 rør. Er det viktig og matche rørene?
Ser at noen forhandlere kan man velge litt forskjellig. Se bilde. Hva bør en velge...

RCA Clear top.jpg

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Matching av slike smårør har sjelden noen hensikt.
Til den forsterkeren du nevner har det ingen hensikt.
Forutsetter selvfølgelig at bådet forskjellen mellom de to triodehalvdelene og mellom forskjellig rør er innenfor spec.
Spør hva matchinegn går ut på før du handler.
Hvorfor handle på nett når du kan handle i "nærbutikken"?

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Forutsetter selvfølgelig at bådet forskjellen mellom de to triodehalvdelene og mellom forskjellig rør er innenfor spec.
Er det Noen nærbutikker som selger slikt?

Vet om Motron, men han har verken nettside eller flink til og svare på mail..

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45

HVA? Brynjar svarer jo på mail i løpet av få timer, hver gang!

Og til hovedspørsmålet, nei, og betale ekstra for matching av smårør til din amp har ingen hensikt.
Men clear top til Eclipse.....tommel opp

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143

HVA? Brynjar svarer jo på mail i løpet av få timer, hver gang!

Og til hovedspørsmålet, nei, og betale ekstra for matching av smårør til din amp har ingen hensikt.
Men clear top til Eclipse.....tommel opp
Du har helt rett, Brynjar svarer fort.. Må bare isje vær så j..... dom og bruke feil mail:( Its all my fault

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Og hvilke nettbutikker handler dere fra og som til og stole på?
Har sett meg ut noen butikker.

Tubedepot
12AU7 / ECC82 / CV4003 / 5814A Tube Types

og

TheTubeStore
12AU7 / 5814 / 5963 / ECC82 Tube Types
Si meg hva du skal ha og jeg kan sende det til deg i morgen.
Raskere enn noen nettbutikk.
Du må gi meg beskjed før kl 12 i dag.
Spesifiser så nøye at det ikke er mulig å misforstå hva du skal ha.
Dette er bra og høre/lese.
Har allerede avtalt og kjøpe noen rør av Brynjar.
Men blir nokk ikke de siste røra jeg kjøper.... Noen spesielle merker du forhandler/har på lager???

Serialcat

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2009
Antall liker
119
Sted
Østfold
Torget vurderinger
2
Denne stadige hypingen a Motron på dette nettstedet likner mer og mer på spam. Fatter ikke horfor folk
gidder å betale det dobbelte eller mer for rør. Selv har jeg nevnt Tubedepoet noen ganger her. Like bra
støtte der om noe skulle skje. Og ikke har jeg noen fordel av å fortelle om den butikken heller.....

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.679
Torget vurderinger
2
Kan du opplære meg hvorfor. Vil ikke en rør som deles mellom hver kanal til forsterkning ha fordel av å forsterke like mye? balansekontroler er jo en saga blott!!
Er det en aktodefølger skjønner jeg poenget..
Balle

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31

Tubedepot

og

TheTubeStore
Men blir nokk ikke de siste røra jeg kjøper.... Noen spesielle merker du forhandler/har på lager
Siden jeg skulle til MOTRON i dag, kunne jeg ordnet med rørene du trenger og sørget for forsendelse mandag.
Ikke mer komplisert enn det.
Brynjar tar vinterferie fram til ca 1. januar.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Kan du opplære meg hvorfor. Vil ikke en rør som deles mellom hver kanal til forsterkning ha fordel av å forsterke like mye? balansekontroler er jo en saga blott!!
Balle
Siden trådstarter spør om matching, blir det vel ingen avporing å fortsette med temaet.
Men først:
Hva slags forsterker eller forsterkerkrets er det du skal benytte rørene i?
Hva er ditt karv til likhet eller matching?
Jeg har en kvartett Mullard EF184 liggende med en lapp som sier MATCHED QUAD. Det sier ikke meg noe annet enn at selgeren har samlet fire "like" rør og merket dem. Hva som er likt ved disse fire sies det ikke noe om. Ikke sikkert det er Mullard en gang.

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143

Tubedepot

og

TheTubeStore
Men blir nokk ikke de siste røra jeg kjøper.... Noen spesielle merker du forhandler/har på lager
Siden jeg skulle til MOTRON i dag, kunne jeg ordnet med rørene du trenger og sørget for forsendelse mandag.
Ikke mer komplisert enn det.
Brynjar tar vinterferie fram til ca 1. januar.
Søren..... det sa han ikke noe om. hadde jeg vist det hadde eg jo sagt ja takk.. Han sa han trengte adresse osv for og registrere bestillingen. så får vente og se......

V

vinterand

Gjest
Balle
Siden trådstarter spør om matching, blir det vel ingen avporing å fortsette med temaet.
Men først:
Hva slags forsterker eller forsterkerkrets er det du skal benytte rørene i?
Hva er ditt karv til likhet eller matching?
Jeg har en kvartett Mullard EF184 liggende med en lapp som sier MATCHED QUAD. Det sier ikke meg noe annet enn at selgeren har samlet fire "like" rør og merket dem. Hva som er likt ved disse fire sies det ikke noe om. Ikke sikkert det er Mullard en gang.
Umiddelbart ser det ud til forstærkeren er en ægte dual-mono konstruktion som ikke benytter rør som er fælles for de to kanaler.

På side 8 http://www.marsboer.net/ht/komponenter/119/2004_eklipse_eng.pdf kan læses:
"The four tubes are identical, and are part of the ECC 82 family. This renders the amplifier relatively
overloadproof. The two lefthand side tubes provide the input to one channel, the righthand tubes
take care of the other channel.
"

Forstærkeren ser ud til at være opdelt i 2 indput rør og to output rør, jeg vil mene at det vil være en fordel at de enkelte par indput og output rør er mathed , Lidt om matching og hvilke parameter som har betydning kan ses her Tube Matching Demystified

Men det sikreste vil være at kontakte konstruktøren og spørge om matching er nødvendig.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
"Lidt om matching og hvilke parameter som har betydning kan ses her Tube Matching Demystified"

Tja............
Det en må ha klart for seg ved bestilling av "matched pair, quad etc" er hvor nøyaktig en må ha matchingen.
To "like" rør er en match.
To like esker er en match.
Rør som er "like" innenfor 20% er en match.
Hva trenger du?

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
"Lidt om matching og hvilke parameter som har betydning kan ses her Tube Matching Demystified"

Tja............
Det en må ha klart for seg ved bestilling av "matched pair, quad etc" er hvor nøyaktig en må ha matchingen.
Hva trenger du?
Spør du hva jeg trenger? Brynjar anbefalte flere rør, noen av desse røra hadde jeg allerede kommt fram til at skulle være bra til Eklipse via nettet.
Så jeg bestilte 4 stk følgende rør nå i første omgang. Men etter mail frem og tilbake Søndags ettermiddag ble det stille når jeg bekreftet hva jeg ville gå for. Kan hende jeg var for seint ute ifbm ferien hans.. Så får se hva som skjer.Ferie må han jo få lov og ta:)

Det var følgende rør jeg bekreftet til Brynjar at jeg ønsket.

12AU7 GE (produsert av RCA 1951 med long plates,black plates D getter holder til 300,-/stk”

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Fikk bekreftelse fra Brynjar, han sender røra i dag. Dvs han tok seg tid til og sendet noen rør for ein snaue tusenlapp samtidig som han sikkert driver og pakker kofferten osv :) Det er meget bra, ikke alle som hadde hatt gidda te ta seg tid til det når en er på vei ut døra til ferie.

Blir spennende og teste nye rør, håper og høre forskjell men samtidig håper jeg ikke at forskjellen er for åpenbar.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
Fikk bekreftelse fra Brynjar, han sender røra i dag. Dvs han tok seg tid til og sendet noen rør for ein snaue tusenlapp samtidig som han sikkert driver og pakker kofferten osv :) Det er meget bra, ikke alle som hadde hatt gidda te ta seg tid til det når en er på vei ut døra til ferie.

Blir spennende og teste nye rør, håper og høre forskjell men samtidig håper jeg ikke at forskjellen er for åpenbar.
de aller fleste selgere av audio utstyr er villig til å yte service i dagens trege marked ? at en gidder å pakke rør og sende er vel knappest noen form for ekstraservice ?

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7

Tja............
Hva trenger du?
allikevel tar allså enkelte selgere ekstra betallt for matching, selv om det er utført fra fabrikken :)

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Fabrikk-match er bare å sortere riktig rør i riktig eske...

Arne K

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
Fabrikk-match er bare å sortere riktig rør i riktig eske...

Arne K
ikke sant :) allikevel hender det allså at man betaler for denne ekstra sevicen, eller faktisk må gjøre jobben å sjekke rør for bla lekkasjer og slikt, som imo selger skulle gjort, at det allikvel skrytes av en fantastisk service forteller meg at det det er en del fanboyz på forumet her som drar nytte av å reklamere og selge produkter for en viss leverandør, istedet for at denne leverandøren på lik linje med andre annonsører, faktisk betaler litt for reklamen
en god butikk imo er vel også en som behandler kunder likt servicemessig

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
de aller fleste selgere av audio utstyr er villig til å yte service i dagens trege marked ? at en gidder å pakke rør og sende er vel knappest noen form for ekstraservice ?
Hvorfor ikke ta en prat med Mr. Motron hvis du føler deg dårlig behandlet?
Forsøk denne veien i stedet:)
De fleste er vel kjent med at Brynjar er pensjonist med god margin og kan ikke lenger holde samme tempo som en ungdom.
Han er alene om å drive firmaet og ting kan ta litt tid.
En telefon kan ofte være raskere vei til å få noe ekspedert enn en mail.
Hyggeligere er det også.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hva med å komme på sporet igjen?
Hva ønsker en å få eller oppnå ved å matche rør?
Hvilke krav bør stilles?
Lekkasje, luft i stedet for vacuum etc har ingenting med matching å gjøre. Det kalles kontroll.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
Hvorfor ikke ta en prat med Mr. Motron hvis du føler deg dårlig behandlet?
Forsøk denne veien i stedet:)
De fleste er vel kjent med at Brynjar er pensjonist med god margin og kan ikke lenger holde samme tempo som en ungdom.
Han er alene om å drive firmaet og ting kan ta litt tid.
En telefon kan ofte være raskere vei til å få noe ekspedert enn en mail.
Hyggeligere er det også.
og du tror at jeg ikke har snakket ferdig med han ? synes det er greit å få frem de ikke fullt så positive egenskapene til denne selgeren også jeg, er vel like tillatt det som Hypingen ? i mitt tilfelle var alt som skulle til at jeg nevnte en uskyldig ting i en tråd her inne, da ble jeg svartelistet av selger, makan har jeg heldigvis aldri vært borte i . ting som å svartmale alle andre selgere av rør i "det store farlige" utlandet er vel også noe som jeg ikke er veldig begeistret for, samt en prising av varer som ikke ligner grisen, f.eks er ikke slik at den eneste selgeren av ORGINALE svetlana winged C befinner seg i norge, langt ifra.
vil aldri mer i mitt liv bruke en kr til på rør fra han

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.200
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
"at det allikvel skrytes av en fantastisk service forteller meg at det det er en del fanboyz på forumet her som drar nytte av å reklamere og selge produkter for en viss leverandør"

Denne påstanden tror jeg du får problemer med å belegge.

Det er leit å lese at det skar seg mellom deg og Motron.
Mine erfaringer er på ytterkanten motsatt vei. Enhver får handle der en trives tenker jeg, mer komplisert behøver vi ikke å gjøre det.

Trådstarter får unnskylde off topic.

Vedrørende matching:
Det er mulig at det ikke er nødvendig med matchede rør i kretsen din, men siden det er enkelt å skaffe tilveie matchede rør ser jeg ikke helt gevinsten med å kjøpe umatchede.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
En kan kanskje komme utenom noen små problemer ved å matche.
Hvis en ikke kan eller har muligheten til å sjekke resultatet, er en like langt.
Komponentoleranser kan ødelegge verdien av matching.
I noen kretser har konstruktøren lagt inn justeringsmuligheter for å få det optimalt.
Produsenten kan sløyfe slike muligheter for å spare penger.
Slik er det.
Rør er gammel teknologi.
Den gang det kun dreide seg om rør var en toleranse på +/-20% greit nok.
Det samme med kondensatorer.
Motstander var vanligvis ikke dårligere enn +/-10%.
Motstander er i dag nesten alltid innenfor 1%. Til og med de som er beregnet for rør.
Kondensatorer noe romsligere.
Og rør er som de var.
Selektering til innenfor 10% går vanligvis greit. Noen produsenter var / er mer nøye med hva de slapp gjennom kontrollen enn andre.
I dag slippes de dårligse ut bakveien og selges av store nettbutikker.
Jeg har kun kjenneskap til en forsterker der det var ekstremt viktig å ha dobbelt trioder som innbyrdes var ekstremt like. Fordi produsenten ikke hadde spandert justeringsmuligheter.
Litt testutstyr er 1000 x mer verdt enn matching:)

Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
og du tror at jeg ikke har snakket ferdig med han ? synes det er greit å få frem de ikke fullt så positive egenskapene til denne selgeren også jeg, er vel like tillatt det som Hypingen ? i mitt tilfelle var alt som skulle til at jeg nevnte en uskyldig ting i en tråd her inne, da ble jeg svartelistet av selger, makan har jeg heldigvis aldri vært borte i . ting som å svartmale alle andre selgere av rør i "det store farlige" utlandet er vel også noe som jeg ikke er veldig begeistret for, samt en prising av varer som ikke ligner grisen, f.eks er ikke slik at den eneste selgeren av ORGINALE svetlana winged C befinner seg i norge, langt ifra.
Du er nok ferdig med å snakke med han. Du kan imidlertid forstette dine negative ytringer her så lenge ingen stopper deg.
Hvis vi hadde hatt en samtale, endt med å være uenige og du hadde avsluttet med "drit og dra", hadde jeg nok lukket døren for deg for alltid. I hvert fall for langt tid.
Hvorfor ikke skrive noe positivt? Om noen andre som du synes er verdt en omtale.
Du må holde tunga rett i munnen når du kommer med påstandene dine.
Denne f.eks: "f.eks er ikke slik at den eneste selgeren av ORGINALE svetlana winged C befinner seg i norge, langt ifra."
Motron har en eksklusiv avtale og er enedistributør av Svetlana i Danmark, Sverige og Norge.
Hvis du mener noe annet enn det du skriver, er det fritt fram å korrigere.

Apropos Svetlana og matching av effektrør: De skal være fargekodet slik at det er enkelt å finne rør som er like uten å teste de.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
Du er nok ferdig med å snakke med han. Du kan imidlertid forstette dine negative ytringer her så lenge ingen stopper deg.
Hvis vi hadde hatt en samtale, endt med å være uenige og du hadde avsluttet med "drit og dra", hadde jeg nok lukket døren for deg for alltid. I hvert fall for langt tid.
Hvorfor ikke skrive noe positivt? Om noen andre som du synes er verdt en omtale.
Du må holde tunga rett i munnen når du kommer med påstandene dine.
Denne f.eks: "f.eks er ikke slik at den eneste selgeren av ORGINALE svetlana winged C befinner seg i norge, langt ifra."
Motron har en eksklusiv avtale og er enedistributør av Svetlana i Danmark, Sverige og Norge.
Hvis du mener noe annet enn det du skriver, er det fritt fram å korrigere.

Apropos Svetlana og matching av effektrør: De skal være fargekodet slik at det er enkelt å finne rør som er like uten å teste de.
Artig at du siterer meg ordrett fra samtalen, men drit og dra kom faktisk lenge etter han hadde sagt at han ikke ville selge rør til meg pga min kommentar her inne på forumet, en uriktig påstand av han også forøvig for det sto ikke det han sa i den tråden.
jeg sa da til slutt at det fantes mange andre å kjøpe rør av,
poenget mitt med orginale svetlana rør er at det finnes selgere utenfor norge (norden) som er like seriøse og har lavere priser på tross av moms , frakt osv.

iom at du utfører(har gjort)noe jobber for motron så er vel ikke du akkurat nøytral i denne settingen heller, greit at de som eventuellt skal følge dine varme anbefalinger av motron vet om det
forøvrig er det vel ikke ukjent at flere enn meg oppfatter motron noe kostbar, og en som liker å snakke om farene ved å kjøpe rør fra utlandet, ikke vanskelig å se det motivet han kan ha ved slike uttalelser.
har ingen problemer med å få tak i de rør jeg vil fra andre steder og har spart mye på det,når det går 1 år fra forespørsel om pris på rør, og man forsatt ikke har fått pris så kan man stille spørsmål og selgers seriøsitet og kundeservice spør du meg

nok om dette fra min side, ta gjerne mer på pm hvis du ønsker så slipper tråden å forpestes, men jeg står på min påstand om at det slettes ikke er vanskelig å finne rørbutikker med bedre service og lavere pris, antar forøvrig du er en av de som er forspurt om å ville ta over butikken videre når den dag kommer, det ble jeg også spurt om men takket nei til

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
"Du må holde tunga rett i munnen når du kommer med påstandene dine.
Hvis du mener noe annet enn det du skriver, er det fritt fram å korrigere."

les dette engang til og se om ikke du skjønner det riktig da ? jeg sier bare at det finnes selgere av org rør utenfor norge også !
foresten så er dette ett godt eksempel på hvordan motron fikk noe feilaktig info om hva jeg skrev i forrige tråd den gang, på med lesebrillene før man legger ord og meninger i munnen på andre kanskje ? kanskje konflikten med motron kunne vært unngått da ?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Ved valg av rør til Audio Valve Eklipse. 12AU7 rør. Er det viktig og matche rørene?
Ser at noen forhandlere kan man velge litt forskjellig. Se bilde. Hva bør en velge...
Det startet slik som vist over.
Jeg har forsøkt å få de som etterspør matching til å tenke over hva de egentlig trenger.
Hvis noen har spørsmål, synspunkter og kanskje har gjort seg opp en mening om hvor nøyaktig, kan vi ta tråden videre.

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Slik denne tråden har utviklet seg er virkelig trist. Legger meg ikke opp i disputtene som dukket opp men jeg tenker nå mitt, og her kommer problemet – Jeg tenker nå mitt. Alle som leser slike tråder tenker sitt, og det uten å kjenne detaljer eller noe. Jeg ønsker ikke å vite detaljer heller så håper på at jeg blir skånet for den slags også i denne tråden så vel som andre. Synes uansett at man skal la være å diskutere butikker på den måten som det blir gjort i denne tråden. Er ikke imot det prinsipielle, men vi er ganske langt forbi det punktet. Det kommer sjelden noe godt ut av det for noen parter.

Nå har det seg nå en gang slik at vi bor i et høykostland. Det betyr gjerne at ting koster mer enn i land hvor ting kanskje ikke står så bra til. Vi har sterk kronekurs, høy lønn og høy levestandard. Fordelen for oss nordmenn er jo åpenbar. Vi kan velge hvor vi vil handle og selvsagt synes at prisnivået i Norge er høyt. Det er jo høyt i forhold til mange andre land sett i forhold til Norsk inntektsnivå. Dette brukes selvsagt som brekkstand mot norske forhandlere, og de som prøver å tjene til livets opphold, som faktisk er i Norge.

Interessant nok, så kan vi bruke flere hundre tusen på utstyr uten å mukke, men forbruksartikler skal selvsagt ikke koste oss noe. Musikken handler vi fra det store utland, for den skal jo heller ikke koste noe og er alt for dyr i Norge. Rør handles fra hele verden, og man går i visstnok så langt at man får få justert fakturaen til å tilfeldigvis ligge rett under tollgrensa, for å få enda mer valuta for våre hardt inntjente prenger.

Heldigvis lever vi i et land hvor vi har disse muligheten. Hvordan vi forvalter ting er opp til oss og ingen burde klandres for sine valg, men det går an å tipse om muligheten samt la folk få oppleve selv hvordan de vil forholde seg til de forskjellige aktørene i markedet. Man skal vokte seg for å gå for langt når man omtaler våre forhandlere, det går begge veier.

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Konklusjonen på denne tråden er da at Matching av rør til denne Pre-ampen ikke er nødvendig:p

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
Kommer ikke på noen grunn til å matche preamp-rør uten at de skal brukes i et differensialtrinn med balanserte utganger, og selv der kan en unngå det meste med noen motstander og et potmeter. BAT hadde et linjetrinn som hadde slik kopling og de tok godt betalt for matchingen..VH. Bernt.

Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Om ikke matching så en annen form for selektering: Støy.
Det kan fort skille noen dB i støy fra rør til rør.

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Om ikke matching så en annen form for selektering: Støy.
Det kan fort skille noen dB i støy fra rør til rør.
Fikk nye rør i Eklipsen Torsdag, Har en innspillings periode nå. Men sikkert som du sier her om støy. De nye rørene gir noe mere støy. Men må legge ørene nærmere en halv meter i fra HT uten musikk for og høre noe av denne støyen... Gir noe mere støy en de orginale rørene. Men til og ikke være innspilte så ga de nye rørene mersmak.. Dette var musikk dette..

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Spør alltid om hva som menes med støy:
Er det brum / dur som stammer fra vårt 50Hz nett? Det er da 50Hz eller 100Hz.
Eller er det sus som ikke kan spores til noen bestemt frekvens?

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Spør alltid om hva som menes med støy:
Er det brum / dur som stammer fra vårt 50Hz nett? Det er da 50Hz eller 100Hz.
Eller er det sus som ikke kan spores til noen bestemt frekvens?
Brum fra nettet er det minemalt av, men ja den er der den også ,men det er komt noe mere støy i fra diskant element nå, men misforstå meg rett, den er ikke hørbar fra 1meters hold. Ulyden som var der og var kraftig, har ikke komt tilbake enda...

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Er dette avhengig av volumkontrollen på forforsterkeren?

Topp Bunn