Forsterkere Matche pre med effekttrinn: for mye gain?

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Antall liker
4.167
Torget vurderinger
16
Prøver nå ut en AA bellini pre på min nyhandlede modwright kwa150. Kilden er hegel hd20.
Lyden er rett og slett så høy at det er festnivå med dacen på fullt og bellini på første steget på attenuatoren.
Er dette rett og slett et for kraftig effekttrinn for preampen eller har jeg gjort noe galt?
allt koblet med rca. Bellini har 12 dB gain. Høyttalere er følsomme Tannoy dc10t 92 dB

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hvis verken forforsterker eller effekttrinn har muligheter for justering av gain, kan problemet løses ved hjelp av dempeplugger som du kobler inn i signalkjeden. F.eks. slike Rothwell dempeplugger: Rothwell Audio Products

Jeg kjøpte et par 20 dB dempeplugger hos Stereolab for ikke lenge siden, og det fungerer helt utmerket.

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Antall liker
4.167
Torget vurderinger
16
Er det også forskjeller mellom pre hvor mye gain ut de har?

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.483
Torget vurderinger
11
Er det også forskjeller mellom pre hvor mye gain ut de har?
Det er det og 12db er vel normalt, ivertfall for rørpreer. CD-spillere og DACer kan også ha høyere enn normal gain ut, men er det mer skjelden. Her er det blitt en slags standard på 2v RCA og 4v XLR.

Det som ofte blir oversett er gain på effektforsterkere, og her er det i hytt og pine! Faktisk mener jeg dette er det første en bør sjekke ut!
Mange produsenter oppgir ikke dette i sine data, og for å gjøre det komplett så kan gain oppgis i både V og db....

Min erfaring er at gain på effekter fra 22 til 28db er stort sett problemfritt. Når det nermer seg 30tallet skal en passe på for da kan en få problemer med å finne pre som matcher. Verste jeg har vert borti er en Plinius SA102 som hadde 38db i gain!!!!!!!! Er vel bare plinius preer som kan brukes der.....Vannvidd....

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Antall liker
4.167
Torget vurderinger
16
Modwright kwa150 har oppgitt gain på 26dB. Det var null klaff med bellini med sine 12 og hegel hd20 som har oppgitt som 2.5v rms hva nå det betyr...
jeg begynner å tenke passivt

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Eventuelt sette Hegel ned 10dB?

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Antall liker
4.167
Torget vurderinger
16
Har du prøvd og koble vekk Hegel og kjøre direkte fra cd/kilde -pre-eff.
Mvh Roy K
Kilde er pt kun digitalt fra pc gjennom Airport Express til Dac. Har ikke prøvd AE direkte i pre, men er jo et interessant ekspriment. AE har oppgitt 2V rms ut, så det gir kanskje attenuatoren på Bellinien noe mer handlinsrom.

Mine insentiver for en pre i utgangspunktet var å unngå volumregulering i Hegel med resulterende bitkrunsjing, så det er jo ingen god løsning ennå det er for meg ikke hørbare endringer før den kommer ned under ca 50

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
266
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Hei igjenn :cool:
Kan vel også bruke Hegel som pre og dermed sløyfe Pre som du bruker ?(sjekket Hjemmesiden til Hegel),,,det blir for mange boxer som alle har sin impedanse/ Gain +++++
Mvh Roy K

Mvh Roy K
Kilde er pt kun digitalt fra pc gjennom Airport Express til Dac. Har ikke prøvd AE direkte i pre, men er jo et interessant ekspriment. AE har oppgitt 2V rms ut, så det gir kanskje attenuatoren på Bellinien noe mer handlinsrom.

Mine insentiver for en pre i utgangspunktet var å unngå volumregulering i Hegel med resulterende bitkrunsjing, så det er jo ingen god løsning ennå det er for meg ikke hørbare endringer før den kommer ned under ca 50

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hei igjenn :cool:
Kan vel også bruke Hegel som pre og dermed sløyfe Pre som du bruker ?(sjekket Hjemmesiden til Hegel),,,det blir for mange boxer som alle har sin impedanse/ Gain +++++
Mvh Roy K

Mvh Roy K

Ja - man KAN bruke Hegel'en som pre - og det har trådstarter for så vidt vært inne på. Men skal man kjøre Hegel'en på nær-null-volumer - mister man fort en del av stinget og dynamikken i lyden.

JoHoo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2013
Antall liker
4.167
Torget vurderinger
16
Det var det som var problemet i utgangspunktet... Ja det blir mange bokser. Skal derfor prøve ut dempeplugger og passiv volumkontroll.

Topp Bunn