Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.734
    Antall liker
    13.222
    Slat er eneste bundemiddel - brukte du min av det? Ellers bør både kvern og kjøtt være så kaldt som mulig, legg gjerne kværna i fryseren først og bruk kjøtt såvidt over 0 grader
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    syndet nok litt på begge punkter. tok salt og pepper i det kverna kjøttet før steking, dog.

    kuldebenhandlig ved kværning neste gang! vil det være en idé å salte og pepre kjøttstrimlene før de kjøles godt ned (og deretter kvernes)?

    (har endelig fått et kjøkken som kan omslutte en kjøkkenmaskin.)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.734
    Antall liker
    13.222
    Saltet må kvernes sammen med kjøttet ellers funker det ikke.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Saltet må kvernes sammen med kjøttet ellers funker det ikke.
    ah, got it!
    takker!

    var forresten på café fiasco i går før konserten med dylan. burgeren der er topp som alltid. (det var vel du som gjorde meg oppmerksom på plassen/burgeren for noen år siden.)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.734
    Antall liker
    13.222
    ah, got it!
    takker!

    var forresten på café fiasco i går før konserten med dylan. burgeren der er topp som alltid. (det var vel du som gjorde meg oppmerksom på plassen/burgeren for noen år siden.)
    Ikke vært det på lenge men godt at de holder koken. Synes det er kult med en så god burger på er så shabby sted og uten å gjøre noe nummer av det da hipsterburger var den nye vinen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.734
    Antall liker
    13.222
    ah, got it!
    takker!
    Skal ikke påstå å være noen stor autoritet på burgere, det er en stund siden jeg har kvernet selv til det formål. Men det er i alle fall slik jeg har gjort det. Effekten av salt ser man ganske tydelig om man lager kjøttkaker, da er gjerne første steg å røre deigen med salt før resten tilsettes.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Mulig jeg er sær, men nå har flere gjester bekreftet det samme som meg:
    Cumberland pølsene fra GastroRoyal smaker ikke slik de gjør i "opprinnelseslandet" - de er krydret på en litt 'egen' måte.
    (og jeg har fortsatt et par kilogram igjen av dem i fryseren.............)

    Men de fra The Butcher's Market (Iceland) på Europris (!) smaker akkurat som de man får i England.
    Og da kan man lage denne retten - som jeg tror alle kan like:

    1664280491604.png
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.639
    Torget vurderinger
    23

    Enkel lørdagskost i dag.

    Nystekt focaccia, oliven, fylt paprika, ruccola, druer, parmaskinke og chorizo.
    Soltørket tomat og syltet pepperoni. En herlig blanding!

    20221001_183823.jpg

     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Ja, jeg trodde det.
    Har ikke jaktet de og ikke smakt heller. Men de er ofte ved min mountain-cabin og kan knertes med hagle, rett utenfor vinduet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.719
    Torget vurderinger
    2
    Anbefales til dem som skal på den andre siden av grensen.
    Velg region, kikk på produsentene, velg deg ut en og bestill.

    Mykje godt og sunt.

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.639
    Torget vurderinger
    23
    Hva drikkes til? Te? Eller kanskje en god Sauternes, klokka er jo snart to....😎
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.639
    Torget vurderinger
    23
    What a waste..
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.632
    Antall liker
    4.048
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Les halles i Lyon.
    239F2021-6BEF-4C53-B522-A857CF772615.jpeg
     

    Vedlegg

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Dagens middag er enkel og består av bare tre ingredienser:

    middag.jpg

    Denne trøffelen er passe stor til to porsjoner trøffelpasta:

    hvit_trøffel.jpg

    Nå er jeg heldig som har funnet en trøffelgrossist i Isernia så jeg tok en tur i går og fikk tak i denne til en overkommelig pris, 150 euro. Prisen på børsen i Alba er omtrent det doble av dette i år. Truffle price updated on 10 October 2022 | Tartufo.com Min mann leverer det meste han får tak i til Alba. Lokalt spises det stort sett svart trøffel som er en god del rimeligere. Og mye mindre smakfull.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.639
    Torget vurderinger
    23
    Lammekaserolle, kyllingvinger, glasert svineribbe etc. etc.

    20221011_163442.jpg
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Spørsmål - Har det noe for seg skjære opp hvitløk og ha på en flaske med olivenolje? Vil smaken overføres uten å bli hersk eller vond?
    1665602666229.png
    Saken er at husholdningein har fått i hus et par airfryere og poteter bakes nå til alle anledninger. Men smeltet smør med hvitløk er liksom ikke innafor til daglig når reklamen sier et par pump med olivenoljeflasken er nok. Hvilket den beviselig også er med ulike krydder. Men som sagt søker smaken av hvitløk og pulver er fysjamei.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.559
    Antall liker
    7.082
    Konfitert hvitløk er ikke noe dårlig alternativ.

    Skulle til å foreslå det samme. Her i huset går det med mye hvitløk i måneden. Ungene har likt både lukt og smak siden de var små (hadde vel muligens ikke så mye valg, om jeg tenker etter...)

    Har alltid konfitert stående men også en burk med finraspet hvitløk i en god olivenolje for bruschetta, salater, grillmat og lignende. Det viktigste er nå uansett at hvitløken er av god, lokal kvalitet og ikke noe fjas fra Kina.

    @Hardingfele delte forøvrig noen interessante perspektiver og erfaringer med hvitløk fra Belarus for en tid siden, uten at jeg husker hvilken tråd.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.639
    Torget vurderinger
    23
    Spørsmål - Har det noe for seg skjære opp hvitløk og ha på en flaske med olivenolje? Vil smaken overføres uten å bli hersk eller vond?
    Vis vedlegget 857416
    Saken er at husholdningein har fått i hus et par airfryere og poteter bakes nå til alle anledninger. Men smeltet smør med hvitløk er liksom ikke innafor til daglig når reklamen sier et par pump med olivenoljeflasken er nok. Hvilket den beviselig også er med ulike krydder. Men som sagt søker smaken av hvitløk og pulver er fysjamei.
    Hehe... problemstillingen er kjent! Jeg lager selv diverse urteoljer, f.eks. en type med gressløk og persille, en annen med basilikum, en tredje med hvitløk osv. Bruker oftest Odelia kaldpresset olje. kjører dette i stavmiksere, med litt flaksalt. Kjører det ganske lenge så det blir helt smooth. Så over på plastflasker beregnet til dette (kjøpt hos Culina's butikkutsalg i Torgg. her i Oslo) - de har akkurat passe volum og med praktisk tut for perfekt posjonering ut på potetbåter etc. etc.
    NB - ikke den typen flasker med sprayfunksjon, de fungerer dårlig til akkurat dette og tetter seg fort (med mindre du siler oljen først men det tar jo bort mye av smaken og morroa...)

    Holder minst to uker i kjøleskap! Potetbåter fra airfryer er vanvittig godt og blir enda bedre med slike urteoljer. Paser også til div. brød selvsagt - dersom vi av en eller annen grunn skulle ha focaccia til overs blir denne god som gull dagen etterpå dersom en skjærer det i strimler på tre-fire cm. bredde, overflaten blir crisp og god etter tre-fire min. i fryeren og er så klar for noen striper med urteoljen....🥴

    Jeg sier minst to uker fordi den blir alltid brukt opp FØR det! Holder sikkert enda lenger også. Trikset er å bruke toppkvalitets olje.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn