Takk for tips.
i mellomtiden har jeg funnet bl.a. disse oppskriftene på nettet, og har tenkt å bruke det beste fra hver av dem:
Ingredienser
1 porsjon 2 porsjoner 3 porsjoner 4 porsjoner 5 porsjoner 6 porsjoner 7 porsjoner 8 porsjoner 70 g usaltede cashewnøtter
600 g kyllingfilet, ev. strimlet kyllingkjøtt
6 stk vårløk
1 stk rød paprika
1 stk gul paprika
2 stk tørket piri piri
1 ss nøytral olje, f.eks. rapsolje
1,5 ss soyasaus (Kikkoman)
2,5 ss hoisinsaus
Fremgangsmåte
Rist cashewnøttene i en tørr stekepanne på middels varme til de får farge. Sett til side.
Skjær kyllingfiletene i strimler, vårløk og paprika i små terninger/strimler og knus piri piri.
Varm olje i en wok (enn stekepanne med høye kanter). Stek kyllingstrimlene i 2-3 min. Tilsett grønnsakene og stek videre i 2-3 min. Ha i soyasaus og hoisinsaus, kok opp og la trekke i ca 1 min. Vend inn de ristede cashewnøtter og server med ris eller nudler.
Tips:
- Hoisinsaus er en kinesisk rødbrunsaus, søt, krydret, laget av en blanding av soyabønner, hvitløk, chili og krydder.
Sausen finner du i dagligvarebutikken i hyllene med produkter fra østen. Finnes på glass og i poser.
- Cashewnøtter er usaltede nøtter med en søt litt smøraktig smak. Finnes også i dagligvarebutikken der du finner nøtter og tørkede frukter. Kan fåes i pose eller løsvekt.
- Piri piri små røde kruttsterke chili hermetiserrt på glass. Kan også være en sterk chili/peppersaus.
- I stedet for kylling kan det brukes strimlet svinekjøtt i denne retten.
OG
Ingredients
1lb. boneless chicken breasts,cut into 1" cubes
1Tbs. soy sauce
1Tbs sugar
1Tbs. cornstarch
1/2 can water chestnuts,sliced
2Tbs hoisin sauce
1c mushrooms,sliced
1/4lb. pea pods
1 red or green pepper,cut into 1" cubes
1/2c cashews,salt rinsed off
2-3Tbs peanut or canola oil
Directions
1.Combine soy sauce,sugar and cornstarch and marinate chicken cubes for at least 1/2hr. in the frig. Heat wok or fry pan and and add 1-2Tbs. oil. Stir fry chicken till it turns white. Remove. Add 1Tbs oil to wok.Stir fry vegetables until slightly cooked(still crisp) Add reserved chicken,cahews and hoisin sauce. Stir until heated through. Serve with white or fried rice.
Nå ligger fuggern i marinade natten over, og i morgen braker det løs. Alle ingrediensene er i hus.
Sukker i marinaden virket litt spennende, så vi ser fram til resultatet med litt skrekkblandet fryd.