Martin Logan

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt flere modeller av Audiostatic, Quad og Final....joda de har også vært gode men har hatt følelsen disse har "manglet" det ML har hatt - helheten.

    Har tilgode å høre Sound-Lab, men er redd de ligger i et prisleie å i en stue som nå ikke er realistisk.  ;D
    Har hatt ML, riktignok Sequel II , Audiostatic og Quader. Vanskelig å sammenlikne fordi jeg også har skiftet effektforsterkere, men "fullrange" eletrostater er nå noe helt spesielt. Synes helheten er der, jeg.
     

    Master Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.07.2006
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    1.441
    Sted
    Trondheim
    Har hatt ML, riktignok Sequel II , Audiostatic og Quader. Vanskelig å sammenlikne fordi jeg også har skiftet effektforsterkere, men "fullrange" eletrostater er nå noe helt spesielt. Synes helheten er der, jeg.
    Det er nettopp helheten jeg verdsetter ved ML, det at de kan levere lyden i sammenheng overgang nedre mellomtone/øvre bass.
    Av de Final og Audiostatic jeg har hørt synes jeg lyden har vært noe kunstig i toppen. Min erfaring av de nyeste Quadene er at de har manglet friskheten og transparensen som igjen ML har hatt.   :D
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Nei, men en gang elektrostat, alltid elektrostat....
                                             mvh ;D

    Nei.....elektrostater er best på noe, dynamiske er best på annet....derfor har jeg pendlet mellom paneler og dynamiske i over 20 år...og fortsetter nok med det, vil ikke gi opp noen av fordelene.....finnes ingen enkel vei til nirvana dessverre :)

    Ole
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er det nettopp helheten jeg verdsetter ved ML, det at de kan levere lyden i sammenheng overgang nedre mellomtone/øvre bass.
    Av de Final og Audiostatic jeg har hørt synes jeg lyden har vært noe kunstig i toppen. Min erfaring av de nyeste Quadene er at de har manglet friskheten og transparensen som igjen ML har hatt.   :D
    Har ikke hørt de nyeste Quadene. Har hatt -63, og har iallfall hørt -57, og det med friskheten kan jeg tildels være enig i.

    Kunstig topp, derimot er jeg rykende uenig i. Er ikke toppen som den skal, tror jeg at du skal sjekke ut resten av komponentene, især cd- spilleren!
    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nei.....elektrostater er best på noe, dynamiske er best på annet....derfor har jeg pendlet mellom paneler og dynamiske i over 20 år...og fortsetter nok med det, vil ikke gi opp noen av fordelene.....finnes ingen enkel vei til nirvana dessverre :)

    Ole

    Har prøvd innimellom med dynamiske høytalere, men de forsvant etter en kort gjesteopptreden.
    Du har selvsagt rett i det du skriver at dynamiske høytalere gjør noen ting bedre, særlig kan det være nesten umulig å få skikkelig dynamikk utav elektrostater, men jeg synes alt annet forvrenger, jeg, etter å ha hatt elektrostater i stua..
    Mvh
     

    Master Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.07.2006
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    1.441
    Sted
    Trondheim
    Har ikke hørt de nyeste Quadene. Har hatt -63, og har iallfall hørt -57, og det med friskheten kan jeg tildels være enig i.

    Kunstig topp, derimot er jeg rykende uenig i. Er ikke toppen som den skal, tror jeg at du skal sjekke ut resten av komponentene, især cd- spilleren!
                                          Mvh
    Det jeg mener med kunstig topp; så har det vært erfaring at Final og dels Audiostatic membranene har levert "plastikklignende"/syntetisk mellomtone-informasjon. Kan ikke forklares helt med ord, men noe rart har det vært. Selvfølgelig, cd-spiller kan spille noe rolle.... :D
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg mener med kunstig topp; så har det vært erfaring at Final og dels Audiostatic membranene har levert "plastikklignende"/syntetisk mellomtone-informasjon. Kan ikke forklares helt med ord, men noe rart har det vært. Selvfølgelig, cd-spiller kan spille noe rolle....  :D    
    Kjørte i mange år på Audiostatic ES 100. Problemet med dem var først og fremst et nærmest totalt fravær av bass, og enhver form for dypbass var bare et fromt ønske. Mellomtonen derimot, syntes jeg var både åpen og ufarget. Hva slags forsterkning hørte du på?

    mvh
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Eg spelar frå tid til anna Led Zeppelin. Likevel er eg avhengig av elektrostatar (brukar rett nok rockarane Innersound Eros i staden for ML, men likevel....)
    Selvsagt vil Led Zeppelin la seg avspille på elektrostater, men hvis menyen stort sett består av lignende musikk, så tror jeg at jeg hadde satset på noe annet. Er man mer altetende, så synes jeg elektrostathøyttalere virker som et særdeles spennende alternativ.

    Mvh. Johan
     

    Master Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.07.2006
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    1.441
    Sted
    Trondheim
    Kjørte i mange år på Audiostatic ES 100. Problemet med dem var først og fremst et nærmest totalt fravær av bass, og enhver form for dypbass var bare et fromt ønske. Mellomtonen derimot, syntes jeg var både åpen og ufarget. Hva slags forsterkning hørte du på?

                                 mvh
    Accuphase DP-65 på Accuphase effektrinn (messe Bangkok). Det var faktisk ES-100 vi hørte. Forøvrig hørt ES 100 kun 1 gang. ;)
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Jeg havde Audiostatic ES100 DCI, og ja, uten et optimalt rom spiller de ikke bass, men, mine havde 30 hz flatt før de falt som en stein !
    Mellomtonen og diskant derimot er verdensklasse synes jeg.
    Noe av det beste jeg har hørt er DCI 100 med REL Stadium III subwoofer hos en kompis.
    Men men, nu har jeg små ML og er meget fornøyd, også selvom jeg ikke kan nyte de fult ut pga naboer osv., de er meget plaseringsvenlige, ser fantastisk bra ut, og ja, i forhold til Final og Audiostatic sine tidligere hybrid modeller er disse ML sømløse.....
    Der lå et sett Mosaic på bruktbørsen...........
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg havde Audiostatic ES100 DCI, og ja, uten et optimalt rom spiller de ikke bass, men, mine havde 30 hz flatt før de falt som en stein !
    Mellomtonen og diskant derimot er verdensklasse synes jeg.
    Noe av det beste jeg har hørt er DCI 100 med REL Stadium III subwoofer hos en kompis.
    Men men, nu har jeg små ML og er meget fornøyd, også selvom jeg ikke kan nyte de fult ut pga naboer osv., de er meget plaseringsvenlige, ser fantastisk bra ut, og ja, i forhold til Final og Audiostatic sine tidligere hybrid modeller er disse ML sømløse.....
    Der lå et sett Mosaic på bruktbørsen...........
    Hadde Audiostatic ES 100 i stua, de har jo en skyhøy WAF i forhold til de fleste andre elektrostater, men stue er nå ikke et rom som du ikke skal bruke til andre ting...
    Endte opp med sub, jeg også. Den var til gjengjeld så stor at WAF sank som en stein...
    Det er nok mer enn 10 år siden mine Sequel II forsvant ut av døren. Jeg liker ML, men tror ikke jeg bytter tilbake til det merket.
    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.756
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Accuphase DP-65 på Accuphase effektrinn (messe Bangkok). Det var faktisk ES-100 vi hørte. Forøvrig hørt ES 100 kun 1 gang.   ;)
    Skjønner ikke det der med mellomtonen.. jfr Niels sitt innlegg. Forsterkningen var det jo virkelig ingenting å si på!
    Mvh
     

    bjorn_65

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.03.2005
    Innlegg
    77
    Antall liker
    1
    ASR Emiter ville vel kanskje passe fint til martin logan vintage der er det nokk av strømm reserver tenker jeg. Noen som har hørt ASR forsterkere her..?
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Noe mer folk lurer på?

    Mvh Tim Cato
    Hvorfor mener du at:

    Unntaket er tilbudsprodukter alla PS Audio HCA-2. Denne driver Vista, men får trøbbel på Vantage.
    Hvilke egenskaper i Vantage gjør at den er mer krevende å dra for en effektforsterker enn Vista? Panelene er vel identiske, forskjellen er vel at Vantage får "drahjelp" av en egen forsterker til basselementet? Er det at den er tunet litt lavere?
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Tuningen skal ikke ha noe å si da vantage er aktiv og skal være lettere å drive enn Vista. Jim Powers, teknisk sjef hos Martin Logan, sier at panelene er identiske i utførelse, impedansekurve og følsomhet. Det må være noe annet som ikke stemmer hvis Vista er lettere å drive enn Vantage. Først må man teste dem i akkurat samme oppsett, rom og plassering. Er det fortsatt slik ville jeg snakket med Martin Logan da sannsynligheten er der for at noe er feil med Vantage.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Oppsummerer vel tankerekken min også der, Viking. Reagerte bare litt på utsagnet.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    ASR Emiter ville vel kanskje passe fint til martin logan vintage der er det nokk av strømm reserver tenker jeg. Noen som har hørt ASR forsterkere her..?
    Berre i butikken, men du verda, kor lyst eg fekk på å høyre dei heime på elektrostatane mine. Dei let korkje transistor eller rør - heilt spesielt.....
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Enig i at ASR Emitter hadde vært spennende å teste i eget oppsett. Bare så synd at nærmeste butikk som selger disse er 28 mil unna og at de koster "way beyond" min lommeboks kapasitet..... ;)

    Får finne noe annet til mine Vista tror jeg..... :)
     

    bjorn_65

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.03.2005
    Innlegg
    77
    Antall liker
    1
    Har nå vært og hørt på Martin logan vista, Fant ut at det ikke var noen høytaler for meg. De er veldigt rettningsbestemte, man må sitte midt i mellom , hvis ikke så mister man fort lydbildet. Men når det er sagt så er det en god høytaler for dem som liker martin logan. Falt for Sunus Faber Fin lyd og utsende. Blei imponert over den høytaleren..
     

    hifiasylet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Innlegg
    393
    Antall liker
    90
    Sted
    Vestlandet
    har nå ca 1 meter i fra bakvegg på de høytalerne jeg har nå. må nesten være såpass. jeg har tenkt og bruke AW250r siste oppgraderte versjon på høytalerne jeg tror ikke det skulle bli noe problemer,, Hva med kabler , hva er å anbefale der?
    Har testa CLS I en gang på 90 tallet med EC 250. Den grilla den ene delen av elektronikken i høyttalern, så jeg tror ikke det er noen god match. Har også hørt 180 watts blokkene på CLS IIz uten at jeg ble det minste imponert...
    Cordis 1.6 har jeg som reserveforsterker, den spiller ringer rundt doxa 70 MK. 3-4-5?, the end millennium, EC av ymse slag osv. Men jeg så ikke lyset før jeg fikk kopla et sett store CJ rørtrinn før høyttalera, da ble alt musikalsk. Ved direkte sammenlikning er all tvil borte i de lytterom dette har vært spilt på fram til i dag.
    Dette gjelder også et sett med Accustat 2+2 jeg har stående.
    Nei, elektrostater er veien til nirvana!
    (iallefall for meg... ) ;D
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Fikk demo av Vantage på TonArt nylig, og må innrømme at det var en av de aller beste butikk demoene jeg har vært på... Kort sagt så spilte de veldig bra, selv om ikke alt var 100% etter mine preferanser. MEN det virker som om de nye ML modellene er et steg i riktig retning med tanke på integrering mellom panel og dynamisk sub. Det at ML'ene har liten sweet-spot ser jeg meg enig i, noe som er i høy grad en smakssak/kriterium til de evt kjøperne....

    mvh Kai
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har nå vært og hørt på Martin logan vista, Fant ut at det ikke var noen høytaler for meg. De er veldigt rettningsbestemte, man må sitte midt i mellom , hvis ikke så mister man fort lydbildet. Men når det er sagt så er det en god høytaler for dem som liker martin logan. Falt for Sunus Faber Fin lyd og utsende. Blei imponert over den høytaleren..

    Bare en liten ubetydelig kommentar.
    Jeg er enig, og uenig. Når man står ute på kjøkkenet og musikk spiller lavt i stuen hører man stadig elektrostatlyd. Enig i lyttevinduet selvfølgelig, men det spiller liten rolle for mig.
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    ASR Emiter ville vel kanskje passe fint til martin logan vintage der er det nokk av strømm reserver tenker jeg. Noen som har hørt ASR forsterkere her..?
    Har en Emitter 1 selv. Skal nok en del til før jeg kvitter meg med den. Har ikke hørt ASR Emitter sammen med elektrostater selv, men ASR-forsterkerne er konstruert såpass ekstremt og kompromissløst for å kunne drive så og si alle høyttalere f.eks Manger, Apogee og andre elektrostater. En Emitter 1 yter 2x600w kontinuerlig i 1 Ohm, mens en Emmi 2 yter 2x1150w i 1 Ohm.

    http://asraudio.de/Epdf/IEABCFAQ.pdf
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn