Martin Logan

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    Jeg var også på Tonart den torsdagen. Spesielt Vista er et funn i sin prisklasse. Jeg må få hørt Summit snart...
     

    Stereobloiden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2006
    Innlegg
    186
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    0
    På hvilken måte er TDA'en sær på høyttalere? Krever den høyttalere som er lette å drive og ikke lavimpedante, eller er det noe annet?

    Hva var problemet med Grand Piano'ene sammen med TDA'en?
    Sammen med Sonus Faber ble det for slankt... Det ble aldri ...forløst. I sin test av TDA konkluderte vel danske high fidelity også med at den var litt sær, den funka NULL med en av tre høyttalertyper (husker ikke hvilke), langt bedre med B&W 805 (?) og herlig bra med de danske små fra Gamut (L3?). Det har vært noen tekniske referanser til noe på dette på brukerforumet for Lyngdorf på yahoo groups, men husker ikke og forstår heller ikke så mye techtalk...
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Hva med Naim + ML?

    Søkte på Naim-forumet, men der var det ikke mye.

    Kanskje Viking har peil?

    Effekttrinnet mitt er bare på 70W, men med strømforsyninger spiller dette fletta av det meste jeg har hørt! Naim skal visstnok tåle lave motstandskurver.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Under 10K må man kanskje helst på bruktmarkedet....
    Dette med effekt på elektrostater trenger ikke betyde mye, en brukt Coda Technologies 2,5, 25 watt klasse A vil fungere veldig bra med elektrostater mens, som sagt, EC med flere hundrede watt kan brenne opp. Forsterkeren må være veldig stabil i disse laster og digitalt fungerer ikke.
    Ellers, jeg synes Bryston spiller svært bra med mine små Aeon I.
     

    Master Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.07.2006
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    1.441
    Sted
    Trondheim
    Effekt-trinn på bruktmarkedet av Threshold, Krell, DP og Audio Research burde være den billigste/beste løsning på lavimpedante stater.

    Er budsjettet på forsterker på 10K, er jeg desverre redd man ikke ender optimalt....spar noen måneder til.....
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.168
    Antall liker
    6.854
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har erfaring med lille Adyton Opera på ML Clarity ?
     

    gaseby

    Medlem
    Ble medlem
    11.09.2004
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    Jeg har prøvd en Adyton Opera på ML Clarity, min sammenligning er en Pioneer AXV4 receiver som jeg bruker til vanlig. Lyden ble merkbar bedre, mer dynamikk i mellomtonen, strammere bass og mere sammenheng i lydbildet.
    Husker også at Ken Kessler hadde en test i Hifi new and records review (1997?) av Operaen hvor han kjøre de på en ML (husker ikke modell) med bra resultat.
    Men jeg har ikke prøvd Opera versus Krell,DP osv. som sikker er en bedre test...
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.168
    Antall liker
    6.854
    Torget vurderinger
    4
    Husker også at Ken Kessler hadde en test i Hifi new and records review (1997?) av Operaen hvor han kjøre de på en ML (husker ikke modell) med bra resultat.
    Det var SL3 han testen den gangen...han hadde testet Opera'en like før.

    Er sugen på å prøve Clarity, men litt bekymret for om de passer mitt rom som har mur i begge endevegger og tak samt sidevegger i den enden høyttalerne må stå. På den annen side vil de kunne få langt mer rom å puste i enn hva jeg så på en del av oppsettene her http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/ Ca. 25 kvadratmeter burde vel være passe stort rom for Clarity også... Tror jeg må i tenkeboksen en liten stund ;-)
     
    T

    timc

    Gjest
    Viking m.fl.; hvilke forsterkere i prisklassen under 10k kan du anbefale til Vista og som bør klare de lave lastene på rundt 20k hz?
    forsterkere til under 10k nytt kan du bare glemme.

    Unntaket er tilbudsprodukter alla PS Audio HCA-2. Denne driver Vista, men får trøbbel på Vantage. Rimeligste alternativ jeg hadde suksess med på Vantage var Midgard Oberon 4.1 Den kombinasjonen låt veldig pent.

    Når det gjelder EC.....Viking: Hvem som sier at det ikke funker på de nye ML? AW400 fungerer bra på Vantage, men mine ører likte MC252 bedre. De mindre modellene har jeg ikke fått tid til å prøve med.

    Marantzen som ble brukt på Vista var en PM-15 som anntydet i et annet innlegg. At HCA-2 spiller betydlig bedre enn denne er ikke noen stor overraskelse. Det er tross alt snakk om et effekttrinn til 20k kontra en integrert til 15k.

    Noe mer folk lurer på?

    Mvh Tim Cato
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    forsterkere til under 10k nytt kan du bare glemme.

    Unntaket er tilbudsprodukter alla PS Audio HCA-2. Denne driver Vista, men får trøbbel på Vantage. Rimeligste alternativ jeg hadde suksess med på Vantage var Midgard Oberon 4.1  Den kombinasjonen låt veldig pent.

    Når det gjelder EC.....Viking: Hvem som sier at det ikke funker på de nye ML? AW400 fungerer bra på Vantage, men mine ører likte MC252 bedre. De mindre modellene har jeg ikke fått tid til å prøve med.

    Marantzen som ble brukt på Vista var en PM-15 som anntydet i et annet innlegg. At HCA-2 spiller betydlig bedre enn denne er ikke noen stor overraskelse. Det er tross alt snakk om et effekttrinn til 20k kontra en integrert til 15k.

    Noe mer folk lurer på?

    Mvh Tim Cato
    Kjenner ML-eiere som langt fra har samme positive erfaring med Oberon-blokkene. Tvert i mot.

    10k var et eksempel fra min side, og det betyr ingenting om det er nytt eller brukt. Poenget var å få frem hvilke produkter som har "ML-egenskaper" i form av å tåle de lave lastene rundt 20k hz om ML ofte generer. Ofte informasjon som ikke er så lett tilgjengelig i datablader.

    Doxa 70 Signature MKII er et hett tips fra noen "ML-kjennere", noen kommentarer til dette?
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Mja. Har hørt Doxa 70B/70Sign. dra ML CLS. Mange års problemfri drift, men det lukta vel svidd til slutt. Mulig at volum + programmateriale gjorde utslaget. Likevel ikke værre enn at Doxaen fikk nytt print hos Lauvland for en betalbar pris. Hvordan alle de ulike utgavene fungerer på ML, er jeg usikker på. Vanskelig å gi en uforbeholden anbefaling, men prisen på Doxa/mulighet til service indikerer kanskje at det er verdt å prøve? Lydmessig er Doxa en fin makker.

    Mvh. Johan
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Solgte også min 70Signature til en kar med ML Aeon (tror jeg det var). Var der under oppkobling, og det hørtes riktig fint ut. Hørte aldri noe mer, så jeg regner med at det funka fint.

    Mvh. Johan
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Når det gjelder EC.....Viking: Hvem som sier at det ikke funker på de nye ML? AW400 fungerer bra på Vantage, men mine ører likte MC252 bedre. De mindre modellene har jeg ikke fått tid til å prøve med.


    Mvh Tim Cato
    Det ble meg fortalt på demoen at grunnen til at dere ikke kjørte EC på demoen var at det ikke fungerte godt lydmessig. Skulle jeg ha noen grunn til å lyve, eller hva impliserer du?
     
    T

    timc

    Gjest
    Impliserer ingenting. Men vil bare si at det ikke ble testet så mye, og som sagt så virket det som om AW400 kunne fungere bra sammen med Vantage. Å dra det så langt som at det ikke funket er bare tullball. Samme hvem som sa det. Imidlertid tror jeg at mindre modeller fort kan få pusteproblemer.

    Mvh
     
    T

    timc

    Gjest
    Kjenner ML-eiere som langt fra har samme positive erfaring med Oberon-blokkene. Tvert i mot.

    10k var et eksempel fra min side, og det betyr ingenting om det er nytt eller brukt. Poenget var å få frem hvilke produkter som har "ML-egenskaper" i form av å tåle de lave lastene rundt 20k hz om ML ofte generer. Ofte informasjon som ikke er så lett tilgjengelig i datablader.

    Doxa 70 Signature MKII er et hett tips fra noen "ML-kjennere", noen kommentarer til dette?
    Her må det presiseres at jeg bare snakket om Oberon på Vantage. Har ikke prøvd på andre modeller.

    Mvh
     

    Master Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.07.2006
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    1.441
    Sted
    Trondheim
    Samtlige ML-eiere som jeg har møtt alle hifiår, har hatt forsterker (effektrinn+forforsterker) mere kostbar enn statene selv.

    Billige løsninger? - blir i såfall gode kjøp på bruktmarkedet av amerikanske "tankere". Oberon blir desverre "lilleputt"
     

    bjorn_65

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.03.2005
    Innlegg
    77
    Antall liker
    1
    Romm og plassering har vel mye og si for lydbildet. Hvis jeg kjøper vista så blir det å bruke AW250r Siste utgave på dem . jeg tror det vil funke. det er mange meninger ute og går i hi fi verdenen. Utstyr må spillest inn og plasserest rett, kabling det er ikke altid like lett og få perfekt lyd, blir et kompromi uansett hvis man skal ha annlegget i en vanlig møblert stue, har hørt litt av hvert i min kariere både positivt og dårli, hos meg selv også har ting ikke altid vært bra når det gjelder lyd..
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Impliserer ingenting. Men vil bare si at det ikke ble testet så mye, og som sagt så virket det som om AW400 kunne fungere bra sammen med Vantage. Å dra det så langt som at det ikke funket er bare tullball. Samme hvem som sa det. Imidlertid tror jeg at mindre modeller fort kan få pusteproblemer.

    Mvh
    Orker ikke bruke tid på å krangle her, men det ble sagt ting, kanskje fra andre ansatte også? ??? Men som sagt, jeg er ikke her for å krangle. Men hvorfor ble ikke EC benyttet da? Siden det ikke ble testet mye, men den ble tydeligvis testet, men ikke brukt?
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ser at dette kan føre til krangel, jeg avslutter tråden her, lurer noen på noe eller vil diskutere mine/deres opplevelser så tar vi det på PM :)
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Romm og plassering har vel mye og si for lydbildet. Hvis jeg kjøper vista så blir det å bruke AW250r Siste utgave på dem . jeg tror det vil funke. .
    Dette er vel ikke så mye å bli uenige om... ;)

    Dersom trådstarter er interessert i ML Vista bør han ta med utstyret sitt til nærmeste lytterom....eller aller helst ta dem med hjem på prøve, sitte ned i go'stolen og finne ut for seg selv om dette er noe for ham. Har selv brent meg på at jeg har trodd at ting vil funke, særlig etter å ha lest tester...

    mvh
     

    Master Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.07.2006
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    1.441
    Sted
    Trondheim
    Hei er det noen her som har hørt Lyden av Vantage eller Vista. Vurderer ett høytaler bytte, Har lest mye positivt om Vantage . men ikke lest noen omtale av Vista.
    Forskjellen på vista og vantage er at vista ikke har aktiv bass, resten er likt.

    Husk da folkens, i tillegg til aktiv sub. i Vantage, er også delefilter og bassen tunet 10Hz lavere enn lillebror Vista.

    Har en følelse at noen mener Vista låter bedre enn Vantage. Jeg har hørt begge hos Tonart flere ganger, senest i dag. Alt jeg kan si er at de låter forskjellig - pga de er oppsatt i 2 vidt forskjellige lytterom/elektronikk, derfor er en fair dom ikke klar.

    Ser derfor fram til at Tim C/Tonart kan komme med gladmelding at Vantage er flyttet opp fra kjelleren.

    Som god Martin Logan fan blir jeg nokså overrasket hvis merprisen på 15000 ikke skulle forsvares :)
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Har hatt flere modeller ML de siste 20 årene, og min entydige erfaring mht. effektforsterker er at rør er best. Har også hatt i hus SS kraftverk på 700 watt og 50 kilo.
    Dette synes deles også av Stereophile, les f.eks. teksten til Ascent den tiden den ble produsert og da hadde "A" rating.
    Men; det duger ikke med rør-mikk på 10-15 kilo uten trafoer som kan levere strøm, så det er rett som en sier lenger opp, prisen på pre + effekt vil nok være nokså nær prisen på høyttalere...
    På bruktmarkedet er det mulig å få rør effektforsterkere/monoblokker som takler ML i normale stuer (50 kvm) til ca 20k. I denne konteksten ville jeg holdt meg til USA utstyr med mindre man er spesielt kyndig.

    Ole
     

    karlswe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2005
    Innlegg
    126
    Antall liker
    11
    Har prøvd forskjellige forsterkere på mitt ML CLS oppsett. Fikk ikke A1s eller A1b til å fungere tilfredsstillende, noe en eldre Adyton cordis 2 gjorde. Makan til dynamikk fra CLS tror jeg ikke kan opppleves, i tillegg får adytonen de til å spille skikkelig høyt (100db har jeg målt samtidig som det var både rent og dynamisk).
    Tør hevde at ingen har fått prøvd potensialet til CLS før de har prøvet en forsterker av denne klasse, og beklager men her når ikke dp A1s eller A1b opp.
     

    Master Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.07.2006
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    1.441
    Sted
    Trondheim
    Har prøvd forskjellige forsterkere på mitt ML CLS oppsett. Fikk ikke A1s eller A1b til å fungere tilfredsstillende, noe en eldre Adyton cordis 2 gjorde. Makan til dynamikk fra CLS tror jeg ikke kan opppleves, i tillegg får adytonen de til å spille skikkelig høyt (100db har jeg målt samtidig som det var både rent og dynamisk).
    Tør hevde at ingen har fått prøvd potensialet til CLS før de har prøvet en forsterker av denne klasse, og beklager men her når ikke dp A1s eller A1b opp.

    Jeg er ikke overrasket at Adyton gjorde godt inntrykk. Hadde en meget godt opplevelse med Cordis 1.6 på CLS for 7-8 år siden. AW-250 og DP 6.3 ble da "parkert" i direkte sammenligning.
     

    karlswe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2005
    Innlegg
    126
    Antall liker
    11
    Jeg er ikke overrasket at Adyton gjorde godt inntrykk. Hadde en meget godt opplevelse med Cordis 1.6 på CLS for 7-8 år siden.  AW-250 og DP 6.3 ble da "parkert" i direkte sammenligning.

    Da har du lignende erfaring som meg, jeg prøvde en Cordis 1.6 samt en DP a1s på ML summit for en stund siden , gjett hvem som var best? Men på mine CLS er det utrolig mye mere krefter i Cordis 2, Cordis 1.6 dro de greit, men du verden for et løft det ble med Cordis 2, den er helt utrolig hva gjelder krefter, dynamikk, detaljer samt tredimensjonalitet.
     

    karlswe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2005
    Innlegg
    126
    Antall liker
    11
    Noen som vet hva nyprisen Cordis 2 er/var på?
    Prisen på Cordis 2 i 1994 var på ca kr 55000.
    etterfølgeren Cordis 1.8 koster kr. 99 000
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Er ML Vista en ny modell?
    Finner den ikke på hjemmesiden til OHFS.
    I mitt nye (forholdsvis lille) lytterom så tror jeg nok at denne modellen vil være et bra alternativ.
    2x 10 tommer bassmodul i et rom på 3,1x 4,66 blir vel for drøyt.

    Da lurer jeg på hvorvidt det er noen andre helt klare forskjeller (lydmessig) på selve panelene mellom Summit kontra de to andre Vantage og Vista som vistnok er identiske?

    Effekttrinnet som skal drive eventuelt disse (Vista) vil ha "no problem"
    i følge "konstruktøren" (trengte heller ikke å satse på Vantage av den grunn) ::)

    Det kan jo være litt artig med et annet høyttalerprinsipp , når det blir to lytterom.

    Mvh.KW
     

    Master Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.07.2006
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    1.441
    Sted
    Trondheim
    Effekttrinnet som skal drive eventuelt disse (Vista) vil ha "no problem"
    i følge "konstruktøren" (trengte heller ikke å satse på Vantage av den grunn) ::)


    Mvh.KW
    Hvilket effektrinn skal du evt. kjøre på?
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hvilket effektrinn skal du evt. kjøre på?
    Hei!
    Det er ikke laget ennå ;)
    Derimot vet konstruktøren godt hva det skal dreie seg om og det er på tegnebrettet.

    Noen ting har jo "ankommet" min "hjerne"
    2x2 x1000kw trafoer (totalvekt ca. 70 kilo ::) )
    Bare høykvalitetskomponenter hele veien, dybde ca.60 cm, bredde ca. normal o.s.v., jeg skal visstnok få vite mer om prosjektet i form av tegninger, deler og annet i løpet av september.
    Det dreier seg om norsk og han har laget forsterkere før.

    Mvh.KW
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Nei ;)
    Vil for ordens skyld minne om at denne tråden handler om ML, slik at dette ikke blir en gjettekonkurranse om hvilken effektforsterker jeg "antagelig" kommer til å satse på, det vil nok komme frem etter hvert tror jeg , men er ikke et tema i denne tråden ;D
    KW
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Har ikke hørt nevnte høyttaler, men jeg tror at hvis du først får høre en elektrostat spille nær optimalt og du liker det du hører; så finnes det ikke alternativer. Selvsagt vil platen du spiller på være avgjørende - regner med at man faktisk klarer å la være å bli elektrostatavhengig ved å putte f.eks. Led Zeppelin i spilleren...

    Mvh. Johan
     

    Master Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.07.2006
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    1.441
    Sted
    Trondheim
    Nei, men en gang elektrostat, alltid elektrostat....
                                             mvh ;D
    Har hørt flere modeller av Audiostatic, Quad og Final....joda de har også vært gode men har hatt følelsen disse har "manglet" det ML har hatt - helheten.

    Har tilgode å høre Sound-Lab, men er redd de ligger i et prisleie å i en stue som nå ikke er realistisk. ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn