Høyttalere Martin Logan vs Polk Audio vs Bowers-Wilkins? Best for pengene?

soundboy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
64
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Hei..

Lurte på hvordan disse tre merkene stiller seg opp i mot hverandre her? Noen som faktisk har hørt på alle nevnte høyttalerne?

Er i vurdering`s fase på høyttalere bytte (både brukt/nytt). Dette blir base til å bygge videre på til hjemmekino oppsett i fremtiden.

Har monoblokker som skal brukes, som er fornøyd med, Xindak XA8800mne og gode høyttaler kabeler - Nordost Heimdall !

Lydkilden er en Oppo BDP-105EU


Sett litt på disse :


1. Martin Logan ElectroMotion ESL eller evt eldre modellen Clarity / Vista

2. B&W CM9

3. Polk Audio RTIA9 (RTIA7?) eller LSIM707 (LSIM705?)

Har litt lytte erfaring hos kombinasjonen av Xindak / ML Clarity / Heimdal faktisk, passer meget bra sammen. "mangler" kanskje litt dypbass, men det løses ved en god aktiv subb.

Var nær på kjøpe ML Purity modellen, men ble litt i "tvil" pga som hadde innebygd aktiv forsterker. Vurderte også den Vista modellen som Audiofoni hadde på demo-salg en tid tilbake.

Har ikke lyttet til B&W før og heller ikke til disse nyere Polk Audio. Kun erfaring med eldre Polk LS serien (90`tallet).


Har litt på følelsen at det er Polk som da kan "klarer seg" uten aktiv sub i forhold til ML og B&W serien.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.282
Antall liker
1.177
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Ville uten tvil gått for Vista fremfor Purity. Her hatt Purity og har nå Vista. Vista er en vesentlig bedre høyttaler. Bør gå bra med Xindak blokkene tro jeg - i alle fall fungerte min gamle Xa6950 bra på ML.
 

Cminor

Medlem
Ble medlem
18.06.2008
Innlegg
22
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Med mindre du er ekstremt opptat av 20-40 hz ommrådet kann eg trygt anbefale electromotion.Fantastisk høgtalar til prisen og med dine monoblokker driv du dei fint.Meir en nokk bass til normal lytting og hiv du på subben,er det berre og sende ut nabovarsel.Men det betingar jo selfølgleg at du likar elektrostatlyden...
 

soundboy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
64
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
OK, ser Martin Logan er en favoritt her ja :)

*Anger litt* på at ikke i grunn kjøpte den Vista modellen, mener husker disse lå for pris rundt 29 000,- ny da dem var siste på lager.

Hva er den store forskjellen mellom f.eks Vista vs Electromotion serien?

Til DERE som bruker ML , hvordan syns dere ML funker til filmbruk osv?


sett den annonsen faktisk, hvordan er disse LSI serien i forhold til RTIA
 
T

tce-teams

Gjest
Martin logan electromotion er ein fantastisk topp høyttaler til ein billig penge , og ser du never vista eller purity. Da har jeg heller ville gått opp til ethos eller montis.
B&W cm9 ein ganske god høyttaler som spiller utrolig bra på den rette elektronikken , akkurat der er b&w sine cm9 litt kresene synes jeg.
Polk audio er det så lenge siden jeg har hørt at jeg kan ikke utale meg så mye , men av di høyttalerene du har nevnt her martin logan electromotion uten og tenke ein tanke.Sleng på ein subwoofer eller 2 vist du skal bruke dem i kino sammenheng , men på musik klarer di seg fint uten.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.282
Antall liker
1.177
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
OK, ser Martin Logan er en favoritt her ja :)

*Anger litt* på at ikke i grunn kjøpte den Vista modellen, mener husker disse lå for pris rundt 29 000,- ny da dem var siste på lager.

Hva er den store forskjellen mellom f.eks Vista vs Electromotion serien?

Til DERE som bruker ML , hvordan syns dere ML funker til filmbruk osv?


sett den annonsen faktisk, hvordan er disse LSI serien i forhold til RTIA

Hehe, kjøpte vel en av de siste nye Vista for 28' fra importør. Vista er bedre i utførelsen - treverke og finish. Panelene er ganske like tror jeg. Men Montis er enda bedre om man vil putte litt mer i potten. Til kino bruker jeg Klipsch - det trøkker mer em ML, men med en god sub duger de nok.
 

soundboy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
64
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
ML Montis / Ethos er nok litt over mitt nivå, lommeboka sier nei:mad:

Ser at jeg selve panelet hos Vista er større enn f.eks EM-ESL panelet. Noe negativt ang lyden / spredning av det?

Ang sub , bør det helst være f.eks Martin Logan, vis man har et sett høyt. ? Eller spiller det "ingen rolle" ang dette med sub?
 

RichardT

Medlem
Ble medlem
28.11.2010
Innlegg
9
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Har EM-ESL slev, og har sammenlignet med Vantage. Tror Vista og Vantage har samme panel, men med passiv kontra aktiv bass. Da jeg sammenlignet var mine helt nye, mens Vantagene var godt innspilt. Da hørtes lydbildet større ut på vantage, mens EM-ELS låt litt spist. Føler nå at mine har blitt mye "mykere" i kantene, og jeg er veldig fornøyd med dem.

Når det gjelder sub, så tror jeg ikke merke er det viktige. Men lyden til elektrostater er kjapp, så du trenger en kjapp sub. Selv har jeg akkurat kjøpt Ken Kreisel DXD-808, og det høres veldig bra ut. Men for alt jeg vet, så kan en klare seg med noe billigere.

Dette er jo høyttalere som i ett stereo oppsett er veldig ego. Det låter spesielt bra for den ene som sitter riktig. Har høyttalende i ett 7.1 oppsett, og det funker helt greit der også. Senterhøyttaleren sørger for at dialogen havner i midten, og jeg opplever ikke noe problem å sitte litt på siden. For kona er det heller ikke noe problem å sitte på sida med musikk heller, selv om jeg opplever at hun plutselig er blitt mye mer oppmerksom på hvor bra det kan låte om en sitter riktig. For meg er det musikken som er det viktige. Om det var filmlyd som var det viktige vil jeg tro det finnes billigere løsninger som kan være mer imponerende.


Richard
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.282
Antall liker
1.177
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
ML Montis / Ethos er nok litt over mitt nivå, lommeboka sier nei:mad:

Ser at jeg selve panelet hos Vista er større enn f.eks EM-ESL panelet. Noe negativt ang lyden / spredning av det?

Ang sub , bør det helst være f.eks Martin Logan, vis man har et sett høyt. ? Eller spiller det "ingen rolle" ang dette med sub?
Godlyden til ML liggere i panelene så du kan godt si jo større panel jo bedre lyd :). Selv supplere jeg mitt musikk anlegg med en godt integrert Velodyne CHT10, som jeg synes funger meget bra. Ingen film sub dog, men meget bra på de aller laveste tonene som ML ikke når ned til.
 

soundboy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
64
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
OK, høres meget interessant ang subben Velodyne CHT10 som faktisk ikke er ille i pris nivå.

Ser at det er 8" i alle tre av disse : Clarity , Vista , EM-ESL utgavene. Kunne lese at er litt forskjell på hz freq. område på dem. Dette er vel på pga av størrelsene på kassene til 8"ene / og ikke brukt like type bass elementer?

EM-ESL kom best ut ser jeg, med sine 42Hz.(Clarity 46hz / Vista 43Hz) Bra følsomhet på EM-ESL siden ML har opp med lavere effekt til dem.


Hvordan er evt bruk av DAC / Surround forsterker til ML serien? Ang surround forsterkeren så blir det med modell med pre-out pga Xindak`ene (sikle sikle
:p-> Denon AVR-4510). Med bruk f.esk bruk av Pure Direct funksjonen som de ofte har eller vil det bare rote med lyden?

Ang senterhøyttaleren, hvis man f.eks da skulle anskaffet seg en Vista / Clarity modell, bør vel ha en senter fra ML serien som kan gi god match sammen med dem. Hos EM-ESL er vel litt enklere siden det fins en senter fra samme serien / ES-C2.

For Vista / Clarity kanskje best med StageX eller eldre modell Cinema i ?

Hvilken Hi-Fi butikker i Østlandet som har mange ML demo-rom?

 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Høyttalerne du nevner låter meget forskjellig. Noe av det mest ulike på markedet.
Se bare på en enkel ting som frekvenskurve. B&W har klassisk "bbc-dip", mens ML heller har det motsatte.
B&W har en stigende diskant on axis. ML linjær eller fallende, i tillegg til at off axis responsen i diskanten er svært begrenset.

Først og fremst bør du bestemme deg for hva slags lyd du er ute etter.

Jeg har hørt både electromotion og b&W på demo i butikk.
CM9 låt greit nok. Electromtion låt derimot helt elendig. Pappete og lukket mellomtone helt uten luft.
 
T

tce-teams

Gjest
Høyttalerne du nevner låter meget forskjellig. Noe av det mest ulike på markedet.
Se bare på en enkel ting som frekvenskurve. B&W har klassisk "bbc-dip", mens ML heller har det motsatte.
B&W har en stigende diskant on axis. ML linjær eller fallende, i tillegg til at off axis responsen i diskanten er svært begrenset.

Først og fremst bør du bestemme deg for hva slags lyd du er ute etter.

Jeg har hørt både electromotion og b&W på demo i butikk.
CM9 låt greit nok. Electromtion låt derimot helt elendig. Pappete og lukket mellomtone helt uten luft.
Og hvilken butikk hørte du electromotion hos , pappete og lukket mellomtone heilt uten luft. Da har det måtte vert defekte martin logan electromotion du hørte på.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.917
Antall liker
38.887
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Høyttalerne du nevner låter meget forskjellig. Noe av det mest ulike på markedet.
Se bare på en enkel ting som frekvenskurve. B&W har klassisk "bbc-dip", mens ML heller har det motsatte.
B&W har en stigende diskant on axis. ML linjær eller fallende, i tillegg til at off axis responsen i diskanten er svært begrenset.

Først og fremst bør du bestemme deg for hva slags lyd du er ute etter.

Jeg har hørt både electromotion og b&W på demo i butikk.
CM9 låt greit nok. Electromtion låt derimot helt elendig. Pappete og lukket mellomtone helt uten luft.
Og hvilken butikk hørte du electromotion hos , pappete og lukket mellomtone heilt uten luft. Da har det måtte vert defekte martin logan electromotion du hørte på.
Av alt du triver å anbefaler i masse tråder her på sentralen Tce,har du hørt noe av det selv eller har du bare lest om det?

mvh
 
T

tce-teams

Gjest
Ser du i martin logan tråden , så kan du lese at jeg har vert og lyttet til electromotion. Og b&w sine cm9 har jeg lyttet hos hifi klubben , og polk sine høyttalere er så lenge siden jeg har lyttet til at jeg husker ikke lyden i di. Av alt motoren så anbefaler jeg i masse tråder hva ? Og det jeg har merket av deg motoren er at du blander deg i nesten på alt jeg skriver. Og dette begynner og irriterer meg noe jævlig , er ein liten gretten kar du.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.917
Antall liker
38.887
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Kan være litt gretten ja ;)
Sorry til trådstarter at jeg er litt OT

mvh
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Høyttalerne du nevner låter meget forskjellig. Noe av det mest ulike på markedet.
Se bare på en enkel ting som frekvenskurve. B&W har klassisk "bbc-dip", mens ML heller har det motsatte.
B&W har en stigende diskant on axis. ML linjær eller fallende, i tillegg til at off axis responsen i diskanten er svært begrenset.

Først og fremst bør du bestemme deg for hva slags lyd du er ute etter.

Jeg har hørt både electromotion og b&W på demo i butikk.
CM9 låt greit nok. Electromtion låt derimot helt elendig. Pappete og lukket mellomtone helt uten luft.
Og hvilken butikk hørte du electromotion hos , pappete og lukket mellomtone heilt uten luft. Da har det måtte vert defekte martin logan electromotion du hørte på.
Hei

Jeg hørte på electromotion hos OHC, i et rom nede i kjelleren.
Var sammen med en kompis og vi opplevde det på samme måte begge to. Selgeren virket ikke særlig overasket over reaksjonen vår.
Jeg har eid 2 modeller fra ML tidligere og har satt pris på disses gode sider selv om jeg også på disse hang meg opp i den fremhevede øvre mellomtone/nedre diskant.
På electromotion ble denne tendensen ekstra tydelig for meg, samtidig som jeg savnet flere av de gode sidene jeg har opplevd på tidligere og nåværende modeller fra ML.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.282
Antall liker
1.177
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Høyttalerne du nevner låter meget forskjellig. Noe av det mest ulike på markedet.
Se bare på en enkel ting som frekvenskurve. B&W har klassisk "bbc-dip", mens ML heller har det motsatte.
B&W har en stigende diskant on axis. ML linjær eller fallende, i tillegg til at off axis responsen i diskanten er svært begrenset.

Først og fremst bør du bestemme deg for hva slags lyd du er ute etter.

Jeg har hørt både electromotion og b&W på demo i butikk.
CM9 låt greit nok. Electromtion låt derimot helt elendig. Pappete og lukket mellomtone helt uten luft.
Og hvilken butikk hørte du electromotion hos , pappete og lukket mellomtone heilt uten luft. Da har det måtte vert defekte martin logan electromotion du hørte på.
Hei

Jeg hørte på electromotion hos OHC, i et rom nede i kjelleren.
Var sammen med en kompis og vi opplevde det på samme måte begge to. Selgeren virket ikke særlig overasket over reaksjonen vår.
Jeg har eid 2 modeller fra ML tidligere og har satt pris på disses gode sider selv om jeg også på disse hang meg opp i den fremhevede øvre mellomtone/nedre diskant.
På electromotion ble denne tendensen ekstra tydelig for meg, samtidig som jeg savnet flere av de gode sidene jeg har opplevd på tidligere og nåværende modeller fra ML.
De var da satt opp slik at de ga et riktig bilde i forholde til større ML, eller var de satt opp slik at kunden letter skulle velge en dyrere modell med bedre avansen....
 

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
433
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Kan være kabling!

Jeg har eid 2 modeller fra ML tidligere og har satt pris på disses gode sider selv om jeg også på disse hang meg opp i den fremhevede øvre mellomtone/nedre diskant. På electromotion ble denne tendensen ekstra tydelig for meg, samtidig som jeg savnet flere av de gode sidene jeg har opplevd på tidligere og nåværende modeller fra ML.
Jeg hadde samme problem med mine Montis inntil for noen uker siden. Fant etterhvert ut at mine Nordost Frey 2 (xlr+ht) ga skriking i området du nevner. Dette ble borte med andre kabler. Om dette har med matching eller kabelkvalitet og gjøre - det lar jeg stå åpent her...
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Høyttalerne du nevner låter meget forskjellig. Noe av det mest ulike på markedet.
Se bare på en enkel ting som frekvenskurve. B&W har klassisk "bbc-dip", mens ML heller har det motsatte.
B&W har en stigende diskant on axis. ML linjær eller fallende, i tillegg til at off axis responsen i diskanten er svært begrenset.

Først og fremst bør du bestemme deg for hva slags lyd du er ute etter.

Jeg har hørt både electromotion og b&W på demo i butikk.
CM9 låt greit nok. Electromtion låt derimot helt elendig. Pappete og lukket mellomtone helt uten luft.
Og hvilken butikk hørte du electromotion hos , pappete og lukket mellomtone heilt uten luft. Da har det måtte vert defekte martin logan electromotion du hørte på.
Hei

Jeg hørte på electromotion hos OHC, i et rom nede i kjelleren.
Var sammen med en kompis og vi opplevde det på samme måte begge to. Selgeren virket ikke særlig overasket over reaksjonen vår.
Jeg har eid 2 modeller fra ML tidligere og har satt pris på disses gode sider selv om jeg også på disse hang meg opp i den fremhevede øvre mellomtone/nedre diskant.
På electromotion ble denne tendensen ekstra tydelig for meg, samtidig som jeg savnet flere av de gode sidene jeg har opplevd på tidligere og nåværende modeller fra ML.
De var da satt opp slik at de ga et riktig bilde i forholde til større ML, eller var de satt opp slik at kunden letter skulle velge en dyrere modell med bedre avansen....
De var satt opp på vanlig vis i et ok rom. Ingen andre modeller fra samme produsent i samme rom.
Tror nok at det er grenser for hvor mye som kan legges på rom og oppsett her. I tillegg vandret jeg litt rundt i rommet. Følte jeg fikk dailet inn lyden fra høyttalerne ganske bra.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Jeg har eid 2 modeller fra ML tidligere og har satt pris på disses gode sider selv om jeg også på disse hang meg opp i den fremhevede øvre mellomtone/nedre diskant. På electromotion ble denne tendensen ekstra tydelig for meg, samtidig som jeg savnet flere av de gode sidene jeg har opplevd på tidligere og nåværende modeller fra ML.
Jeg hadde samme problem med mine Montis inntil for noen uker siden. Fant etterhvert ut at mine Nordost Frey 2 (xlr+ht) ga skriking i området du nevner. Dette ble borte med andre kabler. Om dette har med matching eller kabelkvalitet og gjøre - det lar jeg stå åpent her...
Hyggelig for deg at du erfarer endring ved kabelbytte. Personlig så er jeg ganske skeptisk til dette.

Angående ML så minner de meg faktisk ganske mye om dynamiske fulltoner. Mange av disse har jo en frekvensgang som kan minne litt om MLs paneler (som jo er en slags nestenfulltone). Jeg har eksperimentert en del med eq på både ML og fulltoner og jeg føler altid at det er en egen sound over slike systemer som ikke kan korrigeres fullt ut med eq, så det handler etter min mening ikke kun om frekvensgang, må være noe som ligger i selve konstruksjonen...

Beklager at dette kanskje begynner å bli litt off topic ut fra trådstarters utgangspunkt.
Mitt poeng er ihvertfall at et par B&W CM9 og et par ML electromotion er to totalt forskjellige dyr og at sjansen er stor for at hvis man liker den ene så liker man ikke den andre.
 

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Innlegg
433
Antall liker
199
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Skepsis er lov her - men helt ubegrunnet

Jeg har eid 2 modeller fra ML tidligere og har satt pris på disses gode sider selv om jeg også på disse hang meg opp i den fremhevede øvre mellomtone/nedre diskant. På electromotion ble denne tendensen ekstra tydelig for meg, samtidig som jeg savnet flere av de gode sidene jeg har opplevd på tidligere og nåværende modeller fra ML.
Jeg hadde samme problem med mine Montis inntil for noen uker siden. Fant etterhvert ut at mine Nordost Frey 2 (xlr+ht) ga skriking i området du nevner. Dette ble borte med andre kabler. Om dette har med matching eller kabelkvalitet og gjøre - det lar jeg stå åpent her...
Hyggelig for deg at du erfarer endring ved kabelbytte. Personlig så er jeg ganske skeptisk til dette.
Det er lov å være skeptisk SOEDAL. Det gikk måneder før jeg klarte å tenke i retning av kabler. Utelukket kabler som forklaring i denne perioden. Så testet jeg kabler fra Midas, Black Magic, Audioquest og Analysis Plus. Ingen av disse skrek. Og gode OAS-frender var innom før og etter. De konstaterte det samme som meg.

I mitt unike tilfelle, er all skepsis til akkurat dette ubegrunnet. For meg er hifi lytting. Og ikke et ingeniørfag...
 

RichardT

Medlem
Ble medlem
28.11.2010
Innlegg
9
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Plassering er spesielt viktig for elektrostater. Jeg har har hatt forsøk på elektrostat i flere rom i huset, og endte med å snu hele innredninga i stua. Plutselig var alt i orden, og jeg fikk den lyden jeg visste de kunne gi.

Så at noe låt dårlig i demo sier ikke nødvendigvis så mye om hvordan de kan låte. Og så er det noe med hva slags lyd en er ute etter.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Plassering er spesielt viktig for elektrostater. Jeg har har hatt forsøk på elektrostat i flere rom i huset, og endte med å snu hele innredninga i stua. Plutselig var alt i orden, og jeg fikk den lyden jeg visste de kunne gi.

Så at noe låt dårlig i demo sier ikke nødvendigvis så mye om hvordan de kan låte. Og så er det noe med hva slags lyd en er ute etter.
Jepp, enig i dette. Plassering blir på en måte viktigere jo verre off-axis responsen er. Med en god plassering i et bra rom kan problemene med dette i praksis reduseres ganske så mye. I forhold til demoen av electromotion så er jeg ikke i tvil om at disse kan låte betydelig bedre under andre omstendigheter, men jeg følte som sagt at jeg fikk dailet inn egenlyden ganske bra. Har hørt ML under mange forskjellige forhold før, og har også eid et par modeller. Man kan få bra lyd ut av ML, men akkurat denne modellen har jeg ikke noe særlig tro på for min del. På det tidspunktet jeg hørte dem var jeg potensiell kjøper.

La meg for all del få legge til at jeg finner mye bra med lyden i ML. De modellene jeg har eid gav tildels svært god lyd fra seg. Jeg likte spesielt godt det store lydbildet og fraværet av kasselyd. Desverre følte jeg også at det var en slags plastikklyd i mellomtonen som jeg på en måte måtte prøve å høre "forbi". Dette er et problem jeg opplever på alle modeller jeg har vært borti fra denne produsenten, har nesten opplevd at dette har blitt verre på nyere modeller. Dette handler som sagt ikke kun om frekvensgang. Kan like gjerne handle om frekvensgang i kombinasjon med spredningsmønster eller viberasjon i rammen. Jeg er svært skeptisk til MLs fokus på stivere rammer på sine nyere modeller.
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
innenfor et gitt budsjett, scorer nok bw høyest (tett etterfulgt av ML)
 

soundboy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
64
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Mye interessere sant lesing / erfaring fra DERE der ute. :)

Leste en som nevner hva slags lyd jeg er ute etter. Tja, si det. Ønsker å ha fin lyd. Det skal være detaljert, luftig , åpnet og samtidig kunne rocke litt hvis man har behov.

Gjerne at det gir artig og kul oppleves ved film visning. Skal være ærlig , så blir det ikke så ekstremt "mye musikk lytting", med mest dvd-titting pluss noe TV.

Pr dags dato har jeg ingen DAC, men eldre surr.forsterker Yamaha RX-V659 som brukes siden den har PRE-OUT til mine Xindak monoblokker som brukes til høyttaler foran.

Hvor følsom er ML for evt valg elektronikk utstyr som "ikke passer / passer", når man skal velge noe?

Som lyd/bilde kilde bruker jeg en Oppo BDP-105EU spiller som er topp fornøyd med!
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Mye interessere sant lesing / erfaring fra DERE der ute. :)

Leste en som nevner hva slags lyd jeg er ute etter. Tja, si det. Ønsker å ha fin lyd. Det skal være detaljert, luftig , åpnet og samtidig kunne rocke litt hvis man har behov.

Gjerne at det gir artig og kul oppleves ved film visning. Skal være ærlig , så blir det ikke så ekstremt "mye musikk lytting", med mest dvd-titting pluss noe TV.

Pr dags dato har jeg ingen DAC, men eldre surr.forsterker Yamaha RX-V659 som brukes siden den har PRE-OUT til mine Xindak monoblokker som brukes til høyttaler foran.

Hvor følsom er ML for evt valg elektronikk utstyr som "ikke passer / passer", når man skal velge noe?

Som lyd/bilde kilde bruker jeg en Oppo BDP-105EU spiller som er topp fornøyd med!
Ut fra min erfaring skiller ML ganske mye på hvilket utstyr som står tilkoblet.
Jeg kjenner ikke dine Xindak monoblokker, men om de minner om den integrerte 6950(?) så er det sikkert en ålreit match.

Receiveren du nevner er den samme som jeg bruker selv i et lite kinorom. Jeg bruker den også som preamp på samme måte som du, men med en Quad 306 effektforsterker. Kvaliteten blir noe bedre med en slik løsning hvor man bruker en ekstern effektforsterker, men preampdelen i Yamahaen er ikke veldig god. Quad 34 forforsterkeren låter ganske mye renere. Jeg opplever Yamahaen som litt trang i lydbildet og betonet i diskanten sammenlignet med Quad 34.
Jeg vil tro at dette vil være enda mer hørbart på ML enn på B&W, men begge vil nok profittere på en bedre preamp.

Ikke meningen å rakke ned på utstyret ditt. Yamahaen er nok et ok valg i forhold til konkurentene, men jeg minnes litt for godt den kvalitetsforingelsen jeg opplevde når jeg lekte meg litt med Monitor Audio GS10 i kinorommet. Om du på et senere tidspunkt velger å oppgradere Yamahaen så har du noe å glede deg til.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Hei..

Lurte på hvordan disse tre merkene stiller seg opp i mot hverandre her? Noen som faktisk har hørt på alle nevnte høyttalerne?

Er i vurdering`s fase på høyttalere bytte (både brukt/nytt). Dette blir base til å bygge videre på til hjemmekino oppsett i fremtiden.

Har monoblokker som skal brukes, som er fornøyd med, Xindak XA8800mne og gode høyttaler kabeler - Nordost Heimdall !

Lydkilden er en Oppo BDP-105EU


Sett litt på disse :


1. Martin Logan ElectroMotion ESL eller evt eldre modellen Clarity / Vista

2. B&W CM9

3. Polk Audio RTIA9 (RTIA7?) eller LSIM707 (LSIM705?)

Har litt lytte erfaring hos kombinasjonen av Xindak / ML Clarity / Heimdal faktisk, passer meget bra sammen. "mangler" kanskje litt dypbass, men det løses ved en god aktiv subb.

Var nær på kjøpe ML Purity modellen, men ble litt i "tvil" pga som hadde innebygd aktiv forsterker. Vurderte også den Vista modellen som Audiofoni hadde på demo-salg en tid tilbake.

Har ikke lyttet til B&W før og heller ikke til disse nyere Polk Audio. Kun erfaring med eldre Polk LS serien (90`tallet).


Har litt på følelsen at det er Polk som da kan "klarer seg" uten aktiv sub i forhold til ML og B&W serien.
Hei Soundboy, ser at du har fået mange vel menende råd, - men fik lyst til at komme med mit bidra.

Min baggrund for prøve at hjelpe dig på vej er følgende:

Pork audio høytalerene har jeg aldrig hørt og ka således ikke udtale mig disse.

Undertegnede har haft fornøjelsen av at spille på både B&W CM9 og 805 samt MF Electromotions ELS i eget hus igennem lengere tid.
Hva man foretrekker handler i sidste ende om personlig smag.

Så her kommer smagen som bager sig for mit vedkommende:

CM9 er en bra høytaler, men personlig ville undertegnede til enhver tid velge 805 uanset musik/ filmsjanger,- bare så det er sagt = 805 kempe bra høytaler" kansje rusinen i pølse enden på hele B&W programmet"
Med dette skulle vere fortrinsvis let selv at få verdifiseret, ved at ta en tur til den nermeste Klub hus.

Så er vi ved Electromotion ELS som undertegnede spiller på nu, og her lurede jeg lidt på, om ørene mine stadig vente op ned, efter at have lest et par av indlegene her.
Men lad mig side det på det måtte.
At ørene mine som jeg ar fået verdifiseret til stadig at vende op ned,- har vurderet at høytalerens lydgengivelse, er i tilstrekkelig høj klasse til at disse i fremtiden vil blive koblet om med en Gryphon Diablo forsterker, samt at høytalerens mangler i den dybeste oktav vil blive supleret med 2 stk av de nye subwofere som MF lanserer senere i år.

Så ta en tur i hifiklubben, samt en seriøs forhandler av ML ELS for en prøve lyt og verdifiser efterpå hva dine ører forteller dig.

Herefter vil valget vere forholdsvis enkelt eller kansje ikke så enkelt :confused: B&W 805 og Ml ELS er begge kempe bra høytalere.

Vedr. forsterkere tilsiger min erfaring, at du ikke vil få udnyttet det pointeale som begge høytalere har før de bliver fodret med rundt 200 neutrale Watt.

Håber dette inspil kan virke inspirerende på din musik glede i fremtiden.


Mvh.

Hi-rex
 
Sist redigert:

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Når det snakkes om B&W 805 , er det denne settet B&W 805 Diamond H�yttalere | Hi-Fi Klubben

På disse paret, bør vel ha en subwoofer i tillegg?
God morgen,-Ja, der har vi jo en av guldkornene.

Vedrøende Subwofer: Var inde på de samme tanker som dig, før jeg hørte dem.
Men de spiller forbavsende bra detaliert rytmisk bas i langt de fleste lytte rum, så efter at de var kommet i hus, var det for mig aldrig et tema lengere.
Det med intergrationen av subwofere er ikke bare,bare. Det ka faktisk vere ganske drilaktig at få til uten profesionel hjelp " måleutstyr" eller guld ører;)
Så i første omgang, glem alt om den sub.

Vedr. valget dit av høytalere vil det nok blive billigere at velge ML frem for B&W vis du senere vurdere at ytvide til fuld Surround.

Men ta en tur ut og hør på både 805 og electromotion ELS, før du evt. bestemmer dig. Husk at tage et par CD med som du selv kender ganske godt når du ska evaluere lydgengivelsen.

Mvh. Hi-rex.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
image.jpg
image.jpg


Første bilde viser frekvensgang og spredning for cm9. Det neste, sorte bildet viser frekvensgangen til ml electromotion. På målingen av ml vises ikke off-axis frekvensgang, men i testen står det at frekvensgangen da er lik men med en fallende diskant over 5Khz. Begge disse målingene harmoniserer med hvordan jeg opplevde dem i praksis.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Du ved jo godt at du ikke kan ta de mållinger og tolke den som guds ord.
Alle høytaler konstruktører ved jo, at de kan få temmelige forskellige måleresutater under forskellige forhold,- så ta dem med et gran salt.
Personlig tror jeg at impuls målinger forteller langt mere om hvordan en given høytaler spiller end div frekvens målinger.
Men det ska vi ikke ta her på denne tråd.

Det viktigste er at få soundboy ut og bruge

images.jpg


så han finder den høytaler, som er ret for ham.

Mvh.

Hi-rex
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Som det ses i målingene over så har disse høyttalerne en svært forskjellig frekvensgang i mellomtonen. Se bare på nivåene rundt 2KHz relatert til 1KHz. B&W har et 3dB fall her, mens ML har et 3dB platå. Slikt høres! Jeg opplever at øret er særdeles sensitivt i dette frekvensområdet. 1dB opp eller ned oppfattes lett selv av utrente ører.

På enkelte innspillinger kan en topp i dette området låte åpent og klart, men på plater med mye energi over et bredt frekvensområdet feks nyere metall blir det fort ganske rart og masete. Kombinert med fallende diskant over 5KHz blir det fort enda verre, men her er det viktig å bruke kløkt under plasseringen. ML er en tilnærmet fulltone linjekilde, så lytteavstand er kritisk for diskantnivået. Sitter (eller måler) man for nærme vil diskanten "slukke seg selv ut" pga comb-effekten. Kommer man seg lengre bort fra høyttaleren vil diskantnivået øke betraktelig. Dette er viktig å ha i bakhodet når man ser målinger av elektrostater eller andre linjekilder. Uten at man vet noe om måleavstand er målingene av frekvensgang i diskanten ubrukelige.

En dal i frekvensområde 2-3KHz kan derimot låte ganske flott, spesielt siden dette gjerne kombineres med en gjevn off-axis spredning. I enkelte rom og plasseringer er dette et must. Lyden blir ikke så slitsom å høre på når man spiller energisk musikk over et bredt frekvensområde, men man kan miste litt attack på trommer og strengeinstrumenter. Perspektivet kan også oppleves litt fjernere, men gjerne økt i størrelse.

For min del, i mitt rom, og på mye av den musikken jeg spiller, foretrekker jeg høyttalere som har en frekvensgang hellende mot B&W.
På den andre side glemmer jeg aldri hvordan feks Diana Krall, Dream Theater og Yes hørtes ut via ML. På sitt beste var det ren magi.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Du ved jo godt at du ikke kan ta de mållinger og tolke den som guds ord.
Alle høytaler konstruktører ved jo, at de kan få temmelige forskellige måleresutater under forskellige forhold,- så ta dem med et gran salt.
Personlig tror jeg at impuls målinger forteller langt mere om hvordan en given høytaler spiller end div frekvens målinger.
Men det ska vi ikke ta her på denne tråd.

Det viktigste er at få soundboy ut og bruge

Vis vedlegget 198694

så han finder den høytaler, som er ret for ham.

Mvh.

Hi-rex
Naturligvis tar jeg dem med en klype salt, men jeg mener at disse er helt klart relatert til egne lytteintrykk.
Jeg synes også at de ulike prinsippene er artige å se opp mot hverandre.

Mener forøvrig ikke å kuppe tråden. Jeg står klar til å dra på messa i Munchen i morgen tidlig så jeg har allerede begynt å fyre meg opp.
Ha tålmod med meg :)
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Håber du får og god tur.
Pas på,- de har nogle kempe store fadøls krus der nede:D

Mvh.

Hi-rex
 

soundboy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
64
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Takk for mange innspill, må innrømme at ikke er en drive på dette med freq. gang osv.. Bør kunne se litt mer på dette for å få litt mer innblikk hvordan evt de forskjellige høyt. merker spilles. Men til sist er ørene som bestemmer:)

Målte opp TV-rommet, Bredde: 2,47m / Lengde: 3,40m! Så ikke store greier i grunn. Men funker for min del.

Har sett i ettertid at det har dukket opp en del pent brukt B&W CM9 i det siste til fine brukt priser, men går fort unna. Kommer til å følge litt mer på brukt markedet også. Da lurte jeg litt på disse eldre ML modellene :

Hvordan er denne 2007 modellen Martin Logan Source ? Er den f.eks på høyden med 2003 modellen Clarity eller bedre? I følge specs, så er det ikke store forskjeller. Lest at den blir sammenlignet litt med Purity modellen.

Source har 8" , mens Purity har 2x 6.5" elementer.

Må innrømme at det er ML Vista modellen som "frister mye" uten å ha hørt dem. Kun lyttet Clarity m/Xindak monoblokker. Siden ikke har hørt mange ML eller B&W høyt. eller evt de nyere Polk Audio. Skulle man kjøpt noe uten å fått lyttet til noe særlig, ville nok blitt CM9 tenker jeg. Som en har mulighet til å bygge ut til hjemmekino av samme serie etterhvert.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.282
Antall liker
1.177
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Så lenge rommet ikke er stort bør du tenke på at høyttalere som stråler begge veier som ML og bokshøyttalere med bassport pekende bakover bør stå et stykke fra veggen. ML Vista bør kanskje stå opp mot 1 meter ut i rommet, selv om jeg har mine på ca 0.5 m målt i logo høyde og synes det fungere utmerket. Her er det rommet og lydpreferanser som gjelder. Bokshøyttalere med port foran kan du gjerne skyve helt inntil veggen noe som kan gi et løft på kinolyden.
 

Fei

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2008
Innlegg
207
Antall liker
138
Torget vurderinger
2
Har eid ML source selv og syns man får mye for pengene. Jeg syns lyden var detaljert og smooth. Likte også at de spilte med innlevelse selv på lave lydnivåer. Jeg solgt mine pga at jeg følte de ble litt for egotripp høytalere. Man må sitte foran dem og det er plass til 2 personer i sweetspoten. Reiser man seg opp eller flytter seg for mye utenfor sweetspoten blir lyden nærmest borte. Kjærringa ble superfornøyd da jeg kom hjem med dem da de har ganske høy WAF, men etter noen mnd ønsket hun at vi skulle kvitte oss med dem for hun ikke likte det at hun ikke bare kunne skru på annlegget å høre musikk mens hun var andre steder i huset, hun følte hun ble låst til å sitte i stua å høre på dem, lyden ble "borte" alle andre steder.

Jeg kommer nok ikke til å velge ML en gang til da de ikke passer oss, men man bør jo eie et sett minst en gang i livet :)
 
Topp Bunn